4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 15-17-18-19-20 ÖZGÜN Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Kirpi Masalı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 15, 16, 17, 18, 19, 20
4. Sınıf Türkçe Kitabı Kirpi Masalı Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 15-17-18-19-20
Soru : Yardımlaşmanın önemiyle ilgili arkadaşlarınızla konuşunuz. Bu konu hakkında hazırladığınız yazınızı arkadaşlarınıza okuyunuz.
Kısa Cevap : “Yardımlaşmanın önemiyle ilgili arkadaşlarınızla konuşunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Yardımlaşmak hem kendimiz hem de başkalarının mutluluğu için önemlidir. İnsanlar paylaştıkça mutlu olurlar. Sokaktan geçen bir kediye yemeğinizi paylaştığınızda kedinin mutlu olduğunu görerek ve karnı doyduğunu bildiğiniz zaman siz de mutlu olursunuz.
Toplumun dinamikleri için paylaşma kavramı çok önemlidir çünkü insanlar paylaştıkça birbirine bağlanır bir olur birbirlerine sevgi ve saygı duyabilir.
Soru : Metni sesli okuyunuz.
KİRPİ MASALI
Güneşin kızgın, yağmurun az olduğu uzak ülkelerin birinde yaşıyormuş mor kirpi. Eşi dostu hiç yokmuş.
Ormanda dolaşmaya çıkmış, “Belki bir arkadaş bulurum.” diye. Ama kimse kirpiyi yanında istemiyormuş çünkü mor kirpi dikenliymiş.
“Eyvah işte geliyor!” demiş onu gören zürafa.
Suaygırı da ağaçların arkasına gizlenmiş.
Leopar, tilkiler ve yılan yakındaki çalılığa saklanmış.
Kaplumbağa kabuğuna çekilmiş. Baykuş, “Beni rahatsız etmeyin lütfen, uykum var.” demiş.
İyiden iyiye tek başına kalan kirpi, yuvasına dönmüş.
Öyle üzgünmüş ki…
“Çok yalnızım.” diye düşünmekten bütün gece uyuyamamış.
Gün ışıyınca yiyecek ve su bulmak üzere dışarı çıkmış.
O yaz çok kurak geçtiği için ördekler yüzemiyor, hüzünle kuruyan göle bakıyormuş.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
Sıcaktan bunalan fiiller ise serinlemek için geldikleri gölde yeterli su bulamayınca ormanın gölgesine dönmek istemiş. Geride kalan kaygılı bir kurbağa, fillere seslenmiş: “Durun, gitmeyin abiler! Çare bulmalıyız bu kuraklığa. Hiç suyumuz kalmadı!”
Tam o sırada kirpinin aklına çok güzel bir fikir gelmiş!
“Ben buldum çareyi.” demiş sevinçle.
Hemen yola koyulmuş. Düşe kalka en yüksek dağa tırmanmaya başlamış.
Kirpi tepeye varınca dikenlerini sivriltmiş. Var gücüyle bir hoplamış, beş zıplamış, gökyüzündeki bulutları delik deşik etmiş.
Ve açtığı bu deliklerden kocaman yağmur damlaları düşmeye başlamış.
Kirpinin yardımıyla başlayan yağmur hızlanmış, günlerce devam etmiş.
Can GÖKNİL Kirpi Masalı
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını önce tahmin edip yazınız. Sonra bu kelimelerin anlamını sözlükten bulup tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap :
Hüzün Kelimesi
Tahminim : Üzülme durumu.
Sözlük Anlamı : İçsel duygulanım, Gönül özgünlüğü iç kapanıklığı üzüntü.
Dost Kelimesi
Tahminim : Güvenebileceğin arkadaş.
Sözlük Anlamı : Sevilen ve güvenilen yakın arkadaş, sıkı fıkı görüşülen kimse, gönüldeş aralarında iyi ilişki bulunan iyi geçinen.
Kurak Kelimesi
Tahminim : belli bir süre susuz kalınması durumu
Sözlük Anlamı : yağışsız (hava, mevsim, yıl için) nem tutmayan, çabuk kuruyuveren çorak (Toprak için)
Soru : b. Metinden hareketle anlamını sözlükten bulup öğrendiğiniz kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.
Cevap :
Bu etkinliği bilmediğiniz kelimelere göre kendinize göre yaparak sözlük defterinize eklemeniz gerekmektedir.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Mor kirpinin yaşadığı yer nasılmış?
Cevap : Mor kirpi güneşin yakıp kavurduğu yağmurum ise çok az geldiği kurak birikimle yaşamaktadır.
2. Mor kirpi neden ormanda dolaşmaya çıkmış?
Cevap : Arkadaş bulmak umuduyla mor kirpi ormana çıkmıştır.
3. Ormandaki diğer hayvanlar neden mor kirpiyi yanlarında istemiyorlarmış?
Cevap : Mor kirpinin kirpikleri nedeniyle ormandaki hayvanlar onunla arkadaş olmak istemiyormuş.
4. Mor kirpi, yaşanan kuraklık sonuna nasıl bir çare bulmuş?
Cevap : Mor kirpi yüksek bir tepeye çıkmış. Tepeden yüksek bir şekilde zıplamış. Bulutlara değerek bulutlardan delikler açmış. Bulutlardan delik açılınca yağmur yağmaya başlamış ve kuraklık bitmiş.
5. Metindeki hayal unsuru ögeler nelerdir?
Cevap : Metindeki hayvanların yani kirpinin, zürafanın, kaplumbağanın konuşması. (kişileştirme) Kirpinin zıplayarak bulutları denmesi delinen bulutlardan yağmur yağması hayal unsurlarına örnektir.
6. Metnin ana fikri nedir?
Cevap : Hiç kimseyi dış görünüşle yargılamayıp ilk önce tanımak gerektiğini, her insanın içinde önemli bilgilerin ve düşüncelerin olduğunun farkında olmaktır.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen aşağıdaki deyimi anlamına uygun olarak kullanacağınız bir cümle yazınız.
Cevap : Düşe kalka deyiminin anlamı binbir güçlükle, çok güçlük çekmek anlamındadır. düşe yağmurun oluşumunu daha net anlamak için bulutların nasıl oluştuğundan bakmamız gerekir : Düşe kalka masadaki telefonu eline alabildi.
4. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin kullanılma nedenlerine yönelik kuralları belirleyiniz. Belirlediğiniz kuralları arkadaşlarınızla paylaşınız.
• Leopar, tilkiler ve yılan yakındaki çalılığa saklanmış.
• Geride kalan kaygılı bir kurbağa fillere seslenmiş; “Durun, gitmeyin abiler! Çare bulmalıyız bu kuraklığa. Hiç suyumuz kalmadı!”
Cevap :
1. cümlede yüklemden uzak düşmüş özneden sonra virgül gelmiştir. Leoparın l’si büyüktür çünkü cümle başıdır. En sonunda nokta gelmiştir çünkü cümle bitmiştir.
2. cümlede geridenim G’si büyüktür çünkü cümle başıdırl. Konuşma cümlesi geleceği için noktalı virgül konmuş. Daha sonra da kelimeyi yazarken tırnak işareti konulmuştur. Kekeleme manasında abiler kelimesinde kesme işareti konulmuştur bu anlatıma canlılık kazandırılmıştır. Söylenen şeyin önemli olduğunu belirtmek için sonra ünlem işareti konulmuştur. Çare bulamayız bu kuraklığa derken cümle bittiği için nokta konulmuştur. Hiç suyumuz kalmadı derken sitem belirttiği için ünlem işareti gelmiştir.
Soru : b. Aşağıdaki cümlede neden ünlem işareti kullanılmıştır? Açıklayınız.
“Eyvah, işte geliyor!” demiş onu gören zürafa.
Cevap : Korku anlamını belirtmek için ünlem işareti kullanılmıştır.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki açıklamalara göre metnin türünü belirleyiniz.
Hikâye edici metin: Çeşitli karakterlerin başından geçen bir olayın; serim, düğüm, çözüm bölümleriyle anlatıldığı metinlerdir.
Bilgilendirici metin: Bir konu etrafında çeşitli bilgiler veren; giriş, gelişme, sonuç bölümlerinden oluşan metinlerdir.
Cevap :
Metnin türü “Hikaye Edici Metin” türüdür.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Yağmurun oluşumu ile ilgili internetten araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızdan hareketle defterinize bilgilendirici bir metin yazınız.
Kısa Cevap : “Yağmurun oluşumu ile ilgili internetten araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Yağmur ilk önce yeryüzündeki sulardan ve su kaynakları güneşten ve başka etkenlerden dolayı buharlaşırlar. Buharlaşan su buharı gökyüzüne yükselir. Gökyüzünde bir araya toplanarak su damlaları oluşturduktan sonra bulutları oluştururlar.
Bulutlar çok ağır su kütleleridir. Bulutlardaki hava çok biriktikçe artık su damlalarını taşıyamaz hale gelir. Bu da su damlalarının yağmur olarak yağmasına sebep olur. Yeryüzüne İnan su damlaları tekrar buharlaşır tekrar su buharı olur tekrar yağar ve su olarak yeryüzüne iner. Bu döngü böyle devam eder. Nu döngünün devam etmesi su kaynaklarımızın bitmeyecek anlamına gelmez.
Yağmur suları belirli aşamalardan geçtikten sonra içilebilir su kaynağı oluyor ama bazı yağmurlar özellikle asit yağmurları temiz olmuyor. Çevreye zarar veriyor. Bu yüzden denizleri, okyanusları su kaynaklarını kirletmemeliyiz ki onlar buharlaştıkça bize temiz yağmurlar olarak dönebilsinler.
7. ETKİNLİK
Soru : Metni bir kez daha sesli okuyunuz. Aşağıdaki ölçütlere göre uygun kutucuğu işaretleyerek sesli okuma çalışmanızı değerlendiriniz.
Cevap :
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselde anlatılmak istenen nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Tartışma sırasında;
• Uygun hitap ifadeleri kullanmaya, başkalarının sözünü kesmemeye, konuşmanın bitmesini beklemeye, akış içinde söz alarak konuşmaya katılmaya dikkat ediniz.
• Kendi düşüncelerinizi uygun şekilde ifade ediniz.
• Söz alarak konuşanları dikkatle, saygıyla, sabırla dinleyiniz.
• Farklı bakış açılarına anlayışla yaklaşınız.
Cevap :
Yukarıda anlatılmak istenen yardıma ihtiyacı olan kişilere yardım etmemiz gerektiğidir. Gözlerinden engeli olan bir hanımefendi karşıdan karşıya geçerken zorlanıyor. Bir çocukta ona eşlik ederek ona yardımcı oluyor.
Bu davranışı hepimizi yapması gerekiyor çünkü iyilik yaptıkça artar. Bir gün biz de bu durumda olabiliriz. Empati kurmalı ve insanlara yardımcı olmak için elimizden geleni yapmalıyız.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Farklı yazı karakterleri ile yazılmış aşağıdaki ifadeleri okuyunuz. Bu ifadeleri hangi durumlarda kullanmanız gerektiğini açıklayınız.
Cevap :
Teşekkür ederim. = Birisi bize yardım ettiği veya yardımcı olduğu zaman.
Özür dilerim. = Birisini kırdığımız zaman.
Seni seviyorum. = Birisine sevgi duyduğumuz zaman.
Geçmiş olsun. = Birisi kötü zaman veya hastalık geçirdiğimiz zaman.
İyi akşamlar. = Akşam olduğu zaman denir.
Afiyet olsun. = Birisi yemek yedikten sonra söylenir.
10. ETKİNLİK
Soru : a. Noktalı yerlere, verilen kelimelerden uygun olanları yazarak aşağıdaki cümleleri tamamlayınız.
sapsarı nemli dimdik
Cevap : Benim kedimin sapsarı tüyleri ve dimdik kulakları var.
fazla yepyeni benim
Cevap : Kitapçıdan benim için yepyeni bir kitap alır mısın?
yemyeşil uzun senin
Cevap : Annem bana uzun tüllü yemyeşil bir elbise aldı.
Soru : b. Cümleleri tamamlarken yazdığınız kelimelerden hangilerinde pekiştirme anlamı olduğunu belirtiniz.
Cevap :
- yemyeşil yepyeni
- sapsarı
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
1. Bir gün süresince aile bireylerinizi, çevrenizdeki kişileri gözlemleyiniz. Bu kişilerin hangi olaylar karşısında, hangi duyguları hissettiklerini belirleyip defterinize not alınız.
Uzun Cevap :
Ailemi anlatmak için hafta sonunu tercih edeceğim. Çünkü ailem hafta içi çalışıyor. Hafta sonları iş ve okul olmadığı için geç kalkarız. Ailece hep beraber kahvaltı hazırlarız. Hem şakalaşırız kahvaltı yaparız.
Hafta için neler yaptığımızı neler hissettiğimizi birbirimize anlatırız. Kahvaltı hazırlarken ve ederken ailem çok mutlu hissediyor. Ben de öyle hissediyorum sonra beraber oyunlar oynarız.
Annem ve babam evi temizlerken ben de onlara biraz yardım ederim sonra tabletimden oyun oynarım. Akşam olduğunda akşam yemeğimizi yer ve daha sonra hep beraber film izleriz. Bu en sevdiğim zamanlardır. Mısır patlatır film hakkında konuşuruz çok eğlenceli geçer.
2. Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğiniz ile ilgili internet, gazete, dergi ve kitaplardan araştırma yapınız. Bu araştırmadan edindiğiniz bilgilerle bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzun provasını yapmayı unutmayınız.
Uzun Cevap :
İyi bir dinleyici olmak için neler yapmamız gerektiğini anlatacağım. İnsanlar mükemmel değillerdir. Bazen bir kişiyi dinlerken kafamızda ondan alakasız çok uzak bir düşünce geçebilir.
Bu düşünceyi hemen fark edip o sese dur demeliyiz. Böylelikle karşıdaki kişiye daha iyi bir şekilde dinleyebiliriz. Dikkatimizi dağıtan şeylerden uzak durmalıyız. Elektronik eşyalardan telefon, tablet, bilgisayar gibi uzak durmalıyız. Etrafımız çok gürültülü bir ortamsa oradan da uzak durmalıyız. Konuşan kişiyle göz temasını kesmemeli ellerimizle ve gözlerimizle onu dinlediğimizi belli etmeliyiz.
Konuştuğu şeyi anladığımızı sorular sorarak ve konuştuğu şeyle alakalı yorum yaparak bunu karşıdaki kişiye gösterebiliriz. En önemli olan şey sabırlı olmak karşıdaki kişiye bıkmadan usanmadan dinlemeliyiz. Eğer çok önemli bir işimiz varsa kibar ve nezaket içeren ifadeler kullanarak karşıdaki kişiye durumunuzu anlatmalıyız.