4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 155, 156, 157, 158, 159, 160


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 155, 156, 157, 158, 159, 160 Cevapları, öğrencilere atasözleri aracılığıyla Türk kültürünün önemli öğelerini tanıtmayı amaçlayan etkinlikler içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara atasözlerinin günlük yaşamda nasıl kullanıldığını ve anlamlarını öğretirken, dil becerilerini de geliştirir.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin atasözleri hakkında düşüncelerini paylaşmalarını ve bu öğretileri yaşamlarına entegre etmelerini sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, çocuklara atasözlerinin ne kadar güçlü bir iletişim aracı olduğunu gösterir ve dil zenginliklerini keşfetmelerine yardımcı olur.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160


Hazırlanalım


Soru : Yaptığınız araştırmanın sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

“Emek olmadan yemek olmaz.” – Bir şey elde etmek için çaba sarf edilmesi gerektiğini ifade eder. Başarı, çalışmak ve emek vermekle gelir​.

“Çalışan demir ışıldar.” – Sürekli çalışan ve emek veren kişi başarılı olur, tıpkı demirin zamanla parlaklık kazanması gibi​…

“İşleyen demir pas tutmaz.” – Çalışan, üretken olan insan her zaman aktif kalır ve kendisini geliştirir​

“Çalışmak, altın bileziktir.” – Çalışkanlık, insana değer kazandıran en önemli niteliktir​.

“Yan gelip yatmakla balık tutulmaz.” – Çalışmadan başarı elde etmek mümkün değildir. Tembellik, hiçbir kazanç sağlamaz​.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 156 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuma sürecinde zihninizde oluşan soruları aşağıya yazınız. Gruplara ayrılarak bu sorulara cevap arayınız. Daha sonra cevaplarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

“Emek olmadan yemek olmaz” atasözü neden sıkça kullanılır?

Bu atasözü, neden başarı veya kazancın ancak çalışmayla mümkün olduğunu vurguluyor?

“Ekmeden biçilmez” atasözü hangi durumlarda kullanılabilir?

Bu atasözünün günlük yaşamdaki örnekleri nelerdir ve insan ilişkilerinde nasıl bir mesaj verir?

“Eken biçer, konan göçer” ifadesi doğrudan hangi anlamları taşır?

Bu atasözü, kişinin yaptığı işin sonucunu göreceği anlamında mı yoksa farklı bir öğüt niteliğinde midir?


2. ETKİNLİK


Soru : “Atasözleri” metninde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Anlamlardan ve verilen harflerden hareketle bu kelimeleri belirleyerek kutucuklara örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.


1. Bir kişinin en kolay harcadığı para hangisidir?


Cevap : Kişinin en kolay harcadığı para, kendi kazandığı paradır. Metinde geçen “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem” atasözü, bir kimsenin rahatça harcayabileceği paranın kendi emeğiyle kazandığı para olduğunu ifade eder.


2. Emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağı hangi örnekle açıklanmıştır?


Cevap : “En kolay iş, yemek; çiğnemeden yutulmaz” atasözü, yemek yemekte bile bir emek gerektiğini söyleyerek, emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağını açıklar.


3. Kimden özveride bulunması beklenemez?


Cevap : Kendisine karşı fedakârlık yapılmayan bir kimseden özveride bulunması beklenemez. “Ekmeden biçilmez” atasözünün anlamında bu ifade vurgulanmaktadır.


4. Okuduğunuz metindeki atasözlerinde hangi konu üzerinde durulmuştur?


Cevap : Metindeki atasözlerinde, emek ve çalışmanın önemi üzerinde durulmuştur.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki ifadeler okuduğunuz metne göre doğru ise ifadenin başına “D”,
yanlış ise “Y” yazınız.


Cevap :

  1. Doğru – “Çiğnemeden yutulmaz.” ve “Emek olmadan yemek olmaz.” atasözleri, emek harcamadan bir şey elde edilemeyeceği konusunu işler.
  2. Yanlış – Atasözlerinde emek, çalışma ve alın teri gibi konular ele alınmıştır, arkadaşlık veya dostluk temaları değil.
  3. Doğru  – “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem.” atasözünde, bir kişinin kendi alın teriyle kazandığı paranın en değerli olduğu ifade edilmektedir.
  4. Yanlış – “En kolay iş yemek, çiğnemeden yutulmaz.” atasözünde emek olmadan iş yapılamayacağı vurgulanır, yani tüm işlerin emek gerektirdiği belirtilir.
  5. Doğru  – “Eken biçer, konan göçer.” ve “Ne ekersen onu biçersin.” atasözleri, yapılan her davranışın bir sonucu olduğu konusunda aynı mesajı taşır.

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki öğrencilerden hangisinin “Atasözleri” metniyle ilgili ifadesi doğrudur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki metni okuyunuz.


Cevap :

KENDİ DÜŞEN AĞLAMAZ

Çelik tencere ile toprak çömlek bir mutfakta karşılaşıp arkadaş olmuşlar. Oradan buradan konuşurlarken oturmaktan sıkılmış tencere, “Gel, biraz gezelim,” demiş çömleğe. Çömlek, bir tencereye bakmış, bir de kendine: O çeliktir, kendisi toprak! Oturup sohbet etmekte bir sorun yokmuş ama birlikte gezmeye çıkmanın tehlikeleri olduğunun farkındaymış.

“Dışarısı benim için tehlikelerle dolu, bir taşa filan çarparım sonra,” diye isteksizliğini belirtmiş.

“Merak etme,” demiş tencere, “araya girer, korurum ben seni. Yeter ki gezme teklifimi kabul et sen!”

Tencerenin böyle güvence vermesi karşısında, daha fazla direnememiş çömlek; istemeye istemeye de olsa:

“Peki, demiş, “madem öyle diyorsun!

Birlikte çıkıp mutfaktan, düşmüşler yola… Düz yolda sorun çıkmamış hiç; güle, konuşa ilerlemişler. Ama küçük bir tümsek çıkınca önlerine, tencere çukuru görememiş bir an; sallanmış sağa sola…

Çatt! Çarpmış çömleğe! Kalbi kırılmış çömleğin. Tencere özür dilemiş dikkatsizliği için ama ne fayda! Olan olmuştur bir kere…

Derken bir elektrik direği çıkmış önlerine. Tencere artık dikkatli ya! Atılmış hemen! Çömleğin başına bir şey gelmesin diye, direkle çömleğin arasına girmek istemiş. İstemiş ama bu sefer de telaştan kayıp çarpmamış mı yine çömleğe?

Gövdesinde oluşan çatlaklara ağlamaklı gözlerle bakan çömlek:

“Kendi düşen ağlamaz,” diye mırıldanmış, çelik tencereyle gezmeye çıktığına bin pişman.

Süleyman Bulut
101 Atasözü 101 Öykü
(Kısaltılmıştır.)


Soru : b. Bu metni, “Atasözleri” metni ile konu bakımından karşılaştırınız.


Cevap :

Atasözleri Metni: Emek ve alın terinin önemi üzerine durarak, çalışmadan elde edilen şeylerin değerli olmadığını ve emeğin mutlaka karşılık bulduğunu anlatır. Bu metinde, çeşitli atasözleri ile çalışmanın, çaba göstermenin gerekliliği vurgulanır.

Kendi Düşen Ağlamaz: Metin, çömlek ve tencerenin arkadaşlık hikayesi üzerinden, kişinin kendi seçimlerinin sonuçlarına katlanması gerektiğini anlatır. Çömlek, kırılabileceği riskine rağmen tencereyle gezmeyi kabul ettiği için başına gelenlerden dolayı yakınmamaktadır. Metnin konusu, bireyin aldığı kararların sorumluluğunu üstlenmesidir.


7. ETKİNLİK


Soru : “Emek olmadan, yemek olmaz.” atasözüyle ilgili bir konuşma yapınız. Bu konuşmanızda “Atasözleri” metninde öğrendiğiniz aşağıdaki kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanmaya dikkat ediniz.


Cevap :

Değerli arkadaşlar,

Bugün sizlere “Emek olmadan, yemek olmaz” atasözünün anlamını açıklamak istiyorum. Bu atasözü, bir işi başarmak ya da bir kazanç elde etmek için mutlaka çalışmamız gerektiğini vurgulayan çok önemli bir sözdür. Yaşantımızda, alın teri dökmeden elde edilen başarı ya da mutluluğun uzun sürmeyeceğini unutmamalıyız.

Bunu biraz açalım: Bir ekmek bile soframıza gelmeden önce ekilmesi, biçilmesi, öğütülmesi gibi pek çok emek gerektirir. “Çiğnemeden yutulmaz” ifadesi de bize her işin bir çaba gerektirdiğini hatırlatır. Günümüzde bazen kolay yoldan başarı arayışı içinde olabiliyoruz; ancak, gerçek değeri olan şeyler çalışarak elde ettiklerimizdir. Başarılarımız ve kazançlarımız, verdiğimiz emeğin karşılığıdır.

Kısacası, bu atasözü bizlere sabırlı ve çalışkan olmamız gerektiğini öğütlüyor. Emek verdiğimiz her işin karşılığını alacağımızdan emin olmalıyız.

Teşekkür ederim.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Buna göre Beyza ile Yusuf aşağıda kelimeleri kullanarak atasözlerini nasıl tamamlamış olabilir?


Cevap :

Beyza: Ekmeğin büyüğü, hamurun çoğundan olur.
Yusuf: Davulun sesi uzaktan hoş gelir.
Beyza: Ek tohumun hasını, çekme yiyecek yasını.
Yusuf: Gençliğin kıymeti ihtiyarlıkta bilinir.


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda kısa çizginin (-) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları”

10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısa çizgi (-) gereksiz kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap : Cümlelerde kısa çizginin doğru kullanımı, anlamı desteklemeli ve gereksiz tekrardan kaçınmalıdır. Aşağıdaki cümlede kısa çizgi gereksizdir:

“Sen de kendine iyi-kötü bir iş bulup çalışmalısın.”

Bu cümlede kısa çizgi gereksizdir çünkü “iyi” ve “kötü” sözcükleri arasındaki kısa çizgi olmadan anlam bozulmaz. Diğer cümlelerde kısa çizgi tarih aralıkları veya iki yer ismi arasında kullanıldığından doğrudur.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda çelik çomak oyununun nasıl oynandığı açıklanmıştır. Ancak oyunun son altı aşaması karışık olarak verilmiştir. Oynanış biçimine göre bu aşamaları sıralayarak numaralandırınız.


Cevap :

  1. Oyuna ilk başlayan kişi önceden çizilen çizgiden elindeki küçük sopayı çukur üzerindeki sopaya atar.
  2. Önce karşı gruptan bir kişi elindeki uzun sopayı önceden açılan çukurun üzerine yatay olarak koyar.
  3. Elindeki büyük sopa ile küçük sopayı havaya kaldırır ve ona vurur.
  4. Sopaya vurabilirse oyuna başlar.
  5. Oyun bu şekilde devam eder.
  6. Küçük sopanın düştüğü yere kadar oyunu kaybeden grubun oyuncuları sekerek gider.

Soru : b. Arkadaşlarınızla oynadığınız bir oyunun aşamalarını aşağıya yazınız.


Cevap :

Maddeler Halinde Oynadığım oyunun adı “Mendil Kapmaca”. Bu oyunun aşamaları şu şekilde:

  1. Takım Seçimi: Oyuncular iki gruba ayrılır. Her takım eşit sayıda oyuncudan oluşur.
  2. Mendil Yerleştirme: Her takım, ortada bir mendil veya benzeri bir nesne yerleştirilen bir alanda karşı karşıya gelir.
  3. Koşuya Başlama: Her oyuncu sırayla, rakip takımın oyuncularının yanına gidip mendili almaya çalışır.
  4. Mendili Kapma: Rakip takımın oyuncusunun sırası geldiğinde, mendili kapmaya çalışırken kendi takımındaki kişi aynı anda onu engellemeye çalışır.
  5. Kazananın Belirlenmesi: Mendili alan oyuncu, geri dönüp kendi takımının alanına başarıyla ulaşırsa o takım bir puan kazanır.
  6. Oyun Sonu: Belirli bir süre ya da puan sayısına ulaşıldığında oyun sona erer ve kazanan takım belirlenir.

Soru : https://bit.ly/3Hgof6l linkinden bir masal okuyunuz (“Tarladaki Hazine”metninin 7. etkinliğine yöneliktir.).


Cevap :

  • At ile Eflek: Bu masalda, At ve Eflek, bir köle ile efendi arasındaki ilişkiyi anlatır. At, çok güçlüdür, ancak efendisinin yüklerini taşır. Eflek ise, At’ı küçümseyerek ona karşı farklı bir tavır sergiler. Sonuçta, masalda güçlü olmak, ancak yükünü taşıyan kişi olmak üzerine bir ders verilir.
  • Saz ile Zeytin Ağacı: Bu masalda, bir saz ve bir zeytin ağacı, farklı özellikleriyle birbirleriyle kıyaslanır. Saz, kolayca kırılabilen bir bitkidir, zeytin ağacı ise sağlamdır ve uzun yıllar boyunca dayanır. Bu masalda, kalıcılığın ve sağlamlığın geçici şeylere karşı zaferi anlatılmaktadır.


 

Our Score