4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-116-117-118-119 KOZA Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihi Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117, 118, 119
4. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihi Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-116-117-118-119
Hazırlık
Soru: “Sonraki Derse Hazırlık” çalışması olarak defterinize yazdığınız bilgileri arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
1.Ben illerimizden en çok Erzurum’ u merak ediyorum.
Tarihi yerleri ve doğal güzellikleri
- Palandöken Kayak Merkezi
- Konaklı Kayak Merkezi
- Kandilli Kayak Merkezi
- Erzurum Kalesi
- Erzurum Saat Kulesi
- Üç Kümbetler
- Çifte Minareli Medrese
- Abdurrahman Gazi Hazretleri Türbesi
- Rüstem Paşa Kervansarayı (Taşhan)
- ,Erzurum Tabyaları
- Nene Hatun Tarihi Milli Parkı
- Lala Mustafa Paşa Camii
- Erzurum Ulu Camii
- Öşvank Kilisesi
- Çoban Dede Köprüsü
- Narman Peri Bacaları
- Narman Beş Göller
Erzurum’ un yemekleri
- Aşotu Çorbası
- Cağ Kebabı
- Erzurum Kesme Çorba
- Lor Dolması
- Çiriş
- Patatesli Borani
- Su Böreği
- Erzurum Ketesi
- Kadayıf Dolması
- Gaysefe
Erzurum’ un türküleri
- Huma Kuşu Yükseklerden Seslenir. Mükerrem Kemertaş
- Hey Ağalar Hangi Derde Yanayım. Aysun Gültekin.
- Şad ol Deli Gönül Müjdeler Olsun. Tuncay Kemertaş
- Erzurum’un Dağında. Gürkan Özpeker. …
- Narman Kazasında Bir Gelin Gördüm. …
- Güzeller Bezenmiş Toya Giderler. …
- Ay Akşamdan Işığdır. …
- Uca Dağların Başında.
2.T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı resmi siteleri ve sanal müze sitelerindenmilli kültürümüz ile ilgili bilgiler alabiliriz.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Metinden alınan aşağıdaki kelimeleri ve kelime grubunu okuyunuz. İçlerinde anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını, içinde geçtiği cümlelerden hareketle tahmin ediniz.
Yukarıdaki kelimelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimeyi arkadaşlarınızla paylaşmayınız. Öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkarak seçtiğiniz kelimeyi konuşmadan, kelimenin yaptığı çağrışımları çizerek arkadaşlarınıza anlatmaya çalışınız. Doğru tahminlerden sonra kelimenin anlamını sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız. Öğretmeninizin uygun gördüğü süre boyunca oyuna devam ediniz.
Yukarıdaki kelimelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimeyi arkadaşlarınızla paylaşmayınız. Öğretmeninizin kontrolünde tahtaya
çıkarak seçtiğiniz kelimeyi konuşmadan, kelimenin yaptığı çağrışımları çizerek arkadaşlarınıza anlatmaya çalışınız.
Doğru tahminlerden sonra kelimenin anlamını sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız. Öğretmeninizin uygun gördüğü süre boyunca oyuna devam ediniz.
Cevap :
han kelime anlamı: Yol üzerinde veya kasabalarda yolcuların konaklamalarına yarayan yapı
tahminim: yolcuların konakladıkları yer
Cümle:
- Han içerisinde tatsızlık çıksın istemedi.
- Yolcular handa günün yorgunluğunu atmaya çalışıyordu.
verimli kelime anlamı: Kendisinden beklenen sonucu veren; semereli
tahminim: bereketli
Cümle:
- Bu topraklar çok verimlidir.
- Babam bu yıl zeytin ağaçlarının çok verimli olduğunu söylüyor.
ters kelime anlamı: Bir şeyin içe gelen yanı, arkası
tahminim: arkası
Cümle:
- O yol sana biraz ters gelebilir.
- Ters yoldan gittiğini sonradan anladı.
gözlem kelime anlamı: İnceleme sonucu elde edilen değer; müşahede
tahminim: inceleme altında tutma
Cümle:
- Gözlem altına alınması gerekiyormuş.
- Edindiğim gözlemlerden elde ettiğim şeyler bunlar.
tarihî kelime anlamı: tarihsel
tahminim: tarihle alakalı
Cümle:
- Tarihi eserlere sahip çıkılmalıdır.
- Tarihi mekanları gezmekten çok hoşlanırım.
kesit kelime anlamı: Bir şey enlemesine veya boylamasına kesildiğinde ortaya çıkan yüzey
tahminim: bir bölüm
Cümle:
- Şu kesit yeterli gelir.
- Aldığımız bir kesit işimizi görecektir.
aş kelime anlamı: yemek
tahminim: yemek
Cümle:
- Aşçı aş pişiren anlamında kullanılan bir kelimedir.
- Sıcak bir aş olsa şimdi ne güzel olur.
sepet kelime anlamı: Saz, kamış, ince dal veya tellerden hasır biçiminde örülerek yapılan, genellikle sapı olan, yiyecek ve eşya taşımak için kullanılan kap
tahminim: genellikle hasırdan örülen kap
Cümle:
- Elmaları sepetinde taşıyordu.
- Sepetindeki çileklerden ikram etti.
cins kelime anlamı: tür
tahminim: tür
Cümle:
- Ben cins kedilerden hoşlanırım.
- Bu hangi cins köpek?
bitki kelime anlamı: Bulunduğu yere kök vb. organlarıyla tutunan, çoğunlukla fotosentez sonucu yaşam için gerekli bileşenleri oluşturan, birçoğu spor veya tohum aracılığıyla döl vererek çoğalan bir veya çok yıllık, otsu, odunsu canlıların genel adı; nebat
tahminim: ağaç, ot gibi canlıların genel adı
Cümle:
- Bitkiler hayatımızın birçok alanında bizlere faydalar sağlar.
- Bitkilerin doğaya verdikleri güzelliklerden bir örnek.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 117 Cevapları
2.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru: Hatay, ülkemizin hangi bölümünde bulunmaktadır?
Cevap :
Hatay , ülkemizin Akdeniz Bölgesi’nde bulunmaktadır.
Soru: Hatay’ın en verimli toprakları nerededir?
Cevap :
Hatay’ın en verimli toprakları Amik Ovası’ ndadır.
Soru: Asi Nehri’ne neden “ters akan nehir” denilmektedir?
Cevap :
Asi Nehri’ ne güneyden kuzeye doğru aktığı için “ters akan nehir ” denilmektedir.
Soru: Hatay üzerinden geçen göçmen kuşlar nereden gelip nereye giderler?
Cevap :
Hatay üzerinden geçen göçmen kuşlar Afrika’dan ,Avrupa’ya ve Asya’nın batısına giderler.
Soru: Antakya Arkeoloji Müzesi nasıl bir özelliğe sahiptir?
Cevap :
Antakya Arkeoloji Müzesi dünyanın en zengin 2. mozaik koleksiyonuna sahip olma özelliğine sahiptir.
Soru: Hatay’da bulunan ve Anadolu’da inşa edilen ilk cami olarak bilinen caminin adı nedir?
Cevap :
Hatay’da bulunan ve Anadolu’da inşa edilen ilk cami olarak bilinen caminin adı Habibi Neccar Camii’ dir.
Soru: Hatay hangi yemekleriyle bilinmektedir?
Cevap :
Hatay et yemekleri dolmaları, sebze yemekleri pilavları künefesi ve tepsi kebabı gibi yemekleriyle meşhurdur.
Soru: Antakya’daki Uzun Çarşı’nın içinde neler bulunmaktadır?
Cevap :
Antakya’daki Uzun Çarşı ‘ nın içinde camiler, hanlar , hamamlar, Semerciler, Demirciler, sepetçiler , künefeciler ve buğday pazarı bulunmaktadır.
3.Etkinlik
Soru: Metnin görsellerini inceleyiniz. Sizce bu görseller metinde anlatılan bilgiler için uygun ve yeterli midir? Açıklayınız. Aşağıdaki alana metnin içeriğine uygun bir resim de siz çiziniz.
Cevap :
Bence bu görseller metinde anlatılan bilgiler için uygundur fakat yeterli değildir. Bunlar da kısa ve öz olarak çok güzel bir görüntü katmıştır.
Ancak zeytinyağı , zeytinden, ipek kumaş dokuca dokumacılığından bahsedildiği için bunlara ait küçük resimlerde verilse daha iyi olurdu.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları
4.Etkinlik
Soru: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının resmî internet sitesine ait aşağıdaki görseli inceleyiniz ve verilen bilgileri okuyunuz.
Okuduğunuz metinde anlatılan Hatay’a özgü varlıklar, millî kültür ögelerimizdendir. Bir millete kimlik kazandıran, diğer milletlerle arasındaki farkı gösteren, milletin tarihi boyunca oluşturulan maddi ve manevi değerlerin tümüne millî kültür denir. Millî kültür, bir toplumu ayakta tutan en önemli unsurdur. Ülkemizdeki millî kültür ögelerinin korunmasında en büyük rolü, Kültür ve Turizm Bakanlığı üstlenmektedir. Bakanlığın sitesinden millî kültür ögelerimiz hakkında birçok bilgiye ulaşabilirsiniz.
Soru: “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız çalışmadan hareketle millî kültürümüz hakkında bilgi veren internet adreslerini aşağıdaki yazma alanına yazınız. Bu sitelerden hangilerinin güvenilir olduğunu nedenleriyle açıklayınız.
Cevap :
T.C. kültür ve turizm Bakanlığı’nın resmi sitesi ve sanal müzelerin bulmuş olduğu resmi siteler, ayrıca illerin, ilçelerin ve belediyelerin resmi siteleri de resmi kaynaklı olduğu için güvenilirdir.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları
5.Etkinlik
Soru: Kültürümüz içinde yardımlaşma ve paylaşmanın önemli bir yeri olduğunu hatırlayınız. Suriye’den göç eden çok sayıdaki insana Hatay ilimiz ev sahipliği yapmaktadır. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Ardından elinizde sihirli bir değnek olduğunu düşününüz. Yardıma ihtiyacı olan insanlar için neler yapabileceğiniz hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızda, kurallara uygun hareket etmeyi unutmayınız.
“Ülkelerindeki iç savaş yüzünden evlerini terk etmek zorunda kalan Suriyeliler, canlarını kurtarmak için o kadar hızlı kaçtılar ki yanlarına sevdiklerinden başka hiçbir şey almadılar. Daha önce hiç bulunmadıkları bu topraklara, daha iyi bir yaşam umuduyla geldiler. İstedikleri, uyuyacak bir yerden öte yaşayacak bir yerdi. Karınlarına girecek olanı değil yüreklerine girecek olanı düşünüyorlardı…”
6.Etkinlik
Soru: Yaşadığınız veya gezip gördüğünüz yerlerden birini anlatan bir yazı yazınız. Yazınızı bitirdikten sonra kontrol ediniz. Yazım ve noktalama yanlışlarınız varsa bunları düzeltiniz. Ayrıca hoşunuza gitmeyen ifadeleri de düzeltebilirsiniz. Yazınızı arkadaşlarınıza okuyarak paylaşınız.
Uzun Cevap :
Ben İstanbul’da yaşamaktayım.
İstanbul’un en önemli özelliği Uluslararası bir sanat ve kültür merkezi olması aynı zamanda güzelliği ile yüzyıllar boyunca birçok topluluğa başkentlik yapmasıdır.
İstanbul Türkiye’de Marmara bölgesi’nde yer almaktadır.
İstanbul’da gezerek günlerce bitiremeyeceğiniz ve hayran olacağınız birçok tarihi eser ve doğal güzellik bulunmaktadır.
Ülkemizin en çok göç alan ve turistalar bölgelerinden bir tanesidir. Türkiye’nin en kalabalık şehridir.
Asya Ben fabrikalarını birleştirmek ile de özeldir.
Osmanlı döneminde Fatih Sultan Mehmet tarafından fethedildikten sonra başkentimiz olmuştur.
Kendisinde Karadeniz iklimi ile Akdeniz iklimi arasında geçiş özelliği gösteren bir iklime sahiptir.
İstanbul’ da sokak simidi , Ortaköy’ün kumpiri, Eminönü’nün balık ekmeği, Beyoğlu’nun ıslak hamburgeri, Sarıyer’in böreği, Vefa’nın bozası, Eyüp’ün kebabı ve kaymağı, Beykoz’un paçası, Karaköy fırınlarının kuru poğaçası, Üsküdar Şemsipaşa’nın turşusu, Hacıbekir’in akide şekerleri gibi pek çok lezzet meşhurdur.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru: Toplumlar ve ülkeler için bayrağın önemini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız. “Bayrağın Bir Millet İçin Önemi” hakkında bir konuşma hazırlayınız. Konuşmanızda vurgulayacağınız bilgileri belirleyiniz. Konuşmanızı birkaç kez prova ediniz.
Kısa Cevap : “Toplumlar ve ülkeler için bayrağın önemini araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Bayrağın Bir Millet İçin Önemi
Kıymetli öğretmenim ve değerli arkadaşlarım
Bildiği gibi her ülkenin bir bayrağı vardır. Bayraklar ülkelerin bağımsızlığını temsil ederler. Her özgür ve bağımsız olan ülkenin bayrağı ve ulusal marşı vardır.
Bizim bayrağımız kırmızı ay ve yıldız,.
Dünyada ortak kabul edilen değerler ve bazı fikirler vardır. Bunlardan bir tanesi de bayrağın özgürlüğü ve bağımsızlığı temsil etmesidir.
Bu yüzden Özgür ülkeler bütün resmi kuruluşlarda bayraklarını bulundururlar.
Ülkenin insanları bayraklarını önem verir ve ona saygı duyarlar.
Bayraklar ülkenin bağımsızlığını temsil ettiği için işgal durumlarında ilk önce ulusların bayrağı indirilerek yerine işgal edenlerin bayrağı konur.
Ayrıca bir ülkede başka bir ülkenin bayrağının yapılması bir suç olarak kabul edilir.
İşte bu örneklere baktığımız zaman bayrağın nasıl bir ülke ile bütünleştiğini ve ülkeye eşdeğer tutulduğunu görmekteyiz.
Bunun için bayrağımıza sahip çıkmalı özgürlüğümüzü kıyamete de keşke bilmek için bayrağımızın saygınlığını artırmalıyız.
Her ülkenin bayrağı kendine Güzel ve özel olduğu gibi bizim için de en güzeldir hilal ve yıldız olan Türk bayrağı.