4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 48-50-51-52-53-54

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Dil Devrimi Yapılıyor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54


4. Sınıf Türkçe Kitabı Dil Devrimi Yapılıyor Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 48-50-51-52-53-54


1.Türk Dil Kurumu hakkındaki araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Türk Dil Kurumu Mustafa Kemal Atatürk ‘ ün teşviki ile 12 temmuz 1932 de kurulmuştur. Bu kurum Türk dilinin incelenmesi ve  gelişmesi için  çalışmalar yapar. Türk Dil Kurumunun üyelerine “Türkoloğlar” denir.
Çalışma yaptıkları konular; sözlük bilim ve uygulama, gramer bilimi ve uygulama, dil bilimi ve uygulama, terim bilimi ve uygulama, ağız araştırmaları, Lehçeleri bilimi ve uygulama, kaynak eserler bilimidir. yazım kılavuzu adı altında Türkçe sözlük yayımlanarak Türkçe’ nin korunması amaçlanır. En son yeni sözlük 2000 yılında yenilenerek yayımlanmıştır.
Türk Dil Kurumu’ nun yürüttüğü projeler ise; Türk Lehçeleri ve şiveleri sözlüğü ve grameri saha araştırması, Göktürk yazılı belge, yazı ve anıların albümü projesi ayrıca Türk dünyası destanlarının tespiti Türkiye Türkçesine aktarılması ve yayınlanma projeleridir


2.Türk dilini geliştirmek için neler yapılabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap : Türk dilini geliştirmek için ilk yapılacak olan şey milletimizin türkçeyi benimsemesi ve sevmesidir. Yabancı dildeki kelimelerin kullanılmasının yasaklanmasına veya sınır getirilmesi bir seçenek olabilir. Arkada işyerlerinde veya günlük hayattaki konuşmamızda yabancı kelimeler tıpkı Türkçe kelimeler gibi normal karşılanmaktadır. Halbuki bu dilimizin yozlaşması ve kelimelerinin zamanla unutulması demektir. Bununla ilgili afişler ,programlar ve konserler verilebilir halk bu konuda bilinçlendirelebilir.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 50 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin ve kelime grubunun anlamını önce tahmin ediniz. Sonra sözlükten bularak yazınız. Bu kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


Cevap :
Ulus Tahmin : aynı toprak üzerinde yaşayan millet
Ulus Sözlük Anlamı : siyasal olarak örgütlenmiş biçimde ve belli bir toprak üzerinde bir arada yaşayan, ekonomik yaşam, dil, tarih, ruhsal yapı ve kültürel özellikler yönünden ortaklık gösteren en geniş insan topluluğu.


Boyunduruk Tahmin : hayvanlara yada arabalara takılan çember alet
Boyunduruk Sözlük Anlamı :

  1. sabana ya da kağnıya, arabaya koşulan öküzlerin, mandaların birlikte yürümelerini sağlamak için boyunlarına geçirilen bir tür ağaç çember.
  2. (mecaz olarak anlamı; özgürlüğünü yitirip başkasının baskısı ve buyruğu altında yaşamak.)

Söz varlığı Tahmin: kelime hazinesi, toplamı
Söz varlığı Sözlük Anlamı : Bir dildeki sözlerin bütünü, söz hazinesi, söz dağarcığı, sözcük hazinesi, kelime hazinesi, kelime kadrosu, vokabüler


Kalkınma Tahmin : gelişme ve yükselme
Kalkınma Sözlük Anlamı : bir ülkenin, toplumsal ve ekonomik yapısını geliştirme, gelişmiş çağdaş ülkelere yetişme durumu.


İlke Tahmin : baş kural
İlke Sözlük Anlamı : her türlü tartışmanın dışında, üstünde sayılan, anadüşünce ve inanış, baş kural.


Derlemek Tahmin : düzgünce toparlamak
Derlemek Sözlük Anlamı : düzgün bir biçimde toplayıp bir araya getirmek, dağınıklıktan kurtarıp toplamak.


Teğet Tahmin : sıyırmak
Teğet Sözlük Anlamı : bir eğrinin yanından geçen ve ona ancak bir noktada değen doğru.


Soru : b. Yukarıdaki kelimeleri ve kelime grubunu anlamına uygun olarak kullanacağınız birer cümle yazınız.


Cevap :
Ulus :

  1. Uluslar aynı değerleri taşıdıkları için millettirler.
  2. Aynı topraklar üzerinde yaşamak ulus olmak için yetmez.
  3. Ulus olmak fedakarlık gerektirir.

Boyunduruk :

  1. Kırılan boyunduruğunu tamir etmeye gelmiş.
  2. Boyundurukta yapıyormuş bu usta.
  3. Boyunduruk kelimesi metinde mecaz anlamı ile kullanılmıştır.

Söz varlığı :

  1. Söz varlığı geniş dillerden birine sahibiz.
  2. Bazı dillerin söz varlığı gerçekten çok geniş.
  3. Ezberlediğin söz varlıklarının çok olması seni bilgili yapar.

Kalkınma :

  1. Kalkınmak için eğitime daha çok olanaklar verilmeli
  2. Devleti kalkındırmak için yeniden seçimler yapılıyor.
  3. Partilerin kalkınma programlarından işe yarar olanlar var.

İlke :

  1. İlkelerimizi belirlemek hayatımıza yön verir.
  2. İlkelerimiz bizi biz yapan değerlerimizdir.
  3. İlkelerin büyüklüğü amacına göre değişmektedir.

Derlemek :

  1. Dergilerden derlediğim resimlere bakar mısın?
  2. Haberlerden derlediğim bilgiler bunlar.
  3. Evi bir güzel topladım, derledim.

Teğet :

  1. Kasırga şehri teğet geçmiş.
  2. Çemberde teğetin özellikleri konusunu işleyeceğiz.
  3. Matematik dersinde “teğet” kavramını işledik.

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 51 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1. Ana dili neden gerekliymiş?


Cevap :
Ana dili bir ulusun ayağa kalkması, gelişmelere ayak uydurabilmek, sanatsal ürünler için gerekliymiş.


2. Türk Dil Kurumunun görevleri nelermiş?


Cevap :
Türk Dil Kurumunun görevleri; Türkçeyi yabancı dillerin boyunduruğundan kurtarmak için çalışma yapmak ve bunun için ilkeler, amaçlar saptamak.


3. Dilimizin gelişmesi için en çok kelime türeten kimmiş? Metinde bu kelimelere hangi örnekler verilmiş?


Cevap :
Dilimizin gelişmesi için en çok kelime türeten Atatürk’müş. Metinde bu kelimelere “Üçgen, dörtgen, eşkenar üçgen, ikizkenar üçgen, açı, açıortay, teğet” örnekleri verilmiş.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görselleri metinle ilişkilendirerek dil devrimine yönelik neler yapıldığını anlatan birer cümle yazınız.


Cevap : Aşağıdaki görsellere baktığımız zaman dil devrimi ne dönelik kitap çevirileri ve Türkçe kitapların okutulması Türk dilinin ezberlenmesi ve kullanılması açısından büyük katkılar sağlamıştır. Harf devriminin yapılarak yeni oluşturulacak olan Türkçe için yeni bir alfabe oluşturulması sağlanmış ve böylece eski Arap alfabesi bırakılmıştır. Atatürk öncülük yaparak Türk dil Kurumu’nu kurmuş ve Türkçe hakkında ortak kararlarla araştırmalar yapılmış ve yapılması gereken şeyler kararlaştırılmıştır.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 52 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Dilimizi korumak ve yüceltmek için sizce neler yapmalıyız? Aşağıya düşüncelerinizi anlatan bir şiir yazınız.


Cevap : Dilimizi korumak ve yüceltmek tamamen bizlerin elindedir. Bunun için ikimizi yabancı kelimelerden ayırmak ve yabancı dil kelimeleri kullandı onlarda Türkçe kullanmak ve bu konuda yapılan çalışmalara katkıda bulunmaktır.  Şu bilinmelidir ki kullanılmayan deli kelimeler zamanla unutulur ve yabancı kelimeler sanki dilimizi kelimeleriymiş gibi normalleştir. Buda Türk milletinin ortak tarihi olan Türk dilinin unutulması ve yozlaşması demek olacaktır.


5. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin anlamları hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Elbisesinin üzerine taktığı kuşak, belini iyice sardı.
Bugünkü genç kuşak daha çok okumalıdır.


Cevap :
Birinci cümledeki “kuşak” kelimesi bele bağlanan kemer gibi bir beş parçasıdır.
İkinci cümledeki “kuşak”kelimesi ise çağın gençleri ve o zamanki yeni nesil manasındadır.


Soru : b. Siz de yazılışları aynı, anlamları farklı olan üç kelime belirleyip pembe kutucuklara yazınız. Yazdığınız kelimelerin farklı anlamları ile cümleler kurunuz.


Cevap :
Çay :

  1. Bizim inek çayın içerisine girmiş serinliyor.
  2. Çaylardaki sular şimdi buz gibidir.
  3. Çayların üzerindeki ağaçların gölgesi suyu buz gibi yapmış.

Çay :

  1. Çay içecek vaktin varsa demleyelim.
  2. Bir çay demlesen çok makbule geçer.
  3. Çayı yeni demledim daha demini almamıştır.

Ocak :

  1. Ocak ayına birkaç gün kaldı.
  2. Ocak ayı gelmeden yakacaklarımızı almalıyız.
  3. Ocak ayı gelmeden burada sobalar tütmeye başlar.

Ocak :
Evimin ocağı tütsün diye bu çabam.
Ocağıma incir ağacı ektin.
Ocağını yıkma, başka çareler ara.


Baş :

  1. Başımıza gelen muhtar bundan daha iyidir emin ol.
  2. Başımıza gelenler bizim sebebimizledir.
  3. Başına kötü birşey gelmesinden kokrtum.

Baş :

  1. Bugün başım çok ağrıyor.
  2. Başında çıkan yaralar onu çok rahatsız ediyor.
  3. Başında doğru düzgün saç kalmamış.

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 53 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde “de” bağlacının yazımı ile ilgili yanlışlar yapılmıştır. Yazım yanlışlarını gidererek cümleleri yeniden yazınız.


İstersen sende benimle bahçede oyun oynayabilirsin.
Cevap :
İstersen sen de benimle bahçede oyun oynayabilirsin.


Gerçektende görünürde bir tek ağaç bile yokmuş.
Cevap :
Gerçekten de görünürde bir tek ağaç bile yokmuş.


Çantasında bulunan kitaplarıda gördün mü?
Cevap :
Çantasında bulunan kitapları da gördün mü?


Kış mevsiminde yetişen meyvelerde var.
Cevap :
Kış mevsiminde yetişen meyveler de var.


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki açıklamalardan kısa çizginin yaygın kullanım işlevleriyle ilgili olanların başındaki kutucuğu “4” ile işaretleyiniz.


Cevap :

  • ( 4 ) Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur.
  • ( 4 ) Heceleri göstermek için kullanılır.
  • ( 4 ) Dizeler yan yana yazıldığında aralarına konur.
  • ( 4 ) Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır.
  • ( 4 ) Matematikte çıkarma işareti olarak kullanılır

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 54 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Metnin ilginizi çeken bölümü hangisidir? Bu bölümde anlatılanları kendi cümlelerinizle aşağıya kısaca yazınız. Yazdıklarınızı yazım kuralları ve noktalama işaretleri yönünden kontrol ediniz.


Cevap :
Metin’de ilgimi çeken bölüm her ulusun ancak kendi dilini kullanarak kalkanabilecek olmasıdır. Daha önce bunu dil ile mümkün olacağını düşünmemiştim. Düşündüğüm zaman bunu hak verdim. Gerçekten de dil bir milletin ortak değeridir. Bu ortak değer ne kadar sağlamlaşırsa tarihi anlamak ve anlamakla beraber bilinçli ilerlemek de mümkün olacaktır. Bunun için değil bir ulusun kalkınması için olmazsa olmazdır.


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki kelimelerden uygun olanları noktalı yerlere yazarak cümleleri tamamlayınız.


Cevap :
Duygularımızı, düşüncelerimizi türkülerle anlatırız. Türküler çok önemlidir . Türkülerden; insanların neye üzüldüğünü neye sevindiğini öğreniriz . Türküler kültürümüzün en değerli ögelerindendir .
Kültürümüzün değerli ögelerinden biri de atasözlerimizdir. Farklı durumlara uygun birçok atasözümüz vardır. Bunları konuşmalarınızda kullanarak da duygularımızı, düşüncelerimizi dile getiririz.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


Soru : “Destan” nedir? Araştırınız.


Cevap :
Destanın Sözlük Manası:
1.tarih öncesinin tanrıları, tanrıçaları, yarı tanrıları ve yiğitleriyle ilgili olağanüstü olayları öyküleyici bir yöntemle ve koşuk olarak anlatan en eski bir yazınsal tür.
2. Çağdaş Türk yazınında, içerik ve biçim yönünden geleneksel destanlardan ayrılıkları bulunan, genellikle uzunlu kısalı birçok şiirden oluşan ve ulusal konuları işleyen, öyküleyici özelliği ağır basan yapıt.
Deatan: Milletleri derinden etkileyen hadiselerin, manzum şeklinde anlatıldığı eserlerdir. Destanın meydana gelmesi için, milleti derinden etkileyen olayların oluşması gerekir.Dünyada birçok milletin kendi gelenek ve göreneklerine, yaşadıkları olaylara göre destanları vardır. Destan, bugün dilimizde iki edebi türü karşılık olarak kullanılır. Yeni destan ikiye ayrılır. Birincisi toplumu geniş ölçüde alakadar eden olayları konu edinen halk şiirleri, diğeri milletlerin başına gelen tarihi olayların efsanevi ve mitolojik unsurlar ile yoğurularak manzum eserler halindedirler.



 

Our Score