4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 21-24-25-26

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 21, 22, 23, 24, 25, 26


4. Sınıf Türkçe Kitabı Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 21-24-25-26


1. Notlarınızdan yararlanarak kişilerin duygularına yönelik yaptığınız gözlemleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Babam : Babam, işten geldiği zaman genellikle yorgun olsa da bizleri gördüğü zaman yüzü güler ve mutlu olur. Yemek yeyip, biraz dinlendikten sonra huzurlu olmaya ancak çok ses yaptığımız zaman sinirli hissetmeye başlar.
Annem : Annem kendisine sarıldığımız veya güzel bir söz söylediğimiz zaman çok mutlu hissediyor. Sevdiği bir arkadaşı geldiği zaman yüzü gülüyor. Bir şeyler kırdığımız zaman sözünü dinlemediğimiz zaman ise sinirleniyor ve kaşlarını çatıyor.
Kardeşim : Kardeşim kendi oyuncakları alındığı zaman veya tablet oynama sırası bana geldiği zaman oldukça gergin ve huzursuz hissediyor. Sevdiği bir yemek yapıldığı zaman veya kendisine güzel sözler söylenildiği zaman yüzü gülüyor ve mutlu oluyor.


2. Görsellerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.


Cevap : Görselden ve metnin başlığından bakınca bu konunun bir yavru ahtapot hakkında olduğunu anlıyorum. Annesi ile beraber denizde yaşayan bu yavru ahtapotun yaşadığı zorluklar anlatıldığını düşünüyorum.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 24 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 21-24-25-26”

Soru : b. Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Bu kelimelerin anlamını sözlükten bulup öğreniniz. Öğrendiğiniz kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


Cevap :
Ahtapot : Ahtapot; yumuşak gövdeli, sekiz kollu, Octopoda takımında sınıflandırılan yumuşakçaların genel adı.
Tıkıştırma : Tıkıştırmak eylemi.


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Küçük ahtapot Nino’ya annesi neden yardım ediyormuş?


Cevap :
Küçük ahtapot Nino’ya annesi soyunmasına, pijamalarını çıkarmasına, sonra da elbiseleri sekiz kolundan çıkarmasına yardım ediyormuş.


2. Nino, ahtapot yavrusu olmaktan neden bıkmış?


Cevap :
Nino, ahtapot yavrusu olmaktan her günkü giyinmeden dolayı ahtapot yavrusu olmaktan bıkmış.


3. Annesinin hangi sözleri Nino’nun kulağına hoş geliyormuş?


Cevap :
Annesinin “Sen bizim için çok özelsin, inan olduğun gibi çok güzelsin, biraz büyüyünce de giyinmen kolaylaşacak, gelişip büyüdükçe de ahtapot olmayı seveceksin” demesi  Nino’nun kulağına çok hoşuna geliyormuş.


4. Nino, yılanbalığını kurtarmak için neler yapmış?


Cevap :
Nino, yılanbalığını kurtarmak için sekiz kolunu açarak otobüsten fırlamış ve düşmek üzere olan yılanbalığı yavrularını tutmuş, hayatlarını kurtarmış.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 25 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin türünü belirleyip aşağıya yazınız.


Cevap : Metnin türü “fabl” dır. Hayvanlara konuşma ve duygu yetisi verildiği için fabl türüne girer.


4. ETKİNLİK


Soru : Metindeki hikâye unsurlarını belirleyiniz.


Cevap :
Kişiler: Ahtapot  yavru Nino, annesi, yılan balığı ve yumurtaları
Mekân: okyanus
Zaman: Belirtilmemiş
Konu: Ahtapot Nino’nın giyinirken kendisini yoran sekiz kolundan sıkılması ve ahtapot olmayı zamanla sevmesi
Olay Örgüsü:  Nino, annesinin yardımıyla zorla sekiz koluna elbise giymekten sıkılır ve ahtapot olmaktan vazgeçecekken annesinin ona tatlı sözler söylemesi ve sonrasında yılanbalığının yavrularını sekiz kolu ile kurtarması sayesinde ahtapot olmaktan mutlu olması anlatılır.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya, metnin içeriğine uygun farklı bir başlık yazınız.


Cevap :

  1. Sekiz Kol
  2. Ahtapot Olmak Çok Zor

6. ETKİNLİK


Soru : “Empati” kelimesinin anlamını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimenin anlamını sözlükten bulup öğreniniz. Bu kelimeyi anlamına uygun olarak kullanacağınız bir cümleyi aşağıya yazınız.


Cevap :
Empati Tahmin : kişinin kendisini başkasının yerine koyarak duygularını anlamaya çalışması
Empati Sözlük : kendini karşısındakinin yerine koyarak düşünme, karşısındakinin ne düşündüğünü, duygularını sezebilme, anlayabilme yetisi.
Empati Cümle :

  1. Bazı insanların empati yeteneği çok az.
  2. Empati yabilirse beni anlayacak
  3. Çok küçük yaşlarda ekranlara maruz kalmak empati yeteneğini azaltıyor.
  4. Birçok sorun empati yeteneğinin azlığından kaynaklanıyor.
  5. Empati, kişinin kendisini başkasının yerine koyarak duygularını anlamaya çalışması olarak ifade edilebilir.

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 26 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Metinde, kesme işaretinin hangi görevle kullanıldığını belirleyiniz. Aşağıya, bu noktalama işaretinin bu görevine uygun üç cümle yazınız.


Cevap :
Metinde, kesme işareti tarihlerde ve özel isimlere gelen ekleri birbirinden ayırmak için kullanılmıştır.


8. ETKİNLİK


Soru : Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğinizle ilgili sunumunuzu gerçekleştiriniz. Konuşurken beden dilini etkin kullanmaya önem veriniz.


Cevap :
Etkin bir dinleyici olmak için uzmanlar bunların şart olduğunu ifade ediyor. Bunlar;

  • Ön yargıdan uzak durulmalı ve yargısız olarak dinleyerek anlamaya çalışmalı
  • Konuşmacıya dikkatimizi vermeli ve başka yerlerle ilgilenilmemeli
  • Dikkatimizi dağıtacak şeylerden uzak durmalıyız.
  • Karşımızdaki kişinin anlatımına saygı duymalı ve ağır eleştirilerde bulunmamalıyız.
  • Notlar almalıyız ve daha sonra kendisine soru sorduğumuz zaman bunlardan yararlanmalıyız.
  • Konuşmacı ve bilgileri teyit etmeliyiz daha sonra cevaplar vermeliyiz
  • Anlamaya çalışmalı ve yanlış anladıysak özrümüzü ifade etmeliyiz.

9. ETKİNLİK


Soru : Farklı duygu durumları yaşadığınız bir anınız var mı? Böyle bir durumda çevrenizdeki insanlara nasıl tepkiler verdiniz? Yaşadığınız bu anı, olayları oluş sırasına göre, noktalama işaretlerine ve yazım kurallarına dikkat ederek kısaca yazınız.


Cevap : Gün içerisinde bir çok farklı duygu durumu yaşıyorum. Bazen küçük olaylara fazla tepki verdiğimi fark ediyorum ancak bunu yaparken bir anda yapıyor ve fark etmiyorum. Aslında davranışlar bir anda oluşmaz.  Çocukluk çağından itibaren yerleşmiş olan duyguların bir anda  patlak verirler. Bu duyguların onarılması için uzmanları dinlemek ve bilinçli olmak gerekir.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


1. Çevrenizdeki insanları gözlemleyiniz. 


Cevap : Çevremdeki insanlardan ailelerime okulda öğretmen ve okul arkadaşlarımı gözlemledim. Hangi durumlarda hangi davranışlarda bulunduklarını dikkatle izledim.


2. Gözlemlediğiniz insanların olumlu kişilik özelliklerini belirleyiniz.


Cevap :Gözlemlediğim insanların olumlu kişilik özellikleri içlerinde merhamet ve sevginin bitmemiş olması ve bu duygular sayesinde insanlara yardım etme empati kurabilme ve kişilerin duygularını paylaşabilme özelliklerinin var olduğunu fark ettim. Tanımasalar bile üzücü bir olay karşısında üzülmeleri başkasını sevinciyle sevinmeleri küçük çocuk yaşlı engelli ve hasta insanlara merhamet etmeli ve işlerinde Acıyıcı duyguların belirmesi birer olumlu kişilik özelliğidir. Birbirleriyle karşılaştıkları zaman selam vermeleri ,vakitleri varsa hal hatır sormaları , “günaydın ,teşekkür ederim” gibi kibar ifadeler kullanmaları olumlu özelliklerini birer örnektir.



 

Our Score