5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 177-178-179-180-181 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Uyku Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 177, 178, 179, 180, 181


5. Sınıf Türkçe Kitabı Uyku Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 177-178-179-180-181 


Hazırlık


1. Dinlenirken neler yaparsınız?


Kısa Cevap :

Dinlenirken bazen kitap okur bazen ailemle sohbet eder bazen de uyurum.

Uzun Cevap :

Gün içerisinde erken kalktığımda, okula gidip geldiğimde veya gün içerisindeki yorgunluğumu atmak için dinlenmeye ihtiyaç duyarım.

Eve geldiğim zaman okul kıyafetlerimi çıkarır ailemle sohbet eder ve dinlenmek için izin alarak fotomu giderim.

Ailenle sohbet etmek veya odamda uzanarak bir süre vakit geçir.

Halimle beraber yemek yemek onlarla hoşça vakit geçirmek ve beraber televizyon seyretmek de dinlenirken yaptığım güzel etkinliklerdendir.

Annem yemekten sonra dinlendiğim zaman bana bitki çayları Birgül meyve suyu yapar ve yapmış olduğu kek ve kurabiye gibi tatlılardan bana ikram ederek güzel vakit geçirmeme yardımcı olur.

Dinlenirken ne yapacağıma ne kadar yorgun olduğuma göre karar veririm.

Bazen dinlenirken etkinlikler yapar, bazen ailemle beraber televizyon seyrederim.

Bazen kitap okur bazense uzanırım.

Çok yorgun olduğum zamanlarda dinlenmek için mutlaka uyurum.

Böylece bir sürü dilendikten sonra daha dinç hisseder gün içerisinde yapmam gereken şeyleri daha kolay ve başarılı bir şekilde yapabilirim.


2. Uykunuzun derecesini nasıl tanımlarsınız? İşaretleyiniz.


Cevap :

Orta


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 178 Cevapları


 1. Etkinlik


Soru : Metinden alınan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin sözlük anlamlarını sözlükten öğrenip yazarak tahminleriniz ile karşılaştırınız. Bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

düş

Tahminim : rüya
Sözlük anlamı : uyurken zihinde belirler olayların, düşüncelerin bütünü; rüya
Cümlem : Bugün düşümde yapmak istediğim bütün hayalleri gördüm.

sevecen

Tahminim : sevimli
Sözlük anlamı : acıyarak veya koruyarak seven; şefkatli
Cümlem : annem o kadar seveceğim bir kadındır ki herkes onu sever.

ışımak

Tahminim : etrafına ışık saçmak
Sözlük anlamı : aydınlanmak, ışık saçmak
Cümlem : gün ışığıydı uyanmak insana büyük zindelik veriyor


2. Etkinlik


Soru : Metnin konusuyla ilgili görseli işaretleyiniz.


Cevap :

1. görseli işaretleyiniz


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 179 Cevapları


3. Etkinlik


Soru : Metinde, içinde teşbih (benzetme) ve teşhis (kişileştirme) sanatlarının geçtiği dizeleri belirleyiniz. Bu dizelerde teşbih ve teşhisin nasıl yapıldığını açıklayarak yazınız.


Cevap :

Teşbih (Benzetme) :

Yorganın buluta benzetilmesi

Uykunun hırsıza benzetilmesi

Uykunun öyküye benzetilmesi

Teşhis (Kişileştirme) :

Uykunun tıpkı bir insan gibi şairin bütün gün yaptıklarını bilmesi

Okunmuş şairin göz kapaklarını indirebilmesi

Uykuya hırsızlık yapan bir kişinin eylemi olan hırsızlığın yüklenmesi


4. Etkinlik


Soru : Şiirle ilgili iki soru hazırlayıp arkadaşlarınıza sorunuz. Sorularınızı ve aldığınız doğru cevapları aşağıya yazınız.


Cevap :

1. sorum : şair uykuyu neden garip bir öyküye benzetiyor?
Cümlem : çünkü uykunun ne yerinin ne zamanın, başını ve sonunu belli olmadığını ifade ediyor

2. sorum : şair uykuya neden hırsız diyor?

Cümlem : günışır ışığımız yorgunluğunu alıp götürdüğü için hırsıza benzetiyor.


5. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki başlık önerilerinden şiire en uygun bulduğunuzu işaretleyiniz. Bu başlığı seçme nedeninizi yazınız.


Cevap :

Başlığı seçme nedenim : Kapatırım göz kapaklarımı

Bu başka şiire en uygun olduğunu düşünüyorum. Çünkü şairin göz kapaklarını kapattığında ve uykunun tanımından bahsetmiştir.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 180 Cevapları


6. Etkinlik


Soru : Melisa’nın bir gününü nasıl geçirdiğini gösteren aşağıdaki grafiği inceleyiniz. Grafikle ilgili soruları cevaplayınız.


Melisa, gün içinde en çok hangi faaliyete zaman ayırmaktadır?


Cevap :

Melisa , gün içinde en çok uykuya zaman ayırmaktadır.


Melisa, günde kaç saat dinlenmektedir?


Cevap :

Melisa, günde 2 saat dinlenmektedir.


Melisa, gününün kaç saatini okulda geçirmektedir?


Cevap :

Melisa, gününün 6 saatini okulda geçirmektedir.


Beşinci sınıf öğrencisi olan Melisa’nın uykuya ayırdığı süre yeterli midir?


Cevap :

1 sınıf öğrencisi olan melisa’nın uykuya ayırdığı süre bence yeterlidir.


Melisa, yemek ve oyun için toplam ne kadar vakit ayırmaktadır?


Cevap : Melisa , yemek ve oyun için toplam 4 saat ayırmaktadır.


Melisa’nın en az zaman ayırdığı faaliyetler nelerdir? Siz, bu faaliyetlere ne kadar zaman ayırıyorsunuz?


Cevap :

Melisa’nın en az zaman ayırdığı faaliyetler oyun, dinlenme ve yemektir. Ben de bu faaliyetleri Melisa gibi gerektiği kadar zaman ayırıyorum.


7. Etkinlik


Soru : Şiirden alınan aşağıdaki dizeyi okuyunuz. Bu dizede geçen “yastığa” kelimesinde hangi ses olayı gerçekleşmiştir? Aşağıya yazınız.


“Daha değmeden başım yastığa”


Cevap :

Ses olayı : yastık -a yastığa ünsüz yumuşaması


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 181 Cevapları


8. Etkinlik


a. Daha iyi bir uyku için aşağıdaki önerileri okuyunuz. Bu önerilerden uyduklarınızı işaretleyiniz.


Yatmadan önce uykuyu bozan yiyecek ve içecekleri tüketmeyin.
Gündüz değil gece uyuyun, şekerleme yapmayın.
Uyuduğunuz yerin havalandırılmış olmasına dikkat edin.
Aynı saatte yatmaya özen gösterin.
Yatma saatine yakın egzersiz yapmayın.
Dengeli beslenin.


Cevap :

Yatmadan önce uykuyu bozan yiyecek ve içecekleri tüketmeyin.
Gündüz değil gece uyuyun, şekerleme yapmayın.
Uyuduğunuz yerin havalandırılmış olmasına dikkat edin.
Aynı saatte yatmaya özen gösterin.
Yatma saatine yakın egzersiz yapmayın.
Dengeli beslenin.


b. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden de yararlanarak bir konuşma yapınız. Konuşmanızda “Gelişme çağında olan insanlar için uykunun önemi nedir? Bu insanlar gün içinde ne kadar uyumalıdır? Yeterince uyumayan insanlar sağlık problemleri yaşayabilirler mi? Uyku sadece bedenimizi mi dinlendirir?” sorularının cevaplarını arkadaşlarınızla kısaca tartışınız. Konuşmanızda dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimelerin yerine Türkçelerini kullanınız.


Kısa Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım,

Uyku yalnızca bir dinlenme aracı değil aynı zamanda tüm organlarımızın sağlıklı gelişmesi ve büyümesi için gerekliliktir.

Uyku sırasında site hormonları azalırken büyüme hormonları daha çok salınır ve okul sırasında vücut kendini onararak Yeni güne hazırlar.

Çocuklar 6 – 13 yaşlar arası 9 ile 11 saat arası uyumalıdırlar.

Yeterince uyumayan insanlar sağlıklı yaşam olumsuz yönde etkilenir fiziksel, duygusal ve zihinsel olarak birçok yönden kayıp eksiklik meydana gelebilir.

Uyku sadece bedenimizi değil organlarımızı ve zihnimizi de dinlendirerek yeni bir güne tazelik sağlar.

Uzun Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım,

Gelişme çağında olan kişiler için yeterli, düzenli bir kaliteli bir uyku almış oldukları besinler kadar önemlidir.

İyi uyku beyne ve vücudun organlarını besleyip dinlendirdiği gibi aynı zamanda kişinin sağlıklı bir şekilde gelişmesine de yardımcı olur.

Gezme çağında olan kişiler için uykunun en önemli işlerinden bir tanesi beyin gelişimini desteklemesi ve beynin sağlıklı bir şekilde büyümesine etki sağlamasıdır.

Çocuklar yeterince uyumadıklarında bu gelişim olumsuz yönde etkilenebilir.

Özellikle gelişme çağında olan kişilerin uyku sırasında hasarlı hücrelere onarmak, ölü hücreleri yerini almak için yeni büyüme hormonları ortaya çıkar ve bu en önemli aşamasını uykuda yapar.

Çocuklar 10 ile 11 saate kadar uyumalı , sağlıklı ve kaliteli Duygu kuzenine sahip olmalıdır.

Bunu süresi kadar kalitesi de çok önemlidir.

Yatağın çocuğu fiziksel gelişimine etki edecek derecede konforlu olması, odanın nasıl dengesi ve aydınlık seviyesi de uykunun kalitesi için oldukça önemlidir.

Çocuklar yeterince uyumadıklarında hem sağlıklı gelişim olumsuz yönde etkilenir hem de zamanla Bu fiziksel, duygusal ve zihinsel değişikliğe neden olabilir.

Uzun süreli uyku düzensizliği ve uyku sorunları zayıf bir bağışıklık sistemine, ve bir hafızaya sinirlilik haline ve gelişim geriliğine sebep olabilir.


9. Etkinlik


Soru : “Uyku” şiirini bir kez daha okuyunuz. Şiirin konusuna ve ana duygusuna bağlı kalarak bir şiir yazınız. Şiirinizi bitirdikten sonra “Uyku” şiiriyle karşılaştırarak benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz. Eğer isterseniz şiirinizi öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkarak arkadaşlarınıza okuyabilirsiniz.


Kısa Cevap :

Uyku

Her gün erken saatte

Kimse kalmasın oyunda eğlencede

Uyku çok önemlidir

Çocuklar için gereklidir

Akşam erken yatalım

Sağlıkla uyuyalım

Dersimizi anlamak içinkaliteli uyuyalım

Uzun Cevap :

Uyku Gerek

Hemen büyümek için

Geleceği yürümek için

Akşam erken yatalım

Sabaha dinç kalkalım

Kaliteli uyuyunca

Zihin sağlıklı olur

Vücut kuvvet bulunca

Tüm işler kolay olur

Önemli olan sağlıklı büyümek

Kuvvetli bir bağışıklık

Hastalıklara direnç demek

Beslenme ve yaşamın yanında

Kaliteli uyku gerek


Sonraki Derse Hazırlık


Soru : Bir sporcunun nasıl beslenmesi gerektiği hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgilerden faydalanarak bir beslenme programı hazırlayınız. Hazırladığınız beslenme programını sınıfa getiriniz.


Cevap :

Sporcular yapmış oldukları sporlar ve antrenmanlara göre beslenmelidirler.

Spor yaparken enerji ihtiyacı artacağı için karbonhidrat açısından zengin, protein değerinden normali biraz altında bir beslenme programı uygulanmalıdır.

Kahvaltı:  az yağlı ve az tuzlu peynir veya 2 yemek kaşığı lor peyniri, 2 adet haşlanmış yumurta,çiğ sebzelerle hazırlanmış yağsız tuzsuz salata, 1 dilim tam buğday ekmeği veya kepek ekmeği

Ara öğün: 1 bardak yağsız süt veya şekersiz bitki çayı, 2 adet ceviz içi veya fındık badem gibi bir kuruyemiş

Öğle yemeği: 7- 8-9 yemek kaşığı sebze yemeği, 3-4 yemek kaşığı yoğurt, 2 dilim tahıllı veya tam buğday ekmeği veya ekmek yerine 8 kaşık yağsız tuzsuz makarna veya pilav

Antrenman öncesi: 1 dilim tam tahıllı veya kepekli ekmek, 1 tatlı kaşığı şeker ilavesiz fıstık veya fındık ezmesi, küçük boy bir elma veya armut

Antrenman sonrası: 1 kase yağsız yoğurt ya da 1 su bardağı yağsız süt, 2- 3 yemek kaşığı yulaf ya da 1 adet orta boy muz, 3 adet ceviz içi (veya badem ya da fındık)

Akşam yemeği: 1 porsiyon az yağlı köfte veya et, tavuk ya da balık yemeği, 8-9 yemek kaşığı pilav ya da makarna, 1 kase yoğurt, bol salata

Ara öğün: 1 adet meyve veya 1 bardak yağsız süt veya ayran, 8-9 adet çiğ badem



 

Our Score