4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 15-17-18-19-20

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Kirpi Masalı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 15, 16, 17, 18, 19, 20


4. Sınıf Türkçe Kitabı Kirpi Masalı Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 15-17-18-19-20


Soru : Yardımlaşmanın önemiyle ilgili arkadaşlarınızla konuşunuz. Bu konu hakkında hazırladığınız yazınızı arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap : İnsanlar yalnız bütün işleri yapamayacakları için toplum içerisinde yaşamak zorundadır. Bir insanın birkaç eseri bulunsa da bütün meslek gruplarını aynı anda yapması ve bunları öğrenmesi mümkün değildir. Bu yüzdendir ki farklı meslek gruplarını yapan bir çok insan vardır ve bu insanlar bir arada yaşayarak ihtiyaç duyduklarını bu meslek gruplarından temin ederler. Mesela profesör dahi olsa bu kişinin berbere gitmeye ,markete gidip çalışanlardan alışveriş yapmaya, arabası bozulduğu zaman tamir etmeye veya arabayı yapacak olan bir mühendise ,yolları yapacak olan yol ustalarına , evde oturacağı için evi yapacak olan bir mimara ihtiyacı vardır. Yemek yemeye olan ihtiyacı için bir aşçıya, temizlikçi gibi ihtiyaç listesini büyütebiliriz. Bu yüzden insanlar birbirleriyle yardımlaşmaya iyi ve kötü günlerinde birbirlerine muhtaç oldukları için yardımda bulunmaya mecburdurlar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 17 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını önce tahmin edip yazınız. Sonra bu kelimelerin anlamını sözlükten bulup tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.


Cevap :
Hüzün Kelimesi 
Tahminim : üzüntü
Sözlük anlamı : iç kapanıklığına yol açan, içe üzgünlük veren, üzüntülü.


Dost Kelimesi
Tahminim : yakın arkadaş
Sözlük anlamı : sevilen ve güvenilen yakın arkadaş, sıkı fıkı görüşülen kimse, gönüldeş.


Kurak Kelimesi
Tahminim : yağışsız
Sözlük anlamı :(hava, mevsim, yıl için) yağışsız.


b. Metinden hareketle anlamını sözlükten bulup öğrendiğiniz kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. 


1. Mor kirpinin yaşadığı yer nasılmış?
Cevap :
Mor kirpinin yaşadığı yer güneşin kızgın ve yağmurun ise çok az olduğu yerde yaşarmış.


2. Mor kirpi neden ormanda dolaşmaya çıkmış?
Cevap :
Mor kirpi arkadaş bulmak için dolaşmaya çıkmış.


3. Ormandaki diğer hayvanlar neden mor kirpiyi yanlarında istemiyorlarmış?
Cevap :
Dikenli olduğu için ormandaki diğer hayvanlar ,mor kirpiyi yanlarında istemiyorlarmış.


4. Mor kirpi, yaşanan kuraklık sonuna nasıl bir çare bulmuş?
Cevap :
Mor kirpi, yaşanan kuraklık sonuna yüksek bir tepeye çıkarak bir hoplayıp beş zıplayıp gökyüzündeki bulutları delik deşik ederek kuraklık sorununa çare bulmuş.


5. Metindeki hayal unsuru ögeler nelerdir?
Cevap :
Metindeki hayal unsuru ögeler;

  • Kirpinin hoplayıp zıplayarak bulutları delmesi
  •  kaplumbağanın konuşması
  • Zürafa ve kirpinin konuşması

6. Metnin ana fikri nedir?
Cevap : Metnin ana fikri; herkesin bir önemi olduğu ve kişileri dış görünüşleri sebebiyle dışlamamak gerektiğidir.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 18 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki deyimi anlamına uygun olarak kullanacağınız bir cümle yazınız.


Cevap :
Düşe kalka deyimi ile ilgili cümleler 

  • Düşe kalkada olsa evimin işini yaptım.
  • Düşe kalka bugünlere geldik
  • Bugünlere düşe kalka geldiğini, çektiğin zorlukları unutma sakın!
  • Düşe kalka büyümeyi öğrenecek
  • Minik çocuk düşe kalka yürümeye çalışyordu.
  • Düşe kalka da olsa bu zor günler geçecek ve bitecek.

4. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin kullanılma nedenlerine yönelik kuralları belirleyiniz. Belirlediğiniz kuralları arkadaşlarınızla paylaşınız.


• Leopar, tilkiler ve yılan yakındaki çalılığa saklanmış.
• Geride kalan kaygılı bir kurbağa fillere seslenmiş; “Durun, gitmeyin abiler! Çare bulmalıyız bu kuraklığı. Hiç suyumuz kalmadı!”


Cevap : İlk cümlelerin ilk harfleri büyük harfle başlaması gerektiği için büyük başlamış. Cümle sonuna nokta konulmuş. Bir seslenme yani konuşma olduğu için bu konuşma tırnak içine alınmış.


Soru : b. Aşağıdaki cümlede neden ünlem işareti kullanılmıştır? Açıklayınız.


“Eyvah, işte geliyor!” demiş onu gören zürafa.


Cevap : Bu cümlede korku duygusu vardır. Dikkat çekmek için korku duygusu ile duygu yüklü bir cümle olmuş. Böyle korku gibi duygular belirten cümlelerin sonuna ünlem işareti konur.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki açıklamalara göre metnin türünü belirleyiniz.

Hikâye edici metin: Çeşitli karakterlerin başından geçen bir olayın; serim, düğüm, çözüm bölümleriyle anlatıldığı metinlerdir.
Bilgilendirici metin: Bir konu etrafında çeşitli bilgiler veren; giriş, gelişme, sonuç bölümlerinden oluşan metinlerdir.


Cevap : Açıklamalara göre metnin türü “Hikaye Edici Metin” türüdür.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 19 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Yağmurun oluşumu ile ilgili internetten araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızdan hareketle defterinize bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap : Yağmur suyun muhteşem bir döngü ile süregelmesi ile oluşur. Güneş ışınları yer yüzünde var alan suları ısıtır ve bunun sonucunda buharlaşma meydana gelir. Buharlaşan su tanecikleri buhar halinde gökyüzünde bulutları oluşturur. Oluşan bulutlar soğumala beraber yer yüzüne tekrar su tanecikleri, kar veya dolu olarak yağmaktadır. Bu döngü bu şekilde devam etmektedir. Bu muhteşem döngü sayesinde hayat devam eder ve canlılar hayatta kalırlar.


7. ETKİNLİK


Soru : Metni bir kez daha sesli okuyunuz. Aşağıdaki ölçütlere göre uygun kutucuğu işaretleyerek sesli okuma çalışmanızı değerlendiriniz.


Cevap :

Bu kısmı kendi anlatım şekline göre değerlendirmeniz gerekmektedir.


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görselde anlatılmak istenen nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :

Bu görselde yaşlı ve görme engelli bir bayan ve ona iyi kaldırımından geçerken yardım etmek isteyen bir çocuk çizilmiştir. Burada anlatılmak istenen yardımlaşmanın ve dayanışmanın önemi , yaşlılara ve  engellilere merhamet edilmesi gerektiğidir.

İnsanlar bir gün kendilerinin de yardıma ihtiyaç duyacaklarını düşünerek yardıma ihtiyaç duyan insanlara gönül hoşluğuyla yardım etmeleri gerekir. Bu metindeki çocuğun güler yüzü ve bunu neşe içinde yapıyor olması bunu göstermektedir.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 20 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : Farklı yazı karakterleri ile yazılmış aşağıdaki ifadeleri okuyunuz. Bu ifadeleri hangi durumlarda kullanmanız gerektiğini açıklayınız.


Cevap :

Bizlere yardım edildiği, herhangi bir iyilik yapıldığı veya bir şey teklif edildiği zaman “teşekkür ederim” demek gereklidir.
Fiziksel veya duygusal olarak bilerek veya bilmeyerek bir hata yaptığımız zaman karşıdaki insana “özür dilerim” demek gerekir.
Birine olan sevgimizi ifade edeceğimiz zaman “seni seviyorum” demek gerekir.

Akşam vakti biriyle karşılaştığımız zaman veya yanından ayrıldığımız zaman” iyi akşamlar”demek gerekir.
Birinin başına kaza veya hastalık geldiği zaman “geçmiş olsun” dememiz gerekir.

Birine yemek yerken gördüğümüz zaman , yemek yediğini söylediği vakit ya da bize ellerine sağlık denildiği vakit “afiyet olsun” demelidir.


10. ETKİNLİK


Soru : a. Noktalı yerlere, verilen kelimelerden uygun olanları yazarak aşağıdaki cümleleri tamamlayınız.


sapsarı nemli dimdik
Cevap : Benim kedimin sapsarı tüyleri ve dimdik kulakları var.


fazla yepyeni benim
Cevap : Kitapçıdan benim için yepyeni bir kitap alır mısın?


yemyeşil uzun senin
Cevap : Annem bana uzun tüllü yemyeşil bir elbise aldı.


Soru : b. Cümleleri tamamlarken yazdığınız kelimelerden hangilerinde pekiştirme anlamı olduğunu belirtiniz.


Cevap : yemyeşil  yepyeni ve sapsarı


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


1. Bir gün süresince aile bireylerinizi, çevrenizdeki kişileri gözlemleyiniz. Bu kişilerin hangi olaylar karşısında, hangi duyguları hissettiklerini belirleyip defterinize not alınız.


Cevap :
Babam : Babam, işten geldiği zaman genellikle yorgun olsa da bizleri gördüğü zaman yüzü güler ve mutlu olur. Yemek yeyip, biraz dinlendikten sonra huzurlu olmaya ancak çok ses yaptığımız zaman sinirli hissetmeye başlar.
Annem : Annem kendisine sarıldığımız veya güzel bir söz söylediğimiz zaman çok mutlu hissediyor. Sevdiği bir arkadaşı geldiği zaman yüzü gülüyor. Bir şeyler kırdığımız zaman sözünü dinlemediğimiz zaman ise sinirleniyor ve kaşlarını çatıyor.
Kardeşim : Kardeşim kendi oyuncakları alındığı zaman veya tablet oynama sırası bana geldiği zaman oldukça gergin ve huzursuz hissediyor. Sevdiği bir yemek yapıldığı zaman veya kendisine güzel sözler söylenildiği zaman yüzü gülüyor ve mutlu oluyor


2. Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğiniz ile ilgili gazete, dergi, kitaplar ve İnternetten araştırma yapınız. Bu araştırmadan edindiğiniz bilgilerle bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzun provasını yapmayı unutmayınız.


Cevap :
Etkin bir dinleyici olmak için uzmanlar bunların şart olduğunu ifade ediyor. Bunlar;

  • Ön yargıdan uzak durulmalı ve yargısız olarak dinleyerek anlamaya çalışmalı
  • Konuşmacıya dikkatimizi vermeli ve başka yerlerle ilgilenilmemeli
  • Dikkatimizi dağıtacak şeylerden uzak durmalıyız.
  • Karşımızdaki kişinin anlatımına saygı duymalı ve ağır eleştirilerde bulunmamalıyız.
  • Notlar almalıyız ve daha sonra kendisine soru sorduğumuz zaman bunlardan yararlanmalıyız.
  • Konuşmacı ve bilgileri teyit etmeliyiz daha sonra cevaplar vermeliyiz
  • Anlamaya çalışmalı ve yanlış anladıysak özrümüzü ifade etmeliyiz.


 

Our Score