5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 198-201-202-203-204-205 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Zaman İçinde Gezerken Gördüklerimiz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205


5. Sınıf Türkçe Kitabı Zaman İçinde Gezerken Gördüklerimiz Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 198-201-202-203-204-205


Hazırlık


1. İnsanın tarihini bilmesi neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Tarihimizi öğrenmek geçmişimizi anlamamızı sağlar.

Geçmişimizi anlayıp günümüzü daha iyi yorumlayabilir geçmiş ve gelecek bağlantısını sağlıklı bir şekilde kurarak analiz yeteneğimizi geliştirebilirsin.

Tarih öğrenmek günümüzde yapılmak istenen oyunları anlamada ve milli birlik ve beraberliğimizin daha da kuvvetlenmesine de yardımcı olacaktır.

Uzun Cevap :

Her vatandaşın kendi devletini mi önce senin tarihini bilmesi çok önemlidir.

Tarihi öğrenmek geçmişi anlamamıza yardımcı olur.

Tarihimiz hakkında söylenen yanlış bilgilere aldanmamak ve kalmamak açısından çok önemlidir.

Tarihimizi öğrenmek günümüzü yorumlamak açısından da çok önemlidir.

Tarih içinde bulunmuş olduğumuz günün temelini oluşturur ve geçmişte yaşanmış olan olaylar günümüzde olan olayların tekrarı ve devamı gibidir.

Ancak geçmişini tam olarak bilen bir insan günü anlayabilir yorumlayabilir.

Tarih öğrenmek geleceğimize şekillendirmemiz açısından da çok önemlidir.

Tarih bilmek geçmişten çıkardığımız dersler sayesinde aynı hatalara düşmemek, dostu ve düşmanı ayırabilmek açısından da bize de büyük faydalar sağlar.

Tarih öğrenmek kişinin eleştirel düşünmesi, problem çözme yeteneği ve analiz etme becerilerini geliştirir.

Geçmiş ve geleceği çözümlemeye çalışmak aralarındaki bağlantıyı bulmak kişinin kendini yenilemesine ve öğrenmeye devam etmesine teşvik eder ve farklı bir bakış açısı geliştirmesine yardımcı olur.

Tarihimizi öğrenmek iyi bir vatandaş olmamıza yardımcı olur.

Tarih öğrenmek birlik ve beraberliği güçlendirdiği gibi toplumsal farkındalığı artırır ve ayrışmak yerine bir olmanın ne kadar önemli olduğunu bizlere hatırlatır.

Ayrıca tarih öğrenmenin bir diğer güzel yanı ise kültürel zenginliğimizin korunmasını sağlaması ve bize zenginleştirmesidir.

Bu sayede tarih geçmişimizi anlamak geleceğimizi şekillendirmek daha iyi bir insan ve toplum anlamamız açısından çok önemlidir.


2. Sizce gelecekte zamanda yolculuk mümkün olacak mıdır? Neden?


Kısa Cevap :

Ben gelecekte zamanda yolculuk yapılacağını düşünmüyorum.

Teknoloji her alanda gelişebilir ancak zaman yaşanan ve biten bir kavram olduğu için içerisinde yolculuk yapacağına inanmıyorum.

Uzun Cevap :

Ben gelecekte zamanda yolculuk yapmanın mümkün olacağını düşünüyorum.

Bazı kurallara göre ışık hızından hızlı hareket edilebilirse zaman geriye doğru akabilir ve geçmişe gidebilir.

Bu ihtimal ve yapılan teknolojiler ileride belki de bunu mümkün olabileceğini bize ışık tutmaktadır.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 201 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen kelimelerin ve kelime grubunun anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmacadaki yerlerine yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.


(AKINCI-BULUŞ-CÜMBÜŞ-HİSAR-HOMURDANMAK-KENDİNİ YİTİRMEK-MOLOZ-DİNAMO)


Cevap :

1. Aşırı duygulanma dolayısıyla çevrede olup bitenin farkına varamamak. KENDİNİ YİTİRMEK
2. Herhangi bir mekanik enerjiyi elektrik akımına çeviren aygıt. DİNAMO
3. Öfke, kızgınlık, can sıkıntısıyla anlaşılmaz sesler çıkarmak. HOMURDANMAK
4. Bir şehrin veya önemli bir yerin korunması için taştan yapılmış, yüksek duvarlı ve kuleli, çevresinde hendekler bulunan küçük kale. HİSAR
5. Düşman ülkesine akın yapan savaşçı. AKINCI
6. Toprak ve kireçle karışık taş kırıntıları, yapı döküntüsü, inşaat atığı. MOLOZ
7. Neşeli, hoşça vakit geçirme işi. CÜMBÜŞ
8. Bilinen bilgilerden yararlanarak daha önce bilinmeyen yeni bir bulguya ulaşma veya yöntem geliştirme, icat. BULUŞ


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 202 Cevapları


2. Etkinlik


Soru : Metinde geçen gerçek, mecaz ve terim anlamlı sözcükleri aşağıya yazınız.


Cevap :

Gerçek anlamlı kelimeler :

  1. bilgisayar
  2. bisiklet
  3. zaman
  4. ışık
  5. renk
  6. çevre
  7. baba

Mecaz anlamlı kelimeler :

  1.  kendine gelmek
  2. keskin bakış
  3. yol almak
  4. eziyet çekmek
  5. söze girmek
  6. akıp gitmek
  7. Sözünü kesmek

Terim anlamlı kelimeler :

  1. Çağ
  2. Pil
  3. Dinamo
  4. Selçuklular
  5. Hattiler
  6. Hititler
  7. Sümerler

3. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki kelimelerden yapım eki almış olanları işaretleyiniz.


Cevap :

simitçi
silgi✓
bencil✓
şemsiye

karga
dağcı✓

pazar

Türkçe
gözcü

yolluk

çekici


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları metne uygun şekilde sözlü olarak cevaplayınız.


Zaman bisikletiyle yolculuk yaparken görülebilen tek şey nedir?


Cevap :

Zaman bisikleti ile yolculuk yaparken görülebilen tek şey sizi çepeçevre sarmış, uçuşan bir ışık ve renk cümbüşüdür.


Zaman bisikletinin durmasının sebebi nedir?


Cevap :

Zaman bisikletinin durmasının sebebi pilinin bitmesidir.


Zaman yolcuları zaman bisikletini tekrar çalıştırmak için nasıl bir çözüm buluyorlar?


Cevap :

Zaman yolcuları Zaman bisikletini tekrar çalıştırmak için buldukları çözüm bilgisayarı bisikletin dinamosuna bağlamak ve öyle gitmek.


Zaman bisikletinin pedallarını kim çeviriyor?


Cevap :

Zaman bisikletinin pedallarını babaları çeviriyor.


Yolcular, zaman bisikletinin pedallarını çevirmeye başladıktan sonra kimleri gördüler?


Cevap :

Yolcular bir gün zaman bisikletinin pederlerini çevirmeye başladıktan sonra Hititler, Hititler, Sümerler Büyük İskender , Selçuklular ve Osmanlı akıncılarını görüyor.


Metnin kahramanları, tarihteki hangi önemli olaylara tanıklık ediyorlar?


Cevap :

Metin kahramanları, tarihteki üyük iskender’in Anadolu’yu geçip gittiğine, Anadolu’da anıtsal yapılar yapıldığına, İstanbul’da Rumeli Hisarı’nın sağlam olduğu zamana ve Fatih Sultan Mehmet zamanına tanıklık ediyorlar


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 203 Cevapları


5. Etkinlik


Soru : Metnin hikâye unsurlarını yazınız.


Cevap :

Şahıs kadrosu : Çuka, Anin , Yağmur, Damla ve babaları

Olay : Yağmur Damla ve babalarının Karain mağarasına gidip orada Çukaanin’ le tanışıp tarihe yolculuk yapmalarını anlatıyor.

Zaman :  1453 , İstanbul’un fethedildiği zaman

Yer (mekân) : İstanbul, Rumeli Hisarı, İstanbul surları


6. Etkinlik


Soru : Metindeki olayları oluş sırasına göre anlattıktan sonra özetleyerek aşağıya yazınız.


Cevap :

Damla, yağmur ve babaları zaman içerisinde yolculuk yapabilen bisiklet ile tanımadıkları bir yere ve bir zamana gitmeleri ile başlıyor.

Tarih arası yolculukta bilgisayarın telinin gücünün bitmesi sonucunda bilgisayara bisikletin denemosuna bağlayıp pedalleri çevirerek yola devam etmeye çalışıyorlar.

Yavaş gidebildikleri için Hattiler, Sümerler’i görüyorlar.

Rumeli Hisarı rgül Büyük İskender Birgül Selçuklular ve Osmanlı akıncılarını görüp İstanbul’un fethini izliyorlar

Babası yorulup zamanda yolculuk yapmak istememesi sonucunda ise bisikleti bırakıyorlar.


7. Etkinlik


Soru : Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları belirleyerek yazınız.


Cevap :

Gerçek unsurlar : Tarihte yaşayan devletler، kişiler

Kurgusal unsurlar : tarihte yolculuk


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 204 Cevapları


8. Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen noktalama işaretlerinin birer görevini yazınız. Ardından noktalama işaretlerini birer cümle içinde kullanınız.


Cevap :

Ünlem

Görevi : sevinme korkma gibi duyguları ifade etmek için cümlelerin veya kelimenin sonuna konur
Cümlem : Eyvah! Bunlar da ne?

Nokta

Görevi : cümlenin bittiğini belirtmek için konuş
Cümlem : çalışırsan elbette başarırsın.

Virgül

Görevi : art arda sıralanmış eş görevli sözcüklerin arasında kullanılır.
Cümlem : Pazardan elma , armut ve kestane aldım.


9. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfa getirdiğiniz fotoğrafları öğretmeninizin kontrolünde tahtaya yapıştırınız.
Bir zaman makinesi icat ettiğinizi düşününüz. Zaman makinenizle tahtadaki fotoğraflarda bulunan yerlerden hangisine gitmek isterdiniz? Bu yere gitmek istemenizdeki sebepler nelerdir? Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.


Kısa Cevap :

Zaman Makinesi yolculuk yapabilseydim dinozorlar çağına yolculuk yapmak isterdim.

Dinozorlar var sana gitmek istemem de ki sebep o zaman çok merak etmem ve dinazorları zorları yakından görebilmektir.

Uzun Cevap :

Bir zaman makinesi icat edebilseydim tarihte Istanbul fethedildiği zamana gitmek isterdim.

İstanbul’un fethedilmesi için gemiler karadan yürütüldü ve büyük mühendislik zekası gerektiren icatlar yapıldı.

Büyük kahramanlık örneği gösterildi ve hiç aşınma sanılan surlar aşılmış oldu.

Bu yüzden o ara taraklık edebilmek ve tarihe geçen bu büyük anı yakından görmek isterdim.


10. Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen bir buluşa ait işlem basamaklarını okuyunuz. İşlem basamaklarına uyarak bir buluş yapmanın mümkün olup olmadığı hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.


1. Düşünün : İlginizi çeken ve bilgi sahibi olduğunuz alan ne? Yeni bir ürün icat etmek istiyorsanız bilgi birikiminizin olduğu bir alana odaklanmanız gerekir.

2. Bir fikir seçin : Olası bütün seçenekleri düşündükten sonra icat için en iyi fikri seçin. Sıra geldi projenin detaylarını düşünmeye. İcadınızın nasıl görünmesini istiyorsunuz? Kafanızdaki imaja göre birkaç taslak çizin ve daha sonra bazı önemli soruları dikkate alın. Bu ürünü geliştirmek için neler ekleyebilirsiniz? İcadınızı özel yapan şey nedir ve insanlar neden bu ürünü almak istesinler? İcadınızı iyi yapan şey nedir?


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 205 Cevapları


3. İcadınızı araştırın : İcadınız konusunda kendinize güveniyorsanız ve gerekli bütün değişiklikleri yaptıysanız fikrinizin gerçekten eşsiz olduğundan emin olmak için güvenilir kaynaklardan araştırma yapın.

4. İcadınızı yapın : İcadınızı yaparken uygun malzemeler kullandığınızdan emin olun. İlk seferde icadınızdan bir adet yaparak çalışıp çalışmadığını test edin. Malzeme israfından kaçının. Geri dönüşümden faydalanın. İcadınızı yaparken yaralanmalardan korunmak için uygun kıyafetler tercih edin.

5. Bir sunum hazırlayın : Faydalı bilgiler, görseller ve şemalar kullanın. Ürünün özelliklerini, kullanım şekillerini gösterdiğinizden emin olun. Hazırladığınız sunumu icadınızın tanıtımı ve bilgilendirme için kullanın.


Cevap :

Bu basamaklar yapılabildiği zaman bir icat yapabileceğini ve başarıya ulaşabileceğini düşünüyorum.

Bu işin basamaklarında her şey eksiksiz düşünülmüş ve güzel bir yol takip edilmiş.


Sonraki Derse Hazırlık


Soru : Gelecekte haberleşme araçlarında meydana gelebilecek değişimleri araştırınız.


Cevap :

Gelecekte haberleşme araçlarında büyük değişiklikler meydana gelebileceğini düşünüyorum.

Robotik hayatın her anı yayacağını ve neredeyse bütün işlerin robotlar tarafından yapılabileceği bir zamana geleceğimizi düşünüyorum.

Işınlanma akıllı ev gibi birçok teknolojik ürünün hayatımıza yerleşeceğini düşünüyorum.



 

Our Score