5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 160-161-162
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık 5. Tema: Vatandaşlık Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları Sayfa 160, 161, 162
5. Sınıf Türkçe Kitabı 5. Tema: Vatandaşlık Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 160-161-162
Tüm ihtiyaçlarını kendi karşılayacak kadar yetenekli, yetenekli olduğu kadar da kapasiteli bir insan henüz dünyaya gelmedi. Gelmedi çünkü biz insanlar, toplum hâlinde yaşayabilen, iş bölümü ile yaşamını sürdürebilen varlıklarız.
A. Kimler doğru söylüyor?
Soru : Mustafa ve arkadaşları yukarıdaki paragraftan çıkardıkları sonuçları söylemektedir. Onların söylediklerini okuduktan sonra aşağıdaki boşluğu doldurunuz.
Cevap :
- Yukarıdaki çocuklardan Mustafa ve İrem doğru sonuçlar çıkarmaktadır.
- Ezgi ve Orhun’un paragraftan çıkardığı sonuçlar doğru değildir..
- Çünkü insanın her işini kendisinin yapması mümkün değildir.
B. Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
- ( Doğru ) “Festival öylesine kalabalıktı ki iğne atsan yere düşmezdi.” cümlesinde abartma sanatına başvurulmuştur.
- ( Yanlış ) “Mezuniyet gecesi için kırmızı, uzun bir elbise giymişti.” cümlesindeki “kırmızı” kelimesinin eş anlamlısı “kara”dır.
- ( Doğru ) Eğik çizgi tarihlerde gün, ay ve yılı ayırmak için kullanılır.
- ( Yanlış ) “Bu yıl bahan memleketimde yaşamak için geldim .” cümlesinde karşılaştırma anlamı vardır.
- ( Yanlış ) “Yine erkenden uyumuşsun.” cümlesindeki “uyumuşsun” kelimesinin zıt anlamı “uyumamışsın”dır.
2. Duygusal anlatımın söz konusu olduğu cümlelerin başına “☺” , duygusal anlatımın olmadığı cümlelerin başına “☹” koyunuz.
- ( ☺ ) Aziz Sancar’m Nobel Ödülü’nü almasıyla tüm ülke sevinç gözyaşlarına boğuldu.
- ( ☹ ) Elindeki kitabı üç günde bitirdi.
- ( ☹ ) Okul gezilerine katılmaya çalışıyordu.
- ( ☹ ) Emeğinin karşılığını bir gün mutlaka alacaktı.
- ( ☺ ) Göçmen ailelerin hâli gerçekten içler acısı.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 161 Soruları ve Cevapları
C. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim kullanılmamıştır?
A) Anlattıklarım kulağına küpe olsun.
B) Doktor, dinlenmesi için ona üç gün rapor verdi.
C) Arka sırada konuşanlara kulak kabartıyordu.
D) Bilgisayarın bozulması canıma tak etti.
2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “bakmak” kelimesi “seyretmek” anlamında kullanılmıştır?
A) Pencereden sokakta oynayan çocuklara bakıyoruz.
B) Öğretmen, yazılılara henüz bakmamış.
C) Babaannesine yıllardır sadece torunu bakıyordu.
D) Bu hastanede üç gündür hastalara bakılmıyor.
3. Oyun, çocukların en önemli eğitim aracıdır.
II. Oyunlar sayesinde kendimizi geliştirebiliriz.
III. Oyun, çocukları hayatın gerçekliğinden uzaklaştırır.
IV. Oyun kimi zaman öğretmenimiz olur.
Yukarıdaki cümlelerden hangisi anlamca diğerlerinden farklıdır?
A) I B) II C) III D) IV
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde eğik çizgi yankş kullanılmıştır?
A) “-lık/ -lik/ -luk/ -lük” isimden isim yapan yapım ekidir.
B) Babaannemler Yenimahalle/ Ankara’da oturuyorlar.
C) Uzun ince bir yoldayım/ Gidiyorum gündüz gece/ Bilmiyorum ne haldayım, dizeleri Aşık Veysel’e aittir.
D) Ankara/ İstanbul arası hızlı tren sayesinde artık 3 saatmiş.
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden-sonuç anlamı söz konusudur?
A) Aldığım ödül en çok annemi sevindirdi.
B) Bahar yağmurları aylardır sürdüğü için hayat olumsuz etkilendi.
C) Derdine çare bulmak için doktor doktor gezdi.
D) Okumak, insanı olgunlaştırır elbette.
6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yay ayraçla belirtilen yere tırnak işareti getirilmelidir?
A) ( ) Kendi Gökkubbemiz () şarin en sevdiğim kitabıdır.
B) Küçük Prens () i önce büyükler okumalı.
C) Güzel ( ) zeki ( ) çalışkan bir öğrenciydi.
D) Saat 8.30 ( ) da uyanmalısın.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 162 Soruları ve Cevapları
Ç. Aşağıdaki afişi inceleyiniz.
1. Afişte neler görüyorsunuz? Yazınız.
Cevap :
Afişte dolu bir otobüse yaşlı bir adamın bildiğini ve herkesin “başkası yer verir “ diyerek adama kimsenin yer vermediğini görüyorum. İnsanların her biri görevini başkasına vererek gönüllerini rahatlatmaya çalışsalar da sonuç değişmemiş yaşlı adam ayakta kalmıştır. Maalesef günlük hayatta da insanlar rahatları bozulmasın diye kendilerinin yapması gerektiği işi başkalarından bekleyerek büyük mağduriyetler oluşturmaktadırlar.
2. Afişte verilmek istenen mesaj nedir?
Cevap :
Afişte verilmek istenen mesaj bence insanların yapması gereken görevi diğer insanlardan beklememesi ve ortada kalan kişilerin mağduriyetine gidermeleri gerektiğidir. Bununla ilgili aklıma anlatılan bir hikaye gelmektedir. Bir padişah bir havuz yaptırarak süt banyosu yapmak istediğini ve Köylülerin her birisinin bir kova süt getirmesini ister. Köylülerden hepsi nasılsa bir kova asıl belli olmaz diye su getiririr. Sonuç olarak havuzun hepsi suyla dolmuştur. İnsanların yapması gereken şey eğer herhangi bir tarafından yapılacaksa genelde hep bu sorunla karşılaşır.
3. Afişi etkileyici buldunuz mu? Nedeniyle açıklayınız.
Cevap :
Afişi çok etkileyici buldum. Gerçekten de bu ve bunun gibi durumlarla çok karşılaşılıyor. Yardıma ihtiyaç duyduğumuz zaman herkes başkasının yardım edeceğini düşünerek yardımsız kalabiliyoruz. Bu olaya atılmamak ve sorumluluk almamak için başkasından beklemek demektir.
4. Vatandaş olarak toplumda birbirimize saygılı olmayı gerektiren bir afiş hazırlamak isteseydiniz afişinizde nelere yer verirdiniz? Niçin?
Cevap :
Ben de bir vatandaş olarak toplumda birbirimize saygılı olmayı gerektiren bir afiş hazırlamak isteseydim afişimde tesettürlü ve açık bayanların ,köylü ve bir şehir insanının kıyafetleriyle bulunmuş oldukları hali afiş haline getirirdim. Takım elbise giymiş veya farklı kıyafetler giymiş olan gençleri de bu afişin içerisinde resmederdim. Bütün bu saymış olduğum insanların bir sofra etrafında veya yanyana oturup görüştüklerini ve mutlu olduklarını veya hepsinin el ele tutuştuğunu gösteren sevgi ifadelerine yer verirdim.böylece toplumumuz içerisinde olan farklılıkları sevgiyle ve saygıyla karşılamamız gerektiğini de ifade etmiş olurdum.
Bunun içerisinde herkesin düşüncesi ve yaşamış olduğu ortamlar birbirinden farklı olsa da bizlere düşen insanların fikirlerine saygı duymak ve onları ön yargıda bulunmadan insanlıkları ile değerli görmektir.
5. Tasarladığınız afişinizi aşağıya çiziniz.
Yukarıda bulunan ünite değerlendirme sorularını cevaplamakta zorlandığım için Türkçe dersinde tüm derslerinde olduğu gibi yardımcı olan bu sayfadaki bilgi ve cevaplardan faydalanarak ünite değerlendirme sorularını hem rahat hem hızlı hem kolay bir şekilde tamamlayarak Türkçe dersini bitirdim o seni ziyaret ettikten sonra belediyelerime yardımcı olduğundan beri öğretmenin beni takdir ediyor ve Türkçe dersler çok başarılı olduğunu söylüyor. Sizler de Türkçe dersini buraya bakarak yapabilirsiniz.