5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107-108 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Mimarimizde Dinin İzleri Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mimarimizde Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107-108


Soru : Bir caminin dış görüntüsü hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Bir caminin dış görüntüsü hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Bir caminin dış görüntüsü hakkında kısaca şunları söyleyebiliriz;

  • Her caminin boyutları birbirinden farklıdır. Kimi camiler ihtiyaca göre kim  camiler ise görsellik oluşturması açısından büyük ve bazıları ise küçüktür.
  • Camilerin boyutları farklı olarak minareleri ve kubbeleri vardır. Kimi camilerin bir tane minaresi olduğu gibi kimi camilerin altı kimi camilerin 2 kimi camilerin ise farklı farklı şekillerde minareleri ve kubbeleri vardır.
  • Abdest almak için şadırvanlar mevcuttur. Şadırvanlar dışarıda bulunup insanlar tuvalet ihtiyaçları varsa giderdikten sonra abdestlerini burada alırlar.
  • Tuvaletler caminin dış kısmındadır. Bayan mı erkek olmak üzere iki ayrı tuvaletler bulunur ki cami cemaati ihtiyaç duyması halinde buraya gelir.
  • Caminin bir avlusu ve caminin dışında son cemaat yeri olarak ayrılmış olan bir bölüm vardır. Bu yer caminin hemen kapısının yanında bulunan namaz için ayrılmış olan bölümdür.
  • Camilerin farklı boyutlarda pencereleri vardır. Caminin büyüklüğüne veya sanatsal olarak göl ziyafeti oluşturması için küçüklü büyüklü pencereler bulunabilir.

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 105 Cevapları


KONUŞALIM


Soru : Aşağıdaki görsellerle ifade edilen caminin bölümlerinin işlevleri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : “Aşağıdaki görsellerle ifade edilen caminin bölümlerinin işlevleri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Harim; camilerde namaz kılmak için ayrılmış olan bölgeye verilen isimdir. Buralar genellikle halı ile kaplanmış olup aynı zamanda Kur’an dersi ve eğitimlerin de yapıldığı alandır.

Mihrap ;camilerde kıble tarafına yarım küre şeklinde oyulmuş ve imamın cemaatin önde durmuş olduğu alanın adıdır.

Mihrap sayesinde kıble bilinmektedir. Böylece namaz vakitleri dışında bile namaz kılmak isteyen birinin kıbleyi bulması kolay olur.

Minber ; imamların hutbe yapmak için çıkmış olduğu yere verilen isimdir. Minberler genellikle uzun merdivenlere sahip olan kimi camilerde tahtadan kimi camilerde ise betondan yapılan yerlerdir.

Vaaz kürsüsü vaizlerin cemaate vaaz vermek için çıkmış oldukları yüksekçe konsolun adı.

Genellikle hutbeler cemaate buradan yapılmaktadır.

Avlu; camide şadırvan ve tuvalet gibi alanların bulunduğu üstü açık yerdir.

Genellikle camilerin avlusu geniş olup sadece küçük camilerde avlar için küçük bir alan ayrılmıştır.

Şerefe; minarelerde ezan okumak için yapılmış olan balkonlara verilen isimdir.

Eskiden imamlar veya ezan okuyacak olan kişiler ezanın sesini duyurmak için buraya çıkar ve ellerinden geldiği kadar yüksek sesle ezan okurlardı.

Hünkar Mahfili; Osmanlı sultanlarının inşa ettikleri camilerde zeminden yüksek ve kafesle bölünmüş yere denir.

Burada Osmanlı padişahları cuma ve bayram namazları gibi namazları kılmak için onları ayrılmış olan özel bölümdür.

Müezzin Mahfili; Müezzinlerin  kamet getirmek veya namaz tesbihatını çekmek için kullanmış oldukları alana verilen isimdir.

Son Cemaat Yeri; büyük camilerde camiye bitişik olarak ayrılmış olan revaklı yerdir.

Minare; müezzinlerin ezanı bildirmek için çıktıkları uzun ince ve genellikle dolamaçlı merdivenlerin bulunduğu alandır.

Şadırvan; birçok çeşmenin bulunduğu caminin avlusunda yer alan ve insanların yüzünü yıkamak veya abdest almak için kullandıkları alanın ismidir.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 106 Cevapları


BULALIM


Soru : Aşağıdaki kutucuklarda yer alan rakamların karşılığı olan harfleri yerlerine yazarak caminin bölümlerini bulunuz.


Cevap :

“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107-108 Meb Yayınları”

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 108 Cevapları


YORUMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki şiiri okuyarak şairin hangi duygularla bir mimari esere bunları yazmış olabileceğini yorumlayınız.


SÜLEYMANİYE’DE BAYRAM SABAHI

Ordu-milletlerin en çok dövüşen, en sarpı
Adamış sevdiği Allah’ına bir böyle yapı.
En güzel mabedi olsun diye en son dinin
Budur öz şekli hayal ettiği mimarînin.
Görebilsin diye sonsuzluğu her yerden iyi,
Seçmiş İstanbul’un ufkunda bu kudsî tepeyi;
Taşımış harcını gazileri, serdâriyle,
Taşı yenmiş nice bin işçisi, mimariyle.
Ulu mabed! Seni ancak bu sabah anlıyorum;
Ben de bir vârisin olmakla bugün mağrurum;
Bir zaman hendeseden âbide zannettimdi;
Kubben altında bu cumhûra bakarken şimdi,
Senelerden beri rü’yada görüp özlediğim
Cedlerin mağfiret iklimine girmiş gibiyim.

(Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz, s. 12-14.)


Cevap :

Şair dine olan sevgisini ön plana tutarak, Müslüman olmanın vermiş olduğu huzur ile bu şiiri yazmış aynı zamanda böyle güzel bir yapı yaptığı için Sultan Süleyman’a övgüde bulunmuştur.



 

Our Score