4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127 Tuna Yayıncılık
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir Saat Ki… Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 123, 124, 125, 126, 127
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir Saat Ki… Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 123, 124, 125, 126, 127 Cevapları, öğrencilerin zamanın değerini anlamalarına yardımcı olan etkinlikler sunmaktadır. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Saat Ki… Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara zamanı verimli kullanmanın önemini anlatırken, günlük hayatta zaman yönetimi becerileri geliştirmelerine katkı sağlar.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin okudukları metni yorumlayarak düşünme ve değerlendirme yeteneklerini artırır. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinliklerle, zamanı doğru kullanma bilinci öğrencilere aşılanır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127
Hazırlanalım
Soru : Çanakkale Savaşı hakkında bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Çanakkale Savaşı, 1915-1916 yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu ile İtilaf Devletleri arasında yapılmış büyük bir savaştır. Bu savaş, Gelibolu Yarımadası’nda geçmiştir ve Osmanlı’nın zaferiyle sonuçlanmıştır.
İtilaf Devletleri, boğazları geçip İstanbul’u ele geçirerek Osmanlı’yı savaş dışı bırakmayı hedeflemiştir. Ancak, Türk askerleri Mustafa Kemal’in de büyük katkılarıyla kahramanca mücadele ederek düşmanı durdurmayı başarmıştır. Çanakkale Savaşı, “Çanakkale Geçilmez” sözüyle anılır ve Türk milletinin azmini, fedakârlığını simgeler.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimeleri anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap :
- Topların kullanılışı, bakımı üzerine yetiştirilen asker sınıfı → Topçu
- Patladığında etrafa küçük parçalar saçan bir tür top mermisi → Şarapnel
- Komutanların yanında bulunan ve onların buyruklarını yazmakla, gereğinde yerine ulaştırmakla görevli subay → Yaver
- Üzerinde savaşın sürdüğü bölge → Cephe
- Bir asker topluluğunun başı; kumandan → Komutan
- Korkusunu ve çekingenliğini gidermek; cesaret vermek → Cesaretlendirmek
- Bir albayın komutası altında üç veya dört taburdan oluşan askerî birim → Alay
Soru : b. Bu kelimelerden ikisini anlamına göre cümlede kullanınız.
Cevap :
- Alay: Savaş sırasında cepheye gönderilen alay, büyük bir kararlılıkla görev yerine ulaştı.
- Yaver: Komutanın sağ kolu olan yaver, emirleri iletmek için sürekli koşuşturuyordu.
- Cephe: Askerler, sabahın erken saatlerinde cepheye vararak mevzilenmeye başladı.
- Cesaretlendirmek: Komutan, askerleri zor şartlarda da cesaretlendirmek için sürekli konuşmalar yapıyordu.
- Yönetmek: Savaşı etkili bir şekilde yönetmek komutanın başarısının sırrıydı.
- Komutan: Komutan, stratejik kararları alarak cephede askerleri yönlendirdi.
- Şarapnel: Şarapnel parçaları etrafa saçıldığında askerler güvenli bir yere sığınmaya çalıştı.
- Topçu: Topçu birlikleri, düşman hattını etkili bir şekilde bombalayarak ilerlemeye yardımcı oldu.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Metinde hangi Savaştan söz ediliyor?
Cevap : Çanakkale Savaşı’ndan söz ediliyor.
2. Olay hangi cephede geçiyor?
Cevap : Conkbayırı cephesinde geçiyor.
3. Mustafa Kemal neresinden vuruluyor?
Cevap : Göğsünden vuruluyor.
4. Mustafa Kemal yaverine neden sus işareti yapıyor olabilir?
Cevap : Askerlerin moralini yüksek tutmak ve paniğe neden olmamak için sus işareti yapıyor olabilir.
5. Mustafa Kemal’in hayatını kurtaran eşya nedir?
Cevap : Hayatını kurtaran eşyası, cebindeki saattir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Buna göre aşağıdaki cümlelerde geçen eş seslisi kelimeleri diğer anlamıyla birer cümlede kullanınız.
● Tüm gün bağda üzüm topladık. (Bağ)
Cevap : Bu olaylar ikimizin arasındaki bağı güçlendirdi.
● Çayın kenarında piknik yapmak üzere yola çıktılar. (Çay)
Cevap : Sıcak bir çay içmek çok iyi geldi.
● Geçen gün yağan doluda bazı evlerin camları kırılmış. (Dolu)
Cevap : Yarınki toplantıya dolu bir çantayla gitmem gerekiyor.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdakilerden hangisi okuduğunuz metinden çıkarılamaz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 126 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları verilen görselden hareketle cevaplayınız.
Cevap : Bu görselde kadın, erkek, yaşlı, genç ve çocuklardan oluşan Türk halkını görüyoruz. Kurtuluş Savaşı yalnızca askerlerimizin değil, halkımızın her kesiminden bireyin omuz omuza verdiği bir mücadeleyle kazanılmıştır. Bu da gösteriyor ki, Türk milleti bağımsızlık aşkını yaşlısından gencine kadar yüreğinde taşır.
6. ETKİNLİK
Soru : Sizce bir konudaki duygu ve düşünceleri şiirle mi yoksa hikâye ederek mi anlatmak daha kolaydır? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap : Bence duygu ve düşünceleri anlatmak, konunun türüne ve kişinin ifade tarzına göre değişir. Şiirle anlatmak daha kısa ve yoğun bir ifade sunarken, hikâye ile anlatmak ayrıntılı bir şekilde olaylar ve karakterler üzerinden aktarım yapmamızı sağlar. Şiir, duygu yoğunluğunu kısa ve etkileyici bir biçimde vermek için idealdir; ancak detay ve geniş bir anlatım gerektiğinde, hikâye daha açıklayıcı olabilir.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen “2019 Millî Mücadele’nin 100. Yılı: Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a Çıkışı ve Kongreler” konulu “Genç Sanat: 3. Afiş Tasarım Yarışması”nda derece alan iki afiş verilmiştir. Bu afişlerde ne anlatılmak istendiğini defterinize yazınız.
Cevap : Bu afişlerde gemi kullanılması, Atatürk’ün Samsun’a bir vapurla gelmesinden esinlenmiştir. Atatürk, vatanı kurtarma kararlılığıyla bu yolculuğa çıkmış ve başarıya ulaşmıştır. O dönem ülkemizi işgal edenlerden bugün hiçbir iz kalmamıştır. Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’nı başlatan ve Cumhuriyet’in ilanına kadar götüren düşünceleri her zaman yaşayacak, milletimiz bir daha o zor günlere dönmeyecektir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metni okuyarak verilen konu hakkında duygu ve düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu metin, köy halkının birlikte çalışarak sel felaketi sonrası tarlaları düzeltmesini anlatıyor. İmece usulüyle yapılan bu yardımlaşma, toplumun güçlü dayanışmasını ve işbirliğini gösteriyor. Yardımlaşarak zorlukların üstesinden gelmek, insanların bir arada güçlü olduğunu gösterir.
Soru : b. Siz de katıldığınız ya da tanık olduğunuz bir yardımlaşma çalışmasını sınıfta anlatınız.
Cevap : Birçok kez okulumuzda düzenlenen kermeslerde yer aldım. Öğrenciler olarak hep birlikte çalışarak hem el emeği ürünler hazırladık hem de bağış topladık. Bu kermeslerden elde edilen gelir, yardıma ihtiyacı olan öğrencilere ve ailelere gönderildi. Herkesin katkı sağladığı bu etkinlik, yardımlaşmanın ve dayanışmanın güzel bir örneğiydi. Kermes günlerinde, sınıf arkadaşlarımız ve öğretmenlerimizle birlikte organize olup hem eğlendik hem de topluma faydalı olmanın mutluluğunu yaşadık.
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki hususlara dikkat ederek “fedakârlık” temalı bir duvar gazetesi hazırlayınız.
Cevap :
Duvar gazetesi için “Fedakârlık” temalı bir başlık seçebilirsiniz, örneğin “Fedakârlık: Toplumun Gücü” veya “Fedakârlık ve Birlikte Başarmak”. Aşağıdaki gibi bir içerik önerisiyle gazeteyi hazırlayabilirsiniz:
- Başlangıç Yazısı: “Fedakârlık, bir kişinin ya da bir grubun, başkalarının iyiliği için kendi çıkarlarından vazgeçmesidir. Bu, bireylerin ya da toplumların daha iyi bir yaşam sürdürebilmesi adına yapılır. Her zaman büyük fedakarlıklar gerekmez; bazen küçük bir yardım, büyük bir değişimi başlatabilir.”
- Örnekler:
Atatürk’ün Fedakârlığı: “Mustafa Kemal Atatürk, Kurtuluş Savaşı’nda halkı için birçok fedakârlık yapmış, kendi rahatını ve sağlığını ihmal etmiştir. Ona göre, milletin bağımsızlığı her şeyin önündeydi.”
Günlük Hayattan Fedakârlık: “Fedakârlık, sadece tarihi kahramanlara ait bir kavram değildir. Günümüzde de birçok insan, sevdiği kişiler için fedakârlık yapmaktadır. Örneğin, bir annenin çocukları için gece gündüz demeden çalışması, öğretmenlerin öğrencilere olan özverili yaklaşımı…”
- Alıntılar:
“Fedakârlık, insanın en güzel yönüdür.”
“Bir toplum, fedakârlıkla büyür, dayanışmayla güçlenir.”
- Görseller:
Çeşitli tarihsel ve modern fedakârlık hikayelerinden görseller
İnsanların birbirine yardım ettiği anları yansıtan fotoğraflar
Soru : Atatürk’le ilgili anıları araştırınız (“Çiçekli Bir Badem Dalı” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).
Cevap :
Madde Madde Atatürk’le ilgili birçok önemli anı vardır. İşte bazıları:
- Samsun’a Çıkışı ve Kurtuluş Savaşı’nın Başlangıcı: Atatürk, 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak Kurtuluş Savaşı’nı başlatmıştır. O an, Türk halkı için bir dönüm noktasıydı. Bu, sadece askeri bir harekât değil, aynı zamanda ulusal bağımsızlık mücadelesinin simgesiydi.
- İzmir İktisat Kongresi (1923): Atatürk, 1923’te İzmir İktisat Kongresi’nde Türk ekonomisinin bağımsızlık yolunda kendi ayakları üzerinde durmasını savunmuştur. “İzmir İktisat Kongresi, Türkiye’nin kalkınma yolunda atılmış en önemli adımlardan birisidir.”
- Cumhuriyet’in İlanı (1923): 29 Ekim 1923’te Cumhuriyet’in ilanı, Atatürk’ün en önemli başarılarından biridir. Bu tarih, Türk halkının egemenliğini ilan ettiği gündür. Atatürk, halkın iradesine dayalı bir yönetim şekli kurarak, padişahın mutlak yetkilerine son vermiştir.
- Atatürk ve Çocuklar: Atatürk, çocuklara büyük değer verir ve onları geleceğin liderleri olarak görürdü. Her yıl 23 Nisan’ı, Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı olarak kutlamak, çocuklara verdiği önemin bir göstergesidir.
- Bir Anı – Atatürk’ün Azmi: Çanakkale Savaşı’nda, Atatürk’ün bir subay olarak gösterdiği liderlik ve kararlılık, onun askeri dehasını kanıtlamıştır. Bir asker, Atatürk’ün savaş alanındaki soğukkanlılığını ve ne kadar cesur olduğunu şöyle anlatmıştır: “Atatürk, savaşın en zor anlarında bile bize cesaret verir, moral kaynağımız olurdu.”
Bu anılar, Atatürk’ün halkına duyduğu bağlılık, cesareti, vizyonu ve fedakârlığı gösteren önemli izlerdir.