4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 240-241-242-243-244-245 KOZA Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Beyin Ne İş Yapar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 240, 241, 242, 243, 244, 245
4. Sınıf Türkçe Kitabı Beyin Ne İş Yapar Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 240-241-242-243-244-245
Hazırlık
1. Sizce beyin, vücudumuzdaki organları nasıl kontrol ediyor olabilir?
Kısa Cevap : “Sizce beyin, vücudumuzdaki organları nasıl kontrol ediyor olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Omurilik sayesinde merkezî sinir sistemini kontrol eder, çevresel sinir sistemini yönetir . Organları bu şekilde kontrol eder.
2. Sizce bilgisayarlar insan beyninden daha zeki midir? Neden?
Kısa Cevap : “Sizce bilgisayarlar insan beyninden daha zeki midir? Neden?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Bence bilgisayarlar insan beyninden daha zeki değildir.
Çünkü, bilgisayarlar insanların zekası sonucunda ortaya çıkan bir sistemdir. İnsanların, bilgisayarların ne denli, ne durumda çalışması gerektiği hakkında komutlar insanlar tarafından verilmektedir.
İşte bu nedenle bilgisayarlar insan beyninden daha zeki olmadığını düşünüyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 242 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Metni okumanızı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz. “Hayır”larınızı ‘’Evet’’e çevirmek için neler yapmayı düşünüyorsunuz? Arkadaşlarınıza açıklayınız.
Dikkatimi metne yoğunlaştırdım. Evet
İşitilebilir bir ses tonu kullandım. Evet
Heceleme, tekrar ve geri dönüşler yapmadım. Evet
Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ettim. Evet
Noktalama işaretlerine dikkat ettim. Evet
Kelimeleri anlamına uygun okudum. Evet
2.Etkinlik
Soru: Aşağıda, okuduğunuz metinden alınan bazı kelime ve kelime grupları verilmiştir. Bunların anlamlarını tahmin ediniz. Ardından aşağıdaki oyunu oynayınız.
(sinir sistemi-internet ağı-organ-mesaj-duyu-uyarı-hafıza-ses-göz-burun-koku-kalp-tost-ceviz-yönetmek-işlem-hücre-kabuk-kafatası- bilgisayar-klavye-kas-kol-parmak)
Cevap :
sinir sistemi: Yüksek yapılı organizmalarda, organizmanın yaşadığı ortama uymasını, çeşitli organların iş birliği durumunda çalışmasını sağlayan, sinir hücreleri, sinirler ve sinir merkezinden oluşan sistem.
internet ağı: genel ağ
organ: Vücudun, belirli bir görev yapan ve sınırları kesin olarak belirlenmiş bölümü; aza, örgen, uzuv
mesaj: Bir devlet büyüğünün, bir sorumlunun belirli bir olay veya durum dolayısıyla ilgililere gönderdiği bildiri
duyu: İnsanların ve hayvanların, dış dünyanın uyaranlarını görme, işitme, koklama, dokunma ve tatma organlarıyla algılama yeteneği; his
uyarı: Herhangi bir konu, sorun üzerine ilgi çekme; ikaz, ihtar
hafıza: bellek
ses: Kulağın duyabildiği titreşim; ün, çav (I), avaz, avaze, seda
göz: Görme organı; basar, ayn
burun: koku alma organı
koku: Nesnelerden yayılan küçücük zerrelerin burun zarı üzerindeki özel sinirlerde uyandırdığı duygu
kalp: vücudun her yanından gelen kirli kanı akciğerlere ve oradan gelen temiz kanı da vücuda dağıtan organ; yürek
tost: İçine peynir, sucuk vb. konularak özel makinesiyle gevretilip kızartılmış ekmek
ceviz: Cevizgillerin örnek bitkisi olan, uzun ömürlü ağaç ve bitkisi
yönetmek: Bir kurum veya kuruluşun yasalara, kurallara ve belli şartlara uygun biçimde işlemesini sağlamak; idare etmek, tedvir etmek
işlem: muamele
hücre: Organizmanın canlılığını kendi başına sürdürebilen, bölünüp çoğalabilen ve dışarıdan aldığı maddeleri özümleyebilen en küçük birimi
kabuk: Bir şeyin üstünü kaplayan ve onu dış etkilere karşı koruyan, kendiliğinden oluşmuş sertçe bölüm
kafatası: İnsanda ve omurgalılarda içinde beyin bulunan, başın kemik bölümü.
bilgisayar: girdi ve sonuç verilerini belleğinde tutabilen aygıt
klavye: istenilen işe göre düzenlenmiş bazı mekanizmaları çalıştıran kaldıraç kollarının, tuş sıralarının bütünü
kas: Tellerden oluşan ve kasılarak vücut hareketlerini sağlayan organ ve bu organın telsi dokusu; adale
kol: İnsan vücudunda omuz başından parmak uçlarına kadar uzanan bölüm; dal
parmak: İnsanda ve bazı hayvanlarda ellerin ve ayakların son bölümünü oluşturan
KELİME OYUNU
Dörder kişilik gruplara ayrılır. İş birliği içerisinde grubunuza bir isim belirlenir. Gruptan birisi sözcü seçilir. Öğretmenin yönlendirmesiyle tahtaya çıkılarak yan yana sıralanır. Sözcü olarak seçilen kişi dışındaki üç kişi, yukarıdaki kelime ya da kelime gruplarından birini seçer ve bunları söylemeden kelime ya da kelime gruplarının çağrıştırdığı birn kelimeyi grubun sözcüsüne söyler. Sözcü, arkadaşlarının söylediklerinden hareketle seçilen kelimeyi bulmaya çalışır. Gruplar buldukları her kelime için 1 puan alırlar. En çok puanı alan grup oyunu kazanır. Oyuna bütün kelimeler bitinceye kadar devam edilir.
Soru: Metinde anlamını bilmediğiniz diğer kelimeleri de oyuna dâhil edebilirsiniz. Oyun sonrasında kelimelerle ilgili tahminlerinizi sözlük anlamlarıyla karşılaştırmayı unutmayınız. Anlamını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarını anlamlarıyla birlikte sözlüğünüze yazınız.
Cevap :
kontrol merkezi: bir işin yapıldığı denetlendiği merkez.
İşlem : bir amaca ulaşmak için yapılan ve tutulan yok
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 243 Cevapları
3.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru: Vücudumuzdaki haberleşme ağının adı nedir?
Cevap :
Vücudumuzdaki haberleşme ağının adı sinir sistemidir.
Soru: Sinir sitemindeki mesajlar kaç kilometre hızla hareket eder?
Cevap :
Sinir sistemindeki mesajlar 240 kilometre hızla hareket eder.
Soru: Vücudumuzun fonksiyonlarını yöneten ve denetleyen organ hangisidir?
Cevap :
Vücudumuzun fonksiyonlarını yöneten ve denetleyen organ beyindir.
Soru: Kafatası kaç parçadan oluşmaktadır?
Cevap :
Kafatası 8 parçadan oluşmaktadır.
Soru: Sinir sitemi beyinle nasıl iletişim kurar?
Cevap :
Sinir sistemi beyinle ilettiği mesajlarla iletişim kurar.
Soru: Metnin konusu nedir?
Cevap :
Metnin konusu beynimizin çalışma şeklidir.
Soru: Metnin ana fikri nedir?
Cevap :
Metin ana fikri beynimizin önemi vücudumuzda ne kadar değerli bir yere sahip olduğudur.
4.Etkinlik
Soru: Okuduğunuz metne farklı iki başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve bunları seçme nedenlerinizi yazınız.
Cevap :
- Beynimiz
- Beynimiz nasıl çalışır?
Metin bu iki başlığı açıkladığı ve ele aldığı için bu başlıkları seçtim.
5.Etkinlik
Soru: Metinden hareketle beynimizin çalışma şeklini düşününüz. Çevrenizde gördüğünüz teknolojik araç ve gereçlerden hangisi ya da hangileri bu şekilde çalışıyor? Nedenleriyle birlikte aşağıdaki yazma alanına yazınız.
Cevap :
Çevremde gördüğüm bilgisayar, internet, televizyon kumandası gibi aletler bu şekilde çalışıyor.
Çünkü onlar da belirli bir şekilde programlanmış ve kendilerine yapılan komutu yapmaya çalışıyor.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 244 Cevapları
6.Etkinlik
Soru: TÜİK’in (Türkiye İstatistik Kurumu) “06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya” konulu araştırması sonucunda verilen aşağıdaki bilgileri okuyarak grafiği inceleyiniz. Grafikle ilgili soruları cevaplayınız.
06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya 2013 yılı Nisan ayında gerçekleştirilen bu araştırmada, farklılıkları daha iyi gözlemleyebilmek için yaş grubu 06-10 ve 11-15 olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Bu araştırma sonucunda ülkemizdeki çocukların hemen hemen yarısının her gün internet kullandığı ve bilgisayar kullanım yaşının ortalama 6-10 yaş grubu için 6, 6-15 yaş grubu için 8 olduğu saptanmıştır. Bu grupların bilgisayar, internet ve cep telefonu kullanımı aşağıdaki grafikte gösterilmiştir.
1. En çok bilgisayar kullanan yaş grubu hangisidir?
Cevap :
En çok bilgisayar kullanan yaş grubu 11-15 yaş grubu çocuklarıdır.
2. En az cep telefonu kullanan yaş grubu hangisidir?
Cevap :
En az cep telefonu kullanan yaş grubu 06 – 10 yaş grubu çocuklardır.
3. İnterneti en çok kullanan yaş grubu hangisidir?
Cevap :
İnternetten en çok kullanılan yaş grubu 11-15 yaş grubu çocuklardır.
4. Cep telefonunu en çok kullanan yaş grubu hangisidir?
Cevap :
Cep telefonunu en çok kullanan yaş grubu 11-15 yaş grubu çocuklardır.
5. Çocukların bu yaşlarda internet ve cep telefonunu kullanarak zaman geçirmelerini doğru buluyor musunuz? Neden?
Cevap :
Çocukların bu yaşlarda internet ve cep telefonunu kullanarak zaman geçirmelerini sınırlı miktarda doğru buluyorum.
Ancak uzun süreli geçiren zamanları kesinlikle doğru bulmuyorum.
Çünkü bu yaştaki çocuklar yeteneklerini keşfetmek ve derslerini çalışarak geleceği hazırlanmak için internet ve telefondan uzak bir şekilde hayatı keşfetmeli ve çalışmalıdır.
6. Siz zamanınızın ne kadarın internet kullanarak geçiriyorsunuz? Gereğinden fazla internet kullanmanın zararları hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap :
Ben zamanımın tatil ve ders durumuna göre küçük bir kısmını internet kullanarak geçiriyorum.
Gereğinden fazla internet kullanımının zararlarını ders başarısı ve arkadaşlarımın kitap okuyarak kültürlerini geliştirme gibi birçok alanda geri kalmalarından görmekteyim.
Bu yüzden her ne kadar eğlenceli olsa da kendimizi kısıtlamalı ve belirli süreler içerisinde vakit geçirdikten sonra mutlaka internet kullanımını kesmeliyiz.
7.Etkinlik
Soru: “Bilim ve teknolojideki gelişmeler sonucunda gelecekte insan beynine benzer bir makine yapılabilir mi? Eğer yapılırsa bu makine hangi alanlarda kullanılabilir? Sizce böyle bir buluş yapılmalı mı?” sorularından hareketle bir yazma konusu belirleyiniz. Yazınızı sonraki sayfada yer alan alana yazınız. Yazmaya başlamadan önce yazmak istediğiniz konuda yer vereceğiniz bölümleri zihninizde tasarlayınız. Yazınıza başlık koymayı unutmayınız.
Uzun Cevap :
Teknoloji
Teknoloji günümüze kadar birçok evrelerden geçmiş ve olmaz denen birçok icat icat edilmiştir.
Dünyanın şekli, ışığın icadı, telefonun icadı gibi eskiden insanların söylendiği zaman inanamayacakları birçok ürün icat edilmiş ve teknoloji neredeyse hayatımızın bir parçası haline gelmiştir.
Teknolojinin faydaları ve zararları olmakla beraber hayatımıza hızla girmiş ve neredeyse hayatımızın her bölümünde bizlere yardımcı olmuştur.
Gerek ev gerek iş gerek sokakta teknolojiden yararlanmakta ve teknolojinin hızla gelişmesi için çalışmalar olan gücü ile sürdürülmektedir.
Bizim de inanamayacağımız ve bize farklı gelen birçok teknoloji gibi ileride insan beynine benzer bir makine yapılacağını düşünüyorum.
Eğer yapılırsa bu makine herhalde kullanılabilir ve yapay beyinde robotlar aramıza tıpkı insanlar gibi yaşayabilirler.
Bunun için bizlere teknolojiyi ayak uydurmalı ve bizler de kendi icatlarımızla gelişime destek olmalıyız.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 245 Cevapları
Soru: Yazınızın içeriğine uygun bir resim yapınız.
Cevap :
Bu etkinliği kendinize göre doldurmanız gerekmektedir.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru: Dünyaca ünlü bilim insanımız olan Aziz Sancar hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri kullanarak Aziz Sancar hakkında bir konuşma hazırlayınız. Konuşmanızı hazırladıktan sonra birkaç kez prova yapınız.
Uzun Cevap :
Değerli öğretmenlerim ve sevgili arkadaşlarım
Sizlere Türkiye’nin gururlarından bir tanesi olan ve yokluklar içerisinde başarı destanı yazan Aziz Sancar’dan bahsetmek istiyorum.
Aziz Sancar 8 Eylül 1946 yılında Mardin’in Savur ilçesinde doğmuştur.
Çiftçi bir ailenin 8 çocuğundan yedincisidir.
İlk orta öğretiminin Ben de tamamlamış o zamanlar futbolla ilgilenip bir süre futbol oynamıştır.
İstanbul üniversitesi tıp fakültesinden birincilikle mezun olmuştur. 2 yılsa burada sağlık ocağında doktorluk yaptıktan sonra burs ile Jones hopkins üniversitesine gitmiştir.
Birçok alanda çalışmalar yaptıktan sonra DNA onarımı dalında doçentlik tezini tamamlamıştır.
Aziz Sancar, hücrelerin hasar gören DNA’larını nasıl onardığını ve genetik bilgisini koruduğunu araştırmaları sebebiyle 2015 Nobel kimya ödülüne layık görülmüştür.
Hiç dilini ve kültürünü bilmediği bir ülkede yokluk ve zorluk mücadeleleri ile başarıya kavuşmuştur.
Yapmış olduğu çalışmalar ve Azmi örnek olması gereken başarılı bir bilim adamıdır.