4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 64-65-66-67

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Çanakkale Türküsü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67


4. Sınıf Türkçe Kitabı Çanakkale Türküsü Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 64-65-66-67


Soru : Çanakkale Savaşı’yla ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. 


Cevap :
Çanakkale Savaşı yıkılan Osmanlı Devleti’ nin sömürü haline getirilmeye çalışılması ve halkın düşman işgaline dayanamaması sonrası çıkan kurtuluş mücadelesidir.
Çanakkale savaşı 1915 ile 1916 yılları arasında Osmanlı imparatorluğu ile İngiltre, Fransa ve Rusya arasında yapıldı.
Osmanlı devleti bu devletlerine karşı elindeki kıt imkanlarla beraber Çanakkale’ yi 1 yıla yakın savunarak düşman devletlerini ağır yenilgiye uğratmış, büyük bir zafer elde ederek İstanbul’u işgalden korumuştur.
Seyit onbaşı Çanakkale Savaşı’nın sembolü haline gelmiş. Birçok yiğit burada şehit ve gazi olmuştur.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 65 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki kelimelerin ve kelime grubunun anlamını önce tahmin ediniz. Daha sonra bu kelimeleri sözlükten bularak tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.


Cevap :
Selvi Kelimesi
Tahminim : bir ağaç türlü
Anlamı : (Servi) servigillerden, Akdeniz çevresinde bol yetişen, çok uzun boylu, dalları çok ince ve yuvarlak, yaprakları yeşil pul gibi ve ufacık, hiç yaprak dökmeyen, ceviz iriliğinde kozalakları olan, odunu yapı işlerinde ve marangozlukta kullanılan, uzun ömürlü bir ağaç.


Testi Kelimesi
Tahminim : toprak kap
Anlamı : içine su, şarap ve benzeri sıvı şeyler konulan, geniş gövdeli, dar boğazlı, kulplu, emzikli ya da emziksiz olabilen toprak kap.


Ümidi kesmek Deyimi
Tahminim : olmayacağına kesin inanmak
Anlamı : Artık ummaz olmak, olacağını beklememek, kavuşamayacağını anlamak.


2. ETKİNLİK


Soru : Çanakkale Türküsü’nü ezgisiyle dinleyiniz. Türkünün size neler hissettirdiğini aşağıya yazınız.


Cevap : Çanakkale türküsü beni çok duygulandırdı. Sözlerinde genç insanlardan bahsedilmesi ve yapılan mücadeleler anlatılmaktası çok mana katmış. Yapılan mücadele Türkiye ile anlatılsa da büyük yürek acıları yaşanmıştır. Kişinin ailesinden ayrılması , Evini bırakarak bir daha geri dönmeyeceğini bilmesi ve bunları bu kadar genç yaşta yaşaması azımsanacak bir fedakarlık değildir.


3. ETKİNLİK


Soru : Sizce şiirde her kıtanın sonunda neden “Of, gençliğim eyvah!” denilmiştir? Düşüncelerinizi yazınız.


Cevap : Bence şiirde her kıtanın sonunda böyle denmesi kişilerin gençliğini yaşayamamasından kaynaklanmakta ve gençliğini yaşamak istemesindeki duyguyu anlatmak için söylenmiştir. Kurtuluş Savaşı’ nda  çocuk denilecek yaşta olan gençlerin bir daha geri dönmeyeceklerini bildikleri halde ülkelerini korumak için canlarını feda etmeleri en büyük fedakarlık örneğidir. Bu kişilerin minik çocukları belki nişanlıları belki de yeni evli olduğu sevdiği eşleri vardı. Bu yüzden bu dizeler kullanılmıştır.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 66 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Şiirden hareketle, Çanakkale Savaşı’na giden askerlerin özelliklerini açıklayınız.


Cevap :
Şiirden hareketle, Çanakkale Savaşı’na giden askerlerin özellikleri; genç olmaları, evli veya nişanlı olmaları ve döneceklerini düşünmemeleridir.


5. ETKİNLİK


Soru : Çanakkale Türküsü’nün konusunu yazınız.


Cevap : Çanakkale Türküsü’ nün konusu ; Çanakkale Şehitleri ve gençliklerini yaşayamamalarıdır.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki haritada Çanakkale ilimizi boyayıp Çanakkale Boğazı’nı gösteriniz. Haritadaki şekil ve işaretlerin anlamı hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap : Haritadaki siyah kesik çizgilerle gösterilen kısımlar Çanakkale’den gemilerin geçiş güzergahını gösterir.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 64-65-66-67”

7. ETKİNLİK


Soru : Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemini arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :
Çanakkale Savaşı işgalden kurtulmak ve İstanbul’ un işgalini engelleyen, Kurtuluş Mücadelemizin en büyük örneklerindendir. Bu sayede düşmanlardan kurtulmuş ve yeni bir devletin temelleri atılmıştır.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 67 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine ve büyük harflerin kullanım yerlerine dikkat ederek okuyunuz.


Cevap :
57. Alay, Çanakkale Savaşı’nın başlangıcı olan Anzak Çıkarması’nı durdurmak için 15 Nisan 1915 sabahı harekete geçen efsaneleşmiş Türk alayıdır.
25 Nisan 1915 sabahı Mustafa Kemal, kendisine herhangi bir emir gelmiş olmamasına rağmen düşman çıkarmasını haber alır almaz kişisel inisiyatifiyle Conkbayırı’na doğru hareket etmiştir. Mustafa Kemal’in yönetimindeki 57. Alay, kendisinden çok daha büyük bir düşman gücüne karşı saldırıya geçmiştir. Bu kahramanların anısına o günden beri Türk ordusunda 57. Alay bulunmamaktadır. 57. Alay, dünya üzerinde en çok madalya sahibi olan alay olduğu için dünyanın en kahraman alayı olarak nitelendirilmektedir.
www.canakkalesavasi.gen.tr


Soru : b. Metinde büyük harflerin kullanılma nedenlerini arkadaşlarınızla tartışarak belirleyiniz.


Cevap : Metin’de büyük harflerin kullanılması nedeni özel isimlerin kullanılması ve noktadan sonra cümlenin başlangıcının büyük harfle başlaması gerektiği içindir. Bunlar uyulması gereken yazım kurallarıdır. Metin’de de kurallara uygunluk olsun için böyle yazılmıştır.


Soru : c. Siz de büyük harfleri uygun yerlerde kullanarak 57. Alay ve Mustafa Kemal’in Çanakkale Savaşı’ndaki rolüyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi anlatan bilgilendirici bir paragraf yazınız.


Cevap :
57. Alay ve Mustafa Kemal’in Çanakkale Savaşı’ndaki rolü az görülemez. Mustafa Kemal farklı stratejiler geliştirmiş ve bu düşünceleri sayesinde başarılar elde etmiştir . Büyük başarılar ve çok kayıplardan sonra düşmanlar geri çekilmek zorunda kalmıştır.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


1. Atatürk’ün çocuk sevgisi hakkında görsellerle destekleyeceğiniz kısa bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzun provasını yapınız.


 Cevap : Atatürk çocukları çok severdi. Çocukların ülkenin geleceği olduğunu bilir ve onlara bir yetişkin gibi muamele ederdi. Yüksek okullari ziyaret eder ve çocukların almış oldukları eğitime yakından takip ederdi.
Dünyada bir ilk olan 23 Nisan gibi büyük önem taşıyan bir günü çocuklara armağan edilmesi çocuklara verdiği değeri göstermektedir. Çocuklara verilen bu değerli gün ile çocukların kıymeti ve çocukların geleceğin yıldızları olduğunun en güzel göstergesi yapılmıştır.
Atatürk çocukları karşılaştığı zaman hediyeler verir ve onlara sevgiyle muamele ederdi. Yabancı bir ülkede yaşayan çocuğun mektubuna cevap vermesi ve çocukların onu gördüğü zaman mutlulukları sevgi bağının kanıtıdır.


2. İstiklâl Marşı’mızın on kıtasını dikkatle okuyup ezberlemeye çalışınız.


Cevap :
İSTİKLAL MARŞI 1. KITASI
Korkma! Sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak,
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.
İSTİKLAL MARŞI 2. KITASI
Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilal!
Kahraman ırkıma bir gül; ne bu şiddet, bu celal?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal…
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl.
İSTİKLAL MARŞI 3. KITASI
Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım,
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım.
Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım,
Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım.
İSTİKLAL MARŞI 4. KITASI
Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar,
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar,
“Medeniyet” dediğin tek dişi kalmış canavar?
İSTİKLAL MARŞI 5. KITASI
Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın,
Siper et gövdeni, dursun bu hayâsızca akın.
Doğacaktır sana vadettiği günler Hakk’ın,
Kim bilir, belki yarın belki yarından da yakın.
İSTİKLAL MARŞI 6. KITASI
Bastığın yerleri “toprak” diyerek geçme, tanı,
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır atanı,
Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı.
İSTİKLAL MARŞI 7. KITASI
Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
Şüheda fışkıracak, toprağı sıksan şüheda.
Canı, cananı, bütün varımı alsın da Hüda,
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüda.
İSTİKLAL MARŞI 8. KITASI
Ruhumun senden İlahî, şudur ancak emeli:
Değmesin mabedimin göğsüne namahrem eli.
Bu ezanlar, ki şehadetleri dinin temeli,
Ebedî, yurdumun üstünde benim inlemeli.
İSTİKLAL MARŞI 9. KITASI
O zaman vecd ile bin secde eder, varsa taşım,
Her cerihamdan, İlahî, boşanıp kanlı yaşım,
Fışkırır ruhumücerret gibi yerden naaşım,
O zaman yükselerek arşa değer belki başım.
İSTİKLAL MARŞI 10. KITASI
Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilal!
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helal.
Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlal.
Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl.



 

Our Score