5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 68-73-74-75-76-77-78
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Bu Nehir Bizim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bu Nehir Bizim Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-73-74-75-76-77-78
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Aşağıda adları verilen vakıf ve dernekler hakkında bildiklerinizi kısaca söyleyiniz.
Cevap :
TEMA :Türkiye Erozyonla Mücadele Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı ya da kısa ismiyle TEMA, 11 Eylül 1992 tarihinde İstanbul’da kurulmuş bir vakıftır. Erozyonla mücadele, ağaçlandırma çalışmaları ve doğal varlıkların korunması temel ilkelerindendir.
TÜRÇEV, Türkiye Çevre Eğitim Vakfı TÜRÇEV, merkezi Ankara’da olan bir sivil toplum kuruluşudur. 1993 yılında Turizm Bakanlığı’nın girişimiyle Mavi Bayrak Programı’ nın Türkiye’de de başlatılabilmesi için kurulmuş olan bir vakıftır.
ÇEVKO:ÇEVKO Vakfı, Türkiye’de ambalaj atıklarının ekonomik ve düzenli geri kazanımı için sürdürülebilir bir geri kazanım sisteminin kurulmasına katkıda bulunmak amacındadır. 1 Kasım 1991’de kurulmuştur.
2. Etrafınızda çevreyi kirleten kişiler ya da kuruluşlar var mı? Varsa bunların çevreyi nasıl kirlettiklerini kısaca anlatınız.
Cevap :
Etrafımda çevreyi kirleten fabrikalar ve insanlarda var. İnsanları bu konuda uyarmak istiyorum ama ne yazık ki her zaman bu konuda olumlu sonuçlar almıyorum. Ben yine de kibar bir ifade ile insanları uyarıyor ve çevre konusunda elimden geldiği kadar bilgileri onlarla paylaşıyorum.
Fabrikalar konusunda ne yazık ki toplu bir şikayetin olması gereklidir. İnsanlar bazı fabrikalara suç duyurusunda bulunmuş ve birçoğundanda gerekli önlemlerin alınması sağlanmıştır.
Fabrikalar denizlere atıklarını dökerek veya bacalarına filtre takmayarak doğaya zarar veriyor, insanlar ise çöplerini yere atarak veya doğada çözülmesi zor olan nesneleri gereksiz kullanarak doğaya zarar veriyorlar.
3. Çevre kirliliğini önlemeye yönelik neler yapılabilir?
Cevap :
- Herkesin yapabileceği en büyük alışkanlık çöplerimizi çöpe atmak, çevreye atanları da uyarmaktır.
- Cam, kağıt, plastik gibi ürünlerin geri dönüşümünü sağlamalıyız.
- Okulumuzda, evimizde, iş yerlerimizde su, elektrik ve kağıt kullanırken israf etmemeliyiz.
- Ozon tabakasına zarar vermeyecek ürünleri kullanmaya özen göstermeliyiz.
- Toplu taşıma kullanmaya özen göstermeliyiz.
- Doğada çözünmesi zor olduğu için plastik eşyaların yerine karton tabak, bardak gibi ürünler tercih etmeliyiz.
4. Sınıfa getirdiğiniz gazete haberlerini arkadaşlarınıza gösteriniz. Haber üzerine tartışınız.
Cevap :
Çevre kirliliğine dikkat çekmek için atık pil dizme rekoru kırdılar
Kocaeli’de ilkokul öğrencileri ve öğretmenleri, atık pillerin çevreye verdiği zararlara dikkat çekmek için düzenlenen denemede en uzun atık pil dizme rekorunu kırıldı. HABERTURK
Sanayi atıklarıyla siyaha büründü, Marmara’ya dökülüyor!
Kaz Dağı’ndan doğup, Erdek Körfezi’ne dökülen 134 kilometrelik Gönen Çayı, kirlilik nedeniyle siyaha büründü. Kirli su, son dönemde deniz salyasıyla gündeme gelen Marmara Denizi’nin de kirliliğinin artmasına neden oluyor HABERTURK
Dikkat Edelim!
1. Metinde geçen şahıslar kimlerdir, varlıklar nelerdir?
Cevap :
Metinde geçen şahıslar ;Furkan, güvenlik görevlisi, Sinan Bey ve Ömer’ dir.
2. Metindeki olaylar nerede ve ne zaman geçmektedir?
Cevap :
Metindeki olaylar bir şehirde ve geçmiş zamanda geçmektedir.
3. Olaylar nasıl başlamıştır?
Cevap :
Olaylar, Furkan ve arkadaşlarının nehirde yüzerken bir borunun nehre pis su bıraktığını fark etmeleri sonrasında başlamıştır.
4. Olaylar nasıl sonuçlanmıştır?
Cevap :
Olaylar şikayetleri sonucunda televizyonda haberlerini görmüşlerdir.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 73 Soruları ve Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamı aşağıda verilmiştir. Kelime ve kelime gruplarını anlamları ile eşleştiriniz.
(a göz yummak-b duyarsız-c atık-ç şok olmak-d tetkik-e imza)
- Görmezlikten gelmek, hoş görmek. a) göz yummak
- Bir kimsenin herhangi bir belgeyi yazdığını veya onayladığını belirtmek için her zaman aynı biçimde kullandığı işaret. e) imza
- Duyarlı olmayan. b) duyarsız
- İnceleme. d) tetkik
- Birdenbire şaşırmak, hoşa gitmeyecek bir şeyle karşılaşmak. ç) şok olmak
- Hastane, ev, fabrika vb. yerlerde kullanılmış; artık işlenemez veya çevre için zarar oluşturan her türlü madde. c) atık
2. ETKİNLİK
Soru : Metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Furkan ve arkadaşları, düşüncelerini gerçekleştirmek için hangi girişimlerde bulunuyorlar?
Cevap :
Furkan ve arkadaşları, düşüncelerini gerçekleştirmek için fabrika sahibiyle görüşme girişimlerde bulunuyorlar.
2. Furkan ve arkadaşları, amaçlarına ulaşmak için nasıl bir planlama yapıyorlar? Bu planlama, herkes tarafından kabul edilebilir, güzel bir uygulama mıdır? Neden?
Cevap :
Furkan ve arkadaşları, amaçlarına ulaşmak için fabrika sahibiyle görüşüyorlar. Ancak bir netice alamayınca şikayet için çevredeki insanlardan imza toplayıp, bu imzalarla birlikte kaymakamlığa başvurmayı planlıyorlar.
3. Furkan ve arkadaşlarının girişimlerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap :
Furkan ve arkadaşlarının girişimlerini çok doğru buluyorum. Bence yaptıkları hareket çok insanidir ve her insanın görmüş olduğu hatalarda böyle davranması gereklidir. Çevre kirletmelerinde bu kadar duyarlı olunursa bu haksızlığı yapan insanlar cesaret edemez ve gereken cezayı alırlar.
4. Sinan Bey, Furkan ve arkadaşlarının güvenini nasıl sağlıyor?
Cevap :
Sinan Bey, Furkan ve arkadaşlarının güvenini fabrika sahibinin oğlu olmasına rağmen onlara yardım ederek sağlıyor.
5. Sinan Bey, fabrikanın sahibinin oğlu olmasına rağmen çocuklara neden yardımcı olmuştur?
Cevap :
Sinan Bey, fabrikanın sahibinin oğlu olmasına rağmen çocuklara nehrin kirlenmesinden rahatsız olduğu ve bilinçli bir insan olduğu için yardımcı olmuştur.
3. ETKİNLİK
Soru : Çevre kirliliğini önlemek için neler yapmalıyız? Konu ile ilgili görüşlerinizi açıklayınız. Konuşmanızda aşağıdaki uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya dikkat ediniz.
(yalnız-ama-fakat-lakin-ancak)
Cevap :
Çevre kirliliğini önlemek için herkesin yapabileceği en büyük alışkanlık çöplerimizi çöpe atmak, çevreye atanları da uyarmaktır fakat bu uyarılar insanları incitmeden yapılmalıdır. Cam, kağıt, plastik gibi ürünlerin geri dönüşümünü sağlamalıyız. Okulumuzda, evimizde, iş yerlerimizde su, elektrik ve kağıt kullanırken israf etmemeliyiz ama bunlara yalnız buralarda değil bulunduğumuz her alanda dikkat etmeliyiz. Ozon tabakasına zarar vermeyecek ürünleri kullanmaya özen göstermeliyiz. Toplu taşıma kullanmaya özen göstermeliyiz. Doğada çözünmesi zor olduğu için plastik eşyaların yerine karton tabak, bardak gibi ürünler tercih etmeliyiz. Ancak bu şekilde çevremizi koruyabileceğimizi bilmeliyiz.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metindeki kahramanların benzer ve farklı yönlerini yazarak kahramanları karşılaştırınız.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 74 Soruları ve Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. Verdiğiniz cevaplardan yola çıkarak metnin türünü belirleyiniz.
a) Okuduğunuz metinde bir olay mı anlatılıyor yoksa bilgi mi veriliyor?
Cevap :
Okuduğum metinde bir olay anlatılıyor.
b) Okuduğunuz metinde anlatılanlar gerçekte olabilir mi?
Cevap :
Okuduğum metinde anlatılanlar gerçekte olabilir.
c) Okuduğunuz metinde anlatılanlar, yazarın kendi kurguladığı bir olay mıdır?
Cevap :
Okuduğum metinde anlatılanlar, yazarın kendi kurguladığı bir olaydır.
• Okuduğum metnin türü:
Cevap :
Okuduğum metnin türü: Hikayedir.
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görsellerden hangileri okuduğunuz metinle ilgilidir? İşaretleyiniz.
Cevap :
7. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metni değerlendiriniz. Metindeki beğendiğiniz ve beğenmediğiniz yerleri sebebiyle açıklayınız.
Cevap :
Okuduğum metin kısa ve hikaye edici olduğu için sonunda ne olacağını merak ederek heyecanlandım. Bu heyecan metni severek okumamı sağladı. Metni çok beğendim ve beğenmediğim bir yeri olmadı.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 75 Soruları ve Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilenleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Varoluş Nedenimiz
Toprak… Toprak… Toprak…
Ülkemiz yılda 743 milyon ton toprağını erozyonla kaybediyor. Toprak, kaybetmeyi göze alamayacağımız kadar kıymetli bir varlık. Bize aşımızı, işimizi, sanayimize ham maddeyi toprak sağlıyor. Eğer toprağımızı kaybedersek hayatımızı da kaybederiz. TEMA’ nın varoluş nedeni yaşama yani toprağa sahip çıkmak, toprağı korumaktır.
Ufkumuz, Geleceğe Bakışımız
Sürdürülebilir yaşam ilkesiyle başta topraklarımız olmak üzere doğal varlıkların korunması için bilim temelli çalışan, topraktan gelen toplumsal barışa inanan, halkla bütünleşen, ülkenin ve dünyanın geleceğinde söz sahibi olan, gönüllü, bilinçli, öncü, uluslararası ve muteber bir sivil toplum kuruluşu olmaktır.
http://www.tema.org.tr/web
a) İnternetten alınan yukarıdaki bilgiye güvenebilir miyiz? Niçin?
Cevap :
İnternetten alınan yukarıdaki bilgiye güvenebiliriz. Çünkü güvenilir bire site olan “http://www.tema.org.tr/web” den alınmıştır.
b) Siz internette araştırma yaparken hangi sitelerden yararlanıyorsunuz?
Cevap :
Ben internette araştırma yaparken “edu ve gov” uzantılı devlet kaynaklı sitelerden yararlanıyorum.
c) Yararlandığınız internet sitelerinin güvenirliğini nasıl anlarsınız?
Cevap :
Yararlandığım internet siteleri “edu ve gov” uzantılılar devlet kaynaklı ve bu siteler bir kar amacı gütmeden sadece insanlara hizmet verir. Bu yüzden güvenilirler.
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Soruları cevaplayınız.
1) Elindeki kâğıda baktı, toplam beş imza alabilmişti.
2) Sonuçları fotokopiyle çoğalttılar.
3) Fabrika on yıldır buradaydı.
4) Bizim nehrin suyu bir başka akar.
5) Herkes, yeşil ve temiz bir yerde yaşamak ister.
a) Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangilerinin doğruluğu ya da yanlışlığı araştırılabilir?
Cevap :
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hepsinin doğruluğu ya da yanlışlığı araştırılabilir
b) Bu cümlelerden hangileri kişisel görüş içerir?
Cevap :
Bu cümlelerden 4 ve 5. cümleler kişisel görüş içerir.
c) “Bu Nehir Bizim” metninden kişisel görüş içermeyen iki cümle bulup yazınız.
Cevap :
“Bu Nehir Bizim” metninden kişisel görüş içermeyen iki cümle;
1- Ertesi gün Ömer de Furkan’la birlikte parka geldi.
2- Biz de arka taraftan dolanıp içeri girdik.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 76 Soruları ve Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri altı çizili kelimelere dikkat ederek okuyunuz
Galiba haklı çıkacak.
Boruları fabrikaya kadar takip ettik, güvenlikle görüştük.
Onlar sadece bir gazeteci gelir diye düşünüyorlardı.
a) Altı çizili kelimelerin anlamlı en küçük parçaları nelerdir? Yazınız.
Cevap : hak – güven – gazete
b) Bu anlamlı parçalarla kelimenin tamamı arasında anlamca bir ilişki var mıdır? Açıklayınız.
Cevap :
Bu anlamlı parçalarla kelimenin tamamı arasında anlamca doğrudan bir ilişki vardır. Çünkü aynı anlamı ifade ederler , sadece ek almışlardır.
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleyi okuyarak soruları cevaplayınız.
O da “Artık güvenebiliriz.” dedi. Birlikte güldüler…
a) Bu cümlede neden üç nokta kullanılmıştır? Yazınız.
Cevap :
Bu cümlede cümlenin devamının olduğunu ifade etmek için üç nokta kullanılmıştır.
b) Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerdeki üç noktaları, kullanım özelliği ile eşleştiriniz.
a) Hoca Ali… Nereye böyle?
b) Çok zaman sonra…
c) Onunla S…’de bir daha görüşmeyelim.
ç) …ve birden kar, fırtına…
1) Anlatım olarak tamamlanmamış cümlelerin sonuna konur.
2) Kaba sayıldığı için veya bir başka sebepten dolayı açık yazılmak istenmeyen kelime ve bölümlerin yerine konur.
3) Alıntılarda başta, ortada ve sonda alınmayan kelime veya bölümlerin yerine konur.
4) Ünlem ve seslenmelerde anlatımı pekiştirmek için konur.
Cevap :
- 1 – b
- 2 – c
- 3 – ç
- 4 – a
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 77 Soruları ve Cevapları
12. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki parçada ÇEVKO hakkında bilgi verilmiştir. Parçayı okuyunuz.
ÇEVKO Vakfı, Türkiye’de ambalaj atıklarının ekonomik ve düzenli geri kazanımı için sanayi, yerel yönetim ve tüketicilerin katkı ve katılımları ile sürdürülebilir bir geri kazanım sisteminin kurulmasına katkıda bulunmak amacıyla 1 Kasım 1991’de ülkemizin önde gelen 14 sanayi kuruluşunun girişimleri ile kurulmuş, kâr amacı gütmeyen bir vakıftır.
ÇEVKO Vakfı, kuruluş amaçları doğrultusunda yaptığı tüm çalışmalarda “Entegre Atık Yönetimi” ilkelerini benimsemektedir. ÇEVKO Vakfı; bugüne kadar cam, metal, plastik, kompozit ve kâğıt/karton türü ambalaj atıklarının sağlıklı, temiz bir şekilde geri kazanımlarının sağlanması amacıyla gereken sistemin oluşturulması için çalışmalar gerçekleştirmektedir. Entegre Atık Yönetimi ile yerel yönetimlerin, sanayinin ve tüketicilerin sorumluluk paylaşımını ön planda tutmaktadır.
2002 yılında uluslararası “Yeşil Nokta” markasının Türkiye’deki kullanım hakkını elde eden ÇEVKO Vakfı, Avrupa’da çok yaygın olan bu markayı kullanan geri kazanım örgütleri ailesine katılmış ve ülkemizi Avrupa Birliği’nde temsil etme hakkını kazanmıştır.
http://www.cevko.org.tr
b) Siz de arkadaşlarınızla doğayı korumaya yönelik bir kulüp kurduğunuzu düşününüz ve bu kulüple yaptığınız çalışmaları anlatan bir hikâye yazınız.
Cevap :
Ben ve arkadaşlarım doğayı korumaya yönelik bir kulüp kurmuş olsaydım eminim hepimiz iştenlikle bu kulüpte çalışırdık.
Öğretmenlerimiz ve aile büyüklerimizden destek alarak çevre bilinci hakkında resimler ve afişler hazırlar sanal ortamda veya okulun sorularından bunları yayınlayarak bilgilendirici kısa konuşmalar yapardık. Bu konuşmalar sayesinde herkesi bilinçlendirmeyi amaçlar ve çevre konusunda bilinçli olmayan kimseleri gördüğümüzde kalbini kırmadan kibar bir şekilde uyarırdık.
Bence bu şekilde kurulmuş olan kulüplerin insanlar üzerinde çok fazla etkisi var.
Soru : Hikâyenizi yazarken TDK Yazım Kılavuzu’ndan yararlanınız. Yukarıdaki metinde geçen yeni öğrendiğiniz kelimeleri kendi hikâyenizde de kullanabilirsiniz.
Cevap :
Bunu kendinizin bilmediğiniz kelimelere göre yapmanız gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 78 Soruları ve Cevapları
c) Kurduğunuz kulübe üye olmak için gerekli form aşağıda verilmiştir. Sınıf arkadaşlarınızdan birini, kurduğunuz kulübe üye yapınız. Arkadaşınızdan bu formu doldurmasını isteyiniz. Kulübe bir isim veriniz.
Cevap : Bu etkinliği siz yapabilirsiniz.
BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
1. Gezip gördüğünüz bir yeri tanıtan bir konuşma hazırlayınız. Konuşmanızı grafik, tablo, görseller ile destekleyiniz.
Cevap : Yaşım küçük olduğu için çok fazla şehir gezmedim. Ancak ilerisi için çok fazla hayallerim var. Bu hayallerimden bir tanesi de Kapadokya’ ydı ve bunu gerçekleştirdim.
Kapadokya, 60 milyon yıl önce Erciyes ve diğer dağların püskürttüğü lav ve küllerin oluşturduğu yumuşak tabakaların milyonlarca yıl boyunca yağmur ve rüzgâr tarafından aşındırılmasıyla ortaya çıkan harika eserlerdir.
Göreme’de yer alan Aşıklar Tepesi’ne gitmek hem kolay hemde izlem için harika bir yer. Eğer parayı denkleştirip uçan balonlara da binebilirseniz eşsiz bir anıyı yaşamış olursunuz.
2. Evliya Çelebi ve Seyahatname hakkında bilgi toplayınız.
Cevap :
Evliya Çelebi 1611 ve 1682 yılları arasında yaşamış bir Türk yazar ve Dünya gezginidir.
Evliya Çelebi Seyahatnamesi, Evliya Çelebi tarafından 17. yüzyılda yazılmış olan gezi yazısı kitabıdır. On ciltten meydana gelir. Yazarın başka eserleride vardır. O zamanda kullanılan yazı şeklinden daha farklı bir üslup kullanılmış ve dikkat çekici şekilde ifadelere yer verilmiştir. Bu yüzden eser daha kaliteli hale gelmiştir.
Çevrimi her zaman temiz ve her zaman çevrede bulunan hayvanlara ve bitkilere özenli bir şekilde yaklaşmayı vatandaşlık görevi olarak bilirim çünkü çevremi temiz ve dikkatli bir şekilde kullandığım zaman tüm canlıların yaşamsal alanı olan çevrenin daha yaşanılabilir daha sağlıklı ve daha güvenilir olmasını sağlarım çevremizi her zaman temiz tutmalıyız çevremizi kirletmemeliyiz doğal ortamlara zarar vermemeliyiz çevremizde her zaman daha yaşanır daha mutlu ve daha temiz bırakmak için temizliğe geri dönüşüme ve doğal ortamdan korunmasına dikkat etmeliyiz.