5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları, öğrencilerin dil bilgisi, okuma ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlayan etkinliklerle doludur. Bu sayfalarda yer alan sorular, öğrencilerin konuları daha iyi kavramalarına yardımcı olur. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin okuma anlama becerilerini geliştirmeleri için özel olarak hazırlanmış etkinlikleri içerir.
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilere Türkçe derslerinde yardımcı olabilecek önemli kaynaklardan biridir. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her sayfanın konularına özel hazırlanmış cevaplarıyla öğrenme sürecini kolaylaştırır. 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları, öğrencilerin ders içi başarılarını artırmayı hedefleyen etkinliklerle doludur.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51
Keşif Yolculuğu
Soru : İp oyunlarından hangilerini biliyorsunuz? Siz bunlardan hangilerini oynamayı daha çok seviyorsunuz?
Kısa Cevap : Seksek ve ip atlama oyunlarını biliyorum. En çok ip atlama oyununu oynamayı seviyorum.
Uzun Cevap : İp oyunları arasında en çok ip atlama ve seksek oyunlarını biliyorum. İp atlama hem bireysel olarak hem de grup halinde oynanabilen eğlenceli bir oyundur. Özellikle ip atlama oyununu daha çok seviyorum çünkü hem hareketli hem de arkadaşlarımla oynarken çok eğleniyoruz. Seksek ise daha sakin bir oyun olduğu için daha az oynuyorum.
Soru : Yazı yazarken büyük harfleri hangi amaçlarla kullanıyorsunuz? Söyleyiniz
Kısa Cevap : Cümle başlarında, özel isimlerde ve bazı kısaltmalarda büyük harf kullanıyorum.
Uzun Cevap : Yazı yazarken büyük harfleri cümlelerin başında, özel isimlerde, şehir adları, kişi adları, kurum adları gibi yerlerde kullanıyorum. Ayrıca bazen kısaltmalarda ve vurgu yapmak istediğim kelimelerde de büyük harf kullanırım. Büyük harfler yazıda belirli yerleri vurgulamak ve doğru anlamı vermek için önemli bir rol oynar.
Soru: Metnin başlığını ve görsellerini inceleyiniz. Bunlardan hareketle metinde neler anlatılabileceğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi 1. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap: Başlık ve görselleri incelediğimde metnin iple oynanan oyunlar hakkında olacağını düşünüyorum. Çünkü başlıkta ve görsellerde ip ile ilgili unsurlar yer alıyor, bu da metnin ip oyunlarını anlatabileceği izlenimini veriyor.
Soru: Metni öğretmeninizin okuma hızına, vurgu ve tonlamasına dikkat ederek dinleyiniz.
Cevap: Metni öğretmenimin okuma hızına, vurgu ve tonlamasına dikkat ederek dinledim ve metni daha iyi anladım.
Soru: Öğretmeninizi dinlerken anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını işaretleyiniz. Ardından bunlara ve anlamlarına yönelik tahminlerinizi 2. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap: Anlamını bilmediğim kelimeler: Halat, aktivite, rekabet, gereksinim, hamle. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ederken, halatın ip türü bir nesne olduğunu, aktivitenin bir etkinlik olduğunu, rekabetin yarışma durumu olduğunu, gereksinimin ihtiyaç anlamına geldiğini ve hamlenin bir hareket ya da adım olduğunu düşündüm.
Soru: Okuma hızınızın, vurgu ve tonlamanızın öğretmeninizinki gibi anlamı yansıtacak biçimde olmasına özen göstererek metni sesli okuyunuz.
Cevap: Metni sesli okurken öğretmenim gibi doğru vurgular yapmaya ve tonlamaya dikkat ettim, böylece metni daha anlamlı bir şekilde seslendirdim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.
Cevap : Başlık ve görsellerden yola çıkarak, metnin ip ile oynanan oyunlar hakkında olduğunu düşündüm. Çünkü hem başlıkta hem de görsellerde sürekli ip figürleri yer alıyor, bu da bana ip oyunlarının anlatılacağını düşündürdü.
Soru : b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizde öne sürdüğünüz gerekçelerin uygun olup olmadığını açıklayınız.
Cevap : Evet, metnin içeriğiyle ilgili tahminim doğruydu. Başlık ve görsellerle ilgili öne sürdüğüm gerekçeler de metnin içeriğiyle uyumlu çıktı.
2. ETKİNLİK
Soru : Belirlediğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe
Sözlük’ten bularak yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap :
- Halat
Tahmin: Kalın, güçlü bir ip.
Sözlük Anlamı: Çok sayıda ince ipliklerin birbirine dolanmasıyla elde edilen kalın ip. - Gereksinim
Tahmin: İhtiyaç, zorunluluk.
Sözlük Anlamı: Gerekli olma durumu, ihtiyaç. - Aktivite
Tahmin: Yapılan eğlenceli veya fiziksel etkinlikler.
Sözlük Anlamı: Etkinlik, faaliyet. - Hamle
Tahmin: Bir hareket yapma, ilerleme çabası.
Sözlük Anlamı: Bir işi yapmak için girişilen atılım, hareket. - Rekabet
Tahmin: Yarışma, başkalarıyla mücadele etme durumu.
Sözlük Anlamı: Aynı amacı elde etmek için yarışma durumu. - Bayrak koşusu
Tahmin: Bir yarış türü, takım üyelerinin sırayla yarışması.
Sözlük Anlamı: Bir yarış türü, takım üyelerinin sırayla koşup birbirlerine bayrak teslim ettikleri koşu yarışı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinde en çok tekrar eden ve metnin konusunu destekleyen kelimeleri belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Cevap : İp, oyun, halat, oynamak, takım, oyuncu, hedef, hamle, amaç.
Soru : b. Yazdığınız kelimelerin metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmenizde yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet, bu kelimelerin metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmemde yeterli olduğunu düşünüyorum. Çünkü bu kelimeler metinde geçen ana temayı açıkça ortaya koyuyor. “İp, oyun, halat, takım, oyuncu, hedef” gibi kelimeler, metnin oyunlarla ilgili olduğunu ve ip kullanılarak oynanan oyunların anlatıldığını açıkça gösteriyor. Özellikle bu kelimeler, oyunun yapısını, kurallarını ve nasıl oynandığını anlatan önemli ipuçları veriyor.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden ve deneyimlerinizden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
1. Metinde hangi oyunlardan bahsedilmektedir? Siz bunlardan hangilerini
oynuyorsunuz?
Cevap : Metinde halat çekme, ip çevirme, ip atlamalı bayrak koşusu, lazer oyunu ve kedibeşiği oyunlarından bahsedilmektedir. Bunlardan halat çekme ve ip atlamayı oynuyorum.
2. “Kedibeşiği” adlı oyunda neden hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz? Açıklayınız.
Cevap : Kedibeşiği oyununda ipleri düğümlemeden farklı biçimlere sokmak için hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz. Eğer düşünmeden hareket edersek, ipler karışır ve oyun sona erer. Bu nedenle, dikkatli olmalı ve stratejik düşünmeliyiz.
3. Metinde anlatılanlarla sizin oynadığınız ip oyunlarının benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap : Metinde anlatılan oyunlar ile benim oynadığım ip oyunları arasında benzerlik olarak fiziksel aktivite gerektirmeleri ve takım halinde oynanabilmeleri vardır. Farklı olarak, lazer oyunu gibi bazı oyunlar daha karmaşık kurallara sahip ve belli bir düzenek gerektirirken, benim oynadığım ip atlama gibi oyunlar daha basittir.
4. Metinden hareketle kuralların bir oyun için neden önemli olduğunu açıklayınız.
Cevap : Kurallar, oyunun adil ve düzenli bir şekilde oynanmasını sağlar. Her oyuncunun ne yapması gerektiğini bilmesini sağlar ve rekabetin keyifli bir şekilde devam etmesine olanak tanır. Ayrıca, kurallar oyun sırasında anlaşmazlıkların önüne geçer.
5. Metinde verilen oyun isimlerini oyunların içeriğine uygun buluyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet, oyun isimlerini içeriğe uygun buluyorum. Örneğin, “halat çekme” oyunun adı oyunda yapılan ana eylemi tam olarak ifade ediyor. Aynı şekilde “ip çevirme” ve “kedibeşiği” oyunlarının isimleri de oynanış şekilleriyle uyumlu.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Metinden iki oyun belirleyerek oyunlarla ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap :
- Halat Çekme Oyunu
- Gerekli Malzemeler: Sağlam bir halat.
- Oyuncu Sayısı: İki takım, her takımda en az 3 oyuncu.
- Oynanış: İki takım halatın iki ucundan tutarak ipi kendi taraflarına çekmeye çalışır. Amaç, karşı takımı sınır çizgisini geçmeye zorlamaktır.
- İp Çevirme Oyunu
- Gerekli Malzemeler: Bir atlama ipi.
- Oyuncu Sayısı: En az 5 oyuncu.
- Oynanış: Bir oyuncu ipi ortada çevirir, diğer oyuncular ipin yetişebileceği uzaklıkta bir çember oluşturur ve ip çarpmadan zıplar.
Soru : b. İki oyun arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyleyiniz
Cevap :
Benzerlik: Her iki oyun da takım halinde oynanabilir ve fiziksel beceri gerektirir.
Farklılık: Halat çekme oyununda oyuncular güç kullanarak ipi çekmeye çalışırken, ip çevirme oyununda oyuncular çevrilen ipten kaçmaya çalışarak zıplar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Ailenizle ev dışında yaptığınız etkinlikleri aşağıdaki alanlara yazınız.
Cevap :
Sosyal Etkinlikler:
- Piknik yapma
- Akraba ziyaretleri
- Doğa yürüyüşleri
Eğlenme Amaçlı Etkinlikler:
- Sinemaya gitme
- Lunaparka gitme
- Alışveriş merkezinde oyun alanlarında vakit geçirme
Kültürel Etkinlikler:
- Müzeleri gezme
- Tiyatroya gitme
- Tarihi yerleri ziyaret etme
Soru : b. Yazdığınız etkinliklerden en çok keyif aldığınız etkinliği belirleyiniz. Bu etkinlikle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Hangi sıklıkla bu etkinliği yapıyorsunuz?
Cevap : Haftada bir kez sinemaya gidiyoruz.
2. Etkinlikte neler yaparsınız?
Cevap : Film izler, ardından ailece film hakkında sohbet ederiz. Bazen film öncesi ya da sonrası bir şeyler atıştırırız.
3. Bu etkinlikte özel bir görev veya sorumluluğunuz oluyor mu? Oluyorsa kısaca açıklayınız.
Cevap : Biletleri almak ve sinema salonunda aileme uygun yerleri ayarlamak benim sorumluluğum.
4. Bu etkinliği yaparken ne tür duygular hissediyorsunuz?
Cevap : Heyecan, mutluluk ve rahatlama hissediyorum. Özellikle ailemle birlikte vakit geçirdiğim için huzurlu oluyorum.
5. Bu etkinliği diğerlerinden daha fazla sevmenizin sebebi nedir?
Cevap : Filmler, ailemle paylaştığım eğlenceli anları ve ortak ilgi alanlarımızı pekiştiriyor. Birlikte aynı anda farklı duygular yaşamak çok hoşuma gidiyor.
Soru : c. Yukarıda yazdıklarınızı da kullanarak ailenizle geçirdiğiniz özel bir günü anlatan konuşma yapınız.
Cevap :
Geçen hafta ailemle çok keyifli bir gün geçirdik. Sinemaya gitmeye karar verdik ve birlikte izlemek için bir film seçtik. Hepimiz çok heyecanlıydık çünkü bu, uzun zamandır sabırsızlıkla beklediğimiz bir filmdi. Sinemaya gitmeden önce biletleri almak benim görevimdi, her zamanki gibi bu işi başarıyla hallettim! Filmden önce küçük bir kafede bir şeyler atıştırdık, ardından sinemaya geçtik. Film sırasında hem güldük hem de heyecanlandık.
Film bittikten sonra, dışarıda hava serin olduğu için sıcak çikolata içmeye karar verdik ve film hakkında uzun uzun konuştuk. Bu tür günler benim için gerçekten çok özel, çünkü ailemle kaliteli zaman geçirmek beni mutlu ediyor. O günün sonunda evimize dönüp rahatlamış bir şekilde uykuya daldık.
Soru : ç. Konuşma sürecinize yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız ve yönergeleri uygulayınız. Bunlardan hareketle güçlü ve zayıf yönlerinizi belirleyiniz.
1. Konuşmanızı yaparken en çok nerede zorlandınız?
Cevap : En çok olayları sırasıyla anlatırken ve hissettiklerimi ifade ederken zorlandım.
2. Konuşurken neler hissettiniz? Bunlar konuşma sürecinizi etkiledi mi?
Cevap : Heyecan ve biraz da gerginlik hissettim. Bu duygular, konuşma hızımı etkiledi ve bazı yerlerde kelimeleri toparlamakta zorlandım.
3. Sizce öğretmeniniz konuşmanızda en çok neyi beğenmiş olabilir?
Cevap : Duygularımı samimi bir şekilde ifade etmemi ve ailemle olan güzel anıları içten bir şekilde paylaşmamı beğenmiş olabilir
4. Bir sonraki konuşmanızda neleri düzenlemeniz gerektiğini not ediniz.
Cevap : Daha sakin kalmayı ve kelimeleri daha düzgün seçmeyi düzenlemem gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca olayları anlatırken daha kısa ve öz olmalıyım.
5. Yaptığınız konuşmayla ilgili öğretmeninizin de geri bildirimlerini alınız.
Cevap : Öğretmenimden aldığım geri bildirimlerde, anlatımımın samimi olduğunu ancak bazı yerlerde daha net ve belirgin konuşmam gerektiğini söyledi.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görseli inceleyerek görselle ilişkili kavramları işaretleyiniz.
Cevap : İletişim, Dostluk, Oyunseverlik, Öz güven, Saygı
Soru : b. İşaretlediğiniz kavramları neden seçtiğinizi görseldeki ayrıntılardan örnekler vererek açıklayınız.
Cevap : Görseldeki çocuklar, birlikte oyun oynadıkları için aralarında mutlaka bir iletişim vardır. Aynı zamanda, bu etkileşim onların dostluk bağlarını güçlendirdiğini de gösteriyor. Oyun oynamaları, oyunlara olan ilgilerini ve oyunseverliklerini ortaya koyuyor. Çocukların yüzlerindeki mutluluk ise, öz güven sahibi olduklarını ve birbirlerine karşı duydukları sevgi ve bağlılığın bir göstergesi.
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda virgülün farklı amaçlarla kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını, virgülün kullanım amacını ve örneklerden hareketle oluşturabileceğiniz kuralı tablolardaki uygun alanlara yazınız.
Cevap :
1. Kıymetli dostlarım( , ) öncelikle hepinize bir müjde vermek istiyorum.
2. Elbette ortada bir buz( , ) sargı bezi( , ) sedye( , ) ambulans falan yoktu.
3. Okumak( , ) okumak( , ) sürekli okumak istiyorum son zamanlarda.
4. Kedibeşiği( , ) ayatori( , ) ip oyunu adlarından birini tercih edebilirsiniz.
5. Oyun çocuğun hayal gücünü( , ) zihinsel ve duygusal gelişimini( , ) sosyal becerilerini destekler.
6. Düşünmek( , ) düşünmek( , ) yine düşünmek gerek bu ülkenin nasıl kurulduğunu.
7. Canım annem( , ) sen benim hem ebeveynim hem de en iyi oyun arkadaşım oldun.
8. Hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar… Biraz da arkadaşlarınla oyna.
9. Sayın Okul Müdürüm( , ) Öncelikle zekâ oyunları turnuvamıza katılımınız için size teşekkür etmek istiyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap :
1. Grup
Cümle numarası : 1,7 ve 9
Kullanım Amacı : Hitap kelimelerini belirtmek
Kural : Hitap için kullanılan kelimelerin sonuna konur.
2. Grup
Cümle numarası : 2 ve 4
Kullanım Amacı : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Kural : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimelerin arasına konur.
3. Grup
Cümle numarası : 3, 6 ve 8
Kullanım Amacı : Tekrarlanan kelimeleri ayırmak
Kural : Anlatıma ve anlama güç katmak için tekrarlanan kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap :
1. Kural için örneğim:
Cümle: “Sevgili arkadaşlarım, bugün çok eğlenceli bir gün geçireceğiz.”
Açıklama: Hitap kelimesi olan “Sevgili arkadaşlarım”dan sonra virgül kullanılmıştır.
2. Kural için örneğim:
Cümle: “Kalem, defter, silgi ve kitap aldım.”
Açıklama: Eş gövdeli kelimeler olan “kalem,” “defter,” “silgi” ve “kitap” arasında virgül kullanılmıştır.
3. Kural için örneğim:
Cümle: “Düşünmek, düşünmek, düşünmek gerek!”
Açıklama: Tekrarlanan kelime olan “düşünmek”ler arasında virgül kullanılarak vurgulanmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Nokta ve virgülle ilgili aşağıda verilen görevi “istasyon tekniği” ile yönergeler doğrultusunda yapınız.
Cevap :
1. Grup Oluşturma ve Gözlemci Seçimi
Öğrenciler 2-3 kişilik gruplar oluşturur ve her grup bir gözlemci belirler. Gözlemcinin görevi, istasyonlardaki çalışmaların ilerleyişini takip etmek ve grubun süreye uyup uymadığını kontrol etmektir.
2. İstasyonlar
Gruplar, istasyonlarda sırayla çalışarak etkinlikleri tamamlayacaktır.
- 1. İstasyon: Afiş Tasarımı
Görev: Nokta ve virgülün işlevlerini anlatan bir afiş tasarlamak. Afişte kısa açıklamalar ve örnekler yer almalıdır.
Katkı: Gruplar, afişe yeni bilgiler veya örnekler ekleyebilir. - 2. İstasyon: Broşür Hazırlama
Görev: Nokta ve virgülün kullanımlarını gösteren bir broşür hazırlamak. Yanlış kullanım örnekleri de broşürde yer almalıdır.
Katkı: Gruplar, broşüre açıklayıcı görseller ve ek bilgiler ekleyebilir. - 3. İstasyon: Slogan Üretme
Görev: Nokta ve virgül kullanımını teşvik eden özgün sloganlar üretmek.
Katkı: Gruplar, önceki sloganları geliştirebilir veya yenilerini ekleyebilir.
3. Zaman Yönetimi
Her grubun bir istasyonda geçireceği süre 3 dakikadır. Gözlemcinin rehberliğinde, gruplar sırayla çalışarak etkinliği tamamlayacaktır.
4. Sonuç
Tüm istasyonlardaki çalışmalar tamamlandıktan sonra, afiş, broşür ve sloganlar sınıf panosunda sergilenecektir. Bu etkinlik, işbirliği içinde öğrenmeyi ve noktalama işaretlerinin doğru kullanımını pekiştirmeyi amaçlamaktadır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metinde büyük harflerin kullanım alanlarından bazılarının örnekleri verilmiştir. Metni inceleyiniz ve büyük harflerin benzer kullanımlarını gruplandırınız.
Cevap :
1. Kişi İsimleri ve Unvanlar Örnekler: Boncuk (kedi adı), Maviş (kuş adı), Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
2. Tarih ve Zaman Örnekler: 9 Haziran 2024, 9 Haziran 2017, Pazar, Cuma
3. Özel İsimler Örnekler: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
4. Özel Adlar Örnekler: Vali Bey
5. Başlangıç Harfi Örnekler: Metindeki cümlelerin başındaki ilk kelimeler (örn. “Bugün,” “Sabah,” “Hayatımda”)
Soru : b. Oluşturduğunuz gruplardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturup aşağıya yazınız.
Cevap :
Büyük Harf Kullanım Kuralları
- Kişi İsimleri ve Unvanlar:
- Kişi adları, soyadları ve unvanları büyük harfle başlar.
- Örnek: Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
- Kişi adları, soyadları ve unvanları büyük harfle başlar.
- Tarih ve Zaman:
- Tarih, gün adları, ay adları ve özel isimler büyük harfle başlar.
- Örnek: 9 Haziran 2024, Pazar, Cuma
- Tarih, gün adları, ay adları ve özel isimler büyük harfle başlar.
- Özel İsimler:
- Ülke, şehir ve coğrafi yer isimleri büyük harfle yazılır.
- Örnek: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
- Ülke, şehir ve coğrafi yer isimleri büyük harfle yazılır.
- Özel Adlar:
- Unvanlar ve özel adlar daima büyük harfle başlar.
- Örnek: Vali Bey
- Unvanlar ve özel adlar daima büyük harfle başlar.
- Cümle Başlangıcı:
- Her cümle büyük harfle başlar.
- Örnek: “Bugün, 9 Haziran.”
- Her cümle büyük harfle başlar.
Soru : c. Aşağıda verilen cümleleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek ve noktalama işaretlerini uygun yerlere koyarak yeniden yazınız.
Cevap :
- Aslı, Ceren ve Mehmet körebe oynuyor.
- Okulumuzda 21 Haziran Salı günü akıl oyunları turnuvası başlıyor.
- Aysel, köpeği Fındık’la sahilde oynuyordu.
- Çocuk oyunları şenliği için Azerbaycan Cumhuriyeti’ne gidiyoruz.
- Okulumuza gelen doktor Ahmet Bey, oyunların çocuklar için önemini anlattı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : a. Arkadaşlarınızla oynarken en çok eğlendiğiniz geleneksel oyun hangisidir? Söyleyiniz.
Cevap : Arkadaşlarımla oynarken en çok eğlendiğim geleneksel oyun “yakar top”tur. Bu oyun, hem hareketli hem de rekabetçi olduğu için oldukça keyifli geçiyor. Takımlar halinde oynuyoruz ve topu yakalamak için sürekli koşmak zorundayız. Herkesin heyecan içinde olduğu bu oyun, birlikte vakit geçirmenin ve eğlenmenin en güzel yollarından biri!
Soru : b. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Cevap : Telefonunuzdan karekodu okutunuz.
Soru : c. İzlediğiniz çoklu ortamda oyunlarla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırınız.
Cevap : Oyunların oynandığı ülkeleri ve oyunların adlarını sınıflandırabiliriz
Soru : ç. Yaptığınız sınıflandırmayı da kullanarak farklı coğrafyalarda benzer oyunların olmasıyla ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap :
Soru : d. Aşağıdaki soruları izlediğiniz çoklu ortamdan hareketle cevaplayınız.
1. İzlediğiniz çoklu ortamdaki karşılaştırılabilir unsurlar neler olabilir? Söyleyiniz
Cevap : Oyunlar ve Ülkeleri
2. Çoklu ortamda tanıtılan iki oyun seçiniz. Seçtiğiniz oyunların benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Yazınız.
Cevap : Farklı coğrafyalar, farklı kültürler ve gelenekler olsa da, çocukların özünde hep benzer hisleri ve ihtiyaçları vardır. Aynı yaş grubundaki çocuklar, zekâ düzeyleri ve ilgi alanları bakımından birbirlerine yakın oldukları için benzer oyunları tercih edebilirler. Ayrıca, kültürel etkileşimler ve iletişim, bu oyunların yayılmasını sağlıyor. Bu nedenle, dünya genelinde benzer geleneksel oyunlara rastlamak oldukça yaygındır.
3. Karşılaştırdığınız oyunlardan hangisini beğendiniz? Nedenleriyle söyleyiniz.
Cevap : Mendil kapmaca benim favorim çünkü takım çalışmasını teşvik ediyor ve arkadaşlarla birlikte oynarken çok eğleniyorum. Aynı zamanda, bu oyun sayesinde hem strateji geliştirme hem de hızlı düşünme yeteneğimi geliştiriyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru: Görselde alt yazı kullanılmasının amacı nedir? Bu tür çoklu ortamlarda alt yazı kullanılmasının başka hangi faydaları olabilir? Yazınız.
Cevap: Alt yazı, izleyicilere içerik hakkında daha fazla bilgi sunarak anlama kolaylığı sağlar. Özellikle farklı Türk lehçelerinde, örneğin Özbek Türkçesi gibi, dilin bazı kısımlarını anlamakta zorlananlar için faydalıdır. Ayrıca, işitme engelli bireyler için de önemli bir erişilebilirlik aracıdır.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamda yukarıdaki görsel ve benzerleri hangi görevi yerine getirmektedir? Bu tür bir görselin olmaması bir eksiklik oluşturur mu? Neden?
Cevap: Bu görseller, dünya çocukları arasında kardeşlik ve barış mesajı taşır. Barış temalı görsellerin eksikliği, bu olumlu mesajın yeterince iletilmemesine yol açar ve dolayısıyla bir eksiklik oluşturur.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamdan yazı, ses, müzik, video, görsel gibi unsurlardan birini çıkarmanız gerekseydi hangisini çıkarırdınız? Neden? Yazınız.
Cevap: Tüm bu unsurlar bir bütünlük oluşturduğundan, hiçbiri çıkarılamaz. Her biri, içeriğin zenginliğine katkı sağlar.
Soru: Tema sonunda yer alan “Dinleme/izleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak dinleme/izleme sürecindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap: Öz değerlendirme ölçeğini kişisel olarak doldurarak güçlü yönlerimi ve gelişime açık alanlarımı belirleyebilirim.
Soru: Karekodu okutarak “Oyun Dünyamız” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: İçerikte, dünyanın farklı yerlerindeki benzer ve farklı oyunlar ele alınmıştır. Bilye, topaç, halat çekme ve aç kapıyı bezirganbaşı gibi oyunların çeşitli versiyonları üzerinde durulmuş ve bu oyunların farklı kültürlerde nasıl anlam kazandığı anlatılmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki elektronik postayı inceleyiniz. Elektronik postada bulunan
“Kime” bölümüne kendi elektronik posta adresinizi yazınız.
Cevap : Bu kısımda kendi e-posta adresiniz yazınız.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Soru : b. Arkadaşınız Hatice’den gelen bu elektronik postaya aşağıdaki yönergeleri göz
önünde bulundurarak bir cevap yazınız.
Cevap :
Sevgili Hatice,
Evet, görseldeki oyun körebedir. İşte oyun hakkında kısaca bilgiler:
Körebe oynamak için geniş bir alana ihtiyaç var; bu alanın sınırları belirlenmeli. Oyunculardan biri ebe olarak kura ile seçilir. Ebe seçildikten sonra gözleri bir bez veya mendille kapatılır.
Oyuncular belirlenen sınırlar içinde hareket ederken, ebeye seslenir ve yakalanmamaya çalışır. Seslenme şekli tamamen oyunculara bağlıdır; örneğin, “Körebe, buradayım!” diyebilirler. Ebe bir oyuncuyu yakaladıysa, o kişinin ses çıkarması yasaktır. Ebe, yakaladığı kişinin yüzüne dokunarak kim olduğunu tahmin etmeye çalışır. Eğer doğru bilirse, yakalanan kişi ebe olur; yanlışsa, ebe olmaya devam eder.
Umarım bu bilgiler yeterli olur. İyi günler dilerim!
Sevgiler, Ümran
Soru : c. Yazdığınız e-postayı arkadaşınıza göndermeden önce oluşturduğunuz metnin oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız.
Soru : ç. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Soru : d. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap : Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.
Bu Görev Bizim
Soru : Geleneksel çocuk oyunlarını ve bunların kültürümüzdeki önemini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Kısa Cevap :
Geleneksel çocuk oyunları, kültürel mirasın önemli bir parçasıdır. Bu oyunlar, çocukların sosyal becerilerini geliştirmelerine, arkadaşlık ilişkilerini güçlendirmelerine ve fiziksel aktivitelerde bulunmalarına yardımcı olur. Aynı zamanda kültürel değerlerin nesilden nesile aktarılmasında önemli bir rol oynar.
Uzun Cevap :
Geleneksel çocuk oyunları, toplumların kültürel kimliğinin önemli unsurlarındandır. Bu oyunlar, eğlencenin yanı sıra sosyal ve kültürel becerilerin kazandırılmasında da fırsatlar sunar. Örneğin, körebe, saklambaç ve ip atlama gibi oyunlar, çocukların bedensel koordinasyonlarını artırırken dayanışma ve takım ruhunu geliştirmeye yardımcı olur.
Geleneksel oyunlar, aynı zamanda kültürel değerlerin ve toplumsal normların aktarımında kritik bir rol oynar. Her oyun, bulunduğu coğrafyanın kültürel dokusunu yansıtır. Örneğin, “sakalambaç” köy yaşamını, “çelik-çomak” ise strateji geliştirmeyi öğretir.
Sonuç olarak, geleneksel çocuk oyunları, çocukların fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerine katkıda bulunur ve kültürel kimliğin korunmasına yardımcı olur. Bu nedenle, bu oyunların önemi ve korunması, kültürel mirasımıza sahip çıkmak açısından büyük bir değere sahiptir.