5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40


5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40 KOZA Yayınları”

ABDULLAH DEDEM

Yolcu vapurları yaklaşıp uzaklaşıyordu iskeleye. Sandallar gidip geliyordu Kadıköy-Haydarpaşa arasında. Martılar uçuşuyordu kıyıya yakın. Arada hızla inip denizden bir şeyler kapıyorlardı. Yükselişleri de inişleri gibi hızlı oluyordu. Ötüşleri kavgacı, öfkeliydi tümünün. Birbirlerinden denizi kıskanıyorlardı sanki. Düdük sesleri ile selamlaşan vapurlar; martı seslerini bastırıyordu arada bir… İstanbul minareleriyle, kuleleriyle, görkemli yapılarıyla, güzel bir görünüm içindeydi. Gökyüzü mavi, güneş pırıl pırılsa; İstanbul daha da güzelleşir. Kadıköy’den bakanlar, güzelliği çoğalmış bir İstanbul görürler… Kıyıdaki “Halkın Çay Bahçesi”ndeydik. Masamız ön sıradaydı. Güneşli günde İstanbul’u rahat görebiliyorduk. Dedem çay içiyordu. Benim de elimde meyve suyu şişesi vardı. (…) Dedem hep karşıya bakıyordu. Dudaklarında gülümseyişin gerginliği vardı. İki yıldır İzmir’de oturuyordu. Uzak kaldığı kentini çok özlemiş olduğu belliydi.
— İzmir de İstanbul kadar güzel mi dedeciğim? dedim. Çayından bir yudum aldıktan sonra cevap verdi.
— İzmir mi? Hiç kuşkusuz İzmir de güzel bir kent. Ama gerçeği söylemek gerekirse: İstanbul bambaşkadır. Tüm dünya kentleri içinde ayrıcalığı vardır güzellikte. Baksana şu minarelere! Baksana kentin denize karşı görkemli duruşuna!.. Marmara Denizi ayna, İstanbul da ona bakan bir güzeller güzeli!.. (…)

Abbas ÇILGA (Kısaltılmıştır.)


1-6. soruları metne göre cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi martıların bir özelliği değildir?


A) Gürültücü olmaları B) Hızlı olmaları C) Sevecen olmaları D) Öfkeli olmaları


2. Abdullah Dede ile ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi doğrudur?


A) İzmir’i İstanbul’dan çok sevmesi
B) İki yıldır İzmir’de oturması
C) En sevdiği içeceğin çay olması
D) Her zaman güler yüzlü olması


3. Aşağıdakilerden hangisi metinde İstanbul’u güzel gösteren yapılar arasında sayılmıştır?


A) Hanlar B) Külliyeler C) Kütüphaneler D) Minareler


4. İstanbul’un aynası olan denizin adı nedir?


A) Akdeniz B) Ege Denizi C) Karadeniz D) Marmara Denizi


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


5. Aşağıdakilerden hangisi yazarın dedesinin İstanbul’u sevme nedenlerinden biri değildir?


A) Gün geçtikçe daha önemli bir kent hâlini alması
B) Tüm dünya şehirleri arasında ayrıcalıklı bir yeri olması
C) Birbirinden güzel camilere sahip olması
D) Denize karşı görkemli bir duruşa sahip olması


6. Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını metinden yararlanarak bulunuz. Bunları metindeki anlamları dışında birer cümlede kullanarak yazınız.


Cevap :

çirkin = güzel

Cümlem :  Güzelliğiyle, herkesi hayran bırakıyordu.

gelmek = gitmek

Cümlem : Sinemaya gitmek için hazırlanıyordu.

çıkmak = girmek

Cümlem :  Sınıfa girdiğinde doğum günü sürpriziyle karşılaştı.

yavaş = hızlı

Cümlem : Hızlı, davranarak birinci oldu.

Sahte = gerçek

Cümlem :  Gerçek bir kahraman gibi davrandı.


7. Cümlelerdeki noktalı yerleri aşağıda verilen kelimelerden uygun olanla tamamlayınız.


(atasözü-deyim-eş-gerçek-görenek-mecaz)


Cevap :

Söyleyeni belli olmayan (anonim), tecrübeler sonucunda oluşmuş, gerçeği içeren, topluma yol gösteren ve öğüt veren özlü sözlere atasözü denir.

Kimi atasözleri, yazılıp söylendiği gibi gerçek anlamında kullanılır.

Atasözlerinin birçoğu gerçek anlamında değil mecaz anlamda kullanılmaktadır.

Atasözleri kelimelerin eş anlamlısıyla ya da yerinin değiştirilmesiyle oluşturulamazlar. Çünkü atasözleri kalıplaşmış sözlerdir.

Bazı atasözleri, ait olduğu toplumun gelenek görenek inanç ve tavırlarını yansıtır.


8. Aşağıda noktalama işaretlerinin doğru kullanıldığı cümlelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış kullanıldığı cümlelerin başındaki kutucuklara da “Y” yazınız.


Cevap :

(Y) Annesine doğru, büyük emin fakat yavaş adımlarla ilerliyordu.

(D) Ona bu şekilde davranma hakkını sana kim veriyor?

(Y) Sen de oraya geliyor musun?

(Y) Derste pergel, iletki, ve gönye kullandık.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


(D)Sözcükler, genellikle cümle içindeki kullanışlarına göre anlam kazanırlar.

(D) Çabuk buraya gel, çok önemli bir şey oldu!

(Y) Koltuğu alana kadar üç mağaza, iki mobilya dükkânı, bir de, marangoz gezdik.

(D)Sınıftan çıkmanı o mu söyledi?

(Y) Şeref Efendi (1-1645) genellikle yaşadığı bölgeyi anlattı.

(Y) Kafamdaki bu sorulara bir cevap verebilecek misin?


9. Aşağıdaki atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz.


Cevap :

Herkes ancak kendi çevresinde değer taşır ve sözünü orada geçirebilir. (Her horoz kendi çöplüğünde öter.)

Giderini mutlaka gelirine uydurmalısın. (Ayağını yorganına göre uzat.)

İnsanlar küçük yaşta kolay eğitilir. (Ağaç yaş iken eğilir.)

Komşular en küçük şey için bile birbirlerine muhtaçtırlar. (Komşu komşunun külüne muhtaçtır.)

Karşılık beklemeden iyilik yap. (İyilik et denize at, balık bilmezse Halik bilir.)

İşleyen demir pas tutmaz.


10. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerdeki benzetme (teşbih) unsurlarını tespit ederek belirtilen yerlere yazınız.


Cevap :

Ahmet, aslan gibi güçlü bir çocuktu.

Benzeyen: Ahmet
Benzetilen: aslan
Benzetme edatı: gibi
Benzetme yönü: güçlü olması

Yanakları elma gibi kırmızıydı.

Benzeyen: Yanakları
Benzetilen: elma
Benzetme edatı: gibi
Benzetme yönü: kırmızı oluşu


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score