6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68-69 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67, 68, 69
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68-69
Benim adım Oksijen. Farklı özelliklere sahip arkadaşlarımla Dünya’da özgürce dolanırdım. Günlerden bir gün derste öğretmenini dinleyen “Ali” adlı bir öğrencinin vücuduna girdim. Bu ilginç yolculukta yaşadıklarımı sizinle paylaşmak isterim.
Yolculuğum burundan başladı. Bana eşlik eden toz ve mikropların geçişine izin vermeyen tüylerle kaplı birormandan geçtim. Kan damarları, bir kalorifer gibi beni ısıttı. Sonra halkalardan oluşan uzun bir yola yöneldim. Karşıma çıkan iki yoldan birini tercih ederek ilerledim.
Fakat bu kez de bir sürü dar yol ile karşılaştım. Bu yolların birinden ilerleyip kendimi şeffaf, üzüm salkımına benzeyen bir yapının içinde buldum. Etrafımda suları kırmızı dereler vardı.
Bu derelerden birinde yüzen arkadaşım Karbondioksit, “Ses tellerine çarpıp öğretmenine soru sorması için Ali’ye yardımcı olacağım. Sana iyi yolculuklar dilerim.” dedi. O, şeffaf odaya girdi, ben de yakınımdaki bir dereye atlayıp yüzmeye başladım. Hücreye ulaştığımda beni özlemle bekleyen besinlerle karşılaştım…
Soru : Sizce ben, bu yolculukta hangi yapı ve organlardan geçtim?
Cevap :
Burun, burun tüyleri, soluk borusu, bronşlar, alveoller ve kan damarları gibi solunum sisteminin yapı ve organlarından geçtim.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
YAPALIM ÖĞRENELİM SOLUNUM SİSTEMİ MODELİ
NELER LAZIM?
2 adet küçük balon, 1 adet büyük balon, ip, plastik şişe, oyun hamuru, Y borusu, makas, pipet, yapışkan bant.
HAYDİ BAŞLAYALIM
•Şişenin alt kısmını yukarı doğru kavisli şekilde keserek çıkaralım.
• Küçük balonları, Y borusunun altındaki iki uca da bağlayalım.
• Pipeti Y borusunun boşta kalan ucuna, hava almayacak şekilde bantlayıp şişenin ağzından geçirelim.
• Pipetin etrafını hava girmeyecek şekilde oyun hamurlarıyla kapatalım.
• Balonun geniş kısmını, pet şişenin altına gergin olacak şekilde taktıktan sonra bantla şişeye yapıştıralım.
• Üçüncü balonun boyun kısmını keserek çıkaralım.
• Alttaki gergin balonu çekip bırakarak yaptığımız akciğer modelini gözlemleyelim.
DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM
1. Modeldeki küçük balonlar, hangi yapıları temsil etmektedir?
Cevap :
Modeldeki küçük balonlar akciğerleri temsil etmektedir.
2. Şişenin alt kısmına takılan büyük balon, hangi yapıyı temsil etmektedir?
Cevap :
Şişenin alt kısmına takılan büyük balon, diyaframı temsil etmektedir.
3. Şişenin alt kısmındaki büyük balonun çekilip bırakılmasının hangi olayı temsil ettiğini açıklayınız.
Cevap :
Büyük balonun çekilip bırakılması, diyaframın hareketi ile nefes alıp verme olayını temsil eder.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
Soru : Aşağıdaki şemada boş bırakılan kutulara uygun kavram veya tanımları yazarak şemayı tamamlayalım.
Cevap :
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
KENDİNİ DEĞERLENDİR-4
1. Solunum sisteminde yer alan bazı yapılar ve bu yapıların görevleri aşağıdaki tablolarda verilmiştir. Yapılar ile görevlerini eşleştirerek noktalı yerlere uygun açıklamanın başındaki harfi yazınız.
Cevap :
a. Burundan gelen havanın gırtlağa iletilmesini sağlar. = Yutak
b. Yapısında bulunan kıkırdak halkalar sayesinde sürekli açık kalarak havanın gırtlaktan bronşlara iletilmesini sağlar.= …… Soluk Borusu
c. Kan ile hava arasında gaz alışverişinin gerçekleştiği hava kesecikleridir. = Alveol
ç. Yutaktan gelen havanın soluk borusuna iletilmesini sağlar. = Gırtlak
2. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” olanların karşısına “D”, “yanlış” olanların karşısına “Y” yazınız.
Cevap :
(Doğru) 1. Burundan nefes almak, havanın ısıtılmasını ve nemlendirilmesini sağlar.
(Yanlış) 2. Sağ akciğer, sol akciğere göre daha küçüktür.
(Yanlış) 3. Yutakta bulunan ses telleri sayesinde konuşabiliriz.
(Doğru) 4. Hava, soluk verme sırasında bronştan soluk borusuna geçer.
3. Aşağıdaki tabloda soluk alma ve soluk verme sırasında gerçekleşen bazı olaylar karışık olarak verilmiştir.
Bu olayları “soluk alma” ve “soluk verme” sırasında gerçekleşme durumlarına göre sınıflandırınız. Bu sınıflandırmaya göre olayların tablodaki numaralarını, aşağıda verilen kutulardan uygun olana yazınız.
Cevap :
Soluk Alma Sırasında Gerçekleşenler : 1, 4, 5, 6 ve 9
Soluk Verme Sırasında Gerçekleşenler : 2, 3, 7, 8 ve 10