5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 10-11-12-13-14-15

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Memleket İsterim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 10, 11, 12, 13, 14, 15


5. Sınıf Türkçe Kitabı Memleket İsterim Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 10-11-12-13-14-15


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Nasıl bir ülkede yaşamak istersiniz?


Cevap :
İçerisinde çocukların ,kadınların ve zayıf insanların ,tıpkı güçlü insanlar gibi değer gördüğü güçlünün güçsüzü ezme diye Zenginin fakir ayıplamadığı ve herkesin ihtiyaçlarına rahatlıkla erişebildiği bir ülkede yaşamak isterdim. İnsanların birbirine kardeşçe kucakladığı ,kötülük düşünmediği ve insanların birbirini ayıplamadığı ahlakı güzel bir toplumda yaşamak isterdim.


2. Mutlu yaşamak için kişilerle ilişkilerimizde nelere dikkat etmeliyiz? Söyleyiniz.


Cevap :
Mutlu yaşamak için olan ilişkilerimde sevgiyle beraber saygıya da çok önem veriyorum. İnsanlara kibar davranmaya anlayış göstermeye eleştirmeden fikirlerini dinlemeyi bana olayları anlattıkları sırada onları sabırla ve güzel bir şekilde dinleyip hakaret içermeyen sözlerle kibar bir dille onlara yol göstermeye çalışırım. İnsanların özellikleri sebebiyle onlarla dalga geçmez ve dış görünüşleriyle onları yargılamamaya çalışırım. Özellikle de empati yaparak karşıdaki insanların duygularını anlamam ilişkilerimde bana çok fayda sağlar.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 11 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Çocukların kullandıkları kelimeleri günlük hayatta ne zaman kullanıyorsunuz? Yazınız.


(Günaydın.-Merhaba.-İyi günler.)


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 10-11-12-13-14-15”

b) Günlük hayatta insanlarla iletişim kurarken hangi kelimeleri ya da sözleri kullanırsınız? Aşağıya yazınız.


Cevap :

  1. Selam Aleyküm
  2. .Selamlar
  3. N’aber
  4. İyi Günler
  5. İyi Akşamlar
  6. Kolay Gelsin
  7. Günaydın
  8. Tünaydın
  9. Allah bereket versin
  10. Nasılsın,
  11. Merhaba
  12. Allah yolunu açık eylesin
  13. Allah’ aemanet
  14. Bol kazançlar

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda anlamları verilen kelimeleri bularak bulmacaya yerleştiriniz.


1) Hoşnutsuzluk belirten söz veya yazı, sızlanma, yakınma. Şikayet
2) Son, bitim. Nihayet
3) Özlem. Hasret
4) Ülke. Diyar
5) Tarıma elverişli olan, sınırlı ve belirli toprak parçası. Tarla
6) İçinde gök cisimlerinin hareket ettiği sonsuz boşluk, uzay, sema. Gök


“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 11 Soruları ve Cevapları”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 12 Soruları ve Cevapları


3. ETKİNLİK


Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.


1) Şairin istediği memleketin doğası nasıldır?


Cevap :
Şairin istediği memleketin doğası mavi göklü, yeşil dallı, sarı tarlalı, kuşların çiçeklerin bulunduğu bir doğadır.


2) Şairin hayalindeki memlekette insan ilişkileri nasıldır? Açıklayınız.


Cevap :
Şairin hayalindeki memlekette insan ilişkileri düşmanlık yapmadan kardeşçe yaşayan, farklılıkları önemsemeyen, samimi insanlardır.


3) Şiirde geçen“Kardeş kavgası bir nihayet olsun.” sözünden ne anlıyorsunuz?


Cevap :
Şiirde geçen bu sözden insanların arasındaki tartışmaların kırgınlıkların ve kötülüklerin son bulunmasını istediğini anlıyorum. Ben de şair burada sadece öz kardeşleri değil insanların hepsini kardeş gibi gördüğü için bütün insanları anlatmaktadır. Bazen küçük şeylerden bile insanlar büyük kırgınlıklar yaşayabiliyor ve bu kırgınlık ömür boyu devam edebiliyor. Bu kırgınlığın yersiz olduğunu ve barışın hüküm sürmesi gerektiğini ancak böylece insanların gerçek mutluluğa erişebileceğini ifade etmek istemiştir. Gerçekten de kardeş kavgası yani insanların anlaşmazlıkları bitir yerine sevgi ve barış geldiği zaman gerçekten huzur elde edilebilir.


4) Şairin isteklerine katılıyor musunuz? Neden?


Cevap :
Şairin istediklerin hepsine katılıyorum. Yemyeşil tarla kuşları ve çiçekleri mutlulukla uçtu dertsiz ve gönülde acıların olmadığı insanların barış içerisinde olduğu bir memleket daha güzel ne olabilir ki? Zenginin de fakirin farkı olmadı kış gününde insanların sıcak evlerinde oturabildiği yaşamanın ve sevmenin içten ve mutlulukla oldu sadece ölüm acısının olduğu bir memleket herkesin hayalidir. Bende böyle bir memleket isterim.


4. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiiri beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle açıklayınız. Beğendiğiniz dizelere örnek veriniz.


Cevap :
Okuduğum şiiri gerçekten çok beğendim. İçerisinde çok güzel duyguların yer aldığı ve çok masumane temennilerin olduğu bir şiir. Sanki benim duygularıma tercüman olmuş. Neredeyse insanların tamamı böyle bir memlekette yaşamak isterler. Bu yüzden şiiri çok sevdim.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki boşlukları okuduğunuz şiire göre doldurunuz.


Şiirin konusu: Yaşanmak istenen ülke hakkında şairin hayalleri.

Şiirin ana duygusu: Hayal ve hasret.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri okuduğunuz şiire göre tamamlayınız.


a) Başlık ve içerik bence uygundur.


b) Ben olsaydım şiirin başlığını Huzurlu Kardeşlik koyardım. Çünkü, güzel bir dünya için huzur ve kardeşliğe ihtiyacımız vardır. 


7. ETKİNLİK


Soru : Ülkesinde barış ve huzur olan insanların yaşantılarıyla ilgili duygu, düşünce ve izlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Ülkesinde barış ve huzur olan insanların yaşantıları bana çok cazip geliyor. Böyle yerlerde yaşayan insanlar  huzur içinde hayatlarını devam ettirebilirler. Yaşama sağlık gibi insanların temel hakları olan haklara rahatlıkla ulaşabilirler. Böyle bir ülkede çocuk olmak harika bir duygu. Barış ve huzur sebebiyle insanlar kötülükler yapsa bile bunun cezası onların yanına kalmaz ve buda böyle düşüncesi olan insanlar için caydırıcı olur.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 13 Soruları ve Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinle ilgili olan görselleri işaretleyiniz.


Cevap : 3 ve 4. resimleri işaretleyiniz.


9. ETKİNLİK


Soru : Memleket İsterim” şiirinden alınan dizeleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


Memleket isterim,
Ne zengin fakir ne sen ben farklı olsun;
Kış günü herkesin evi barkı olsun.
Memleket isterim,
Yaşamak, sevmek gibi gönülden olsun;
Olursa bir şikâyet ölümden olsun.


a) Bu dizelerde kırmızı renkle yazılan kelimelerin anlamlarını aşağıya yazınız.


Zengin: Parası, malı çok olan, varlıklı, varsıl, variyetli, fakir, yoksul karşıtı
Kış: sonbaharla ilkbahar arasındaki soğuk mevsim
Memleket: Bir devletin egemenliği altında bulunan toprakların bütünü, ülke
Sevmek:  Sevgi ve bağlılık duymak


b) Bu kelimeler, aklınıza gelen ilk anlamı ile mi kullanılmıştır? Açıklayınız.


Cevap : Evet, bu kelimeler aklıma gelen ilk anlamı ile kullanılmış. Çünkü aklıma ilk gelenmana gerçek manalı kelimelerdir ve burada da böylece kullanılmıştır .


c) “Yaşamak, gün” kelimelerini gerçek anlam içerecek şekilde birer cümlede kullanınız. Cümlelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap :
Yaşamak :

  1. Yaşamak ne kadar da güzel.
  2. Ben yaşamayı ve nefes almayı çok istiyorum.
  3. İyi  yaşamak için iyi yerlere gelmelisin.
  4. İyi bir çalışma sonucunda bu başarıları elde ettim ve güzel bir hayat yaşadım.
  5. Yaşamak bir orman gibi tek ve hür.

Gün :

  1. Salı günü size gelmek istiyorum.
  2. Çarşamba günü misafirler gelecek.
  3. Günlerden hangisinde müsaitsin?
  4. Bir gün 24 saattir.
  5. Günümüzün yarısı burada heba oldu.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 14 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


a) Şiirde abartılı bulduğunuz dizeleri aşağıya yazınız.


Cevap :

Şiirde abartılı bulduğun

Kuşların , çiçeklerin diyarı olsun
Ne başta dert ne gönülde hasret olsun


b) Bu dizeleri niçin abartılı buldunuz? Açıklayınız.


Cevap :
Bu dizeleri abartılı bulmamın sebebi bir yerin sadece kuşlar ve çiçeklerle dolu olmayacağıdır. Şairin burada kastettiği her ne kadar Böyle olmasa da burada şiire uygunluk olsun için bir abartma yapılmıştır. Başta dert ne gönülde hasret olmaması da mümkün değildir. Çünkü hayatta her insanın başına gelen olaylar ve canın sıkıldığı şeyler olduğu için ufakta olsa bir derdi olacaktır. Ayrıca bir insanın bütün sevdiklerini bir arada yanında tutması mümkün değildir. Kendi şehir değiştirebilir veya sevdikleri başka yerlere gidebilirler. Yüzden hasret çekmemekte mümkün değildir.


11. ETKİNLİK


a) “Memleket İsterim” şiirinden alınan dizeyi okuyunuz. Bu dizede nokta nerede ve niçin kullanılmıştır? Yazınız.


Cevap
Bu dizede cümlelerin son bulduğunu belirtmek için kullanılmıştır. 


b) Aşağıda noktanın kullanım alanları ve bunlara örnek cümleler verilmiştir. Noktanın kullanım alanlarıyla örnek cümleleri eşleştiriniz.


( d – 1) Cümlenin sonunda kullanılır.
( a – 2) Bazı kısaltmaların sonunda kullanılır.
( ç – 3) Sayılardan sonra sıra bildirmek için kullanılır.
( c – 4) Tarihlerin yazılışında gün, ay, yılı gösteren sayıları birbirinden ayırmak için kullanılır.
( b – 5) Saat ve dakikayı birbirinden ayırmak için kullanılır.
( e – 6) Kitap, dergi vb. künyelerin sonunda kullanılır.
( f – 7) Genel Ağ adreslerinde kullanılır.
( g – 8) Dört ve dörtten çok rakamlı sayılar sondan ayrılmak üzere üçlü gruplara ayrılarak yazılır ve araya nokta konur.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 15 Soruları ve Cevapları


12. ETKİNLİK


Soru : “Barış içinde yaşamak” konulu bir olay yazısı yazınız. Yazınıza başlamadan önce aşağıda verilen hikâye haritasını doldurunuz.


Cevap :
Olay : Haksız mal dağılımı ve kardeş kavgası
Kişiler : Selen , Berk ve ailesi
Yer : İstanbul
Zaman : Eski zamanlarda
Selen ve Berk İstanbul ‘ da eski zamanlarda yaşayan iki kardeşti . Kardeş olmalarına rağmen aralarındaki kıskançlık onlarla beraber büyümüş ve nefrete dönüşmüş. Berk’ in içinde ona karşı dinmeyen bir kin vardı. Selen’ in barışma  çalışmaları her zaman boşa gidiyordu. Aralarındaki bu kavganın sebebi ailesinin kardeşler arasında adaleti sağlayamamasından ve suçu olmamasına rağmen belki yapılan haksızlıklardan ve Selen’e sorulmadan pazara mal verilmesinden dolayıydı.
Berk ilik kanserine yakalandığını öğrenmişti. Durumu iyice ağırlaşmaya başlayınca Selin’i aradı. Selen yıllar boyunca kendisine olan hakaretlerine rağmen kardeşi için bu fedakarlığı yaptı ve kardeşini bu hastalıktan kurtulmasına önce oldu. Kardeşinin tedavilerini kendisine fazla verilmiş olan maldan karşılayarak bu dargınlığa son erdirdi. Berk kardeşine sarılarak yıllarca fark etmeden hasretini çektiği kardeş sıcaklığı da bulmuş oldu. Selen kardeşini bağrına bastı ve ömür boyu huzurla yaşadılar.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : Sınıfta canlandırmak üzere arkadaşınızla bir telefon konuşması örneği hazırlayınız. Dersten önce arkadaşınızla prova yapmayı unutmayınız.


Cevap :
Mine : Merhaba Merve nasılsın
Merve : Teşekkür ederim iyiyim sen nasılsın
Mine : Kendimi çok iyi hissetmiyorum
Merve :Öyle mi peki neyin var
Mine : Aslında nasıl diyeceğimi bilemiyorum. Annemin telefonunu kırdım az önce
Merve : Yeni aldığını mı?
Mine : Evet daha geçen hafta almıştı
Merve : Peki nasıl oldu?
Mine : Balkonda çamaşırları toplarken müzik açmak istedim bir anda elimden kaydı
Merve : Balkondan aşağı mı düştü
Mine : Evet çok kötü durumda şu anda
Merve :Annen üzülecektir ama bu durumlarda anlayışlı bir kadın. Tedirgin olma anlayışla karşılayacaktır.



 

Our Score