5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-62-63-64-65 KOZA Yayınları
5. Sınıf Türkçe Kitabı İngiliz Memiş Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 61, 62, 63, 64, 65
5. Sınıf Türkçe Kitabı İngiliz Memiş Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-62-63-64-65
Hazırlık
1. Ülkemizin başka bir devlet tarafından işgal edildiğini düşününüz. Böyle bir durumda neler hisseder, nasıl davranırdınız? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Ülkemizin başka bir devlet tarafından işgal edildiğini düşündüğümüzde üzülür ve ülkemiz için neler yapacağımız hakkında düşünceler içerisine kendimizi buluruz.
Bu durum karşısında iyi bir şekilde planlı bir şekilde milli mücadelenin oluşturulması ve düşmanların tek tek ülkemizden atılması için elimizden geleni yapılması gerekir.
Uzun Cevap :
Ülkemizin başka bir devlet tarafından işgal edildiğini düşünürsek bu bizim milli bağımsızlığımız ve mücadelemiz için en önemli faktörlerden bir tanesi olacaktır.
Çünkü Türk milletinin hiçbir şart ve hiçbir nedenle bağımsızlığın engellenmesi ve esarette altında yaşaması mümkün olmayacaktır.
Milli bağımsızlığımızın ve ülke bütünlüğümüzün korunması açısından kadın çocuk yaşlı genç ve asker demeden bağımsızlık ve milli mücadelenin başlatılması düşmanların tek tek ülkeden atılması ve tekrar bağımsızlığımızın elde edilmesi Hayati bir önem ifade etmektedir.
2. Kurtuluş Savaşı’nda milletimiz düşman işgali karşısında neler yapmıştır?
Kısa Cevap :
Kurtuluş Savaşı’nda milletimiz düşman işgali karşısında yer yerel olarak mücadele içerisinde bulunsa da zaman içerisinde düzenli ordu şeklinde Kurtuluş savaşı’nı yürütüldüğünü ifade edebiliriz.
Türk milletinin Kurtuluş Savaşı’ndan milletimizin düşman işgaline karşı temel amacı milli bağımsızlığın tekrar elde edilerek bağımsız bir Türk devletinin devamının sağlanmasıdır.
Uzun Cevap :
Kurtuluş Savaşı’nda milletimiz düşman işgali karşısında topyekün bir savaş içerisinde olduğunu ifade edebiliriz.
Milletimiz Kurtuluş Savaşı’nda düşmanları ülkemizden atmak için kadın çocuk demeden milli mücadele içerisinde erzak çorap giyecek silah ve insan olarak her koşulda her alanda milli mücadele’ye katılmış ve Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında etki etmiştir.
Kahraman Türk milletinin Kurtuluş savaşı için elinden gelen her şeyi yaparak tam bir bağımsızlık elde etmiş ve şehitlerimizin kanıyla beraber bu bağımsızlık ateşi sağlanmış oldu.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Metinden alınan aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Sizce metnin devamında, paragrafta anlatılan olay ne şekilde gelişmiş olabilir? Tahmin ederek yazınız. Metni dinledikten sonra tahmininizin doğruluğunu kontrol ediniz.
“İngiliz komutan Rumeli Feneri’ndeki camiyi abluka altına aldı. Namaz kılan Türklerin dışarı çıkmasını bekledi. Namazdan birer ikişer çıkmaya başlayan Türkler, karşılarında İngiliz askerlerini görünce şaşırdılar. Rumların kendilerini şikâyet ettiklerini anladılar. İngiliz yüzbaşı camiden çıkanların bir kenarda toplanmasını ve muhtarın gelmesini istedi.”
Cevap :
Metin içerisinde Kurtuluş savaşı yıllarındaki halk mücadelesini ve vatan savunmasında yer alan cesur halktan insanların başlarından geçen olayların işleyeceği gibi durumlar ifade edilmektedir.
2. Etkinlik
Soru : “Aklımdaki Kelime” oyunuyla ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyarak oyunu öğretmeninizin kontrolünde oynayınız.
Aklımdaki Kelime
Metinde geçen anlamını bilmediğiniz bir kelimeyi aklınızda tutunuz. Öğretmeninizin kontrolünde tahtaya gelerek içinde bu kelimenin de olduğu altı kelimeyi tahtaya yazınız. Arkadaşlarınız size “Canlı mı? Hareket ediyor mu? Ses çıkarıyor mu? Renkli mi? Büyük mü? vb.” sorular yöneltecektir. Sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle arkadaşlarınızın aklınızda tuttuğunuz kelimeyi bulmalarını sağlayınız. Kelimeyi bulan arkadaşınızı tahtaya çağırarak kelimeyi bir cümle içerisinde kullanmasını isteyiniz. Bu sırada diğer arkadaşlarınızdan kelimenin anlamına Türkçe sözlükten bakmalarını, arkadaşınızın kelimeyi cümlede anlamına uygun kullanıp kullanmadığını kontrol etmelerini isteyiniz. Seçilen kelime cümle içerisinde uygun bir şekilde kullanılmışsa cümleyi yazan öğrenci kendi seçtiği kelimenin içinde olduğu yedi kelimeyi yazma hakkı kazanır. Uygun değilse başka bir öğrenci tahtaya gelerek yeni bir cümle yazar. Oyun bu şekilde devam eder.
Cevap :
Yukarıda verilen aklındaki kelime oyununu öğretmeniz eşliğinde sınıf içerisinde arkadaşlarınızla bir arada oynamanız gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları
3. Etkinlik
Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap :
Metnin konusu : metnin konusu İngilizlerin yurdumuzu işgal etmesi ve bunun sonucundan Memiş reis’in İngilizlere karşı gelerek düşmana boyun eğmemesi konu almaktadır.
Metnin ana fikri : vatan savunması ve düşman işgaline karşı direniş ana fikir olarak ifade edilebilir.
4. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki ifadelere göre metne farklı özellikte dört başlık belirleyip yazınız.
Cevap :
Tek kelimelik başlık mücadele
İki kelimelik başlığımız vatanın kurtuluşu
Üç kelimelik başlığımız ise vatan için Şehadet
Cümle şeklindeki başlığım ise Türk milleti bağımsız kalacaktır
5. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
İngilizler Sarıyer’de Türk halkına ne tür zorluklar yaşatıyordu?
Cevap :
İngilizler Sarıyer’de Türk halkına karşı direnenlere karşı eziyetler yapmış ibadetlerini engel olmaya çalışmışlardır. Burada yer alan Türk halkının silahlarını zorla toplamışlardır.
Rumlar, İngiliz askerlerine yaptıkları şikâyetlerde Türkler için neler söylüyorlar?
Cevap :
Rumlar İngiliz askerlerine yaptıkları şikayetlerde Türkler için kendilerine savaş ilan ettiklerini onların rumları öldürmeye kastettiklerini dinlerini yaşamadıklarını söylemişlerdir.
İngiliz komutan nereyi abluka altına alıyor?
Cevap :
İngiliz komutan Rumeli fenerindeki camiyi abluka altına almıştır.
İngiliz komutan meydanda toplanan Türklerden ne istiyor?
Cevap :
İngiliz komutan meydanda toplanan Türklerden herkesin evinde sağda solda sakladığı siyah tüfek tabanca kılıç kama kasatura varsa buraya getirmesini söylemiştir.
Muhtar Memiş’e neden ‘İngiliz Memiş’ adı veriliyor?
Cevap :
Muhtar Memiş İngiliz Memiş adının vermesinin temel sebebi Yiğit ve cesur bir adammış İngilizlere ders verdiği için kahramanlık yaptığı için İngiliz Memiş denmiştir.
İngiliz komutanın isteği karşısında siz olsaydınız nasıl davranırdınız?
Cevap :
İngiliz komutanının isteği karşısında biz olsaydı bunu kabul etmez silahlarımızı saklayarak mücadele için zaman beklerdik. Zamanı ve fırsatı elde ettikten sonra halkı örgütler ve mücadeleye başlardık.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
6. Etkinlik
a. Metin türleriyle ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Hikâye: Olmuş ya da olması mümkün bir olayın çok uzun olmayacak şekilde anlatıldığı edebî türdür. Gerçekleşmesi mümkün bir olayı yer (mekân), zaman, kişi (şahıs) ve varlık kadrosu, olay örgüsü gibi unsurlarla birlikte anlatır.
Fabl: Fablların en önemli özelliği, okuyucuya hayat konusunda bir ders verecek şekilde mesajlar içermesidir. Bunun yanında olay kişileri çoğunlukla hayvanlardan veya bitkilerden seçilir.
Masal: Masalların en önemli özelliği ise tamamıyla hayal ürünü olmasıdır. Bu türde, çoğunlukla olağanüstü durum veya olaylar, olağanüstü nitelikteki kahramanlara dayandırılarak anlatılır.
Soru : Dinlediğiniz metnin türü bunlardan hangisidir? Neden? Açıklayınız.
Cevap :
Dinlediğimiz metin türü hikayedir. Çünkü bu Metin olmuş veya olması mümkün bir olayın uzun olmayacak şekilde anlatıldı edebi tür olduğu için hikaye örnektir.
b. Metni bir kez daha dinleyiniz. Metne ait hikâye unsurlarını yazınız.
Cevap :
Şahıs kadrosu: İngiliz Memiş, İngiliz Yüzbaşı, halk, tercüman
Yer (mekan): Köy meydanı, İstanbul
Olay: İngilizlerin işgal hareketlerine kahramanca karşı koyan Memiş Muhtar ve halkın onlara ders vermeleri
Zaman: Kurtuluş Savaşı zamanı
7. Etkinlik
Soru : Öğretmeninizin yönlendirmesi ile gruplara ayrıldıktan sonra İngiliz komutan, Muhtar Memiş, Şikâyetçi Rum ve Tercüman rollerinden birini seçiniz. Ardından gruplar hâlinde metindeki olayları canlandırınız.
Cevap :
Bu etkinliği sınıfta arkadaşlarınızla birlikte roller dağılımını yaparak canlandırmanız gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : 15 Temmuz 2016 tarihinde ülkemiz önemli bir tehditle karşılaştı. Hükûmeti devirip yönetimi ele almak isteyen bazı güçler, o gece onlara engel olmak isteyen çok sayıdaki vatandaşımızı şehit etti. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırmadan da yararlanarak o gece kahramanlık gösteren bir insanın hikâyesini defterinize yazınız. Hikâyenizi yazarken aşağıdaki aşamalara uyunuz.
1. Yazmaya başlamadan önce kişiler, zaman, yer, olay veya olaylar gibi hikâye unsurlarını belirleyiniz.
2. Hikâyenizde bu temada anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanmaya özen gösteriniz.
3. Yazım kılavuzunu tarayarak metninizde kullanabileceğiniz kelimeler seçiniz. Bu kelimelerin anlamlarına sözlükten bakarak birer cümlede kullanınız.
4. Hikâyenizi yazarken anlatımı güçlendirmek için deyimler ve atasözlerinden yararlanınız.
5. Hikâyenizde “ama, fakat, lakin, ancak” gibi geçiş ve bağlantı ifadelerini doğru şekilde kullanınız.
6. Hikâyenize taslak oluşturarak yazmaya başlayınız. Taslağınızı gözden geçirip gereksiz bulduğunuz anlatımları çıkarınız. Eksik bulduğunuz yönleri de güçlendiriniz.
7. Hikâyenize başlık koyunuz.
8. Hikâyenizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ya da noktalama hatalarınızı düzeltiniz.
9. Hikâyenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
2016 yılında Türkiye askeri darbe girişimi yaşanmıştır. Bu darbe girişiminde hayatını kaybeden 240’a aşkın sivil polis ve askeri almak için 15 Temmuz şehitlerimizi anmak için tatil edilmiştir. Türk halkının demokrasiye sahip ettiği tek bir kol olarak mücadele ettiği bir gündür.
Uzun Cevap :
15 temmuz 2016 akşamı Türk silahlı kuvvetleri içerisinde isyancı askerlerin anayasa ve hukuka aykırı bir şekilde ülke içerisinde darbe yapma girişimi olarak ifade edebiliriz.
Bu darbeci fetö askerleri devlet televizyonuna girerek TRT ele geçirmiş ve bildiri okutmuşlardır.
Ayrıca Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Marmaris’te saldırı düzenlemişlerdir.
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Marmaris’te canlı yayına katılarak sokağa milleti davet etmesi sonucunda Türk milleti çıplak elleriyle bu düşman askerlerini durdurmuş göğsünü siper ederek bağımsızlığı sürmesinde önemli katkıda bulunmuşlardır.
Türk milletinin Üstün başarısı ve vatan aşkıyla tutuşan Türk askerleri sayesinde bu direnişçi gruplar bir bir ele geçirilerek etkisiz hale getirilmiş ve Türk milletinin bağımsızlığı payidar olmuştur.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Yardıma muhtaç insanlar için çalışan kurum ve kuruluşları araştırınız.
Kısa Cevap :
TIDER (Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu): Engelli, yaşlı ve dezavantajlı gruplara yönelik insan hakları ve eşitlik konusunda çalışır.
UNICEF (Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu): Çocukların sağlık, eğitim, beslenme ve korunma haklarını savunur, dünya genelinde yardım projeleri yürütür.
WHO (Dünya Sağlık Örgütü): Dünya genelinde sağlık hizmetlerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapar.
Uzun Cevap :
Kızılay (Türk Kızılayı): Türkiye’de ve dünyanın dört bir yanında insani yardım çalışmaları yapan Türk Kızılayı, kan bağışı, afet yardımı, sağlık hizmetleri, sosyal yardımlar ve daha birçok alanda faaliyet gösterir.
Yeşilay: Bağımlılıkla mücadele eden Yeşilay, alkol, madde ve teknoloji bağımlılığı gibi sorunlarla ilgilenir. Bilinçlendirme, rehabilitasyon ve önleyici çalışmalar yapar.
LÖSEV (Lösemili Çocuklar Vakfı): Lösemili çocuklara ve ailelerine destek olur, tedavi ve rehabilitasyon süreçlerine katkıda bulunur.
TOG (Toplum Gönüllüleri Vakfı): Gençleri sosyal sorumluluk projelerine yönlendirerek toplum hizmetine teşvik eder.
AÇEV (Anne Çocuk Eğitim Vakfı): Çocuk gelişimi ve annelerin eğitimi konusunda çalışır, dezavantajlı ailelere destek sağlar.
Darüşşafaka Cemiyeti: Eğitim ve barınma hizmetleriyle maddi imkânsızlıklar nedeniyle eğitim alamayan çocuklara yardım eder.
Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği (ÇYDD): Kız çocuklarının eğitimine destek olur, sosyal yardım projeleri yürütür.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-62-63-64-65 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.