4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 180-183-184-185-186-187 KOZA Yayınları

4. Sınıf Türkçe Kitabı Dört Büyük Şair Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187


4. Sınıf Türkçe Kitabı Dört Büyük Şair Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 180-183-184-185-186-187 KOZA Yayınları”

4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 180-181-182-183-184-185-186-187


Hazırlık


1. Sınıfa getirdiğiniz şiirlerden birini okuyunuz. Bu şiiri seçme nedeninizi açıklayınız.


Cevap :

Çocukluk

“Affan Dede’ye para saydım,
Sattı bana çocukluğumu.
Artık ne yaşım var ne adım;
Bilmiyorum kim olduğumu.
Hiçbir şey sorulmasın benden;
Haberim yok olan bitenden.

Bu bahar havası, bu bahçe;
Havuzda su şırıl şırıldır.
Uçurtmam bulutlardan yüce,
Zıpzıplarım pırıl pırıldır.
Ne güzel dönüyor çemberim;
Hiç bitmese horoz şekerim” Cahit Sıtkı Tarancı

Çocuklarıma

Aziz Nesin, çocukların geleceği için birçok şey yapmış bir edebiyatçı. Kurduğu ‘Nesin Vakfı’, hala daha çalışmaya devam ediyor. Çocuklarla ilgili yazdığı bu şiirde ise inatçı olmak gerektiğinden bahsediyor Nesin…

“Dalga mı geçiyorsun düşler mi kuruyorsun
Öyle sonsuz sınırsız düşler kur ki çocuğum
Düşlerini som somut görüp şaşsınlar
Böyle bir dalgacı daha dünyaya gelmedi desinler

Dünyada yapılmamış işler çoktur çocuğum
Derlerse ki bu işler bişeye yaramaz
De ki bütün işe yarayanlar
İşe yaramaz sanılanlardan çıkar” Aziz Nesin


2. Sizce bir şairde olması gereken özellikler nelerdir?


Kısa Cevap : “Sizce bir şairde olması gereken özellikler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Bir şairde olması gereken özellikler şunlardır ;

  • Güçlü bir anlatım yeteneği
  • Şiir yazma becerisi
  • İlham
  • Sanat ve edebiyata yatkın olmak
  • Yetenekli olmak

4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları


1.Etkinlik


Soru: Metinden alınan aşağıdaki kelimeleri bulmacada bulup belirginleştiriniz. Bunların anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin sözlük anlamlarıyla tahminlerinizi karşılaştırınız. Kelimeleri sözlüğünüze yazdıktan sonra birer cümlede kullanınız.


(OTURUM-ÜNL-SANATÇI-ÖDÜL-DÖNEM-SÜRGÜN-ÇAĞDAŞ-USTA-SANAT-HÜZÜN)


Cevap :

usta : bir zanaatı bütün incelikleriyle, gereği gibi öğrenmiş olan ve onu kendi başına uygulayabilen, yapabilen kimse.

oturum : insanların bir araya gelecek oluşturdukları toplantı

sürgün : 1.bir bitkiden yeni sürmüş olan filiz.2. birini, ceza olarak, bulunduğu yerden bir başka yere sürme.

ödül : yaptığı bir işten, bir davranıştan dolayı birine verilen armağan

sanat : en genel anlamıyla yaratıcılığın ve hayal gücünün ifadesidir.

ünlü : herkesçe bilinip tanınan, ün salmış olan.

sanatçı : güzel sanatların herhangi bir dalında yaratıcılığı olan yapıtlar veren (kimse).

hüzün : içsel duygulanım, gönül üzgünlüğü, iç kapanıklığı, üzüntü.

çağdaş : ynı çağda yer alanlardan, olanlardan, geçenlerden ya da yaşayanlardan her biri.


Cümlelerim :


usta :

  1. Ustanın işçiliğine hayran kaldım.
  2. Ustalara bugün yemek pişireceğim.
  3. Bugün eve usta gelecek.

oturum :

  1. Oturum birazdan başlayacak.
  2. Oturumdan sonra biraz sohbet ettik.
  3. Oturum birazdan bitecekmiş.

sürgün :

  1. Sürgünün üzerinden tam beş yıl geçmişti.
  2. Sürgün hayatında neler çekmişti.
  3. Sürgün edilen insanların dramı yürek burktu.

ödül :

  1. Ödülünü hocasından aldı.
  2. Ödülünü aldıktan sonra güzel bir konuşma yaptı.
  3. Ödülü kazanamayan yarışmacı gözyaşlarını tutamadı.

sanat :

  1. Sanat bizim temellerimizden bir tanesidir.
  2. Sanat benim en büyük hobilerimdendir.
  3. Hangi sanat dalı ile uğraşmayı seversiniz.

ünlü :

  1. Ünlü oyuncu büyük bir ödül almıştı.
  2. Ünlü olmak her şey demek değildir.
  3. Ünlü olmak benim için önemli değil.

sanatçı :

  1. Hat sanatçısı büyük eserleri için ödül aldı.
  2. Sanatçıların neden hep öldükten sonra kıymetleri bilinir ki.
  3. Sanatçılar hikayelerini anlatıyorlardı.

hüzün :

  1. Hüzünlü gözlerle baktı.
  2. Hüzün değil gönlün mutluluk duysun.
  3. Hüzünlü bir kalbe dokunmak gibisi yoktur.

çağdaş :

  1. Çağdaş bir insan.
  2. Çağdaş bir insan olmak tüm görüşlere saygı duymakla olur.
  3. Çağdaşlık insanların hepsine kucak açmaktır.

4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 184 Cevapları


2.Etkinlik


Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin eş anlamlılarını altlarına yazınız. Bu kelimeleri aynı cümlede eş anlamlısı yerine kullanınız. Cümlelerin anlamı değişti mi? Neden? Metinde geçen diğer eş anlamlı kelimeleri belirleyiniz.


Şiirleri okundu, anıları tazelendi.


Cevap :

Eş anlamlısı: hatıra
Cümlem: Seninle ne güzel hatıralarımız oldu.


Öbürlerinin adlarını da bilmeyen yoktur.


Cevap :

Eş anlamlısı: isim
Cümlem: İsmin ne kadar da güzel.


Özgürlük ve yurt şairidir o.


Cevap :

Eş anlamlısı: vatan
Cümlem: Ben vatanım için canımı bile veririm.


3.Etkinlik


Soru: Okuduğunuz metinden hareketle adı geçen şairler hakkında verilen bilgileri uygun yerlere yazınız.


Cevap :

Oktay Rıfat

Yaşıyor

Behçet Necatigil Ödülü’nü aldı.

Namık Kemal 

Özgürlük ve yurt şairi

Vatan Yahut Silistre adlı oyununu yazmıştır.

Orhan Veli Kanık

şakacı bir şair.

Dili de bugünkü dil.

Otuz altı yaşında çok genç öldü.

Ahmet Haşim

Yahya Kemal’le aynı dönemde yaşamıştır.

Yalnızlık duygusunu, hüzünleri işlemiştir.


4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 185 Cevapları


4.Etkinlik


Soru: Aşağıda verilen kelimelerin zıt anlamlılarını metinde bulunuz. Bunları birer cümlede kullanınız.


Cevap :

evet zıt anlamlısı: hayır

Cümle: Hayır, şu anda gelemem.

açık zıt anlamlısı: kapalı

Cümle: Kapalı kapı varsa açar mısın?

yok zıt anlamlısı: var

Cümle: Var olanların kıymetini bilmeliyiz.

ölüm zıt anlamlısı: canlı

Cümle: Oğlunun canlı olduğunu öğrenince sevinçten havaya uçtu.

doğru zıt anlamlısı: yanlış

Cümle: Yanlış yaptığım soruları gözden geçiriyorum.

güzel zıt anlamlısı: çirkin

Cümle: Çirkin insan yoktur bence.

ağır zıt anlamlısı: hafif

Cümle: Hafif olan poşetleri ben taşıyabilirim.

yakın zıt anlamlısı: uzak

Cümle: Uzak yerlere yalnız gitmekten pek hoşlanmıyorum.


5.Etkinlik


Soru: Şiire en yakın sanatlardan biri de müziktir. Bazı şairler, şiirlerini enstrümantal müzik eşliğinde okumuşlardır. Bildiğiniz böyle bir şair var mıdır? Varsa, şiirlerini dinlerken neler hissettiğinizi açıklayınız. Yoksa bilgi teknolojilerinden yararlanarak şiirlerini seslendiren ve aşağıda görselleri verilen şairleri araştırınız. Şair olsaydınız şiirlerinizi seslendirerek kayıt altına almak ister miydiniz? Nedenleriyle açıklayınız. Açıklamalarınızı yaparken konuşma kurallarına uygun hareket ediniz. Aynı şekilde arkadaşlarınız konuşurken onları dikkatlice dinleyerek göz teması kurunuz.


Kısa Cevap :

Şiirlerini enstrümantal müzik eşliğinde okuyan şairlerden bildiğim Aşık Veysel vardır.

Aşık Veysel şiirlerini dinlerken hem hüzünlenir hem de sözleri üzerine düşünürüm.

Şair olsaydın ben de şiirlerimi seslendirerek kayıt altına alınmasını isterdim.

Böylelikle ben öldükten sonra bile yüzyıllar boyunca adamı yaşatabilir ve eserlerimin hayatta olmasını sağlayabilirdim.

Uzun Cevap :

Şiirlerini enstrümantal müzik eşliğinde okuyan bildiğim halk kazanları vardır. Bu kişiler Âşık Alo Doğan, Âşık Veysel’ dir.

Orhan Veli Kanık

13 Nisan 1914 tarihinde doğmuş 14 Kasım 1950 yılında vefat etmiştir.

Cumhuriyet döneminde şiir hikaye, deneme, makale ve çeviri türlerinde eserler kaleme almıştır.

Garip akımının kurucusudur.

İstanbul’u Dinliyorum şiir en meşhur şiirlerindendir.

Ben bir şair olsaydım kesinlikle şiirlerimi seslendirerek kayıt altına alınmasını isterdim.

Böylelikle adımı ve eserlerimi sonsuza kadar yaşatabilecek ve adamın unutulmasının önüne geçerim. Bence bu her insanın isteyeceği harika bir duygudur.


4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 186 Cevapları


6.Etkinlik


Soru: Enstrümantal müzik yapan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası ile ilgili aşağıdaki bilgileri okuyunuz. Orkestranın isminin kısaltmasına dikkat ediniz.


CSO (Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası) dünyada, bugüne kadar kesintisiz yaşamını sürdürebilmiş senfoni orkestralarının en eskilerinden biridir. 1826 yılında Padişah Sultan II. Mahmut devrinde başlayan Batılılaşma hareketleri ile ülkemize giren çok sesli müzik, kısa zamanda kurumsallaşmıştır. Türkiye’nin sanatsal gelişim süreci içinde CSO’nun katkısını unutmamak gerekir.

Bir kelimenin, terimin veya özel adın, içerdiği harflerden biri veya birkaçı ile daha kısa olarak ifade edilmesi ve simgeleştirilmesine kısaltma denir.

Kısaltmalarla ilgili kurallar şunlardır:

1. Kuruluş, ülke, kitap, dergi ve yön adlarının kısaltmaları her kelimenin ilk harfinin büyük olarak yazılmasıyla yapılır: TBMM (Türkiye Büyük Millet Meclisi), TDK (Türk Dil Kurumu), TD (Türk Dili), TK (Türk Kültürü) Ancak bazen kelimelerin, özellikle son kelimenin birkaç harfinin kısaltmaya alındığı da görülür. Bazen de aradaki kelimelerden hiç harf alınmadığı olur. Bu tür kısaltmalarda, kısaltmanın akılda kalabilmesi için yeni bir kelime oluşturma amacı güdülür: BOTAŞ (Boru Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketi)
2. Kuruluş, kitap, dergi ve yön adlarıyla ölçülerin dışında kalan kelime veya kelime gruplarının kısaltılmasında, ilk harfle birlikte kelimeyi oluşturan temel harfler dikkate alınır. Kısaltılan kelime veya kelime grubu; özel ad, unvan veya rütbe ise ilk harf büyük; cins isim ise ilk harf küçük olur: İng. (İngilizce), Atapark Mah. (Atapark Mahallesi), Prof. (Profesör) gibi. Ancak kısaltması büyük harflerle yapıldığı hâlde bir kelime gibi okunan kısaltmalara getirilen eklerde kısaltmanın okunuşu esas alınır: ASELSAN’da, BOTAŞ’ın vb.

Gelenekleşmiş olan T.C. (Türkiye Cumhuriyeti) ve T. (Türkçe) kısaltmalarının dışında büyük harflerle yapılan kısaltmalarda nokta kullanılmaz.

Küçük harflerle yapılan kısaltmalara getirilen eklerde kelimenin okunuşu esas alınır: cm’yi (santimetre’yi) , kg’dan (kilogram’dan) gibi.


Soru: Defterinize yukarıdaki örneklerden farklı olacak şekilde içinde kısaltmaların geçtiği beş cümle yazınız.


Cevap :

  1. TSK düşmanlara göz daha veriyor ve büyük başarılar elde ediyordu.
  2. Sizi av. Mehmet bey ile tanıştırayım.
  3. Çev. Ünlü çevirmen Taha Yıldız’a aittir.
  4. Prof. bize bugün çözüm aşamalarını anlatacak.
  5. İng. Kelimelerin dilimize bu kadar yerleşmesinden hiç hoşlanmıyorum.

4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 187 Cevapları


7.Etkinlik


Soru: “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen ve sınıfa getirdiğiniz şiirleri sesli okuyunuz. Şiirlerin ana duygusunu söyleyiniz. Bu şiirlerin size hissettirdikleri ve şairlerin sanata yaptıkları katkılar hakkında konuşunuz. Konuşmanız esnasında yeni öğrendiğiniz kelimeleri ve dilimize yabancı dillerden geçmiş kelimelerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz. Konuşma ve dinleme kurallarına uyunuz.


Cevap :

Çocuk Olsam Yeniden

“Çocuk Olsam Yeniden

Çocuk olsam yeniden..

Bir tek düştüğüm için acısa içim

Ve kalbim; çok koştuğum için çarpsa sadece…” Cemal Süreya

Şiirlerimin ana duygusu çocukluğun güzelliği ve çocukluğa duyulan özlemdir. Bu şiirler bana çok güzel duygular hissettirdi. İfadeleri çok güzel seçilmişti. Bu sanatçılar sanat dünyasına çok güzel eserler kazandırmışlardır.  Çok yetenekli şairlerdir.


8.Etkinlik


Soru: Konusunu ve ana duygusunu belirleyerek bir şiir yazınız. Şiirinizi yazmadan önce yazmak istediklerinizi zihninizde tasarlayınız. Şiirinizde eş sesli ve mecaz anlamlı kelimeleri de kullanmaya özen gösteriniz. Ayrıca dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçe karşılıklarını kullanmaya dikkat ediniz.


Kısa Cevap : “Konusunu ve ana duygusunu belirleyerek bir şiir yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Şiirin konusu: sevmenin güzelliği

Ana duygusu: sevgi

Sevmek ne de güzelsin

Sevmek ne de güzelsin

Senle var olur insan

Doğa senle inşa olur

Yürekler ve güneş ısınır

 

Sevmek ne de güzelsin

Herkesin gönlüne doğan

Hayatını ısıtan

Yegane gerçeksin.

 

Sevmek ne de güzelsin

İyi ki varsın bizde

Bizler senle

Sen bizlerle güzel ve de özelsin…


Sonraki Derse Hazırlık


Soru: Güvenilir kaynaklardan film eleştirileri hakkında bilgiler edininiz. İmkânlarınız dâhilinde sınıfa sevdiğiniz bir filmin afişini ya da afişin çıktısını getiriniz.


Cevap :

Film eleştirisi yapımları belirli bir bakış açısı ile izleyerek yorumlamak ile gerçekleşir.

Bunun için kişinin filmler hakkında bilgisi ve yorum becerisi olması gerekmektedir.



 

Our Score