5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116 KOZA Yayınları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dedem Korkut Öyküleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dedem Korkut Öyküleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116
Hazırlık
1. Ne tür hikâyeler okumaktan hoşlanırsınız?
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
2. Dede Korkut hakkında neler biliyorsunuz?
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları
1 Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmacaya yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.
(BELGE-EDEBİYAT-MERT-OZAN-YOZLAŞMAK-GÖRKEMLİ-KOPUZ-DOĞAÜSTÜ)
Cevap :
1. Büyüklüğü, görünüşü ve güzelliğiyle görenleri etkileyen, gösterişli, debdebeli, haşmetli, ihtişamlı, muhteşem, şaşaalı, şatafatlı, tantanalı, anıtsal. (Görkemli)
2. Olay, düşünce, duygu ve hayallerin dil aracılığıyla sözlü veya yazılı olarak biçimlendirilmesi sanatı, yazın. (Edebiyat)
3. Bir gerçeğe tanıklık eden yazı, fotoğraf, resim, film vb. (Belge)
4. Özündeki iyi nitelikleri birtakım dış etkenlerle zamanla yitirmek, özünden uzaklaşmak, bozulmak. (Yozlaşmak)
5. Güçlü ve yürekli, alp, kahraman, yiğit. (Mert)
6. Ozanların çaldığı telli Türk sazı. (Kopuz)
7. Şiir söyleyen veya yazan kimse, şair. (Ozan)
8. Doğa yasalarına uymayan, doğa yasalarıyla açıklanamayan. (Doğaüstü)
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 113 Cevapları
2. Etkinlik
Soru : Yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları farklı olan kelimelere eş sesli kelimeler dendiğini hatırlayınız. Metinde geçen eş sesli iki kelime bularak sözlük anlamlarını karşılarına yazınız. Kelimeleri her iki anlamıyla cümle içinde kullanınız.
Cevap :
Eş sesli kelime: El
- 1. anlamı: Kolun bilekten parmak uçlarına kadar olan, tutmaya ve iş yapmaya yarayan bölümü.
- Cümlem:
- 2. anlamı: Yabancı
- Cümlem:
Eş sesli kelime: Söz
- 1. anlamı: Bir işi yapacağını kesin olarak vadetme
- Cümlem:
- 2. anlamı: Bir düşünceyi eksiksiz olarak anlatan kelime dizisi, laf.
- Cümlem:
3. Etkinlik
Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap :
Metnin konusu :
Metnin ana fikri :
4. Etkinlik
Soru : “Dedem Korkut Öyküleri Üzerine” metnine bir kelimelik ve iki kelimelik iki yeni başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap :
Tek kelimelik başlığım:
Bu başlığı seçme nedenim:
İki kelimelik başlığım:
Bu başlığı seçme nedenim:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları
5. Etkinlik
a. Nesnel ve öznel ifadelerle ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Nesnel ifadeler: Söyleyenin duygu veya düşüncesini içermeyen; doğruluğu veya yanlışlığı kişiden kişiye göre değişiklik göstermeyen ifadelerdir.
Örnek: Ankara, ülkemizin başkentidir.
Öznel ifadeler: Söyleyenin kendi düşüncesini, duygusunu veya beğenisini içeren ifadelerdir.
Örnek: Türkiye, dünyanın en güzel ülkesidir.
b. Metinde geçen nesnel ve öznel ifadelere üçer örnek yazınız.
Cevap :
Öznel ifadeler:
- Türk dilinin ve Türk edebiyatının en önemli, en görkemli kaynaklarından biridir.
- Bu öykülerde canlandırılan kişilerdeki yüreklilik, mertlik, elseverlik, okuyanlarda, dinleyenlerde şaşırtıcı etkiler bırakacak boyutlardadır.
- Dedem Korkut Öyküleri, Oğuz Türkleri arasında anlatılan birtakım destansı öykülerin yazıya geçirilmiş örneklerinden biri ve en önemlisidir.
Nesnel ifadeler:
- Türklerin Anadolu’ya gelişi, 11. yüzyıla rastlar.
- Yazının kullanılmadığı dönemlerde sözlü edebiyat geleneği vardı.
- Bu kitap (…) 14 – 15. yüzyıllar arasında, Oğuzların, kendi aralarındaki çekişmeleri, sürtüşmeleri, doğaüstü yaratıklarla savaşımları, komşuları olan Rum, Ermeni ve Gürcü beyleriyle giriştikleri çatışmaları anlatıyor.
6. Etkinlik
Soru : Yazarın duygu ve düşüncelerini aktarma biçimini beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle aşağıya yazınız.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : Eğik çizgi ( / ) hakkında verilen bilgileri okuyunuz. Eğik çizginin ( / ) görevleriyle bu görevlere ait örnekleri eşleştiriniz.
1. Dizeler yan yana yazıldığında aralarında kullanılır.
2. Adres yazarken apartman numarası ile daire numarası arasına ve semt ile şehir arasında kullanılır.
3. Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden ayırmak için kullanılır.
4. Dil bilgisinde eklerin farklı biçimlerini göstermek için kullanılır.
5. Genel ağ adreslerinde kullanılır.
6. Matematikte bölme işareti olarak kullanılır.
7. Fizik, matematik vb. alanlarda birimler arası orantıları gösterirken eğik çizgi araya boşluk konulmadan kullanılır.
Cevap :
(1) Korkma! Sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak / Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak / O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak / O benimdir, o benim milletimindir ancak. (Mehmet Âkif Ersoy)
(2) Çambaşı Caddesi 25/2 Keçiören/ ANKARA
(3) 01/01/2011 tarihinde doğdum.
(4) Ayrılma durumu ekleri şunlardır: -den/-dan; -ten/-tan
(5 ) Okulumuzun genel ağ sitesine https://barismancoortaokulu.meb.k12.tr adresinden ulaşabilirsiniz.
(6) 36 / 2 = 18
(7) Hız, km/h olarak gösterilir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları
9. Etkinlik
Soru : Dede Korkut hikâyelerinde Oğuzların gelenek, görenek ve yaşam tarzına dair birçok bilgi verilmektedir. Millî birlik ve beraberliğe verdikleri önem, çocuklarına isim koyma törenleri, düğün eğlenceleri bunlardan bazılarıdır. Oğuzlar, Orta Asya’da yaşayan Türklerin atası olarak kabul edilmektedir.
Oğuzlarla aramızda gelenek, görenek ve yaşam tarzı konularında ne tür benzerlik ya da farklılar vardır? Geçmişten günümüze değin gelenek, görenek ve yaşam tarzımızda ne tür değişimler olmuştur?
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırladığınız notlardan faydalanarak arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap :
9. Etkinlik
Soru : Siz de defterinize, Dede Korkut Hikâyeleri gibi gelenek ve göreneklerimizi anlatan, gelecek nesillere aktarılacak bir hikâye yazınız.
Hikâyenizi bitirdikten sonra kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz. “Hayır” cevaplarınız için öğretmeninizden ve arkadaşlarınızdan yardım alınız.
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
Cevap : ÖLÇÜTLER
Yazmaya başlamadan önce hikâyemin konusunu ve ana fikrini belirledim. (Evet)
Yazmaya başlamadan önce şahıs kadrosu, olay, yer ve zaman gibi unsurları belirledim. (Evet)
Hikâyemde noktalama işaretlerini doğru yerlerde kullandım. (Evet)
Yazılarımda “ama, fakat, lâkin, ve, ancak” gibi bağlantı ve geçiş ifadelerini doğru yerde kullandım. (Evet)
Anlamını yeni öğrendiğim kelimeleri doğru ve yerinde kullandım. (Evet)
Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullandım. (Evet)
Yazımı gözden geçirerek yaptığım yanlışları belirleyip düzelttim. (Evet)
Yazımı yayımlayarak, okuyarak veya panoya asarak paylaştım. (Evet)
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Ülkemizde bulunan tarihî ve turistik yerler hakkında T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (https://www.ktb.gov.tr) sitesinden araştırma yaparak bu yerlere ait görselleri bulup sınıfınıza getiriniz.
Cevap :
830