4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 55-56-57-58 ÖZGÜN Yayınları

4. Sınıf Türkçe Kitabı Oğuz Ata Boy Boyladı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58


4. Sınıf Türkçe Kitabı Oğuz Ata Boy Boyladı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 55-56-57-58


1.Destan hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatınız.


Kısa Cevap : “Destan hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Destan toplumun geniş ölçüde ilgilendiren olayları konu edilen 8-11 heceli liselerden oluşan ve kıta sayısı 7’den 700’e kadar varan anonim veya bireysel halk şiirleridir. Milletlerin yaşadıkları tarihi olayları efsanevi ve mitolojik unsurlarla yoğrularak oluşturduğu milli karakter taşıyan uzun malzeme eserlerdir.


2.Başlığından hareketle dinleyeceğiniz metnin konusunu tahmin ediniz. 


Cevap : Metin konusu Türk boyu olan Oğuzlar döneminden kalma bir destan ile ilgili yiğitlik olabilir.


1. ETKİNLİK 


Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin ve kelime grubunun anlamını önce tahmin ediniz. Sonra sözlükten bularak yazınız. Bu kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


Cevap :

Kocamak tahmin : Yaşlanmak işlevini, yitirmek.

Kocamak sözlük anlamı : Yaşı iyice ilerlemiş olmak, yaşlanmak.


Ulak tahmin : Uzak bir yerden önemli bilgi getiren kişi.

Ulak sözlük anlamı : Haber götüren kimse, haberci.


Otağ tahmin : Eski dönemlerde kurulan çadır.

Otağ sözlük anlamı : Büyük süslü gösterişli çadır, eski dönemde hükümdarların oturduğu ev.


Soru : b. Metinde geçen aşağıdaki kelime gruplarını anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız. Bu cümleleri aşağıya yazınız.


Cevap :

buyruk vermek : Hükümdar aklından geçenlerin yerine getirmesi için hükümet nazırlarına buyuruverdi.

mahcup olmak : Sabah karşılaştığı öğretmenine selam vermeye utandığı için mahçup oldu.


Soru : c. Metni dinlerken not aldığınız anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını sözlükten bulunuz. Bu kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.


Cevap :

Bu kısmı metni dinlerken not aldığınız kelimelere göre sizin yapmanız gerekmektedir.


4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metnin ana düşüncesini belirleyip aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin ana düşüncesi : Metin ana düşüncesi birlikten ve bir olmaktan insanların ne kadar çok şey başarabileceği ile ilgilidir.

Atalarımızın dediği gibi “Birlikten kuvvet doğar” İnsanlar el ele verip birlikte çalışarak bir işi hallederlerse her şeyin üstesinden gelirler.


3. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1. Oğuz Ata’nın buyruğunu dört bir yana kimler haber verdi?


Cevap : Oğuz Ata’nın buyruğunu beylerine ulularına kanunlarına haber verdi.


2. Dağ Han neden mahcup oldu?


Cevap : 24 oku kıramadığı için mahcup oldu.


3. Oğuz Ata’nın anlatmak istediği neydi?


Cevap : Oğuz Ata birlikten kuvvet doğacağını, bir kişinin bir şeyi başarmak için zorlanacağı ama birlik olunursa her şeyin üstesinden geleceğini anlatmak istemiştir.


4. Oğuz Ata’dan sonra yerini kim alacaktı?


Cevap : Oğuz atadan sonra Gülhan yerine alacaktı.


5. Oğuz Ata nasıl biriydi?


Cevap : Oğuz Ata zeki, akıllı ve bilgili birisidir.


6. Oğuzların kuruluşu nasıl tamamlandı?


Cevap : Oğuz Atanın 6 oğlunun her birinin 4 oğlu oldu. Bunlardan 24’ü Oğuz Boyu oluştu Böylelikle oğuzların kuruluşu tamamlandı.


4. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıya, metne uygun farklı bir başlık yazınız.


Cevap : Oğuz Atanın zekası, Oğuz Ata’nın Birliği, Birlikten kuvvet doğar, Bir elin nesi var iki elin sesi var.


4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : Metinde geçen “Asla özünüzü unutmayın.” sözü ile anlatılmak istenen nedir? Açıklayınız.


Cevap :

Metinde geçen az sözünü unutmayın sözü ile anlatılmak istenen: Bir insan asla geçmişini unutmamalıdır. Tarihimizde yaşanılan olaylar nasıl mücadele verdiğimiz, atalarımızın hangi durumlarında nasıl kararlar aldığını, nasıl zor durumlarda kaldığımızı, nasıl başarılarımızın olduğunu bilmeliyiz ve bunları başka milletlerden öğrenmemeliyiz.

Kendi tarihimizi bilmeli korumalı ve savunmalıyız.Geçmişini bilmeyen toplumlar yok olmaya mahkum olmuşlardır. Mustafa Kemal Atatürk bunu demiştir çünkü tarihinden ders almayan tarihini bilmeyen toplumlar her zaman başka milletlerin boyundurduğu altına girmek zorunda kalırlar. Tarihte yaptığımız hataları bir daha yapmamak, atalarımızla gurur duymak, bu yaşadığımız toprakları nasıl elde ettiklerini bilmeliyiz ve ona göre hareket etmeliyiz.


6. ETKİNLİK 


Soru : Noktalı yerlere uygun kelimeler yazarak metinle ilgili zihin haritası oluşturunuz.

Birlik Zihin Haritası


Cevap : Birlik, güç, yardımlaşma, gelenekler, görenekler  dayanışma, zeka gibi


7. ETKİNLİK 


Soru : “Oğuz Ata konuşmaya başladığında herkes sustu ve dikkatle onu dinlemeye başladı.” cümlesinden hareketle Oğuz Ata’yı dinleyenler dinleme kurallarından hangilerine uygun davranmıştır? Dinleme kurallarından üç tanesini aşağıya yazınız.


Cevap :

Oğuz Ata’yı dinleyenler konuşmacının sözünü kesmeyerek bir dinleme kuralı uyumuşlardır. Dinleme kurallarından 3 örnek verecek olursak: Dikkatli bir şekilde başka bir şeyle ilgilenmeden konuşmacıyı dinlemek, konuşma hakkında soracağımız soruları sonrasında konuşmacıya sormak, konuşmacının dikkatini dağıtacak hareketlerden uzak durmak dinleme kurallarıdır.


8. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki paragrafta kutucukların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.


Cevap :

Oğuz halkının sorunlarına çare (,) dertlerine derman bulurdu Korkut Ata (:) Ona danışmadan bir iş tutmaz (,) onun dediğinden dışarı çıkmazdı Oğuz halkı () Korkut Ata (;) öğütler verirdi Oğuz halkına (;) akıl verirdi (,) yol gösterirdi (.) Yalana (,) dolana (,) haksızlığa karşı çıkardı (.) İyinin (,) güzelin yanında olurdu hep (.)


4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


9. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bu kelimelerin cümlelere kattığı anlam hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.

• Elindeki sürahi düşünce paramparça oldu.
Masmavi gökyüzünde renk renk uçurtmalar uçuyordu.


Cevap :

Yukarıda paramparça ve masmavi kelimelerinde pekiştirme yapılmıştır. Pekiştirme yaparak sözcüklere daha etkili ve güçlü bir anlatım kazandırabiliriz. Mavi gökyüzü derken gökyüzünün mavi olduğunu anlayabiliriz. Masmavi derken gökyüzünün mavi olduğunu özellikle vurgular etkili bir anlatım sergileriz.


Soru : b. Aşağıdaki pekiştirmeli kelimeleri, yazımlarına dikkat ederek cümle içinde kullanınız. Cümlelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap :

bembeyaz : Bembeyaz elbisesi ile kırlarda dolaşıyordu.

sapasağlam : Sapasağlam bir kalem satın almıştı.

sırılsıklam : Dışarıda yağmur yağdığı için sırılsıklam olmuştu.

apaçık : Bu adam apaçık yalan söylüyor.


10. ETKİNLİK 


Soru : Görseldeki öğrencilerin “Bir milletin birlik ve beraberliği neye bağlıdır?” sorusunun yanıtı hakkında neler konuşuyor olabileceklerini tahmin ediniz. Bu öğrenciler arasında geçebilecek konuşmayı, uygun noktalama işaretlerini kullanarak aşağıya yazınız.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 55-56-57-58 ÖZGÜN Yayınları”

Kısa Cevap : “Görseldeki öğrencilerin “Bir milletin birlik ve beraberliği neye bağlıdır?” sorusunun yanıtı hakkında neler konuşuyor olabileceklerini tahmin ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Milli birlik ve beraberlik bir milletin geçmişine bağlıdır. Milletin tarihini ne denli yoğun bir geçmişe sahipse o milletin duyguları o kadar yoğun olmaktadır.

Birlikte geçirdiğimiz sevinçler üzüntüler milletin millet yapan şeydir. Eğer bir olay karşısında ülkedeki herkes mutsuz oluyor veya seviniyorsa birlik ve beraberlik söz konusu olur. Tarihimizde yaşadığımız onca acı ve zaferler bizi birbirimize bağlayan en büyük olgudur.

Zaferlerimize hala aynı duygu ile sevinebiliyor, acılarımıza hala eskisi gibi üzülebiliyorsak milli birlik ve beraberliğimiz çok yoğun demektir.



 

Our Score