4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 26-28-29-30-31-32 MEB Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Konuşan Kitap Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
4. Sınıf Türkçe Kitabı Konuşan Kitap Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 26-28-29-30-31-32
1. Ne tür kitaplar okumaktan hoşlanırsınız?
Kısa Cevap : “Ne tür kitaplar okumaktan hoşlanırsınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Ben kitap okumayı çok seviyorum. Günümde birçok zamanın kitap okumak için ayırıyorum. En çok şiir kitapları bilgi kitapları ve roman okumayı seviyorum.
2. Kitap seçerken nelere dikkat etmeliyiz?
Kısa Cevap : “Kitap seçerken nelere dikkat etmeliyiz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Kitap seçerken sevdiğimiz kitaplar olduğuna dikkat etmeliyiz. Yazarına kitabın içeriğine dikkatlice bakmalıyız. Çünkü alacağımız kitaplar bazen istemediğimiz gibi çıkabiliyor.
Bu nedenle kitaptan verim alamadan kenarda köşede çürüyüp gidiyorlar. Bir de önemli olan şey kitabın dilini kendimize uygun olup olmadığıdır. Kitap okurken bazen anlamakta güçlük çekeriz.
Bunun nedeni kitabın ağır bir dille yazılmasıdır. Kendi seviyemize uygun kitabı seçersek daha verimli bir kitap okuma gerçekleştiririz. Bence en önemlisi güvendiğimiz ve tanıdığımız bir kişinin bize kitabı tavsiye etmesidir. Bu şekilde gönül rahatlığı ile o kitabı satın alabiliriz.
KONUŞAN KİTAP
Burası bir kitabeviydi. Nasıl ki çocukların bir ailesi ve o ailenin yaşadığı bir ev varsa, kitapların da hep birlikte kaldığı evler vardı. İşte burası da bir kitabeviydi. Duvarları kütüphanelerle kaplanmıştı. Burada büyük olsun küçük olsun, yaşlı olsun, genç olsun, her yaştan, her konudan kitaplar yer alıyordu. Bir kitabevinin kütüphaneden farkı; kütüphanede kitaplar devamlı kalırken, kitabevinden bir gün satın alınıp gitmeleriydi.
Ciltli, yaşlı kitaplar saygı gereği üst raflarda oturuyorlardı. Çoğunlukla sessizce düşünen bilge insanlar gibiydiler. Zaman zaman içlerinden bazıları çocuk kitaplarına doğru eğilir:
“Çocuklar! biraz yavaş!” şeklinde uyarılarda bulunurlardı. Çünkü çocuk kitapları tıpkı çocuklar gibi gürültülü gürültülü ve kıpır kıpırdılar. Her an sokağa kaçmak isteyen yaramaz çocuklar gibiydiler. Belki de hepsi günün birinde bir çocuk tarafından alınmak istiyorlardı, haklı olarak. İçlerinde eskiden yazılmış, silik yüzlü olanları da vardı, yeni doğmuş, kapağı pırıl pırıl, sayfaları resimli olanları da…
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları
Bazıları ise sadece resimden ibaretti sanki. Çok Süslüydü. Hele bir tanesi vardı. Ona baktığında sinema seyrediyormuş gibi olurdun. İnsanın gözünü alıyordu, renkleriyle… Kitaplar arasında ona “Süslü” deniliyordu.
Süslü biraz yüksekten bakarak, aşağı raftaki başka bir çocuk kitabına bir şeyler söylüyordu: “Ne kadar renksizsin, bir tane bile resim yok üstünde… (…) Hangi çocuğun dikkatini çekeceksin bu halde?”
Küçük kitap bir an düşündü. Şöyle bir sayfalarını gezindi. Gerçekten içinde ne prensesin etrafına toplanmış cüceler vardı, ne de cadılar. Yeşil çimenler ve çiçekler de yoktu cümlelerinin etrafında. Kuzular da zıplamıyordu. Ağaçlar yoktu. Sadece cümleleri vardı. Renksiz ve resimsiz oluşuna içlendi. Kendini eksik hissetti. Fakat oturup üstüne resim çizemezdi ya… (…) Birden Süslü’ye dönerek bağırdı:
“Bu benim elimde olan bir şey değil! Evet, renksiz ve resimsiz olabilirim. Ama anlam doluyum tamam mı?!” Evet, ciltli ve kalın kitaplara göre küçük boylu ve zayıftı. Yaprakları diğer bir çok kitabın yapraklarından daha azdı. Ama bütün kitaplardan ayrı bir özelliğe sahipti. (…) “Ben!” dedi heyecanla, biraz sesi titriyordu. “Konuşabiliyorum. Beni kalbiyle duyacak bir çocuk arıyorum! Anlatacaklarımla büyüyecek bir çocuk!”
O renksiz ve resimsiz bir kitaptı. Evet ama konuşan bir kitap! Onun konuşmalarını duyacak bir çocuk çıkardı bir gün nasılsa… Üç kulaklı bir çocuk olmalıydı bu. İki kulağı herkes gibi yanaklarının bitiminde olmalıydı. Üçüncü kulağı ise kalbinde…Vücudu tam ortadan ikiye ayıracak şekilde yukarıdan aşağıya bir çizgi çek! Kaburga kafesinin içinde bir kuş olacak. Tam sol yanında. Üstte! Evet, tam burada!
Bazen iki kulak duymak için yeterli olmuyordu. Bir çocuk, eğer isterse onu kalbiyle duyabilirdi. İşte bunu bekliyordu. Kendi kendine mırıldandı. “Renksiz görünsem de çok renkli bir kişiliğim var. Resimlerimi de beni okuyan çocuk hayalleriyle çizecek. Özgürce!..” Onu duyacak olan çocuğa içindekilerin hepsini vermeyi bekliyordu.
Ayşe ŞENER YURTSEVEN (Kısaltılmıştır.)
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Kelimelerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. Kelimelerle birer cümle kurunuz. Kelimeleri sözlük defterinize ekleyiniz.
Cevap :
Bilge Kelimesi
Tahminim : Çok bilgi sahibi.
Anlamı : Her şeyi bildiği gibi bildiği şeyleri de iyi ve sağlam bilen. Bilgisini kendisi ve başkaları için en yararlı biçimde kullanılabilen. İyi ahlaklı olgun kimse.
Cümlem : Arkadaşlarımla birlikte bilge kişinin yanına gidip tavsiyeler aldık.
Cilt Kelimesi
Tahminim : Vücudumuzu saran katı deri parçası.
Anlamı : Deri, ten. Kartondan ya da mukavva üzerine deri bez kağıt kaplamış kitap kapağı.
Cümlem : Kitapları daha uzun dayansın diye ciltli kitaplar tercih ediyordu.
İbaret Kelimesi
Tahminim : Tek, sadece,
Anlamı : Oluşan, meydana gelen.
Cümlem : Yaptığı sınav sonucu bundan ibaretti.
2. ETKİNLİK
Soru : Soruları metne göre cevaplayınız.
1. Kitabevinin kütüphaneden farkı nedir?
Cevap : Kitap evinde kitaplar satılır ama kütüphanelerde kitaplar sürekli kalır oradan ödünç alabiliriz.
2. Ciltli kitaplar kitabevinde nerede durmaktadır?
Cevap : Ciltli kitaplar üst rafta bulunmaktadır.
3. Küçük kitabı diğer kitaplardan ayıran özelliği nedir?
Cevap : Küçük kitabın diğer kitaplardan ayıran konuşabilmesidir.
3. ETKİNLİK
Soru : Konuşan Kitap Metni Metinle ilgili iki soru yazıp cevaplayınız.
Soru : Çocuk kitaplarının istekleri nedir?
Cevap : Günün birinde bir çocuğun onları alıp okumalarını istemektedirler.
Soru : Küçük kitapları okuyan çocukların hangi özelliğe sahip olmalılar?
Cevap : üç kulağı olmalıydı üçüncü kulağı kalbinde olmalıydı.
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Konuşan Kitap Metni Metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
Cevap :
Metnin konusu : Kitap seçerken dikkat etmemiz gerekenler.
Metnin ana fikri : Kitap seçtiğimiz zaman kitapların kapaklarına değil de daha çok yazarlarına ve kitabın içeriğine bakmamız gerekmektedir. Konusunu olay örgüsünü karakterleri incelememiz gerekmektedir.
5. ETKİNLİK
Soru : Metnin içeriğine uygun farklı başlıklar belirleyiniz.
Cevap : Kitapların İstekleri.
6. ETKİNLİK
Soru : Verilen bilgilere göre “Konuşan Kitap” metni ile “Asım’ın Nesli Kitap Dostudur” metnini tür bakımından karşılaştırınız.
Cevap :
KONUŞAN KİTAP Tür : Hikaye.
ASIM’IN NESLİ KİTAP DOSTUDUR Tür: Bilgilendirici Metin.
7. ETKİNLİK
Soru : “Konuşan Kitap” metninden gerçek ve hayal ürünü ifadeler bulup örnekteki gibi yazınız.
Örnek: Burası bir kitabeviydi. (gerçek)
Küçük kitap bir an düşündü. (hayal)
Cevap : Süslü biraz yüksekten bakarak, aşağı raftaki başka bir çocuk kitabı bir şeyler söylüyordu. (hayal)
İçlerinde eskiden yazılmış, silik yüzlü olanları da vardı, yeni doğmuş, kapağı pırıl, pırıl sayfalarına resimleri olan da (gerçek)
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Bir girişimcilik örneği verilmiştir. Siz bir kütüphane memuru olsaydınız görevli olduğunuz bölgedeki okuma alışkanlığını artırmak için neler yapardınız?
Yıl 1943. Genç Mustafa’nın tayini kütüphaneci olarak Ürgüp Tahsin Ağa Kütüphanesi’ne çıkar. (…) Kütüphanede heyecanla okurları bekler, gelen giden olmaz. Bürokratları ikna eder ve bir eşek alır. (…) Kitapları eşeğe yükler ve köy köy gezmeye başlar. Zamanla insanlar kütüphaneye de gelmeye başlar. (…) Okuma yazma oranının düşüklüğünü görünce okuma yazma kursları vermeye başlar. Halıcılık kursları başlatır, bölgede halıcılığı canlandırır. (…) Aslında girişimcilik nedir, biliyor musunuz? Bulunduğunuz yere yenilik katmanızdır. Mutlaka adım atmalısınız.
Türkiye Çocuk Dergisi
Uzun Cevap :
Ben kütüphane görevlisi olsaydım. Yılda bir iki kez okullarda düzenlenecek kitap okumanın önemi faydaları sunumlar yaparak öğrencilerin bu konuda bilgilendirirdim. Aynı zamanda toplumun orta yaşlı ve daha büyük kesimli kitap okumaya teşvik ederdim.
Her yaş grubuna uygun kitaplar ayırırdım insanlara uygun kitapları seçersek insanlar kitap okumayı daha çok sevecektir. Bu yol ile giderek insanlara kitap okumayı sevdirirdim. Kütüphaneden en çok kitap alan öğrenciye ve kişiye ödüller verirdim. Kütüphanenin büyük ve güzel kitaplar olmasına özen gösterdim.
9. ETKİNLİK
Soru : a. Virgülün ( , ) kullanım alanlarını örnekleriyle eşleştiriniz.
Cevap :
Soru : b. Siz de virgülün kullanım alanlarını gösteren cümleler yazınız.
Kısa Cevap : “Siz de virgülün kullanım alanlarını gösteren cümleler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
O, defteri ve kitabını kapatıp, annesine doğru koşuyordu.
Babaannem marketten domates, salatalık ve maydanoz almıştı.
Onun kahverengi gözleri, kahverengi saçı ve çok güzel bir teni vardı.
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : : Grafikte, kütüphaneye hafta içinde gelen öğrenci sayı- ları gösterilmiştir. Soruları grafiğe göre cevaplayınız.
1. Hangi gün kütüphaneye, diğer günlerden daha fazla öğrenci gelmiştir?
Cevap : Cuma
2. Hangi gün kütüphaneye, diğer günlerden daha az öğrenci gelmiştir?
Cevap : Perşembe
3. Pazartesi günü kütüphaneye kaç kişi gelmiştir?
Cevap : 30
4. Salı ve Cuma günleri kütüphaneye toplam kaç kişi gelmiştir?
Cevap : 130
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Örneklerdeki farklı yazı stillerini inceleyiniz. İkilemeleri kendi yazı stilinize göre yazınız.
Cevap :
Bu kısmı kendi el yazınızla boş alanları doldurmanız gerekmektedir.