5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-19-20-21-22-23 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Eskiciyle Para Babası Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23


5. Sınıf Türkçe Kitabı Eskiciyle Para Babası Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-19-20-21-22-23


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-19-20-21-22-23 KOZA Yayınları”

Hazırlık


1. Yaşam şekli sizden farklı olan insanlar hakkında neler düşünüyorsunuz?


Kısa Cevap :

Yaşam şekli sizden farklı olan insanlara sürekli olarak saygılı bir şekilde davranmalı onların bu gelenek ve göreneklerine saygı duymamız gerektiğini düşünüyorum.

Çünkü insanlar içerisinde var olan farklılıklar bizleri güzelleştirir ve güçlü hale getirir.

Uzun Cevap :

Yaşam şekli bizden farklı olan insanlar hakkında saygı duyduğumu ifade edebilirim.

Yaşam şekilleri farklı olan insanlar yemekleri farklı giysileri farklı ve oyunları farklı olabilir. Bu farklılıklara saygı duyarak onları kabul etmemiz gerekir.


2. Yandaki görselde verilmek istenen mesaj ne olabilir? Açıklayınız.


Cevap :

Yandaki görsele bakıldığı zaman bu görselde çok fazla parası olsa dahi mutsuz bir şekilde yüzde asık olan oturan biri amca görüyoruz. Burada verilmek istenen mesaj paranın mutluluk getirmeyeceği olabilir.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki kelimeleri ilgili oldukları görsellerin altına yazınız. Görsellerden ve metinden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.


Cevap :

Tahminlerim:

Altın: Değerli bir maden

Bodrum: Evlerin alt kısmında olan eşya konan yer

Eskici: Eski eşyaları alıp satan kişi

Hesap: Gelir ve gideri düzenleme işi

Kiriş: Evlerin yıkılmasını önleyen kısım

Köşk: Çok güzel ve büyük evler

Sözlük anlamları:

Altın: Saf halinde parlak, hafif kırmızıya çalan sarı renkli, yumuşak, sünek ve dövülgen bir metaldir.

Bodrum: Bir yapının yol düzeyinden aşağıda kalan bölümü.

Eskici: 1-her türlü eski eşya alım satımıyla uğraşan kimse. 2- eski ayakkabıları onaran kimse.

Hesap: matematiksel işlem.

Kiriş: Kiriş, yapılarda döşeme ve kullanım alanı yüklerini düşey taşıyıcılara aktaran, mekanik olarak çubuk kabul edilen yapı elemanıdır.

Köşk: Bir bahçe içinde yapılmış, büyükçe ve süslü ev.


2. Etkinlik


Yazılışları ve okunuşları birbirinden farklı aynı anlamı taşıyan kelimelere eş anlamlı kelimeler denir.


Soru : Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerin yerine eş anlamlılarını koyarak cümleleri yeniden yazınız. Cümlelerin anlamlarında değişiklik meydana gelip gelmediğini açıklayınız.


Evine gelenlere kuşkuyla bakar olmuş.


Cevap :

Evine gelenlere şüpheyle bakar olmuş.


Yılın sonunu getireyim, yeter.


Cevap :

Senenin sonunu getireyim, yeter.


Bir zamanlar yoksul bir eskici varmış, eski ayakkabıları onarırmış.


Cevap :

Bir zamanlar fakir bir eskici varmış, eski ayakkabıları onarırmış.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


3. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :

Metnin konusu : fakir olan mutlu bir eskicinin komşusundan altın aldıktan sonra huzurumun bozulduğunu onu almaktadır.

Metnin ana fikri : huzurlu olmak için paranın gerekli olmadığını ifade eden bir ana fikir vardır.


4. Etkinlik


Soru : Metne iki farklı başlık belirleyiniz.


Cevap :

Para huzur getirmez.

Ne Zengin mutlu ne fakir mutsuz


5. Etkinlik


Soru : Metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Eskici geçimini nasıl sağlarmış?


Cevap :

Eskici içmeni ayakkabı onararak sağlar.


Eskici beğenildiğini görünce nasıl davranırmış?


Cevap :

Eskici beğenildiğini görünce şarkı söylemiş. Şarkılarını beğenildiğini görünce de büsbütün coşar mutlu olur gırtlağını tüm gücüyle söylemeye devam edermiş.


Para babası, eskiciye neden yüz altın vermiş?


Cevap :

Para babası sürekli olarak altın sardığı için uyuyamamış parayı eskiciye verirse rahat bir şekilde uyuyacağını sandığı için eskiciye 100 altın vermiştir.


Eskicinin parayı aldıktan sonra uyuyamamasının sebepleri nelerdir?


Cevap :

Eski cin parayı aldıktan sonra uyumamasının sebepleri arasında altınlar kaybolur evine gelen misafirler altınları çalarsa düşündüğü için uyumama sebepleri ifade edilebilir.


Sizce mutlu olmak mı yoksa çok zengin olmak mı hayatta daha önemlidir? Neden?


Cevap :

Elbette mutlu olmak için paraya ihtiyaç yoktur. İnsanların hayatını devam ettirecek kadar maddi imkanların olması yeterlidir.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


6. Etkinlik


Kelimeler cümleleri, cümleler paragrafları, paragraflar da metinleri oluşturur. Paragrafta bir duygunun, durumun, olayın, isteğin veya düşüncenin bir yönü ele alınır. Paragraf bir cümleden oluşabileceği gibi birden çok cümleden de oluşabilir. Önemli olan cümlelerin birbiriyle bağlantısının doğru şekilde kurulmasıdır.


Soru : Aşağıdaki konulardan biri hakkında bir paragraf yazınız.


Cevap :

Cesaret :

Cesaret insanın hayatında ihtiyaç duyduğu en önemli nedenlerden biridir. Bu Erdem hayatta bize gelebilecek olan fırsatları değerlendirmemizi ve gelebilecek tehlikelere karşı korunmamızı sağlar.

Çalışkanlık :

Hayatta başarılı olmak için çalışkanlık büyük bir önem taşır. İnsanın sürekli olarak çalışması çalışkan olması iyi Bir Erdemli vatandaş olmasını sağlamakla beraber onun gelecekte huzurlu bir yaşam sürmesini de sağlayacaktır.

Mutluluk :

Mutluluk insanların dünyada ihtiyaç duydukları en önemli hususlardan bir tanesidir. İnsanlar sürekli olarak mutluluğu ağırlamış mutlu olan insanlar ise huzurlu bir şekilde Dünya hayatını tamamlamışlardır.

Huzur :

Huzur iİslamdadır. İnsanın huzurlu olması ancak ve ancak Allah’ın emir ve yasaklarına olması onun yolundan ilerleyerek düzgün bir Müslüman olmasından geçmektedir.


7. Etkinlik


a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Paragraftaki noktalama işaretlerine dikkat ediniz.


“Yılda mı dediniz, efendim? Ben böyle yapmam hesabımı.” demiş.
“Bir günün hesabını sonraki günün hesabına eklemem hiçbir zaman. Yılın sonunu getireyim, yeter. Nasıl olsa, her gün kendi ekmeğini getirir.”

Yukarıdaki paragrafta kullanılan noktalama işaretleri tırnak işareti (“ ”), virgül (,), soru işareti (?) ve noktadır (.). Bu noktalama işaretlerinden noktanın görevlerini hatırlayıp söyleyiniz. Tırnak işareti, virgül ve soru işareti ise dilimizde yaygın olarak sonraki sayfada yer alan görevlerde kullanılır:


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


Virgül

1. Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur. Sabah, öğlen, akşam günün hangi saati olduğunu önemsemez, mutlaka onun yanına giderdi.
2. Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için kullanılır. Sınav sonucunu öğrenince çok sevindi, uzun süre etrafına gülücükler saçtı.
3. Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş özneyi belirtmek için konur. Nehir, babasını kapıda görünce sanki onu yıllardır görmüyormuş gibi olanca gücüyle ona doğru koşmaya başladı.
4. Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara sözlerin veya ara cümlelerin başına ve sonunda kullanılır. Ev birdenbire soğuyunca, sanki kar yağmış gibi, odanın açık kapısına yöneldi.
5. Kendisinden sonraki cümleye bağlı olarak ret, kabul ve teşvik bildiren “hayır, yok, evet, peki, pekâlâ, tamam, olur, hayhay, başüstüne, öyle, haydi, elbette” gibi kelimelerden sonra kullanılır. Haydi, geç kalıyoruz.
6. Hitap için kullanılan kelimelerden sonra kullanılır. Değerli öğrenci kardeşlerim,
7. Sayıların yazılışında kesirleri ayırmak için kullanılır. 45,7


Soru işareti

1. Soru eki veya sözü içeren cümle veya sözlerin sonunda kullanılır. Sen de bizimle gelecek misin?
2. Soru bildiren ancak soru eki veya sözü içermeyen cümlelerin sonunda kullanılır.
Pencereden dışarı bakarak:
— Doğum tarihiniz?
3. Bilinmeyen, kesin olmayan veya şüpheyle karşılanan yer, tarih vb. durumlar için kullanılır. Ankara’dan Antalya’ya arabayla üç saatte (?) gitmiş.


Tırnak işareti

1. Başka bir kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tırnak içine alınır. Okulumuzun girişinde Atatürk’ün “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.” sözü yazmaktadır.
UYARI: Tırnak içindeki alıntının sonunda bulunan işaret (nokta, soru işareti, ünlem işareti vb.) tırnak içinde kalır.
2. Cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları ile bölüm başlıkları tırnak içine alınır. Okuduğunuz “Eskici ile Para Babası” metninin yazarı kimdir?
3. Özel olarak vurgulanmak istenen sözler tırnak içine alınır: Eski arabasını “ilk göz ağrısını” oğluna verdi.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


b. Aşağıdaki paragrafta yay ayraçların ( ) içine virgül, soru işareti, nokta ve tırnak işaretinden uygun olanı koyunuz.


Cevap :

İdil uzunca bir süre yanından geçen arabalara baktı (.) Hiçbir araba durmuyor (,) vızır vızır geçip duruyordu (.) Saatine baktı, bir hayli geç olmuştu (.) Çoktan gelmesi gerekiyordu oysa (.) Acaba bir şey mi olmuştu (?) Aramamıştı da (.) Telefonunu çıkardı cebinden (.) Parmakları telaşla titreyerek dokundu ekrana (.) Çaldı ama açmadı annesi (.) Babasının söylediklerini düşündü. (“)Annen mutlaka gelecek (,) boşuna telaşlanma (.) (“) İdil (,) annesinden ayrı kaldığı bu üç ay boyunca onu çok özlediğini düşündü (.) Çok değil birkaç dakika sonra önünde duran beyaz (,) iki kapılı (,) küçük bir arabanın sesiyle kafasını kaldırdı (.) Annesi gülümseyerek ona bakıyordu (.)


8. Etkinlik


a. Türkçe zengin bir dildir. Ana dilimizi kullanırken mümkün olduğunca Türkçe kelimeleri kullanmalıyız. Dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kökenli kelimeleri kullanmaktan kaçınmalıyız. Örneğin “Arkadaşım bana, mutlu olmak için paranın önemli olduğu fikrini empoze ediyor.” cümlesinde “empoze” kelimesinin yerine Türkçe karşılığı olan “dayatmak” sözcüğünü kullanmamız daha doğru olacaktır. Yabancı kökenli kelimelerin Türkçe karşılıkları için Türk Dil Kurumunun http://www.tdk.gov.tr genel ağ sitesinden faydalanabilirsiniz.


Cevap :

Bizlere Türkçeyi korumamız hakkında bilgiler vermektedir. Lütfen dikkat edelim.


9. Etkinlik


b. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından aşağıda verilen görseli inceleyerek görselin yanındaki bilgileri okuyunuz.

Ülkemizin kucak açtığı Suriye vatandaşlarını düşününüz. Hayatta kalma mücadelesi veren bu insanların mutlu olabilmesi için neler yapılabilir? Öğretmeninizin kontrolünde arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap :

Ülkemizin kucak açtığı Suriyeli vatandaşları düşündüğümüzde onların mutlu olabilmeleri için milli kültürümüz içerisinde adapte olmalarını sağlamamız gerekir.

Türk vatandaşlarına zarar vermeden uygun iş imkanları açılarak onların ekonomiye adapte edilmesi ve daha iyi bir yaşam koşulları içerisinde yaşamaları sağlanması gerekir.

Uzun Cevap :

Ülkemizde çeşitli nedenlerden dolayı göç etmek zorunda kalan Suriye vatandaşlarını düşündüğümüzde onların mutlu olabilmesi için vatandaş olarak ve Müslüman olarak elimizden geleni yapmamız gerekir.

Ülkemizde var olan yapının bozulmadan düzgün bir şekilde onların ekonomiye azapte edilmesi sağlanmalıdır.

Ayrıca uluslararası platformlarda onların sorunlarının çözülmesi açısından komisyonların kurulması ekonomik yardımların sağlanarak onların iyi bir şekilde yaşam sürdürmesi açısından desteklemelerini de yapılması gerekir.


Dünyanın birçok yerinde insanlar savaşlarla boğuşuyor. Bazılarının adlarını bile duymadığımız ülkelerde insanlar, yaşamlarını sürdürm mücadelesi veriyor. Savaşlar devam ederken göçler başlıyor bir yandan. Umuda giden yolculukta sayısız kadın, çocuk, genç, yaşlı… Bırakın ceplerindekini, midelerinde kuru ekmek hasretiyle yorgun ama sabırla yürüyor. Umut yolunun sonundaki ülkelerden bir tanesi de Türkiye…


Soru : Konuşmacı arkadaşlarınızın, konuşma yaparken duygu ve düşüncelerini yüzlerine, el ve kol hareketlerine yansıtıp yansıtmadıklarını düşünüp değerlendiriniz.


Cevap :

Göçmenler için önce geldikleri yeni kültürün hassas olduğu konuların açıklanması onların kültür ve dil olarak iyi bir şekilde uyum sağlamaları gerekir.

Ardından vatandaşlarınız sağlıklı bir şekilde eğitim görülmesi ve barınma sorunlarının çözülmesi büyük bir önem ifade eder.


Sonraki Derse Hazırlık 


Soru : Aile büyüklerinize sizi veya kardeşleriniz varsa onları yetiştirmek için nelere dikkat ettiklerini sorunuz. Aldığınız cevabı yazarak sınıfa getiriniz.


Kısa Cevap :

Aile büyüklerimiz benim ve kardeşimin yetiştirilmesi için dikkat ettiği hususların en başında milli kültür ve dini değerler olarak ifade ettiler.

Bizlerin vatanına milletine iyi bir şekilde yararlı olabilmesi için milli değerleri ve dini değerleri en iyi şekilde öğrenmesi gerektiği ve bir bütün olarak vatanını koruması gerektiğini ifade edebiliriz.

Uzun Cevap :

Aile büyüklerimize çocuklarının nasıl yetişeceği konusunda bilgi alacak olursak çocukların dini değerlerin üretilmesi ve milli değerlerle beraber bu değerlerin en iyi şekilde adapte edilmesi gerektiği cevabını alabiliriz.

Biz bireylerin yetişmesinde dini değerlerin temel esas alınarak vatanın korunması vatanın sevilmesi vatanın bir bütün olarak en iyi şekilde ilerleyebilmesi açısından milli değerlerle beraber milli kültürün sağlanması büyük önem taşır.

Değerlerimizi en iyi şekilde korursak ve nesilden nesile aktarırsak sürekli olarak güçlü bireyler yetişecek ve bu da güçlü vatanın temellerini atacaktır.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-19-20-21-22-23 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score