5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 134-137-138-139-140-141 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Küçük Çam Ağacı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141


5. Sınıf Türkçe Kitabı Küçük Çam Ağacı Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 134-137-138-139-140-141


Hazırlık


1. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerdeki ağaçlarla isimlerini eşleştiriniz.


Cevap :

1. Resimdeki Ağaç kavak

2. Resimdeki Ağaç Söğüt

3. Resimdeki Ağaç Çam

4. Resimdeki Ağaç meşe


2. Ağaçların faydaları nelerdir?


Kısa Cevap :

Ağaçların faydaları

  • Havayı temizler
  • Oksijen üretir
  • Erozyonu önler
  • Hayvanlara yuva ve barınak olur
  • Kağıt ve mobilya gibi birçok alanda kullanılır

Uzun Cevap :

Ağaçlar bizimle aynı doğayı  paylaşan , bizlere ve bütün hayvanlara birbirinden büyük faydalar sağlayan canlılardır.

Ağaçların faydası o kadar çoktur ki çevrenin birçok kısmı ağaçlarla kaplansa ve bütün evlerin yanında yeşil alanlar olsa ne güzel olurdu.

Ağaçlar iklim değişikliğinin en önemli sebebi sayılan sera etkisi ile mücadele ederler.

En çok bilinen sera gazı karbondioksit olup ağaçlar bu karbondioksite emerek içerisindeki karbonu emdikten sonra kalan oksijeni atmosfere ve yayarlar.

Ağaçlar atmosferdeki kötü koku ile amonyak, sülfür dioksit ve ozon gibi havayı kirleten gazları emerek bu havaları filtrelerler.

Ağaçlar oksijen üretirler.

Ayşe bulmuş oldukları kendi ve sokakları serinleterek gerek gölgelik alanlar yapma konusunda gerek havanın yumuşaklığı ve serinliği konusunda faydalar sağlarlar.

Ağaçlar suyu nasıl bulunduğu alanlarda gölgeleri ile buharlaşmayı yavaşlatarak su tasarrufu yaparlar.

Ağaçlar toprakları kökleri ile tutarak erozyonu önlerler.

Ağaçlar birçok hayvan için besin, barınak ve yuva görevi görmektedir.

Elma Birgül portakal gibi birçok meyve ve bitki ağaçta yetişmektedir.

Ağaç kökleri toprağın mezheplerce altına uzanır Ve toprağa bir arada tutarak depremlere ve afetlere karşı koruyucu görev üstlenirler.

Kağıt, mobilya gibi birçok alanda ağaçlardan faydalanılır.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmacaya yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.


(HENDEK-TAKIRDAMAK-KALE-KİBİR-ULU-AVLU-KAZIK-AHALİ)


Cevap :

1. “Takırtı” sesi çıkarmak. TAKIRDAMAK
2. Aralarında aynı yerde bulunmaktan başka hiçbir ortak özellik bulunmayan kişilerden oluşan topluluk. AHALİ
3. Kendini beğenme, başkalarından üstün tutma. KİBİR
4. Düşmanın gelmesi beklenilen yollar üzerinde, askerî önem taşıyan şehirlerde, geçit ve dar boğazlarda güvenliği sağlamak için yapılan kalın duvarlı, burçlu, mazgallı yapı.  KALE
5. Geçmeye engel olacak biçimde uzunlamasına kazılmış derin çukur. HENDEK
6. Toprağa çakılmak için hazırlanmış, ucu sivri demir veya ağaç. KAZIK
7. Bir yapının veya yapı grubunun ortasında kalan üstü açık, duvarla çevrili alan.  AVLU
8. Erdemleri bakımından çok büyük, yüce. ULU


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları


2. Etkinlik


Soru : Metinde geçen aşağıdaki deyimlerin anlamlarını araştırıp öğreniniz. Bu deyimleri anlamlarına uygun şekilde birer cümlede kullanınız.


Cevap :

burnunun direği sızlamak  : maddi veya manevi çok acı duymak, çok üzülmek

Cümlem: 

Ağlamaktan burnunun direği sızlamış.

siper olmak : birini veya bir şeyi korumak amacıyla kendini siper olarak kullanmak

Cümlem:

Hiç düşünmeden çocukların önüne kendini siper etmiş.


3. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


Küçük çam ağacı nerede yaşarmış?


Cevap :

Küçük çam ağacı küçük bir şehri çevreleyen kalenin içinde, hendeğin ardındaki kocaman sivri kazıkların dibinde yaşarmış.


Bu ağacı kim, neden buraya dikmiş?


Cevap :

Bu acı karada yaşayan ahaliden birinin oğlu olan küçük bir çocuk , oğluyla beraber aynı yaşta bir ağaç büyütmek istediği için buraya dikmiş.


Küçük çam ağacı neden yaşadığı yerdeki en güzel ağaç olduğunu düşünürmüş?


Cevap :

Küçük çam ağacı çevredeki insanlar onu küçük görüp kendisiyle ilgilendikleri için yaşadığı yerdeki en güzel ağaç olduğunu düşünürmüş.


Kazıklar, küçük çam ağacına nasıl bir ders vermiş?


Cevap :

Kazıklar Birgül küçük çam ağacına onların da bir zamanlar ulu ormanlarda büyüyen ağaçlar olduklarını ve başlarına gelenleri anlatarak bir ders vermişler.


Küçük çam ağacı neyin hasretini çekermiş?


Cevap :

Küçük çam ağacı ormanın hasretini çekermiş.


Küçük çam ağacının kibirli olduğu düşüncesine katılıyor musunuz? Neden? Açıklayınız.


Cevap :

Küçük çam ağacının kibirli olduğu düşüncesine katılıyorum ancak onun küçük bir ağaç olduğunu unutmamalıyız.

Kibirli olduğu düşüncesine katılma sebebim kendisinin en güzel olduğunu düşünmesidir.


4. Etkinlik


Soru : Aşağıya metnin içeriğinden hareketle iki soru yazınız. Sorularınızı arkadaşlarınıza sorunuz. Cevaplarını altlarına yazınız.


Cevap :

1. soru :  Avludaki ağaçları kimler kesmek istemiş?
Cevap :  Kale komutanı kesmek istemiş.

2. soru : ağaçların kesileceğini duyunca küçük çocuk ne yapmış?
Cevap : kendi ağacı olan çam ağacına sarılarak kesmelerini engellemiş.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları


5. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :

Metnin konusu : ormandan geçirilerek kaleye ekilen küçük bir çam ağacının hikayesi

Metnin ana fikri : ağaçların önemi ve onları korumamız gerektiği


6. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Metinle ilgili olanları işaretleyiniz.


Cevap :

Çam ağacı 3. Resimdeki kazıklar, asker ve kaleyi işaretleyiniz.


7. Etkinlik


Soru : Ses olaylarıyla ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyarak örnekleri inceleyiniz. Daha sonra açıklamaların altındaki cümlelerde görülen ses olaylarını belirtilen yere yazınız.


Ünsüz yumuşaması

Dilimizdeki p, ç, t ve k ünsüzleriyle biten bir kelimeye ünlü ile başlayan bir ek getirildiğinde sonundaki ünsüz yumuşayarak b, c, d, g, ğ’ye dönüşür. p ünsüzü b ünsüzüne, ç ünsüzü c ünsüzüne, t ünsüzü d ünsüzüne, k ünsüzü de g veya ğ ünsüzüne dönüşerek yumuşar.

Örnek: kitap – ı → kitabı, topaç – ı → topacı, kâğıt – ı → kâğıdı, pamuk – u → pamuğu


Soru : Metinden alınan aşağıdaki cümlede hangi kelimelerde ünsüz yumuşaması olmuştur? Kelimelerin altlarını çiziniz.


“Çam ağacını ormandan söküp getiren bu sevimli çocuğun babasıymış.”


Cevap :

Ağaç -ı

Çocuk- un – çocuğun


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları


Ünsüz türemesi

Dilimizde bazı kelimelerin başka kelimelerle birleşmesi sonucunda veya ünlüyle başlayan bir ek aldığında bir sesin ortaya çıkmasına ünsüz türemesi denir.

Örnek: af + etmek —-affetmek, his + etmek —-hissetmek, zan-ım-ca —-zannımca, zam + ı —-zammı, hak + ı —-hakkı Aşağıdaki cümlede hangi kelimelerde ünsüz türemesi olmuştur? Bu kelimelerin altlarını çiziniz. “Zannederim bu sorunu kolayca hallederiz.”


8. Etkinlik


a. Aşağıda verilen görseli inceleyerek gazete haberini okuyunuz. Haberdeki altı çizili ifadelere dikkat ediniz. Altı çizili ifadelerin önemli noktaları vurgulayıp vurgulamadığını açıklayınız.


Orman yangınları için korkutan tahmin! İşte Türkiye’nin en riskli bölgeleri

Türkiye 2021 yazında orman yangınlarıyla sarsıldı. 28 Temmuz 2021’de Antalya’nın Manavgat ilçesinde başlayan ve Türkiye’nin pek çok şehrine yayılan orman yangınları hepimizin yüreğini yaktı. Başta Akdeniz ve Ege olmak üzere Marmara, Batı Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde 49 ilde çıkan 299 orman yangınında 8 kişi hayatını kaybetti, yüzbinlerce hektar orman küle döndü, birçok hayvan yaşamını yitirdi. Peki, yakın gelecekte Türkiye’yi neler bekliyor? Bu yıl canımızı yakan orman yangınları felaketi her yaz yaşanabilir mi? – Basından


b. Ormanlarımız bilinçsiz yapılaşma, erozyon, yangınlar, kontrolsüz kesim gibi birçok sebepten ötürü gün geçtikçe azalıyor. Ormanları korumak bir sorumluluk değil mecburiyettir. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden de faydalanarak soluduğumuz oksijeni ve daha birçok kaynağı bize sunan ormanları koruyabilmek için neler yapılması gerektiği hakkında bir konuşma yapınız.


Kısa Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım,

Ormanlarımız bize bildiğimiz ve bilmediğimiz birçok fayda sağlarlar.

Ormanlarımızı korumak hem bizim hem de diğer canlıların sağlıklı bir şekilde yaşayabilmesi için olmazsa olmazdır.

Havanın temizlenmesi, mevsim ve birçok hayvanın ev sahipliği gibi birçok alanda fayda sağlamaktadır.

Bu yüzden ağaçlandırma kampanyalara destek olmalı, geri dönüşüm yaparak gereksiz Ağaç kesimini azaltmalıyız.

Geri dönüşümü destekleyerek ve gereksiz kağıt tüketimi gibi israflardan kaçınarak fazla ağacın kesilmesini engelleyebiliriz.

Bizler doğaya karşı görevlerimizi yaptığımız zaman doğa da bize güzelliklerini vermeye devam edecektir.

Uzun Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Ormanları korumanın önemini anlamak ve bu konuda bir şeyler yapabilmek için öncelikle ormanların kıymetini bilmeli ve bizlere sağlamış oldukları faydaları bilmeliyiz.

Ormanlar havadaki kötü gazları filtreleyerek bizlere temiz bir hava ve oksijen verirler.

Bizlere büyük faydalar sağladıkları gibi aynı zamanda birçok hayvana ev sahipliği de yaparlar.

Bizimle birçok hayvanın besin ihtiyaçlarını karşılarlar.

Kökleri ile erozyonu ve birçok afeti engellerler.

Bu kadar faydası olan ağaçları koruyabilmek için ağaç dikme kampanyalarına katılmalı ve bizler elimizden geliyorsa mutlaka çevreyi ağaçlandırmalıyız.

Ağaçların korunması için elimizden geleni yapmalıyız.

Ağaçların düzenli ve planlı kesimi için görevliler planlı bir çalışma yürütmelidir.

Orman yangınları kontrol etmeli gerekirse önleyici yasaklar geçirilmelidir.

Yeniden Ayşe hanım’a ve ormanlaştırma işlemleri sıklıkla yapılmalı ve asla bırakılmamalıdır.

Yerleşim amaçları için orman alanlarını tahribi engellenmeli ve mutlaka yerleşimle beraber yeşil alanların da korunması sağlanmalıdır.

Bu konuda bilinç sahibi olmalı çevremizdeki insanlara da bilinçlendirmeliyiz.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları


9. Etkinlik


Soru : Ülke topraklarımızı tehdit eden erozyon ve çölleşme tehlikesine dikkat çekmek, kendiliğinden yetişen doğal ormanları korumak, ağaçlandırma çalışmaları yaparak topluma ağaç sevgisi aşılamak gibi birçok amacı gerçekleştirmek için kurulan TEMA Vakfına ait aşağıdaki gönüllü formunu inceleyiniz. Siz de bir TEMA gönüllüsü olmak istiyorsanız genel ağ sayfalarına girerek formu uygun şekilde doldurunuz.


UYARI: Formu doldururken acele etmeyiniz. Sizden istenilen bilgileri doğru ve eksiksiz bir şekilde yazınız. Yazınızın okunaklı ve güzel olmasına dikkat ediniz. Formda başka biri tarafından doldurulacak kısımları boş bırakınız. Bu tür etkinliklerde mutlaka bir büyüğünüzün yanınızda  olmasına dikkat ediniz.


Cevap :

Kendi bilgilerinize göre bu formu doldurmalısınız.


Sonraki Derse Hazırlık


Soru : Güneş ve Güneş sistemi hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırmalarınızda öncelikli olarak “gov” ve “edu” uzantılı genel ağ sitelerini tercih ediniz.


Kısa Cevap :

Güneş ve Güneş sistemi

  • Güneş sistemi güneşin kütle çekim kuvveti ile yörüngede tuttuğu ve çeşitli Gök cisimlerinden oluşmuş bir sisteme verilen isimdir.
  • Güneş bir yıldızdır
  • Güneşin tahmini yaşı 4,5 milyardır.

Uzun Cevap :

  • Geç ışınlarının rengi beyazdır.
  • Dünyamıza olan uzaklığı 150 milyon kilometredir.
  • Güneş dünyamızdan çap olarak 109 kat daha büyüktür ve güneşin içerisinde yaklaşık 1.3 milyon Dünya sığabileceği söylenmektedir
  • Güneş güneş sisteminin en uzak ve en büyük yıldızıdır
  • Güneş gazlardan meydana gelmektedir
  • Güneşin merkez kısmında çok yoğun ve aşırı sıcak olan çekirdeği bulunmaktadır ve güneşin enerjisi de buradan çıkmaktadır
  • Gezegen Bir yıldızın etrafında hareket eden Gök cismine denilmektedir.
  • Gezegenlerin güneş’e olan uzaklıklarına göre sırası Merkür, Venüs, Dünya, Mars, Jüpiter, Satürn, Uranüs ve neptündür.
  • Güneş sisteminde bulunan en büyük gezegen jüpiter’dir.
  • Satürn kadar belirgin olmasa da Neptün ile uranüsün etrafında da halkalar vardır
  • Güneş’e en yakın gezegen Merkür en uzun en uzak gezegen ise plüton’dur. Ancak plütonun cüce gezegen olarak kabul edilmesinden sonra 2015 yılında güneş’e en uzak gezegen Neptün sayıldı


 

Our Score