5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Benden Selam Olsun Bolu Beyi’ne Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 123, 124, 125, 126, 127


5. Sınıf Türkçe Kitabı Benden Selam Olsun Bolu Beyi’ne Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127


Hazırlık


1. Ne tür müzikler dinliyorsunuz?


Kısa Cevap :

 

Uzun Cevap :

 


2. Türkü dinlemekten hoşlanıyor musunuz? Bildiğiniz türküler nelerdir?


Cevap :

 


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyip defterinize yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi, kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlük defterinize yazdıktan sonra bunları birer cümlede kullanınız.


(BEY-KIN-KİŞNEMEK-KALKAN-KARAYAZI-TÜFEK-KIZAN-SEDA-TABUR-EFE)


Cevap :

Atın bağırır gibi yüksek ses çıkarması. (Kişnemek)

Kötü yazıldığına inanılan alın yazısı. (Karayazı)

Yiğit, özellikle Batı Anadolu köy yiğidi, zeybek. (Efe)

Dört bölükten kurulan, bir binbaşının komutasındaki asker birliği. (Tabur)

Bıçak, kılıç vb. kesici araçların kabı. (Kın)

Kulağın duyabildiği titreşim, ses, ün. (Seda)

Küçük bir toplumun veya küçük bir devletin başkanı. (Bey)

Savaş veya avda kullanılan, uzun namlulu ateşli silah. (Tüfek)

Ok, kılıç vb.nden korunmak için savaşçıların kullandığı korunmalık. (Kalkan)

Erkek çocuk. (Kızan)


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları


2. Etkinlik


Soru : “Benden Selam Olsun Bolu Beyi’ne” metnine farklı iki başlık belirleyerek bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.


Cevap :

Birinci başlık:

Bu başlığı seçme nedenim:

İkinci başlık:

Bu başlığı seçme nedenim:


3. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu ve ana duygusunu yazınız.


Cevap :

Metnin konusu :

Metnin ana duygusu :


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


Bolu Beyi’ne seslenen kimdir?


Cevap :

 


 

Bolu Beyi nasıl bir insandır?


Cevap :

 


Bu türküden hareketle Köroğlu’nun kişiliği hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Cevap :

 


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 126 Cevapları


5. Etkinlik


Soru : “Benden Selam Olsun Bolu Beyi’ne” türküsünü daha önce dinlediniz mi? Metni dinlerken ritim tutarak ya da mırıldanarak eşlik ettiniz mi? Metni beğendiniz mi? Nedenleriyle açıklayınız.


Cevap :

 


6. Etkinlik


Soru : Köşeli ayraç ( [ ] ) ve uzun çizgi (konuşma çizgisi) (—) hakkında aşağıda verilen bilgileri okuyunuz. Köşeli ayracın ve uzun çizginin görevleriyle bu görevlere ait örnekleri eşleştiriniz.


Köşeli Ayraç

1. Ayraç içinde ayraç kullanılması gereken durumlarda yay ayraçtan önce köşeli ayraç kullanılır. – Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir Kabaağaçlı (1886-1973)] en güzel eserlerini Bodrum’da yazmıştır.

Cevap : Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir Kabaağaçlı (1886-1973)] en güzel eserlerini Bodrum’da yazmıştır.

2. Metin aktarmalarında, çevirilerde, alıntılarda çalışmayı yapanın eklediği sözler için kullanılır.  – “Eldem, Osmanlıda en önemli fark[ın] , mezar taşının şeklinde ortaya çık [tığını] söyledikten sonra…” (Hilmi Yavuz)

Cevap : “Eldem, Osmanlıda en önemli fark[ın] , mezar taşının şeklinde ortaya çık [tığını] söyledikten sonra…” (Hilmi Yavuz)

3. Kaynak olarak verilen kitap veya makalelerin künyelerine ilişkin bazı ayrıntıları göstermek için kullanılır. – Reşat Nuri [Güntekin], Çalıkuşu, Dersaadet, 1922.

Cevap : Reşat Nuri [Güntekin], Çalıkuşu, Dersaadet, 1922.


Uzun Çizgi

1. Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır. Buna konuşma çizgisi de denir. –

Arkasını dönüp:
— Senin ne işin var burada?
— Burası benim de evim!
— Kapıyı çarpıp gitmeden önceydi o!

Cevap :

Arkasını dönüp:
— Senin ne işin var burada?
— Burası benim de evim!
— Kapıyı çarpıp gitmeden önceydi o!

2. Oyunlarda uzun çizgi konuşanın adından sonra da konabilir.

Meşe — Gölgenizden güneşi asla göremeyeceğim.
Söğüt — Boşuna üzülüyorsun meşecim. Güneş bir yolunu bulup mutlaka ulaşacaktır sana.

Cevap :

Meşe — Gölgenizden güneşi asla
göremeyeceğim.
Söğüt — Boşuna üzülüyorsun
meşecim. Güneş bir yolunu
bulup mutlaka ulaşacaktır sana.


Soru : Defterinize köşeli ayraç ve uzun çizginin kullanımı ile ilgili ikişer cümle yazınız.


Cevap :

 


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları


7.Etkinlik


Soru : Türküler, Türk toplumunun tarihini, gelenek ve göreneklerini, alışkanlıklarını en iyi şekilde yansıtan unsurlardır. Türkülerimiz, dilden dile, kuşaktan kuşağa yaşamaya devam etmektedir. Geçmişten günümüze yaşadığımız olayları, yaşam tarzımızı, kültürümüzü anlatırlar bizlere. Sadece anlatmakla kalmaz onları yazanların, söyleyenlerin duygularıyla yaşatırlar da. “Benden Selam Olsun Bolu Beyi’ne” türküsünü bir kez daha dinleyiniz. Türkünün yazıldığı döneme ait ne tür bilgiler verdiğini belirleyiniz.

“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında ezberlediğiniz türküleri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu türkülerin gelenek, görenek ve yaşam tarzımıza dair ne tür bilgiler içerdiği hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

 


8.Etkinlik


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilen müzik aletlerinden hangileri geleneksel çalgılarımıza aittir? İşaretleyiniz. Kültürümüze ait müzik aletlerinden çalabildikleriniz var mı? Hangi geleneksel müzik aletini çalmak isterdiniz? Açıklayarak yazınız. Yazınıza başlık koymayı unutmayınız. Yazılarınızda dilimize yabancı dillerden geçmiş ancak henüz yerleşmemiş kelimelerin yerine Türkçelerini kullanınız.


“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 123-124-125-126-127 Cevapları”

Kısa Cevap :

 

Uzun Cevap :

 


Sonraki Derse Hazırlık 


Soru : Ormanların korunması için yapılması gerekenleri araştırınız.


Kısa Cevap :

 

Uzun Cevap :

 



660

Our Score