5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 85-88-89-90-91-92-93

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Deprem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93


5. Sınıf Türkçe Kitabı Deprem Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-88-89-90-91-92-93


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Aşağıdaki görsellerden doğal afetler sonucu oluşanları belirleyip işaretleyiniz.


Cevap : 3. resim yangın hariç hepsini işaretleyiniz.


2. Araştırmanızda deprem sırasında yapılması gerekenler ile ilgili neler öğrendiniz?


Cevap :

  • Panik yapılmamalıdır.
  • Sabitlenmemiş dolap, raf, pencere vb. eşyalardan uzak yerde durulmalıdır.
  • Sağlam sandalyelerle desteklenmiş masa altına veya dolgun ve hacimli koltuk, gibi eşyaların yanına çömelerek hayat üçgeni oluşturulmalıdır.
  • Baş iki el arasına alınarak veya bir koruyucu (yastık, kitap vb) şeyler ile korunmalıdır. Sarsıntı geçene kadar bu pozisyonda beklenmelidir.
  • Merdivenlere ya da çıkışlara doğru koşmadan sarsıntının geçmesini beklemek lazımdır.
  • Balkona çıkılmamalı ve yüksek yerlerden aşağıya atlamamalıdır.
  • Asansör kullanılmamalıdır.
  • Telefonlar acil durum ve yangınları bildirmek dışında kullanılmamalıdır.
  • Kibrit, çakmak yakılmamalı, elektrik düğmelerine dokunulmamalıdır.
  • Tekerlekli sandalyede isek tekerlekler kilitlenerek baş ve boyun korumaya alınmalıdır.
  • Mutfak, imalathane, laboratuvar gibi iş aletlerinin bulunduğu yerlerde; ocak, fırın ve bu gibi cihazlar kapatılmalı, dökülebilecek malzeme ve maddelerden uzaklaşılmalıdır.
  • Pencerelerden ve camdan yapılmış eşyalardan uzak durulmalıdır.
  • Araçta isek camlar kapalı şekilde aracı durdurarak beklemeliyiz.
  • Toplu taşıma araçlarındaysak kesinlikle hemen dışarı çıkmamalıyız. Bu izdihama ve metro gibi yerlerde elektrik ve araç çarpmalarına neden olabilir.

3. Kobe ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Kobe Japonya’ da yer almaktadır. Japonya’ nın en büyük şehridir. Kansai Bölgesi’ nde, Osaka Körfezi’nin kuzeyinde Osaka’nın 30 km batısında yer almaktadır.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 88 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını yazınız. Bu kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bulunuz. Bunları öğrendiğiniz anlamıyla birer cümlede kullanınız. Öğrendiğiniz kelimeleri kendi oluşturduğunuz sözlüğünüze de yazınız.


Tatbikat Kelimesi
Sözlük anlamı: Uygulama
Cümlem: Deprem ve yangın tatbikatları gibi tatbikatlar sıklıkla yapılmalıdır ve insanlar bu konuda bilinçlendirilmelidir.
Bugün okulda deprem tatbikatı yaptık.
Ailemle yangın tatbikatı yaparak bu konu hakkında konuştuk.


Felaket Kelimesi
Sözlük anlamı: Büyük zarar, üzüntü ve sıkıntılara yol açan olay veya durum, yıkım, bela
Cümlem:Felaketler gelmeden önce önlem alınmalıdır.
Yaşanan felaketler sonrası bölge halkına destek sağlanmalıdır.


Göçük Kelimesi
Sözlük anlamı: Çökmüş, kaymış toprak, çöküntü, yıkıntı
Cümlem: Göçük altında kalan çocuk sağ salim kurtarıldı.
Göçük altında kalan insanlara ulaşılmaya çalışılıyor.


Artçı Kelimesi
Sözlük anlamı: Arkadan gelen, sonra olan, öncü karşıtı
Cümlem: Artçı depremler de deprem derileri korkutuyordu.
Deprem sonrası artçı depremlere karşı önlem alınmalıdır.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1) Yazarın babası deprem sırasında ne yapmıştır?


Cevap :
Yazarın babası deprem sırasında, elinde el feneriyle gelerek eşini ve çocuklarını mutfağa, masanın yanına götürmüştür.


2) Yazarın babasıyla gurur duymasını sağlayan olay nedir?


Cevap :
Yazarın babasıyla gurur duymasını sağlayan olay ; babasının göçük altında kalan komşularını kurtarmaya gitmesidir.


3) Deprem sonrasında yazar ve ailesi nerede kalmıştır?


Cevap :
Deprem sonrasında yazar ve ailesi ,yazarın babasının çalıştığı çelik fabrikasında kalmıştır.


4) Yazarın babasının böyle bir felaket sonrasında diğer insanların yardımına gitmesini nasıl değerlendirirsiniz? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :
Yarın babasının böyle bir felaket sonrasında diğer insanların yardımına gitmesine çok takdir ettim.  İnsanlar özellikle zor zamanlarda birbirlerine destek olmalı ve zor durumdaki düşen kişilere yardımda bulunmalıdırlar. Böylesi bir felaketin kimin başına geleceği bilemeyeceği için herkes birbirine yardım elini uzatmalıdır.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metni aşağıdaki unsurlara göre inceleyiniz.


Cevap :

  • Olay:Büyük bir depremin olması ve insanların yaşadıkları
  • Metindeki kahramanlar: Yazar, yazarın annesi, babası ,kardeşi ve komşular
  • Yer: Japonya’nın Kobe şehri
  • Zaman:Geçmiş zaman
  • Anlatıcı: 1. şahıs (yazar)

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 89 Soruları ve Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyarak soruları cevaplayınız.


Alelacele evden çıkarken üzerimize bir şeyler almamıştık ama en azından güvende olduğumuz için mutluydum.
Hatta deprem diye bir şeyin olduğuna bile inanmıyordum fakat artık inanıyorum.


a) Altı çizili kelimeler cümleye nasıl bir anlam katmıştır, cümlenin anlamında bir değişikliğe sebep olmuş mudur? Yazınız.


Cevap : Altı çizili kelimeler cümlenin anlamını değiştirmiş ve farklı bir mana kazandırmıştır. Cümle başka bir şey ifade ederken bu kelimeler sayesinde bana değişikliği sağlanmıştır.


b) Okuduğunuz metinde yönlendirici ifadelerin olduğu cümleleri yazınız. Bu cümlelerdeki yönlendirici ifadeleri işaretleyiniz.


Cevap :

  1. Aslında ben de korkmuştum ama bunu belli etmek istemiyordum.
  2. Hatta birkaç tane arkadaşım bile olmuştu. Ama yine de burada uzun bir süre kalmak istemiyordum.
  3. İnsanlar, binaların ve evlerinin hiçbir zaman yıkılmayacağını düşünüyor. Ama öyle değilmiş.
  4. Gerçi yemekte sadece pilav vardı ama çok aç olduğumdan hiç umrumda değildi.
  5. Onunla çok gurur duydum fakat binaların altında daha çok insan kalmıştı.

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki grafiği inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.


1) Grafik ne hakkında bilgi vermektedir?


Cevap :  2017 yılında Türkiye ve yakın çevresi deprem hareketliliği hakkında bilgi vermektedir.


2) Grafiğe göre deprem en çok hangi ayda olmuştur?


Cevap :  Temmuz ayında olmuştur.


3) Grafiğe göre deprem en az hangi ayda olmuştur?


Cevap : Ekim ayında olmuştur.


4) Depremin en çok olduğu ay ile en az olduğu ay arasındaki aylar hangileridir?


Cevap : Ağustos ve eylül aylarıdır.


5) Temmuz ayında kaç deprem olmuştur?


Cevap : 55 deprem olmuştur.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 90 Soruları ve Cevapları


b) Grafiği örnek alarak siz de okuduğunuz kitapların sayısını aylara göre gösteren bir grafik çiziniz.


Cevap : Aylara göre bir grafik çizerek bu etkinliği yapmanız gerekmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleler neden–sonuç bildirmektedir. Cümlelerin neden ve sonuç bölümlerini yazınız.


  • Japonya’da çok fazla deprem oluyor bunun için sık sık deprem tatbikatları yapardık.

Neden: Japonya’da çok fazla deprem oluyor.
Sonuç: Sık sık deprem tatbikatı yapardık.

  • Bu tatbikatlar bana hep sıkıcı gelirdi çünkü Kobe çok sağlam ve güzel bir şehir.

Neden: Kobe çok sağlam ve güzel bir şehir.
Sonuç: Bu tatbikatlar bana hep sıkıcı gelirdi.

  • Daha beş yaşında olduğu için çok korkmuştu.

Neden: Daha beş yaşında olduğu için.
Sonuç: Korkmuştu.

  • Çok aç olduğumdan yemeğin ne olduğu umrumda değildi.

Neden: Çok aç olduğumdan.
Sonuç: Yemeğin ne olduğu umurumda değildi.

  •  Evimize gitmemiştik çünkü ne elektriğimiz vardı ne de suyumuz.

Neden: Ne elektriğimiz vardı ne de suyumuz.
Sonuç: Evimize gitmemiştik.


7. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Konuşma sırasında bu ifadeleri, hangi duygularınızı anlatmak için kullanırsınız? Açıklayınız.


Cevap : Bir şey düşündüğüm zaman veya bana mantıklı gelmediği zaman birinci işareti üzüldüğüm zaman veya duygusal bir durum olması durumunda ikinci işareti, bir konuda fikrim olmadığı zaman veya suçlu olmadığımı ifade etmek istediğim zaman üçüncü işareti, mutlu olduğumu belirtmek için veya bir şey anlatıldığı zaman kişinin sevincine ortak olmak için üçüncü işareti, bir şeyi onayladım veya doğru bulduğumu ifade etmek için de son ifadeyi kullanırım.


b) Yukarıdaki görsellerden istediğiniz birini seçiniz. Beden dilinizi kullanarak bu ifadeye uygun kısa bir konuşma yapınız.


Cevap :
Mutlu olmak içten gelen çok güzel bir duygudur. Her insan mutlu olmak ister. Sadece insanlar değil hayvanlar bile mutlu oldukları zaman güzel tepkiler verirler. Gülümsemek öyle bir şeydir ki dünyanın neresine giderseniz gidin ister bekler ister yetişkinler olsun mutlu olduklarında aynı gülümseme ifadesini kullanırlar.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Soruları ve Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki köklere, verilen ekleri getiriniz. Oluşan kelimeyi tekrar yazınız ve bu ek sayesinde yeni kelime türeyip türemediğini işaretleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Soruları ve Cevapları”

9. ETKİNLİK


Soru : Metinden alınan aşağıdaki cümleyi okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


Japonya’da çok fazla deprem olduğunu biliyordum.


a) Bu cümlede kesme işareti niçin kullanılmıştır?


Cevap :  Özel bir isme getirilen hal ekini ayırmak için kullanılmıştır.


b) Aşağıdaki kesme işaretinin kullanım alanları ile bunlara verilen örnek cümleleri eşleştiriniz.


Cevap :

  • [6] Bir ek veya harften sonra gelen ekleri ayırmak için konur.
  • [5] Sayılara getirilen ekleri ayırmak için konur.
  • [4] Belirli bir tarih bildiren ay ve gün adlarına gelen ekleri ayırmak için konur.
  • [1] Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme eklerini ayırmak için kullanılır.
  • [7] Seslerin ölçü ve söyleyiş gereği düştüğünü göstermek için kullanılır.
  • [3] Kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak için konur.
  • [2] Kişi adlarından sonra gelen saygı ve unvan sözlerine getirilen ekleri ayırmak için konur.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 92 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde uygun yerlere kesme işareti koyunuz. Cümleleri yeniden yazınız.


  • Denilir ki Karacaoğlanın bazı türkülerinde başka başka yer adları vardır.

Cevap : Denilir ki Karacaoğlanın bazı türkülerinde başka başka yer adları vardır.

  • Bursaya yapılacak gezimiz 27 Nisana ertelendi.

Cevap : Bursaya yapılacak gezimiz 27 Nisana ertelendi.

  • Çocuklar bugün TBMMyi ziyaret etti.

Cevap : Çocuklar bugün TBMMyi ziyaret etti.

  • Okulumuz yarışmada 2nci oldu.

Cevap : Okulumuz yarışmada 2nci oldu.


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki giriş bölümünün bir kısmı verilen hikâyeyi siz tamamlayınız.

Yazınızda yabancı dillerden alınmış dilimize henüz yerleşmemiş kelimeler yerine Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. Yazınıza bir başlık koymayı unutmayınız.


Cevap :
Karla kaplı dağlarda, yaylalarda kar üstünü delerek çıkan bu çicek ne kadar da güzeldir. Zor şartlarda yetişen, dirençli ve bir o kadar da narin olan kardelenin hikâyesini öğrenince ona hayran kalacaksınız.
Bu harika çiçek nergisgillerden bir çiçek türüdür. Kardelen sadece karda değil, eğer şartlar olursa su üzerinde bile açabilir. Özellikle soğuk, nemli hatta ıslak toprağı sever.-15 derece sıcaklıktan bile etkilenmez ve su istemez.
Efsane olan hikayesi de şöyledir; Kardelen, menekşesi ile her baharda buluşur ve onu çok severmiş. Ama onu bahardaki her yeri donatan diğer çiçeklerden kıskanırmış.Kışın ortasında, hiçbir çiçeğin açmaya cesaret edemeyeceği bir ortamda menekşesi ile baş başa kalabilmek ve sevgisini gösterebilmek için beklemiş. Ona söz veren menekşe ise sözünde durmamış ve açmamış. Karları delip, soğuk havaya, ayaza aldırmadan sevgilisini beklemiş kardelen ama menekşe gelmemiş. O da soğuktan değil ama yaşadığı hayal kırıklığından dolayı karların üzerinde gözlerini yummuş.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 93 Soruları ve Cevapları


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


1. Ağaçların önemi ile ilgili atasözü ve özdeyişler bulunuz. Bunların anlamlarını öğreniniz.


Cevap :

  • Ağaca beşikten mezara kadar muhtacız
  • Ağaçsız memleket duvaksız geline benzer
  • Ağaç (yaş)kesen baş keser
  • Ağaç dikip gölgesinde halkı dinlendirmek gibi,insanın kıyamet gününde hesabına yarar bir erdem yoktur.(Hz. Muhammed)
  • ‘’Yeşil görmeyen gözler, renk zevkinden yoksundur”. Mustafa Kemal Atatürk

2. “Tohumlar Fidana” şarkısını dinleyiniz. Şarkının sözlerini ezberleyiniz.


Cevap :


TOHUMLAR FİDANA ŞARKI SÖZLERİ
Tohumlar fidana
Fidanlar ağaca
Ağaçlar ormana
Dönmeli yurdumda
Yuvadır kuşlara
Örtüdür toprağa
Can verir doğaya
Ormanlar yurdumda
Bir tek dal kırmadan
Ormansız kalmadan
Her insan bir fidan
Dikmeli yurdumda
Yuvadır kuşlara
Örtüdür toprağa
Can verir doğaya
Ormanlar yurdumda


3. Orman Bakanlığının internet sitesinden 2017 yılında dikilen ağaç sayısını ve bu ağaçların hangi bölgeye dikildiğini araştırınız. Bakanlığın internet sitesinin adresini defterinize not alınız.


Cevap :
Orman Bakanlığı’nın internet sitesindeki 2017 yılı faaliyet raporunun 35. sayfasından alınmıştır.
“2017 yılında özellikli alan ağaçlandırmaları kapsamında; 3.158 üniversite ve okul bahçesine 622 bin adet, 1.070 ibadethane bahçesi ve 1.100 adet mezarlığa 432 bin adet, 233 hastane ve sağlık ocağı bahçesine 114 bin adet ve 1.153 km karayolu kenarına 1 milyon 109 bin adet boylu fidan dikilmiştir.”
Aşağıdaki linke tıklayarak faaliyet raporunu görebilirsiniz.
Faaliyet Raporu


4. İstediğiniz bir ağaçla ilgili kitap ya da dergiden bilgi toplayınız. Araştırmanızda kaynak olarak kullandığınız yayının künyesini (kitabın yazarının soyadı, adı, kitabın adı, yayınevi, yayın yeri, yayın yılı) defterinize not alınız.


Cevap : (Yazı: Selcen Pirge /AĞAÇLARIN FEDAKÂRLIĞI /3 Temmuz 2016/Atlas Dergisi)
Dünyaca ünlü bir çevreci olan British Columbia Üniversitesi’nden Prof. David Suzuki, The Sacred Balance / Kutsal Denge adlı kitabında, bitki türlerinin neredeyse yüzde doksanının toprak mantarlarıyla desteklendiğini, tek ağacın köklerinin çevresinde düzinelerce mantar türü bulunabileceğini söylüyor. Mantarların yeraltında, ağaç köklerinin çevresinde bulunan ipliksi uzantıları topraktaki azot, fosfor gibi maddelerin ağaçlara ulaşmasını sağlıyor. Ağaçlardan gelen fotosentez ürünleri de mantarları besliyor. Son yıllarda yapılan araştırmalar, uzak ağaçların köklerini bile birbirine bağlayan mantar ağlarıyla ağaçlar arası kaynak transferi de yapıldığını gösterdi.
Douglas göknarı fidelerinin bütün yaprakları koparıldığında komşu ponderosa çamına yalnızca karbon değil, stres sinyalleri de gitti. Bu da, ponderosa çamında savunma enzimlerinin sentezlenmesine neden oldu. Prof. Suzanne Simard, Mart ayında Avustralya’nın ABC radyosuna verdiği röportajda yaşlı, büyük bir ağaca zarar verdikleri bir deneylerinde, ağacın çevresindeki türdeşi olmayan fidelere de savunma sinyalleri gönderildiğini söyledi.



 

Our Score