4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 132-134-135-136-137-138
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Masalcı Dede Pertev Naili Boratav Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138
4. Sınıf Türkçe Kitabı Masalcı Dede Pertev Naili Boratav Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 132-134-135-136-137-138
1. Görsellerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap : Görselinden ve başlarından anladığım kadarıyla bu metinde milli masal kahramanlarımız olan kişilerden bahsedilecektir. Türk masal kahramanlarımız hem komik bir mizahi anlayışa sahip hem de değerlerimize korumaları açısından çok değerlidirler. Bu kahramanların unutulmaması için okumalı ,okutmalı ve haklarında bilgiler edinmeliyiz.
2. Metnin ikinci görselinde yer alan masal kahramanları kimlerdir? Tanıdıklarınızın adlarını söyleyiniz.
Cevap : Metnin ikinci görselinde yer alan masal kahramanları; Keloğlan, Nasreddin Hoca ve Dede Korkut’ tur. Hepsini çok seviyorum. Bu kahramanların masalları ve çizgi filmleri de var. Onları izlemekte okumakta çok eğlenceli oluyor.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 134 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin ve kelime grubunun anlamını önce tahmin ediniz. Sonra bunların anlamını sözlükten bulup yazınız.
Cevap :
Halk Bilimi Kelimesi
Tahminim : Halkı ilgilendiren meselelerle uğraşan bölüm
Anlamı : Bir ülkede yaşayan halkın kültür ürünlerini, sözlü edebiyatını, geleneklerini, törelerini, inançlarını, mutfağını, müziğini, oyunlarını, halk hekimliğini inceleyerek bunların birbirleriyle ilişkilerini belirten, kaynak, evrim, yayılım, değişim, etkileşim vb. sorunlarını çözmeye, sonuç, kural, kuram ve yasaları bulmaya çalışan bilim dalı, folklor, halkiyat.
Kültür Kelimesi
Tahminim : Gelenek ve göreneklerden meydana gelen tüm değerler
Anlamı : 1.bir toplumun duyuş ve düşünüş birliğini oluşturan, gelenek durumundaki her türlü yaşayış, düşünce ve sanat varlıklarının topu.
2.tarihsel ve toplumsal gelişme süreci içinde yaratılan her türlü değerlerle bunları kullanmada, sonraki kuşaklara iletmede kullanılan, insanın doğal ve toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren araçların tümü.
Edebiyat Kelimesi
Tahminim : Türk dil sanatı
Anlamı : olay, düşünce, duygu ve hayallerin dil aracılığıyla estetik bir şekilde ifâde etme sanatıdı
Arşiv Kelimesi
Tahminim : Belgelerin saklandığı yer
Anlamı : Belgelik
Soru : b. Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bunları uygun kelimelerle eşleştiriniz.
Cevap :
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 135 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Pertev Naili Boratav’ın önemli başarıları nelermiş?
Cevap : Pertev Naili Boratav’ın önemli başarıları, Anadolu kültür mirasını kaybolmadan kaydetmeyi başarmasıdır.
2. Pertev Naili Boratav neden gece gündüz çalışırmış?
Cevap : Pertev Naili Boratav halkın masallarının, türkülerinin, efsanelerinin kaybolmasından korktuğu için gece gündüz çalışır, bunları kaydetmek için elinden geleni yaparmış.
3. Pertev Naili Boratav ne gibi çalışmalar yapmış?
Cevap :Pertev Naili Boratav köy köy dolaştı. Dolaştığı yerlerde büyüklerden masallar, destanlar toplamaya başladı. Dinlediği bu masalları, destanları, şiirleri, halk türkülerini tek bir kelime atlamadan defterlerine kaydetti. Daha sonraki yıllarda ses kayıt cihazlarının çıkması işlerini biraz daha kolaylaştırdı. Ancak o büyük başarısını bu zorluklar içerisinde yaptı.
4. Pertev Naili Boratav hangi halk edebiyatı eserlerini yok olmaktan kurtarmış?
Cevap : Pertev Naili Boratav masalların, türkülerin, destanların halk edebiyatı eserlerini yok olmaktan kurtarmış. Bu büyük bir mücadeledir. Bir yabancı yerine bir Türk’ ün bunu yapması gerekirdi. Çünkü bu değerler bize aittir, sahip çıkma görevi bizimdir. Ama kim yaparsa yapsın gerçekten büyük bir başarı elde edilmiş.
5. Pertev Naili Boratav’ın arşivi bugün nerede bulunuyormuş?
Cevap : Pertev Naili Boratav’ın toplu arşivi, bugün İstanbul’ daki Tarih Vakfı’ nda bulunuyormuş.
3. ETKİNLİK
Soru : Metne göre yazarın halk edebiyatı ürünlerini korumaya yönelik bakış açısını açıklayınız.
Cevap : Pertev Naili Boratav , Anadolu halkını çok sevmesi ve onlara karşı ilgi duyması onu bu eserlerin kaybolması korkusu ile buralara gelmeye ve gece gündüz çalışmaya itti. O bu konuda samimi bir bakış açısına sahipti. Anadolu’ nun samimi insanları ile özdeşleşti. O en zor zamanda çok çalışarak bunu başarmış ve değerlerimizi kaybolmaktan kurtarmıştır. O Anadolu’ daki sıcak kalpleri ve güzel manaları fark etmiş ve bunların kaybolmaması için o günlerde mücadele etmiştir.
4. ETKİNLİK
Soru : Halk edebiyatı ürünlerinin neden korunması gerektiğini sınıfça tartışınız. Tartışma sırasında masal, destan, türkü, fıkra kelimelerini anlamına uygun kullanınız.
Cevap : Her halkın kendisi için değerleri ve ortak bir mirası vardır. Bu miras sayesinde ortak bir kültür ve eserler meydana gelir. Bizim kültürümüz ise Anadolu kültürü ve eserler bu yerlerden çıkan samimi insanların öyküleri ve eserleridir. Bu değerlerin korunması geçmişimize ışık tutmak, geleceğe bilgiler vermek ve tarihi bilgilerimizin korunması açısından büyük öneme sahiptir. Bu bizim tarihimizdir ve tarihini bilmeyen bir milletin hatalara düşmesi an meselesidir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 136 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. “Masalcı Dede Pertev Naili Boratav” başlıklı metin, bilgilendirici metin midir, hikâye edici metin midir? Metinden örnekler vererek açıklayınız.
Cevap : “Masalcı Dede Pertev Naili Boratav” başlıklı metin, bilgilendirici bir metindir. Çünkü bu metinde Pertev Naili Boratav ‘ in hayatı , çalışmaları ve yapıtları hakkında bilgi verilmiştir.
Örnek bölüm ; “Pertev Naili Boratav bu başarıyı iki şeye borçluydu: Bunlardan ilki sevgiydi, ikincisi ise yorulmak bilmez bir çalışma gücüydü.” Bu bölümden de görüldüğü gibi bilgi manası taşıyan bir metindir.
Soru : b. Türüne göre bu metnin bölümlerini adlandırınız. Bu bölümlerin hangi cümlelerle başlayıp hangi cümlelerle sona erdiğini ilgili kutucuklara yazınız.
Cevap :
Giriş Bölümünün başladığı cümle: Pertev Naili Boratav’ın ilk büyük başarısı, Anadolu halkının kültür zenginliğini
kaybolmaktan kurtarmasıydı
Gelişme Bölümünün başladığı cümle: Pertev Naili Boratav bu başarıyı iki şeye borçluydu: Bunlardan ilki sevgiydi,
ikincisi ise yorulmak bilmez bir çalışma gücüydü
Sonuç Bölümünün başladığı cümle: Pertev Naili Boratav, yaşamı boyunca sayısız kitap yayımladı
6. ETKİNLİK
Soru : a. Defterinize yazdığınız masal ve oyun tekerlemelerini arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
O piti piti
“Ooooo piti piti
Kremanın sepeti
Terazi lastik jimnastik
Biz size geldik bitlendik
Hamama gittik temizlendik
Dik Dik Dik
Son dersimiz matematik”
Üşü-düm üşü-düm-daldan-elma-düşürdüm
El-mamı-yedi-ler-bana-cüce-dedi-ler
Cüce-likten-çık-tim-Beyoğ-luna-git-tim
Bey-oğlu-has-ta-cor-bası-tas-ta
Püs-külü-ma-vi-ina-dina-ka-vi
Gel-çık-bal-çık-ben-çık-tım
Yağ satarım, bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Ustamın kürkü sarıdır
Satsam on beş liradır
**********
Yağ satarım, bal satarım
Usta gitti ben satarım
Azaldıkça su katarım
**********
Yağ satarım, bal satarım
Ustam öldü, ben satarım
*** * **
Yağ satarım, bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Ustamın kürkü sarıdır
Satsam on beş liradır
*********
Zam-bak, zum-bak
Dön arkana iyi bak
Zam-bak, zum-bak
Dön arkana iyi bak
***********
Yağ satarım bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Bir kaşık ayran
Yarın sabah bayram.
Soru : b. Aşağıdaki masal tekerlemelerinden hangisinin masalların başında, hangisinin masalların ortasında, hangisinin masalların sonunda kullanıldığı hakkında arkadaşlarınızla tartışınız.
“Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde. Develer tellal iken, pireler berber iken… Ben annemin beşiğini tıngır mıngır sallar iken…
“Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine.”
“Az gittik, uz gittik, dere tepe düz gittik. Altı ay, bir güz gittik. Bir de ne görelim? Bir arpa boyu yol gitmemişiz.”
Cevap :
“Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde. Develer tellal iken, pireler berber iken… Ben annemin beşiğini tıngır mıngır sallar iken… masalların başına, “Az gittik, uz gittik, dere tepe düz gittik. Altı ay, bir güz gittik. Bir de ne görelim? Bir arpa boyu yol gitmemişiz.” masalların ortasına, “Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine.” masalların sonuna eklenir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 137 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. En sevdiğiniz masalı ana hatlarıyla arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap : En sevdiğim masal pinokyodur. Bu masalda pinokyo adında bir çocuk var. Yalan söylediği zaman burnu uzuyor. Böylece yalan söylemenin kötülüğü insanlara anlatılmış oluyor. Pinokyo ailesi ve çalıştığı yerler gibi birçok konu alan filmleri var. Herkese tavsiye ederim. Ben izlerken çok eğleniyorum. Bence en güzel masallardan bir tanesi. Filmi izlerken en çok dikkatimi çeken yer ise; burnunun uzama anı.
Soru : b. Aşağıdaki açıklamalardan anlattığınız masalın içeriğine uygun olanları belirleyip başındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
- ( D ) Kısa ve özlü anlatımı olan güldürücü bir metindir.
- ( D ) Hayale dayalı olayları içermektedir.
- ( ) İnsanların başından geçen olayları anlatmaktadır.
- ( ) Hayvanların başından geçen olayları anlatmaktadır.
- ( D ) Kahramanları; cadı, dev, peri gibi varlıklardır.
- ( D ) Konusu olağanüstü olaylardan oluşmaktadır.
- ( ) Gerçek ve tasarlanmış olayları anlatmaktadır.
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını karşılarına yazınız.
Cevap :
- acı : tatlı
- tenha : kalabalık
- aşağı : yukarı
- şişman : zayıf
- barış : savaş
- fakir : zengin
- bayat : taze
- ıslak : kuru
- dağınık : toplu
- zararlı : yararlı
- özgür : tutsak
- zor : kolay
- parlak : mat
- yumuşak : sert
- pahalı : ucuz
- derin : sığ
- uzak : yakın
- hafif : ağır
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 138 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri, verilen sayılardan uygun olanı yazarak tamamlayınız.
Cevap :
Haftanın .altıncı günü cumartesidir.
Bir yıl ….365…. gündür.
Sınavda ..100.. sorunun 97’sini doğru yanıtlamış.
Bu hafta sonra ocak ayı sona erecek.
Kardeşim bu yıl .3.. sınıfa gidiyor.
Saat .11.’de uyumayı alışkanlık hâline getirmiş.
Pazardan 3 kilogram patates aldık.
..10.. Kasım’da saat …9 u 5 geçede. sirenler çalar.
Okulumuzda binden fazla (1010) öğrenci öğrenim görüyor.
.2 Dünya Savaşı’yla ilgili bilgileri ansiklopedinin 3. cildinde buldum.
Soru : b. Sayıların yazımıyla ilgili aşağıdaki açıklamalardan doğru olanların başındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
- ( D ) Sayılar harflerle de yazılabilir.
- ( ) Birden fazla kelimeden oluşan sayılar harflerle yazılırken kelimeler bitişik yazılır.
- ( D ) Dört veya daha çok basamaklı sayılar rakamlarla yazılırken sondan sayılmak üzere üçlü gruplara ayrılarak yazılır ve aralarına iki nokta konur.
- (D ) Saatler ve dakikalar metin içinde yazıyla da yazılabilir.
- ( D ) Romen rakamları savaş adlarında, kitap ve ansiklopedi ciltlerinin sıralandırılmasında kullanılabilir.
- (D ) Sıra sayıları yazıyla ve rakamla gösterilebilir.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Âşık Veysel’in “Uzun İnce Bir Yoldayım” türküsünü dinleyiniz.
Cevap :
Âşık Veysel’in “Uzun İnce Bir Yoldayım” türküsü sözleri;
Uzun İnce Bir Yoldayım
Gidiyorum Gündüz Gece
Bilmiyorum Ne Haldeyim
Gidiyorum Gündüz Gece
Dünyaya Geldiğim Anda
Yürüdüm Aynı Zamanda
İki Kapılı Bir Handa
Gidiyorum Gündüz Gece
Uykuda Dahi Yürüyom
Kalmaya Sebep Arıyom
Gidenleri Hep Görüyom
Gidiyorum Gündüz Gece
Kırk Dokuz Yıl Bu Yollarda
Ovada Dağda Çöllerde
Düşmüşüm Gurbet Ellerde
Gidiyorum Gündüz Gece
Düşünülürse Derince
Uzak Görünür Görünce
Bir Yol Dakka Miktarınca
Gidiyorum Gündüz Gece
Şaşar Veysel İş Bu Hale
Kah Ağlaya Kahi Güle
Yetişmek İçin Menzile
Gidiyorum Gündüz Gece
Okumuş olduğunuz metinlerin masal mı destan mı efsane mi hikaye mi olduğu anlamak için birçok özelliği olduğunu söyleyebiliriz bu özelliklerin neler olduğunu birbirinden ayırmak için öncelikle yukarıdaki bilgi ve cevaplardan faydalanabilirsiniz yukarıda bulunan bilgi ve cevaplar sayesinde hikaye ne destanla efsane mi olduğunu güzel bir şekilde anlayabilirsiniz ben bu yukarıda bugün bilgiye cevaplar sayesinde artık okudum metinleri birbirinden ayırabiliyorum sizlere çok teşekkür ederim.