5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 110-114-115-116-117

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Vatan Yahut Silistre Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117


5. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Yahut Silistre Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 110-114-115-116-117


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Vatanımıza karşı görevlerimiz nelerdir?


Cevap :
Kısa Cevap: Vatanımıza karşı görevlerimiz bize verilmiş olan askerlik, vergi, iyi yerlere çıkarmak gibi görevleri elimizden geldiği kadar en iyi şekilde yerine getirmektir. Hainlere fırsat vermemek ve bölücü faaliyetlere destek vermemekte millet olarak görevimizdir.
Uzun Cevap: Bir vatandaş olarak büyük küçük hepimizin vatanına karşı görevleri vardır. İnsanın hayatına rahatça sürdürebilmesi için güvenli bir vatan toprağında olması olmazsa olmazdır. Vatana düşman işgali altında olan kişilerin ne kadar zorluk yaşadığını görmekteyiz. Bu yüzden vatanımıza karşı olan askerlik bölücü örgütlere destek vermemek gibi her insanın üzerine düşen görevi yapması ve bu cennet vatanın kıymetini bilmesi lazımdır.


2. Vatan, uğrunda her fedakârlığı göstereceğimiz değerli bir varlık mıdır? Neden?


Cevap :
Vatan, uğrunda her fedakarlığı göstereceğimiz değerli bir varlıktır. İnsan vatani sayesinde yaşar, nefes alır, can ve mal güvenliğini korur ve sevdikleriyle rahat bir yaşam getirir. Vatani olmayan kişilerin Perişanlar içerisinde başka ülkelere kaçıştığını ve zor yaşam şartları içerisinde hayatlarına devam etmek zorunda olduklarını görüyoruz. Bunun için vatanımıza sahip çıkmalı ve kaybetmeden değerini bilmeliyiz.


3. Vatan sevgisi ile ilgili sınıfa getirdiğiniz görsel ve haberleri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Şehit Ömer Halisdemir’in babası hem ağladı hem ağlattı
Şehir Ömer Halisdemir’in babası Hasan Hüseyin Halisdemir, Elazığ’da katıldığı Şühedanın Sesi Elazığ programında, oğluyla olan son anısını anlatırken gözyaşlarına boğuldu. 15 Temmuz hain darbe girişimini canı pahasına önleyen Şehit Halisdemir’in babasını dinleyen salondaki kalabalık da duygu dolu anlar yaşadı. TGRT HABER


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 104-105-106-107-108-109 Cevapları”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 114 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


a) Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak yazınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri hazırladığınız sözlüğünüze de ekleyiniz.


(kale-zeval-münasebetsiz-lakırdı-semiz-niyet)


  • Kale: Düşmanın gelmesi beklenilen yollar üzerinde, askerî önem taşıyan şehirlerde, geçit ve dar boğazlarda güvenliği sağlamak için yapılan kalın duvarlı, burçlu, mazgallı yapı
  • Zeval: Yok olma, yok edilme
  • Münasebetsiz: Yakışıksız iş gören, sıra, saygı gözetmeyen (kimse)
  • Lakırdı : Boş söz, dedikodu, laf
  • Semiz: Eti, yağı çok olan, tavlı
  • Niyet: Bir şeyi yapmayı önceden isteyip düşünme, maksat

b) Anlamını sözlükten kontrol ettiğiniz kelimeleri cümle içinde kullanınız.


Cevap :

  • Eskiden şehirler kalelerle korunurdu.
  • Kaleler eskiden güvenlik merkezleriydi.
  • Allah devletimizi zevallerden korusun.
  • Zeval olacaksa haine olsun.
  • Ne münasebetsiz konuşmalar bunlar!
  • Münasebetsizin dediğine bak sen.
  • Boş lakırdıları boşver.
  • Hep lakırdı yapıyor.
  • İyi semiz hayvanlar bu yıl piyasada.
  • Semiz bir hayvan bul da keselim.
  • Niyeti temiz bir insandı.
  • Temiz niyetli, kendi halinde bir kadın.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 115 Soruları ve Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1) Sıtkı Bey, kalede kalmak isteyenlere ne söylüyor?


Cevap :
Sıtkı Bey, kalede kalmak isteyenlere ; “düşmanın suyu geçtiğini, memleketin birkaç güne kuşatılacağını, devletin kalesini kendi askeri ile koruyabileceğini, gitmek isteyenlere Paşa’nın izin verdiğini”  söylüyor.


2) Gönüllülerin tavrı Sıtkı Bey’i nasıl etkiliyor?


Cevap :
Gönüllülerin tavrı Sıtkı Bey’i çok gururlandırıyor.


3) Sıtkı Bey, gönüllülerin tavrı karşısında nasıl bir karar veriyor?


Cevap :  
Sıtkı Bey, gönüllülerin tavrı karşısında ,kalmak isteyenlerin kalmasına izin veriyor.


4) Metinden, dönemin siyasi ve sosyal özellikleriyle ilgili hangi bilgilere ulaşabilirsiniz?


Cevap :
Metinden dönemin asker bakımından az ve silah bakımından zayıf olduğunu ancak halkın yürekli ve cesareti ile dimdik durduğunu ve insanların savaşmak konusunda zorlanılmayan özgür bir yaklaşım olduğunu görmekteyim.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinle ilgili üç soru hazırlayınız. Hazırladığınız soruları cevaplayınız.


Sorum: Sıtkı Bey gönüllülere neler söylemektedir?
Cevabım: Sıtkı Bey “düşmanın suyu geçtiğini, memleketin birkaç güne kuşatılacağını, devletin kalesini kendi askeri ile koruyabileceğini, gitmek isteyenlere Paşa’nın izin verdiğini”  söylüyor.


Sorum: Sıtkı Beyin isteyenlerin gidebileceğini söyleyince insanların tepkileri ne oluyor?
Cevabım: Kimse kaçmıyor ve bu konuşmaya tepki vererek cesaretlerini gösteriyorlar.


Sorum: Genç gönüllü cesaretini nasıl dile getirmiştir?
Cevabım:  Sakalına ak düşmese de ölmeye geldiğini ifade ederek cesaretini göstermiştir.


4. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :
Okuduğunuz metnin konusu: Milli Mücadele döneminde gönüllü insanların vatan hakkında düşünceleri ve fedakarlıkları hakkındadır.
Okuduğunuz metnin ana fikri: Vatanseverliktir.


5. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metni aşağıdaki unsurlara göre inceleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 110-114-115-116-117”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 116 Soruları ve Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerden koşul–sonuç bildirenlerin başına “X” işareti koyunuz.


  • (   ) Kalede kalmama izin yok mu?
  • (X) İçinizden her kim burada bulunmak istemezse Paşa’dan izin var.
  • (X) Bir kere de iş benim dediğim gibi çıkarsa kıyamet mi kopar?
  • (X) Sen, galiba bir zaman gelecek ki kale elden giderse yine: “Kıyamet mi kopar?” diyeceksin.
  • (   ) Vatan için öleceğim. Başka ne hizmet istersin ki?

7. ETKİNLİK


Soru : Metinden alınan aşağıdaki bölümü okuyunuz. Uzun çizgi sizce hangi amaçla kullanılmıştır? Yazınız.


SITKI BEY ––– Kalede kalmak isteyenler, bir tarafa ayrılsın!
BİR GÖNÜLLÜ ––– Hep burada kalmak istiyoruz ki buraya geldik! Birbirimizden
niçin ayrılacağız?
SITKI BEY ––– (Hiç kimseye yüz vermeyerek) Ağalar! Düşman suyu geçti. Şehrin
öbür tarafında, herkes birbirine giriyor. Memleket bir iki güne
kadar bütün kuşatılacak gibi görünüyor. Allah zeval vermesin;
devlet, kalesini kendi askeri ile koruyacak güçtedir. İçinizden her
kim burada bulunmak istemezse Paşa’dan izin var, hemen bugün
dışarı çıksın!
BİR GÖNÜLLÜ ––– Düşman çok, asker az… Bizi daha azaltmak mı istiyorsunuz?
ABDULLAH ÇAVUŞ –––
Asker az olmakla kıyamet mi kopar? Azdan az olur, çoktan çok.


Cevap : Metinde uzun çizgi karşılıklı konuşmada, konuşanın değiştiğini göstermek için kullanılmıştır.


8. ETKİNLİK


a) “Vatan” kelimesi size neler çağrıştırıyor? Düşünme balonlarının içine yazınız.


Cevap : Millet
Özgürlük
Namus
Din
Şehitlik


b) Vatan kelimesinin sizde çağrıştırdıklarından yola çıkarak vatan sevgisi konulu bir konuşma yapınız.


Cevap :

Sevgili arkadaşlar.

Bir insanın dünya üzerinde sahip olduğu en büyük nimet bağımsızlıktır. Ancak özgür bir insan kendi hayatını yaşayabilir. Amaç ve hedeflerine ulaşmak, huzurlu bir hayat yaşamak sadece bağımsız toplumlarda mümkündür. Bağımsız bir toplumu ise, üzerinde yaşadığı toprağa sahip olup olmadığına ve bayrağına bakarak anlayabiliriz.

Vatan ve bayrak özellikle Türk milletinin asla vazgeçemeyeceği kutsal ögeler arasında yer almaktadır. Çünkü Türkler bağımsızlığına her şeyden daha çok bağlı bir millettir ve bağımsızlığı için canını verirler.

Özgür bir toplum olmaya devam etmek istiyorsak, vatanımızı ve bayrağımızı nasıl kazandıysak, aynı şekilde onu korumaya devam etmemiz gerekir. Bu bizim milletimize karşı olan en büyük görevimizdir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 117 Soruları ve Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görsel size neler çağrıştırıyor? Çağrışımlarınızdan hareketle “vatan sevgisi” ile ilgili bir şiir yazınız.


Cevap :
BENİM VATANIM
Benim canım vatanım
Yüreğinde iman dolu
Vatan için canlar feda
Diyen bir nesil dolu

Benim Cennet vatanım
Ezanları yükselir
Yeter ki o var olsun
Biz ölürüz de deriz

Her bir yanı yiğitlik
Güzellikler doludur
Nereye gidersen git
Vatan aşkı doludur


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


1. Aile büyüklerinizle görüşerek isminizin size nasıl verildiğini öğreniniz.


Cevap : Bu soruyu ailenizle birlikte yapmanız gerekiyor.
Örnek: İsmim annem hamilelik zamanlarındayken konuşulmaya başlanmış. Babam annem ve diğer akraba ve ailemin arkadaşları benim ismim hakkında kendi düşüncelerini söylemişler. Daha sonra annem ve babam aralarında konuşup uzun uzun düşündükten sonra biraz da kararsızlıkla benim ismime karar vermişler. Ancak ismimi verdikten sonra çok yakıştırmış ve bu duruma zamanla alışmışlardır.


2. Türk kültüründe isim verme geleneği ve Dede Korkut Hikâyeleri hakkında araştırma yapınız.


Cevap :
Türk kültüründe yeni doğan bebeklere verilen ismin anlamlı olmasına dikkat edilirmiş. İsmin kişinin yaşantısına etki edeceğine inanılırdı. İslamiyetin kabulünün öncesi ve sonrasında çok fazla bir değişiklik olmamıştır. Bebeğe isim verilmeden önce yaşamı temiz ve uzun olsun beyaz bir keçeye sarılır evin eşiğinden 3, 7 veya 9 kere geçirilirdi. Bu işlemden sonra karar verilen ismi konulurdu.
Dede Korkut hikayelerinde ise yeni doğan bebeğe ailesi geçici bir isim koyardı. Kalıcı ismi ise av veya savaşta gösterdiği kahramanlıktan sonra ulaşan çocuğa ismini Korkut Ata tarafından verilmekteydi. Boğa ile güreşini kazanan çocuğa ‘Boğaçhan’ adının verilmesi ya da yağmacıların elinden tüccar mallarını kurtaran çocuğa ‘Bamsı Beyrek’ denilmesi gibi isimler bu şekilde kahramanlık sonucunda kesinleşirdi.



 

Our Score