5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 104-105-106-107-108-109

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Kilim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109


5. Sınıf Türkçe Kitabı Kilim Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-105-106-107-108-109


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Türk halı ve kilim kültürü hakkında neler düşünüyorsunuz?


Cevap :

Bence Türk halı ve kilim kültürü gerçekten geleneksel olarak devam ettirilmeye ve ilgilenmeye değer. Çevremde artık fabrikalar çıktığı için bu motifleri ve bu halıları göremesem de bazı yerlerde atölyelerin olduğunu biliyorum.


2. Türk halı ve kilimlerinde kullanılan başlıca motifler nelerdir? Araştırma sonucu getirdiğiniz motifleri arkadaşlarınıza gösteriniz.


Cevap :

Maddeler halinde Türk halı ve kilimlerinde kullanılan başlıca motifler ;

Küpe motifi ; Genç kızların evlilik isteğini ve bu konudaki heveslerini anlatır.

Elibelinde motifi; Güçlülük bolluk ve bereket ifade eder.

Koç boynuzu motifi ; Erkeklik ,kahramanlık , güç ve bereket gibi kavramları ifade eder.

Göz motifi; Manzara, güzellik, dışarıya açılan pencere olarak simgelemektedir.

Kuş motifi ; Beklenen bir haberi, ölen bir kişiyi , özlem ,hasret duygusunu ve ruh hallerini temsil eder.

Su yolu motifi; Soyluluk, ferahlık bilgelik, saflık ve temizlik gibi konuları temsil eder.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 105 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


a) Şiirden alınan kelimeler, harfleri karıştırılarak verilmiştir. Bu kelimeleri belirleyiniz. Anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak boş bırakılan yerlere yazınız.


(rıs-yeşkâti-mersek-tadev-teyimnek-gâhder-şanık-nere-likit-öret-ağrıç-mili)


  1. Sır  :  Varlığı veya bazı yönleri açığa vurulmak istenmeyen gizli kalan, gizli tutulan şey.
  2. Şikayet : Hoşnutsuzluk belirten söz veya yazı, sızlanma, sızıltı, yakınma
  3. Sermek Düz bir yere yaymak
  4. Davet : Çağrı, çağırma
  5. Yetinmek : Bir şeyi kendisi için yeter bularak daha çoğuna gerek görmemek, daha çoğunu istememek, kanaat etmek
  6. Dergah : Tarikattan olanların barındıkları, ibadet ve tören yaptıkları yer, tekke
  7. Nakış : Genellikle kumaş üzerine renkli iplikler veya sırma ve sim kullanarak elle, makineyle yapılan işleme, el işi, ince iş
  8. Eren : Dinî inançlara göre kendisinde olağanüstü manevi güç bulunan kişi, ermiş
  9. Kilit : Anahtar, düğme gibi takılıp çıkarılabilen bir parça yardımıyla çalışan kapatma aleti
  10. Töre : Bir toplulukta benimsenmiş, yerleşmiş davranış ve yaşama biçimlerinin, kuralların, görenek ve geleneklerin, ortaklaşa alışkanlıkların, tutulan yolların bütünü, âdet
  11. Çağrı : Birinin bir yere gelmesini isteme, davet
  12. İlim : Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanarak sonuç çıkarmaya çalışan düzenli bilgi, bilim.

b) Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

  • Sana bir sır vermek istiyorum.
  • Şikayet dilekçem gerekli yerlere ulaşmış.
  • Halıları serdiğimiz için yorgunum.
  • Düğüne davet mesajını aldın mı?
  • Elindekiler ile yetinmeyi öğrenmen gerekir.
  • Dergahta nice büyükler yetişti.
  • Annemin çeyizde yaptığı nakışları görünce çok duygulandım.
  • Erenler zor zamanlarda yardım ederler.Kapıyı kilitlediğinden emin misin?
  • Baz yerlerde hala töre devam etmektedir.
  • Bu çağrıya kulak vermelisin.
  • İlim ne güzel şeydir,  hakkı ile öğrenilip yaşanırsa.

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.


1) Şiire göre sevdiğine sözü olan ne yapar?


Cevap :

Şiire göre sevdiğine sözü olan kilim dokur.


2) Şiire göre hangi duygular kilim ile anlatılmıştır?


Cevap :,

Şiire göre sevgi, aşk, hasret, üzüntü, istek duyguları kilim ile anlatılmıştır


3) Kilimlerde kullanılan renkler ne ifade etmektedir?


Cevap :

Kilimlerde kullanılan renkler şikayet ve hasret ifade etmektedir .


4) Şiire göre kilim ne demektir?


Cevap :

Şiire göre kilim ilim demektir.


5) “Aşkı dokudum kilime.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir?


Cevap :

“Aşkı Dokudum kilime.” sözüyle anlatılmak istenen bence kişinin duygularını motiflere yansıtması, işini içtenlikle yapması ve halıları dokurken bir çok duygu durumunu içinde yaşatabilmesidir.


6) Bu şiire farklı hangi başlıklar yazılabilir?


Cevap :

Türk motifleri
Aşkına hasret motifleri
Geleneksel Türk motifleri
Türk halı ve kilimleri


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 106 Soruları ve Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.


a) Şiirde kilim nelere benzetilmiştir?


Cevap :

Şiirde kilim nelere benzetilmiştir


b) Siz olsaydınız kilimi nelere benzetirdiniz? Neden?


Cevap :

Ben olsaydım kilimi tablolara benzetirdim. Sanki usta bir ressamın elinden çıkmış gibi güzel ve eşsizler. İnsanların içerisine aktardıkları duygular birbirinden farklı manalar katmışlar içine.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki metin ile okuduğunuz metni tür ve biçim özellikleri yönünden karşılaştırınız.


Anadolu’da kilim, renk demek, renge susamışlık demek…
Göz alabildiğine bozlaşan topraklarda yeşile, kırmızıya, maviye, turuncuya özlem duyan insanlar hıncını kilimlere döktüğü renklerden alır. Ağaçtan yeşil, denizden mavi, çiçekten kırmızı arayan; bulamayınca da tezgâha koşan insanlar, özentilerini kilimlerde dile getirir. Anadolu’da kilim, renk sofrasıdır, renge aç insanların sofrası. Alı-al, moru-mor, akı-karası, sarısı-durusu, nesi var nesi yoksa cömertçe ortaya döker, evini, çadırını bir bayram şenliği, bir düğün alayı gibi renklerle donatır. Bu, onun dünyasıdır.

Mehmet ÖNDER (Aldı Sözü Anadolu)


Cevap :

Metnin türü deneme , biçimi ise düz yazıdır. Yukarıdaki ise şiirdir.Duygular ahenkle anlatılmıştır.


5. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki kelimelerin anlamlı en küçük parçasını örnekteki gibi daire içine alınız.


Cevap :

sırlarımı – sevgiliye – duygunun – özlemdir – yoluna


b) Daire içine aldığınız bu kelimelere örnekteki gibi farklı ekler getiriniz. Yeni oluşturduğunuz bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 104-105-106-107-108-109”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 107 Soruları ve Cevapları


6. ETKİNLİK


a) Türkiye’nin Dünya Mirası listesinde yer alan bazı eserleri aşağıda tanıtılmıştır. Bu tanıtımlarda boş bırakılan yerleri http://www.kultur.gov.tr/ adresinden araştırarak doldurunuz.


Cevap :

Nemrut Dağı (Adıyaman – Kahta)
UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1987
Liste Sıra No: 448
Yeri: Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Adıyaman
Kategori: Kültürel
Adıyaman’ın Kahta ilçesinde 2150 metre yüksekliğindeki Nemrut Dağı yamaçlarında hükümdarlık yapmış olan Kommagene Kralı I. Antiochos’un (Antikos) tanrılara ve atalarına minnettarlığını göstermek için yaptırdığı mezarı, anıtsal heykelleri ve benzersiz manzarası ile Helenistik Dönem’in en görkemli kalıntılarından birisidir. Anıtsal heykeller doğu, batı ve kuzey teraslarına yayılmıştır. Doğu terası kutsal merkezdir ve bu nedenle en önemli heykel ve mimari kalıntılar burada bulunmaktadır. İyi korunmuş durumdaki dev heykeller kireçtaşı bloklarından yapılmıştır ve 8-10 metre yüksekliktedir. Varlığı bilinmekle beraber kral mezarı, henüz keşfedilememiştir.


Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası (Sivas)
UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1985
Liste Sıra No: 358
Yeri: İç Anadolu Bölgesi, Sivas
Kategori: Kültürel
Divriği ve civarında en erken yerleşim Hititler Dönemi’ne kadar inmektedir. Yöre, Mengücekoğullarının yönetimi altında olduğu dönemde Ahmet Şah ve eşi Turan Melek tarafından cami ile birlikte 1228-1229 yıllarında yaptırılmıştır. İslam mimarisinin bu başyapıtı iki kubbeli türbeye sahip bir cami ve ona bitişik bir hastaneden oluşmaktadır. Yapılar, mimari özelliklerinin yanı sıra, sergilediği zengin Anadolu geleneksel taş işçiliği örnekleriyle UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer almaktadır.


Edirne Selimiye Cami ve Külliyesi (Edirne)
UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 2011
Liste Sıra No: ?
Yeri: Marmara Bölgesi, Edirne
Kategori: Kültürel
İstanbul’un fethinden önce Osmanlı İmparatorluğu’nun başkenti olan Edirne’nin en önemli anıtsal eseri olan ve şehrin silüetini taçlandıran Selimiye Cami ve Külliyesi, 16. yy.da Sultan II. Selim adına yaptırılmıştır. Teknik mükemmelliği, boyutları ve estetik değerleriyle döneminin ve sonraki zamanların en muhteşem eseri olan cami ve külliye, Osmanlı mimarlarından Sinan’ın ustalık dönemi eseri, mimarlık sanatının en görkemli örneklerinden biri ve insanın yaratıcı dehasının bir başyapıtı olarak kabul edilmektedir.
İnce ve zarif 4 minareye sahip büyük kubbesiyle görkemli cami, iç tasarımında kullanılan ve döneminin en iyi örnekleri olan taş, mermer, ahşap, sedef ve özellikle çini motifleri ve ince işçilikleri ile kubbe ve kemerlerindeki kalem işleri, mermer döşemeli avlusu ve yapıyla bağlantılı el yazması kütüphanesi, eğitim kurumları, dış avlusu ve arastası ile bir sanat türünün zirvesini temsil etmektedir.
Edirne Selimiye Cami ve Külliyesi, UNESCO Dünya Miras Komitesi’nin 19-29.06.2011 tarihleri arasında gerçekleştirilen 35. Dönem Toplantısı’nda alınan 35 COM 8B.37 sayılı karar ile 1 ve 4. kriterler kapsamında kültürel varlık olarak Dünya Miras Listesi’ne dâhil edilmiştir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 108 Soruları ve Cevapları


b) http://www.kultur.gov.tr/ adresinden Dünya Miras Listesi’ne alınan kültürel miraslarımızdan iki tanesini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Afrodisias Antik Kenti Aydın ili, Karacasu ilçesi, Geyre Mahallesi’ ndedir.
Kent adını, aşk ve güzellik tanrıçası Aphrodite’den almıştır. Aphrodisias ismi ilk olarak M.Ö. 2.yy da kullanılmaya başlanmıştır.
Afrodisias Antik Kentindeki güzellikler ve eserler;
1 Afrodisias Lahitleri.
2 Afrodisias Müzesi.
3 Maske ve Girland Frizi.
4 Sebasteion (İmparatorlar Tapınağı)
5 Güney Agora.
6 Tetrastoon.
7 Tiyatro.
8 Hadrian Hamamı

Nemrut Dağı
Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Adıyaman’ da yer alır. 2150 metre yüksekliğindedir. I. Antiochos’un tanrılara ve atalarına teşekkürünü göstermek için yaptırdığı mezarı, anıtsal heykelleri bulunur. İyi korunmuş durumdaki dev heykeller kireçtaşı bloklarından yapılmıştır ve 8-10 metre yüksekliktedir. Varlığı bilinmekle beraber kral mezarı, henüz bulunamamıştır.


c) http://www.kultur.gov.tr/ adresinden aldığınız bilgilere güveniyor musunuz? Neden?


Cevap :
Evet bu adresten almış olduğum bilgilere güveniyorum. Çünkü öğretmenlerimin ve ailemin doğru olduğunu söylediği bilgiler ve güvenilir olduğunu söylediyseler arasında bu sitede yer almaktadır. Ayrıca bağlantısı http:// güvenli bir bağlantı olduğu için güvenebiliyorum.


ç) Sizler hangi sitelerden araştırma yapıyorsunuz?


Cevap :

Ben araştırma yaparken öğretmenlerini ve büyüklerini olarak önermiş oldukları sitelerden, http:// uzantılı sitelerden ve özellikle de resmi silerdim araştırma yapıyorum. Ödevlerimi yaparken forum sayfa cevapları.com ve formu sınıf kitabı listeleri bana her zaman güvenilir bilgileri veriyor.


d) Bilimsel araştırmalarda “edu ve gov” uzantılı sitelerin güvenirliği hakkında ne düşünüyorsunuz?


Cevap :

Bilimsel araştırmalarda “edu ve gov“uzantılı sitelerin güvenilir olduğunu düşünüyorum. Çünkü öğretmenlerin ve aile büyüklerim araştırma yapacağımız zaman bu sitelerden yararlanmamız gerektiğini ve bu sitelere güvenebileceğimizi söylüyorlar. Zaten bu sitelerden edindiğim bilgiler doğru çıkıyor.


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki kutularda verilen metinleri inceleyiniz.


Cevap :

Verilen bilgileri inceleyiniz.


a) Sizce bu metinlerin ortak özelliği nedir?


Cevap :

Metinlerin içinde, o metinle alakalı başka metinlere bağlantılar bulunmaktadır.


b) Metinlerin bu şekilde düzenlenme sebebi ne olabilir? Açıklayınız.


Cevap :  

Bu şekilde düzenlenen metinlerde araştırma yapan kişi aradığını rahatça bulabilir. Araştırmasıyla ilgili diğer konulara ulaşabilir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 109 Soruları ve Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Anadolu’da kilim demek, özlemi, inancı, sevgiyi ilmik ilmik dokumak demektir.” sözünden yola çıkarak bir konuşma yapınız.


Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım ;

Anadolu ve Türk kültür mirası sadece bizlerin değil yabancı insanların da dikkatini çekmiş ve bu konuda bir çok araştırma ve sanat eseri bırakılmıştır.

Anadolu’da bu motifler işlenirken sadece ortaya bir kilim çıkarmak için değil içinde yaşamış oldukları aşkı, hasreti, pişmanlığı ve bir çok duyguyu da motifleri yansıtmış anlamlı motiflerle hayat hikayelerini gizlice buraya işlemişlerdir.
Bizlere düşen bu kültür mirası hakkında bilgi sahibi olmak ve bu geleneksel motiflerin yaşamasını sağlamaktır.


9. ETKİNLİK


Soru : Şiirden alınan aşağıdaki dizeleri okuyunuz.


“Kilim kalbin aynasıdır, gönlün sesidir;
Her nakışı bir duygunun ifadesidir.”


a) Yukarıdaki dizede noktalı virgül niçin kullanılmıştır?


Cevap :

Ögeleri arasında virgül bulunan sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için kullanılmıştır.


b) Noktalı virgülü bu dizedekiyle aynı görevde olacak şekilde cümlede kullanınız.


Cevap :

Sevinçten, heyecandan içim içime sığmıyor; bağırmak, kahkahalar atmak, ağlamak istiyorum.


c) Aşağıdaki cümleleri noktalı virgülün kullanım alanıyla eşleştiriniz.


“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 109 Soruları ve Cevapları”

10. ETKİNLİK


Soru : Kültürümüzde kilimin yerini anlatan bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

Halı ve kilimler her ne kadar sıcak ve soğuktan, böcek gibi hayvanlardan korunmak ve üzerine oturmak gibi amaçlar için yapılsa da gelişi güzel önemsenmeden yapılmaz. Türkler Anadolu’ da yaşam tarzlarını, duygu ve düşüncelerini halı ve kilime işledikleri motiflere yansıtmışlardır. Bu motiflerle duygular işlenmiş ve iç dökülmüştür.

Bu yüzden Türk halı ve kilimleri ve bu motifler asla sadece bir eşya değil hayat aynalarıdır. Bu yüzden değeri hala vardır.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : Gazete ve dergilerden vatan sevgisini anlatan resim, fotoğraf ve haberler bulunuz. Araştırma sonucu elde ettiklerinizi sınıfa getiriniz.


Cevap :
Şehit Ömer Halisdemir’in babası hem ağladı hem ağlattı

Şehir Ömer Halisdemir’in babası Hasan Hüseyin Halisdemir, Elazığ’da katıldığı Şühedanın Sesi Elazığ programında, oğluyla olan son anısını anlatırken gözyaşlarına boğuldu. 15 Temmuz hain darbe girişimini canı pahasına önleyen Şehit Halisdemir’in babasını dinleyen salondaki kalabalık da duygu dolu anlar yaşadı. TGRT HABER


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 104-105-106-107-108-109 Cevapları”


 

Our Score