4. Sınıf Türkçe Kitabı Ah Heidi Neredesin Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Ah Heidi Neredesin Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 210, 211, 212, 213, 214, 215
4. Sınıf Türkçe Kitabı Ah Heidi Neredesin Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 210-211-212-213-214-215
Hazırlık
1. Sizce gelecekte insanların hayatında ne tür değişiklikler olacaktır?
Kısa Cevap : “Sizce gelecekte insanların hayatında ne tür değişiklikler olacaktır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Gelecekte insanların hayatında bir çok devrim olacağına inanıyorum.
Gelecekte insanların hayatında başında ulaşım olarak uçan arabalar ve ışınlanmanın olacağına inanıyorum.
Gelecekte insanların hayatında sağlık alanında kanser gibi hastalıkların geçici olacağına ve yapay organların olacağına inanıyorum.
Gelecekte insanların hayatında iklimi kontrol ederek yiyecekleri kapsül olarak alacaklarını düşünüyorum.
2. Gelecekle ilgili planlarınız nelerdir? Bunları gerçekleştirmek için neler yapmanız gerekecek?
Uzun Cevap :
Gelecekte ilk olarak bir doktor olarak insanlara şifa olmak adına çalışmalar yapıyorum. Doktor olarak insanların hastalıkları üzerinde çalışma istiyorum.
Şimdi ise doktor olmak için derslerime iyi çalışarak güzel bir lise kazanarak doktor olmak için iyi bir üniversite kazanmak ve istediğim mesleği kazanmak istiyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 212 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Metinden alınan bazı kelimeler gökkuşağının renkleri üzerinde harfleri karışık olarak verilmiştir. Bu harflerden anlamlı kelimeler oluşturunuz. Bulduğunuz kelimeleri aşağıdaki anlamlarına göre satır başlarına yazınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap :
Gökkuşağı
Anlamı: Yağmur damlacıklarından geçen güneş ışınlarının kırılıp yansımasıyla gökyüzünde oluşan yedi renkli kemer biçimindeki görüntü; alkım, ebekuşağı, ebemkuşağı, eleğimsağma, gelinkuşağı, hacılarkuşağı, meryemanakuşağı, yağmurkuşağı, alaimisema
Cümlem: Yağmur yağdığı zaman dört gözle gökkuşağının çıkmasını bekkerdik.
Irk
Anlamı: Kalıtımsal olarak ortak fiziksel ve fizyolojik özelliklere sahip insanlar topluluğu; budun
Cümlem: Irk gözetmeksizin her insanı eşit tutmalısın.
Huysuz
Anlamı: Huyu iyi olmayan, geçimsiz; aksi, damarlı
Cümlem: Huysuz kadın ortalığı birbirine katmıştı.
Marifet
Anlamı: Herhangi bir işi yapmada ustalık
Cümlem: Bunları konuşmak marifet değil, asıl iş eyleme geçmekte.
Doğaüstü
Anlamı: Doğa kanunlarına uymayan, doğa kanunlarıyla açıklanamayan; tabiatüstü.
Cümlem: Masallara doğaüstü kahramanlara sıklıkla yer verilir.
Büyücü
Anlamı: Büyü yapan kimse; afsuncu, efsuncu
Cümlem: Büyücü masallarda kötü rol canlandıran kişilerdir.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 213 Cevapları
2.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru: Yazara göre insanları birbirinden ayıran en önemli şey nedir?
Cevap :
Yazara göre insanları birbirinden ayıran en önemli şey yalnızca düşünceleri ve hayalleridir.
Soru: Yazar Heidi’yi neden seviyor?
Cevap :
Yazar Heidi’yi çocuklukta arkadaşı olduğu ve hayal kurduğu için seviyor.
Soru: Heidi nasıl bir çocuktur?
Cevap :
Heidi anne ve babası olmadığı için dedesi ile yaşayan , harika iyi , masum bir yapısı olan bir çocuktur.
Soru: Yazar uyurken ne diliyor?
Cevap :
Yazar uyurken bir an önce büyümeyi ve çocukken yapamadıklarımı yapmayı diliyor.
Soru: Yazarın büyümesine rağmen tek başına yapamadığı şey nedir? Sizin geçmişte yapamadığınız hâlde bugün rahatlıkla yapabildiğiniz şeyler nelerdir?
Cevap :
Yazarın büyümesine rağmen tek başına yapamadığı şey tek başına sokağa çıkmak, istediği kitabı okumak ve dolaptaki kavanozlara ulaşmaktır. Benim geçmişte yapamayıp şu anda yapabildiğim birçok şey vardır. Artık kendi banyomu yapabiliyor, yazımı yazabiliyor okula ve servise tek başıma gidip gelebiliyorum. Bunun gibi daha birçok şeyi eskiden yapamadığım halde şimdi yapabiliyorum.
3.Etkinlik
Soru: Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap :
Metnin konusu : Heidi ve çocukluk çağı
Metin ana fikri: çocukların masum, umut dolu oldukları ve çocukken ileride yapacaklarını sürekli hayal etmeleridir.
4.Etkinlik
Soru: Satır sonuna sığmayan kelimeleri bölmek için kısa çizginin ( – ) kullanıldığını hatırlayınız. Kısa çizginin yaygın olarak kullanıldığı yerler hakkında aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Kısa Çizgi ( – )
1. Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur: Okuduğum kitap o kadar heyecanlıydı ki bir an olsun elimden düşürmedim. Sabaha kadar okumak istedim.
2. Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara sözlerin veya ara cümlelerin başına ve sonuna konur, bitişik yazılır: Elinde farklı boyutlarda kitaplarla –altısı oldukça büyüktü- içeri girdi.
3. Heceleri göstermek için kullanılır: ça-lış-mak, o-ku-yor-du, mut-lu-luk…
4. Arasında, ve, ile, ila, …-den …-e anlamlarını vermek için kelimeler veya sayılar arasında kullanılır: Ankara-İstanbul yolu, Türk-Fransız ilişkileri , Türkçe-İngilizce Sözlük, 1912-1913 Balkan Savaşları…
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 214 Cevapları
Soru: Aşağıdaki kelimelerin satır sonlarına sığmadığında nasıl bölüneceğini örnekteki gibi gösteriniz.
Cevap :
kitap: ki – tap
azimli: a-zim-li
babaanne: ba-ba-an- ne
haftalık: haf- ta – lık
arabalar: a- ra- ba- lar
edebiyat: e- de- bi- yat
kapıcı: ka- pı – cı
toplama: top- la- ma
5.Etkinlik
Soru: Metinde geçen “Heidi”nin geçmişten günümüze çocukların zevkle izlediği bir çizgi film karakteri olduğunu biliyor musunuz? Siz daha çok hangi çizgi filmleri izliyorsunuz? Çizgi filmler dışında izlediğiniz diğer programların adları nelerdir?
Televizyonu izlerken de belli kurallara göre hareket etmeliyiz. Belirli mesafeden ve yaşımıza uygun programları izlemek gibi… Aşağıdaki işaretleri inceleyerek işaretlerin nerelerde kullanıldığını ve ne anlama geldiğini söyleyiniz. Akıllı işaretler, yayınların içeriğiyle ilgili televizyon programı başlamadan önce yer alan uyarıcı işaret sistemidir. Bunlar, çocukları ve gençleri televizyon yayınlarının olası zararlı etkilerinden korumayı amaçlamaktadır. Televizyon içerikleri ve akıllı işaretler sistemi hakkında daha fazla bilgi edinmek amacıyla RTÜK’ün (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu) https://www.rtuk.gov.tr/ adresli web sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Cevap :
Ben daha çok Rafadan tayfa, Sera, Dennis gibi TRT çocuk’ta çıkan çizgi filmleri izliyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 215 Cevapları
6.Etkinlik
Soru: Aile büyüklerinizin çocukluklarında nasıl zaman geçirdiklerini, hangi oyunları oynayıp hangi çizgi filmleri izlediklerini arkadaşlarınıza anlatınız. Büyüklerinizin çocukluk dönemleriyle kendinizinkini karşılaştırınız.
Uzun Cevap :
Aynı büyüklerim çocukluk çağlarının doyasıyla oyunla ve eğlence ile geçtiğini söylüyorlar.
Eskiden arabaların çok olmadığı ve ortamın güvende olduğu için okul zamanları dışında sabahtan akşama kadar doyasıya sokaklarda geçirdiklerini ve sürekli oyun oynayarak eğlendiklerini söylüyorlar.
Saklambaç, evcilik, taş oyunları, top oyunları ve sokak oyunları gibi birçok oyun oynadıklarını ve günlerinin çok eğlenceli bir gül güzel geçtiğini söylüyorlar.
Eskiden telefon, internet, cep telefonu ve bilgisayar oyunları gibi oyunlar olmadığı için sosyal iletişimlerinin daha yoğun olduğunu ve çocuklarının daha güzel geçtiğini ifade ediyorlar.
O zamanlar çok seçenek olmadığı için Temel reis, Şirinler gibi o zamanın yaygın olan çizgi filmlerini izliyorlarmış.
Büyüklerimin çocukluk dönemleri ile kendi çocukluğum arasında büyük farklılıklar var.
Artık bizler onlar gibi sınırsız bir şekilde dışarıya çıkamıyor ve sokakta bolca vakit geçiremiyoruz.
Arabalar, motorlar sokakları tehlikeli hale getirdiği için ve sokaklar eskisi kadar güvenli olmadığı için ailemiz bizi belirli süreler içerisinde dışarı çıkarıyorlar.
Ayrıca ünümüzde İnternet ve telefon gibi çocukları meşgul eden ve cazip olan birçok teknolojik alet de bizleri daha bağımlı hale getiriyor ve sosyal ilişkilerimizi kısıtlıyor.
Bu yüzden ailemiz de bizim çocukluğumuz arasında büyük farklılıklar görüyorum.
7.Etkinlik
Soru: Bildiğiniz meslek adlarını söyleyiniz. İleride seçmeyi düşündüğünüz meslekte yapmak istediklerinizi aşağıdaki alana yazınız. Yazdıklarınıza bir başlık koymayı unutmayınız.
Uzun Cevap :
Bildiğim meslek adları
- Acentacı
- Acil durum yönetmeni
- Acil tıp teknisyeni
- Adli tabip
- Aktar
- Aktris
- Arıcı
- Asansörcü
- Aşçı
- Asker
- Astrofizikçi
- Astrolog
- Astronom
- Astronot
- Bakkal Balıjçı
- Büyükelçi
- Çamaşırcı
- Camcı
- Çantacı
- Çaycı
- Doktor
- Dokumacı
- Dökümcü
- Dondurmacı
- Döşemeci
- Dövizci
- Eğitimci
- Ekonomist
- Elektrik mühendisi
- Fotoğrafçı
- Futbolcu
- Galerici
- Gardiyan
- Garson
- Gazete dağıtıcısı
- Gazete satıcısı
- Gazeteci
- Karpuzcu
- Kasap
- Kasiyer
- Kat görevlisi
- Yoğurtçu
- Yönetici
- Yönetmen
- Yorgancı
- Yorumcu
- Yüzücü
- Zabıt Katibi
- Zabıta memuru
- Tuğgeneral
- Tuhafiyeci
- Tümamiral
- Tümgeneral
- Turizmci
- Turşucu
- TuzcuRehber
- Rejisör
- Reklamcı
- Müze müdürü
- Müzik yönetmeni
- Müzisyen
- Nakışçı
Doktor Olmak İstiyorum
Ben ileride doktor olmak istiyorum.
Doktor olarak insanların sıkıntılarına çare olmak ve hasta olan insanları iyileştirmek için elinden geleni yapmak istiyorum.
Hasta insanlar gördüğüm zaman onlara çok üzülüyor onlara yardımcı olmak istiyorum.
Bunu şu anda yapamasam da hastalıkları iyileştirmek bu konuda çözümler üretmek ve mesleğim alanında iyi bir doktor olmaya çalışacağım.
İmkanı olmayan insanlara yardımcı olmak tedavi konusunda tedaviye ulaşamayan bütün insanlara kucak açmak Ve elimden geleni yapmak istiyorum.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru: Türkçenin konuşulduğu ülkeler ve dilimizin genel özellikleri hakkında araştırma yapınız.
Uzun Cevap :
Türkiye Türkçesi Konuşan Ülkeler
- Azerbaycan
- Kazakistan
- Kırgızistan
- Özbekistan
- Türkiye
- Türkmenistan
Türkmen Türkçesi Konuşan Ülkeler
- Azerbaycan
- Güney Azerbaycan
- Gürcistan’da kullanılan Azerice
- Moldova
- Romanya
- Ukrayna
- Bulgaristan’da kullanılan Gagavuz Türkçesi
Dilimizin genel özellikleri
1) İngilizcede she gibi ifadeler varken, Türkçe kelimelerde gramatikal cinsiyet yoktur.
2) Kelime başında el, the gibi belirtme edatı yoktur..
3) Türkçe sondan eklemeli bir dildir.
Sıralama kök+ yapım eki+ çekim eki şeklinde yapılır.
4) Yeni sözcükler yapım ekleriyle türetilir. (ev- cil)
5) Türetme sırasında kökte değişim olmaz. kal- mak
6) İsim çekiminde iyelik ekleri kullanılır. defteri -m
7) Sayıdan sonra çokluk eki kullanılmaz. üç, iki
8) Sıfatlar isimden önce gelir. (güzel kalem)
9) Yardımcı fiil olarak i- (imek) kullanılır. sev-il-mek
10) Türkçe kelimelerde uzun ünlü bulunmaz. Şair
11) Türkçe kelimelerde aynı ünsüzler yan yana kullanılmaz. (hissizlik)
12) Türkçe kelimelerde birinci ve ikinci heceden sonra o ve ö ünlüleri bulunmaz. (-yor eki istisnadır.) otobüs
13) Türkçede sayı ifadesi teklik ve çokluktur. (kalem, kalemler)
14) Kökler genellikle tek heceden oluşur. (ek-, kes)
15) Çekim ve yapım ekleri kökten sonra kullanılır. (ar-ka- da-ş-ı- m)
16) Türkçede ince â sesi yoktur. Varsa bu o kelimenin yabancı bir kelime olduğunu gösterir. (hilâl)
17) Türkçe kelimelerin sonunda b, c, d, g sesleri bulunmaz. (jinekoloh)
18) R ünsüzü ağızlarda kelime sonunda düşme eğilimi gösterir. (geli,)
19) Türkçedeki v’lerin bir kısmı b’den bir kısmı da g’den dönüşmüştür. güvercin < gögercin