4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 55-56-57-58

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Oğuz Ata Boy Boyladı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58


4. Sınıf Türkçe Kitabı Oğuz Ata Boy Boyladı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 55-56-57-58


1. Destan hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatınız.


Cevap :
Destanın Sözlük Manası:
1.tarih öncesinin tanrıları, tanrıçaları, yarı tanrıları ve yiğitleriyle ilgili olağanüstü olayları öyküleyici bir yöntemle ve koşuk olarak anlatan en eski bir yazınsal tür.
2. Çağdaş Türk yazınında, içerik ve biçim yönünden geleneksel destanlardan ayrılıkları bulunan, genellikle uzunlu kısalı birçok şiirden oluşan ve ulusal konuları işleyen, öyküleyici özelliği ağır basan yapıt.
Deatan: Milletleri derinden etkileyen hadiselerin, manzum şeklinde anlatıldığı eserlerdir. Destanın meydana gelmesi için, milleti derinden etkileyen olayların oluşması gerekir.Dünyada birçok milletin kendi gelenek ve göreneklerine, yaşadıkları olaylara göre destanları vardır. Destan, bugün dilimizde iki edebi türü karşılık olarak kullanılır. Yeni destan ikiye ayrılır. Birincisi toplumu geniş ölçüde alakadar eden olayları kon


2. Başlığından hareketle dinleyeceğiniz metnin konusunu tahmin ediniz.


Cevap : Başından hareketle dinleyeceğim metin bence bir Türk destanıdır.


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerinin anlamını tahmin ediniz. Bu kelimelerin anlamını sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.


Cevap :
Kocamak : Bir canlının yaşlanması
Ulak : Bir haberi bir yere ileten kişi, elçi
Otağ : Eski dönemlerde hükümdarların oturduğu ev


Soru : b. Metinde geçen aşağıdaki kelime gruplarını anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız. Bu cümleleri aşağıya yazınız.


Cevap :
Buyruk vermek :

  1. Lider buyruk verince askerler harekete geçti
  2. Buyruk verme bana sende elini taşın altına koy
  3. Buyruk vermekten daha kolay ne var?

Mahcup olmak :

  1. Çok mahcup oldum.
  2. Mahcup olmanı istemem, rahat ol lütfen.
  3. Bana hediye almış yine, çok mahcup etti beni.

Soru : c. Metni dinlerken not aldığınız anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını sözlükten bulunuz. Bu kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 56 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metnin ana düşüncesini belirleyip aşağıya yazınız.


Cevap :
Metnin ana düşüncesi : Metnin ana düşüncesi birlikten kuvvet doğacağıdır.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1. Oğuz Ata’nın buyruğunu dört bir yana kimler haber verdi?
Cevap : Oğuz Ata’nın buyruğunu dört bir yana Beylerine, ulularına, kağanlarına haber verdi.


2. Dağ Han neden mahcup oldu?
Cevap : Dağ Han 24 oku kıramadığı için mahcup oldu.


3. Oğuz Ata’nın anlatmak istediği neydi?
Cevap : Oğuz Ata’nın anlatmak istediği bir kişi tek olursa yenilmenin kolay ancak birlik olursa yenilemeyeceğidir .


4. Oğuz Ata’dan sonra yerini kim alacaktı?
Cevap : Oğuz Ata’dan sonra yerini Gülhan yerini alacaktı.


5. Oğuz Ata nasıl biriydi?
Cevap :Oğuz Ata zeki, akıllı, bilgili biriydi.


6. Oğuzların kuruluşu nasıl tamamlandı?
Cevap : Oğuzların kuruluşu Oğuz Ata’nın 6 oğlunun her birinin 4 oğlu olması daha sonra bu oğullardan 24 oğuz boy oluştu. Böylelikle oğuzların kuruluşu tamamlandı.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya, metne uygun farklı bir başlık yazınız.


Cevap : Oğuz Ata’ nın Nasihati
Oğuzların Kuruluşu


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 57 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen “Asla özünüzü unutmayın.” sözü ile anlatılmak istenen nedir? Açıklayınız.


Cevap : Bence metin’de geçen “asla özümüzü unutmayın “sözüyle anlatılmak istenen ortak değerleri ve kültür miraslarını unutulmadın her zaman hatırlanmasıdır. Belki de ileride çok rahatla eder ve zenginliği erişirseniz bile geçmişte ne zorluklar çektiğinizi ve bu zorluklarla bu günlere ulaştığınızı unutmayın demektir.


6. ETKİNLİK


Soru : Noktalı yerlere uygun kelimeler yazarak metinle ilgili zihin haritası oluşturunuz.


Cevap :
Birlik Zihin Haritası

  1. Dayanışma
  2. Yardımlaşma
  3. Güç
  4. Kutsallar
  5. Gelenek ve Görenekler

7. ETKİNLİK


Soru : “Oğuz Ata konuşmaya başladığında herkes sustu ve dikkatle onu dinlemeye başladı.” cümlesinden hareketle Oğuz Ata’yı dinleyenler dinleme kurallarından hangilerine uygun davranmıştır? Dinleme kurallarından üç tanesini aşağıya yazınız.


Cevap : Dinleme kurallarından uydukları 3 kural;

  1. Mutlak Sessizlik
  2. Dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınmak
  3. Sabırlı olmak

8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki paragrafta kutucukların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.


Cevap :
Oğuz halkının sorunlarına çare, dertlerine derman bulurdu Korkut Ata : Ona danışmadan bir iş tutmaz, onun dediğinden dışarı çıkmazdı Oğuz halkı. Korkut Ata ; öğütler verirdi Oğuz halkına ; akıl verirdi, yol gösterirdi. Yalana, dolana, haksızlığa karşı çıkardı. İyinin, güzelin, yanında olurdu hep…


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 58 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bu kelimelerin cümlelere kattığı anlam hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


• Elindeki sürahi düşünce paramparça oldu.
Masmavi gökyüzünde renk renk uçurtmalar uçuyordu.


Cevap : Bu kelimeler anlamı pekiştirmiş, pekiştirme kelimeleridir. Manaya kuvvet kazandırmıştır. Birinci cümlede pekiştirme manası tuzla buz olmakta olduğu gibi çok parçalara ayrıldığını anlarız.


Soru : b. Aşağıdaki pekiştirmeli kelimeleri, yazımlarına dikkat ederek cümle içinde kullanınız. Cümlelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap :
Bembeyaz cümlem :

  1. Bembeyaz gelinliği ile harika görünüyordu.
  2. Bembeyaz elbisenle ne kadar kibar görünmüşsün.
  3. Bembeyaz karlar her yeri kapladı.

Sapasağlam cümlem :

  1. Sapasağlam bir kalem bu kolay kolay kırılmaz.
  2. Sapasağlamsın maşallah merak etme.
  3. Sapasağlam adam bir anda düştü hastalandı.

Sırılsıklam cümlem :

  1. Yağmura tutulunca sırılsıklam eve geldik.
  2. Sırılsıklam olan elbiselerimi sıkayım da öyle asayım.
  3. Yağmurdan haberim olmayınca çamaşırlar sırılsıklam olmuş

Apaçık cümlem :

  1. Söyledikleri apaçık ortada.
  2. Apaçık renkli kazakla boyamı yapacaksın.
  3. Hava sabah apaçıktı ne ara yağmur yağdı?

10. ETKİNLİK


Soru : Görseldeki öğrencilerin “Bir milletin birlik ve beraberliği neye bağlıdır?” sorusunun yanıtı hakkında neler konuşuyor olabileceklerini tahmin ediniz. Bu öğrenciler arasında geçebilecek konuşmayı, uygun noktalama işaretlerini kullanarak aşağıya yazınız.


Cevap : Aralarında şöyle konuşuyor olabilirler: Bir milletin birlik ve beraberliği tarihini bilmesinde ve bu tarih konusunda bilinçlenerek hareket etmesine bağlıdır . Bir millet tarihini bilirse ortak değerlerini ve kültürünün nereden geldiğini de bilir. Böylece fikir ayrılığına düşmez. Bu ayrılığı yaşamamak için kültürümüz ve tarihimize sahip çıkmalı birbirimizi benimsemeli ve geçmişte olduğu gibi bugünde birbirimize kenetlenmeliyiz.



 

Our Score