4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37-38-39-40 Tuna Yayıncılık
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 Cevapları etkinlikleri, öğrencilerin metin okuma ve anlama becerilerini geliştirmeye yönelik çeşitli sorular ve alıştırmalar içerir. Bu kapsamda yer alan İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hedef Sporlarından Biri Okçuluk Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin okçuluk sporu hakkında bilgi sahibi olmalarını ve metnin ana fikrini kavramalarını sağlar. Etkinliklerde yer alan sorular, metindeki detayların fark edilmesi ve öğrencilerin kendi yorumlarını katabilmesi açısından önemlidir.
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37-38-39-40 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki alıştırmalar, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmelerine ve metindeki anahtar bilgileri anlamalarına yardımcı olur. Bu sayfalar, öğrencilerin Türkçe dersinde eleştirel düşünme, okuma alışkanlığı kazandırma ve metne dayalı analiz yapma becerilerini destekleyen içeriklerle donatılmıştır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-31-32-33-34-35-36-37-38-39-40
Hazırlanalım
Soru : Ata sporlarımızdan bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Ata sporlarımızdan bazıları cirit, okçuluk, güreş, binicilik ve yağlı güreştir. Bu sporlar, tarih boyunca Türk kültürünün önemli bir parçası olmuş ve nesilden nesile aktarılmıştır. Cirit, at üzerinde oynanan bir savaş oyunudur; okçuluk ise Türklerin savaş ve savunma becerilerini geliştirmiştir. Güreş ve yağlı güreş, fiziksel güç ve dayanıklılığı ön plana çıkarır. Bu sporlar, hem geleneklerimizi yaşatır hem de kültürel mirasımızı korumamıza yardımcı olur.
1. ETKİNLİK
Soru : a. Ayşe Öğretmen ile Buğra arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz.
Cevap :
Buğra, metni sesli okuyabilir misin?
Kelimeleri doğru telaffuz etmelisin. Noktalama işaretlerine dikkat etmelisin. Hızlı değil, konuşur gibi okumalısın. Uygun yerlerde vurgu ve duraklama yapmalısın. Ses tonunu metindeki duygu ve düşüncelere göre ayarlamalısın.
Öğretmenim, bir metni sesli okurken nelere dikkat etmeliyim?
Tamam öğretmenim anladım!
Soru : b. Siz bir metni okurken Ayşe Öğretmen’in belirttiği hususlara dikkat ediyor musunuz? Bunlara dikkat etmenin önemini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap : Evet, bir metni okurken Ayşe Öğretmen’in belirttiği hususlara dikkat ediyorum. Bu kurallara uymak, hem metnin anlamını daha iyi ifade etmemi sağlıyor hem de dinleyenlerin metni daha iyi anlamasına yardımcı oluyor. Vurgu, duraklama ve ses tonuna dikkat ettiğimde okuma daha etkileyici oluyor ve duygular doğru bir şekilde aktarılıyor. Bu yüzden bu noktalara dikkat etmek, hem okuyan hem de dinleyen için önemlidir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metni sesli okuduktan sonra aşağıdaki tabloyu doldurarak kendi okumanızı değerlendiriniz. “Hayır” olarak değerlendirdiğiniz ölçütlere daha dikkat ederek etkili ve doğru okuma yapınız.
Cevap :
- (Evet) Kelimeleri doğru telaffuz ettim.
- (Evet) Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek okudum.
- (Evet) Hızlı değil, konuşur gibi okudum.
- (Evet) Uygun yerlerde duraklama yaptım.
- (Evet) Ses tonumu metindeki duygu ve düşünceye göre ayarladım.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimeleri aynı anlama gelecek şekilde birer cümlede kullanınız.
● Osmanlı Dönemi’nde de ok ve yay kullanımı oldukça yaygındı.
Cevap: Ateşlemenin ardından kısa sürede yangın oldukça yaygındı.
● Okçulukta kullanılan oklar eskiden ağaçtan ya da kamıştan yapılırmış.
Cevap: Bu eşyalar eskiden daha dayanıklı malzemelerle üretilirdi.
● Yaylar okçunun boyuna göre farklı boyutlarda üretiliyor.
Cevap: Çalışanların boyuna göre üniformalar hazırlanıyor.
● Her renk ince bir çizgiyle iki eşit bölüme ayrılır.
Cevap: Kitap sayfalarının ince kenarları özenle süslenmiş.
● En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.
Cevap: Satranç turnuvasında stratejiyi en iyi uygulayan oyuncu oyunu kazanır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
Soru : b. Aşağıdakilerin hangisinde “kazanmak” kelimesi “En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.” cümlesindeki anlamıyla kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap : Kurtuluş Savaşı’nı ulusça kazandık.
4. ETKİNLİK
Soru : a. Tarık, “Yılın Babası” ve “Olamam” metinlerinde anlamını bilmediği kelimelerle aşağıdaki sözlüğü oluşturdu. Bu sözlüğü oluştururken kelimelerin alfabetik sırasına dikkat etti.
Cevap :
asker : Orduda görev yapan erden genarele kadar herkes.
borçlu : Borcu olan, borç almış olan, verecekli.
burç : Kale duvarlarından daha yüksek, yuvarlak, dört köşe veya çok köşeli kale çıkıntısı.
evlat : Bir kimsenin oğlu veya kızı, çocuk.
hoşnut : Bir davranış, bir durum veya bir kimseden memnun olan, yakınması olmayan.
ısmarlamak : Bir şeyin yapılmasını veya getirilmesini, bu işle uğraşan birine söylemek.
konak : Büyük ve gösterişli ev.
lunapark : İçinde türlü eğlence ve oyun yerleri bulunan alan.
mırıldanmak : Alçak sesle kendi kendine bir şeyler söylemek.
övünmek : Bir niteliği sebebiyle kendini yücelmiş sayarak bundan abartılı bir biçimde söz etmek.
serhat : Sınır boyu.
şans : Mantıkla açıklanamayan birtakım rastlantısal olayların nedeni olan güç, baht.
Soru : b. Siz de bir sözlük oluşturunuz. Yeni öğrendiğiniz kelimeleri ve kelime gruplarını bu sözlüğe yazınız. Sözlüğü oluştururken kelimelerin alfabetik sırasına dikkat ediniz.
Cevap :
- Bel Sadağı: Okların taşındığı belde taşınan kılıf.
- Göğüslük: Göğsü ve omzu korumak için kullanılan koruyucu ekipman.
- Hasır: Sıkıca sarılmış otlardan yapılan hedef minderi.
- Hedef Minderi: Okçulukta okların atıldığı, hasırdan yapılmış hedef.
- Kiriş: Yayı gererken kullanılan sert ip.
- Kolluk: Kolların iç kısmını korumak için kullanılan ekipman.
- Okluk: Okçuların oklarını taşımak için kullandıkları kılıf.
- Okçuluk: Ok ve yay kullanarak hedefi vurmayı amaçlayan spor.
- Parmaklık: Parmakları korumak için kullanılan ekipman.
- Puan Değeri: Atış sonucunda belirlenen ve yarışmada skor olarak kullanılan sayı.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan bazı cümleler aşağıda verilmiştir.
Cevap :
● Uçları çelik, demir ya da kemikten, yay kirişleri yani okçuların çektiği sert iplerse naylondan yapılıyor.
● Okçular oklarını bellerine astıkları bel sadağı ya da okluk adı verilen bir kılıfta taşırlar.
● Hakemler okçuların söylediği puan değerlerini kontrol ederek yazarlar.
● Okçuluk sporu genellikle açık havada, kuzey-güney yönünde uzanan dikdörtgen şeklindeki düz çimenliklerde yapılır.
Soru : b. Bu cümlelerdeki bazı kelimelerin anlamları “■ ▲ ★ ◆” simgeleriyle aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri belirleyerek örnekteki gibi bulmacaya yerleştiriniz.
Cevap :
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Okçuluk sporunda ne amaçlanmaktadır?
Cevap : Okçuluk sporunda amaç, belirli bir uzaklıktaki hedefi okla vurmaktır.
2. Okçuluk ne zaman kurallı bir spor olarak yapılmaya başlanmıştır?
Cevap : Okçuluk, İstanbul’un fethinden sonra kuralları olan bir spor olarak yapılmaya başlanmıştır.
3. Okçular parmaklarını korumak için ne yapar?
Cevap : Okçular parmaklarını korumak için parmaklık takar ya da eldiven giyerler.
4. Okçuluğun hedef yüzünde hangi renkler kullanılmaktadır? Bu renkler hangi puanlara denk gelmektedir?
Cevap : Okçuluğun hedef yüzünde sarı, kırmızı, mavi, siyah ve beyaz renkleri kullanılır. Bu renkler merkezden dışa doğru 10’dan 1’e doğru puanlara denk gelmektedir.
5. Okçuluk yarışması nasıl yapılmaktadır?
Cevap : Okçuluk yarışmasında her turda belirli bir uzaklıktan, belirli bir hedefe, belirli sayıda ok atılır. Yarışmadan önce hedefler sıralanır ve okçuların atış yapacağı hedefler belirlenir. Uzun mesafelerde her altı atıştan sonra, kısa mesafelerde her üç atıştan sonra hedefe gidilerek puan değerleri okunur. En çok puanı alan sporcu yarışmayı kazanır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Ateş, Bilge, Bora, Işık, Nazlı, Nehir, Ömer ve Rüzgâr minikler kategorisinde
arışan sekiz okçu. Bu okçular yarışmadan önce antrenman yapmışlar. Okçuların tümü antrenmanda hedeflerine yaptıkları atışları tamamlamış. Ancak kimin hangi hedefe atış yaptığı karışmış. Aşağıdaki bilgilerden yararlanarak kimin hangi hedefe atış yaptığını bulunuz.
Cevap :
- Bora – Bilge – Ateş – Işık
- Rüzgar- Ömer – Nehir – Rüzgar
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Siz de okuduğunuz metinde ne anlatıldığını belirleyerek aşağıdaki ifadeleri uygun şekilde tamamlayınız. Başlık ile içeriğin uyumlu olup olmadığını nedeniyle belirtiniz.
Cevap :
“Hedef Sporlarından Biri Okçuluk” metni, okçuluk sporunun tarihçesi, Türk kültüründeki yeri, kullanılan malzemeler ve kuralları üzerinde durulmuştur. O hâlde metnin başlığı ile içeriği uyumludur, çünkü başlık okçuluk sporuna yönelik bilgileri doğru şekilde özetlemektedir.
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki konulardan birini seçerek konuyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşmanızda kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanınız.
Konu: İlçe çapında yapılan okçuluk turnuvasında okuluna madalya kazandıran arkadaşını tebrik etme
Cevap :
“Merhaba, turnuvada kazandığın madalyayı duyunca çok sevindim! Okulumuza bu başarıyı kazandırdığın için hepimiz seninle gurur duyuyoruz. Emeklerin ve sıkı çalışmaların sonucunda bu madalyayı hak ettin. Seni yürekten tebrik ediyorum! Umarım başarıların artarak devam eder ve daha nice turnuvalarda yine aynı heyecanı yaşarız.”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri inceleyerek açıklamayı okuyunuz.
Cevap :
● Görkem, kitap okumayı müzik dinlemekten daha çok seviyor.
● Sınıfın en uzun boylu öğrencisi Mehmet Selim’di.
Bu cümlelerde karşılaştırma yapılmıştır. Birinci cümlede iki etkinlikten birinin daha çok sevildiği söylenmiştir. İkinci cümlede Mehmet Selim ile sınıftaki diğer öğrenciler arasında karşılaştırma yapılmıştır. Birden fazla varlık, kavram veya durumun karşılaştırıldığı cümlelere karşılaştırma cümlesi denir.
Soru : b. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafta neyin hangi özellikleri bakımından karşılaştırıldığını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Paragrafta, eski ve günümüzde kullanılan okçuluk yayları malzeme, sıcaklık ve nemden etkilenme ve atış mesafesi özellikleri bakımından karşılaştırılmıştır. Eskiden ağaçtan yapılan yaylar sıcaklık ve nemden etkilenirken, günümüzde kullanılan ahşap, karbon, çelik ve plastik malzemeli yaylar etkilenmemektedir. Ayrıca eski yaylarla 300 metreye kadar atış yapılabilirken, günümüzdeki yaylarla 800 metreye kadar atış yapılabilmektedir.
11. ETKİNLİK
Soru : “Cirit atma, yağlı güreş, matrak ve okçuluk” gibi geleneksel ata sporlarıyla ilgili araştırmanızdan öğrendiklerinizi aşağıya yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık belirleyiniz.
Cevap :
Geleneksel Ata Sporları
Geleneksel ata sporları, Türk kültürünün önemli bir parçasını oluşturur. İşte bazıları:
Cirit Atma: At üzerinde yarışan sporcuların birbirlerine tahta ya da metal çubuklar fırlattığı bir oyundur. Takım halinde oynanır ve strateji gerektirir.
Yağlı Güreş: Zeytinyağı ile yağlanan güreşçilerin doğal zemin üzerinde mücadele ettiği bir spor dalıdır. Kırkpınar Yağlı Güreşleri bu sporun en ünlü organizasyonlarındandır.
Matrak: İki kişi arasında oynanan, rakibin vücuduna hafif darbeler vurularak puan kazanılan bir oyundur. Hız ve çeviklik gerektirir.
Okçuluk: Ok ve yay kullanarak atış yapma sanatıdır. Hedefe atış yaparak en yüksek puanı elde etmek amaçlanır.
Bu sporlar, Türk kültürünün zenginliğini yansıtır ve geleneklerin yaşatılmasına yardımcı olur.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda virgülün (,) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap :
Soru : b. Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki cümlelerde virgülün hangi işlevde kullanıldığını söyleyiniz.
Cevap :
- İstanbul’un fethinden sonra okçuluk, kuralları olan bir spor olarak yapılmaya başlandı.
İşlev: Ara cümle ayırma. “kuralları olan bir spor olarak” ifadesi, cümlede ek bilgi veriyor. - Okçuluk, ok ve yay kullanarak atış yapmaya dayanan bir spordur.
İşlev: Tanım yapma. Burada “okçuluk” kelimesi ile tanımlayıcı cümle arasına virgül konulmuştur. - Uçları çelik, demir ya da kemikten, yay kirişleri yani okçuların çektiği sert iplerse naylondan yapılıyor.
İşlev: Eş görevli sözcükleri ayırma. “çelik, demir ya da kemikten” kısmındaki unsurları birbirinden ayırıyor. - Günümüzde oklar genellikle ahşap, çelik ve alüminyumdan yapılıyor.
İşlev: Eş görevli sözcükleri ayırma. “ahşap, çelik ve alüminyumdan” ifadeleri arasında virgül kullanılarak sıralama yapılıyor. - Bu renkler merkezden dışa doğru sırasıyla sarı, kırmızı, mavi, siyah ve beyazdır.
İşlev: Eş görevli sözcükleri ayırma. Renkler arasında virgül kullanılarak sıralama sağlanmıştır.
Soru : Bir Türk büyüğü hakkında araştırma yapınız (“Akşemsettin” metninin 9. etkinliğine yöneliktir.).
Cevap :
Akşemseddin
Hayatı: Akşemseddin, asıl adıyla Şemseddin Muhammed, 1390 yılında İstanbul’da doğmuştur. Osmanlı döneminin önemli bir İslam alimi ve tıbbiyeci olarak bilinir. Medrese eğitimi alarak dini ve bilimsel konularda derin bilgi sahibi olmuştur.
Eğitim ve Bilim: Akşemseddin, özellikle tıp alanında yaptığı çalışmalarla tanınır. İslami ilimlerin yanı sıra, astronomi, matematik ve doğa bilimleriyle de ilgilenmiştir. Ünlü tıp eseri “Tıbb-ı İlhani” ile tanınmıştır.
Sakarya’da Yaşamı: Akşemseddin, hayatının büyük bir kısmını Sakarya’da geçirmiştir. Burada kendi okulunu kurarak birçok talebe yetiştirmiştir. Osmanlı padişahı II. Mehmet (Fatih Sultan Mehmet) ile yakın dostluk kurmuş, İstanbul’un fethinde de önemli rol oynamıştır.
Vefatı: Akşemseddin, 1459 yılında vefat etmiştir. Bugün İstanbul’da, Eyüp Sultan’da bulunan türbesi ziyaret edilmektedir.
Önemi: Akşemseddin, sadece bir din adamı değil, aynı zamanda bir bilim insanı olarak Osmanlı İmparatorluğu’nun kültürel ve bilimsel gelişimine önemli katkılarda bulunmuştur. Onun çalışmaları, tıp ve bilim alanındaki gelişmelere ışık tutmuştur.