6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51


6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları” kapsamında yer alan Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilere vatan sevgisini ve milli duyguları aktaran önemli metinlerden biridir. Bu etkinlikler, öğrencilerin hem anlama becerilerini hem de vatanseverlik bilincini pekiştirmeye yöneliktir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları anahtar kelimeleriyle yapılan çalışmalarda, öğrencilerin metinleri doğru yorumlamaları ve soruları dikkatlice cevaplamaları sağlanır. Bu etkinlikler, öğrencilerin Türkçe dersindeki başarılarını artırır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki dizelerle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

“Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır.
Toprak eğer uğrunda ölen varsa vatandır.”
Mithat Cemal KUNTAY


Cevap :

Mithat Cemal Kuntay’ın dizeleri, vatan ve bayrak sevgisini yücelten güçlü bir mesaj içermektedir.

Bayrak, üzerinde dökülen şehit kanıyla anlam kazanır ve toprak ancak uğruna can veren kahramanlar sayesinde “vatan” olur. Bu dizeler, vatan sevgisinin ve bağımsızlık mücadelesinin kutsallığını vurgulamakta, milletimizin fedakârlıklarına duyulan minnettarlığı ifade etmektedir.


Soru : “Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları boşluklara yazınız.


Kısa Cevap :

“Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramlar:

  1. Bağımsızlık
  2. Özgürlük
  3. Kahramanlık
  4. Fedakârlık
  5. Birlik

Uzun Cevap :

“Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramlar:

  1. Bağımsızlık
  2. Özgürlük
  3. Kahramanlık
  4. Fedakârlık
  5. Birlik
  6. Sevgi
  7. Dayanışma
  8. Toprak
  9. Sadakat
  10. Barış

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki harf gruplarından her biri metinden bir sözcüğe aittir. Verilen anlam ve ipucu harflerden hareketle sözcükleri bulup eksik harfleri yazınız..


Cevap :

  1. Yüzyıllık süre = Asır
  2. Boylu boslu, yakışıklı (kimse) = Levent
  3. Cam parlaklığında, yeşil renkte, saydam bir süs taşı = Zümrüt
  4. Kahramanca mücadele, çarpışma, savaş = Cenk
  5. Kıtaları birbirinden ayıran deniz, ana deniz = Umman
  6. Sıkıntı, eziyete katlanmış veya katlanan = Cefalı
  7. Bilme, anlama, sezme = İrfan

Soru : b. Numaralı kutulara denk gelen harfleri, sırasına göre aşağıya yazarak şifreyi oluşturunuz.


Cevap :

ŞİFRE : CANIM VATANIM


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. “En büyük hürriyet cumhuriyettir.” dizesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?


Cevap :

Bu dizede, cumhuriyetin insanlara en geniş özgürlükleri sağlayan yönetim şekli olduğu vurgulanmak isteniyor. Cumhuriyet sayesinde halk, kendi kendini yönetme, eşit haklara sahip olma ve özgürce yaşama hakkını elde eder.


2. “Hilâli kucaklar her vatandaşın.” dizesinde, “hilâl” diye bahsedilen hangi varlıktır?


Cevap :

“Hilâl” burada Türk bayrağındaki ayı simgeliyor. Şair, bayrağın her Türk vatandaşının sembolü olduğunu ifade ediyor.


3. Şiirin en çok hangi bölümünü sevdiniz? Niçin?


Cevap :

En çok “Bir insan, nihayet kemikle ettir, Bu et, bu kemiğe can hürriyettir.” bölümünü sevdim. Çünkü bu bölümde hürriyetin, insanın ruhunu besleyen en önemli unsur olduğu çok etkileyici bir şekilde ifade edilmiş.


4. Şiiri etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, şiiri etkileyici buldum. Çünkü şair, vatan sevgisini, milletin kahramanlıklarını ve bağımsızlık mücadelesini coşkulu ve güçlü imgelerle anlatmış. Bu duygular okuyucuyu derinden etkiliyor.


5. Şair siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?


Cevap :

“Özgürlük ve Vatan Destanı” başlığını kullanırdım. Çünkü şiir, vatanın yüceliği ve hürriyetin önemi üzerine yoğunlaşmış.


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusu ve ana duygusunu belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şair, metinde ne anlatıyor?


Cevap :

Şair, Türkiye’nin tarihi, kültürel zenginlikleri, doğası ve insanlarıyla büyük bir ülke olduğunu; geçmişte yaşadığı zorluklara rağmen her zaman güçlü ve bağımsız kalabildiğini anlatıyor. Aynı zamanda, vatan sevgisi ve cumhuriyetin önemi de vurgulanıyor.

Metnin Konusu: Vatan sevgisi, Türkiye’nin tarihsel kahramanlıkları, özgürlüğü ve cumhuriyetin önemi.

Ana Duygu: Metinde hissedilen ana duygu, vatan sevgisi ve cumhuriyetin sunduğu hürriyetle duyulan gurur ve coşkudur.


Soru : Şairin bu metinde hissettirmek istediği asıl duygu nedir?


Cevap :

Şairin hissettirmek istediği asıl duygu, derin bir vatan sevgisi ve bağımsızlık için duyulan gururdur. Aynı zamanda, cumhuriyetin ve özgürlüğün değeri de öne çıkarılıyor.


4. ETKİNLİK


Soru :“Vatan Destanı” adlı şiirden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.


O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

1. a. Şiirdeki bütün dizelerin hece sayısı on birdir. Bütün dizelerin on bir heceden oluşması, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

a. Şiirdeki bütün dizelerin on bir heceden oluşması, şiirin ahenkli bir ritme sahip olmasına katkıda bulunmaktadır. Hece ölçüsü, dizelerin eşit uzunlukta olmasını sağladığından, okuyan veya dinleyen kişi için şiir akıcı ve ritmik hale gelir. Bu da şiirin daha etkileyici ve kolayca hatırlanabilir olmasına yardımcı olur.


O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil, sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

2. b. Yandaki dörtlüğün kırmızıyla yazılan sözcükleri arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

b. Kırmızıyla yazılan sözcükler arasında bulunan ses benzerlikleri (şanla, dumanla, destan) şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, şiire içsel bir uyum ve ritim kazandırır. Aynı ya da benzer seslerin tekrarlanması, şiirin kulağa hoş gelmesini ve daha akıcı olmasını sağlar.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları


Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

3. c. Yandaki dörtlükte kırmızı ile gösterilen sesler, üç farklı sözcük içinde yer almaktadır. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış ve okunuşları aynı, anlam ve görevleri farklı “aş” seslerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

c. Yandaki dörtlükte kırmızı ile gösterilen “başın, vatandaşın, yaşın” sözcüklerindeki ses benzerliği, “aş” seslerinden değil, “şın” harfinin tekrarından kaynaklanmaktadır. Bu ses benzerliği yazılış ve okunuş açısından aynı olsa da, anlam ve görev açısından farklıdır. Ancak bu benzerlik, şiirin ahengini güçlendirmektedir.


Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

4. ç. Yandaki dörtlüğün kırmızı ile gösterilen ekleri arasında da ses benzerliği vardır. Bu üç ek, aynı ektir. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı
olan “-ın” eklerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

ç. Dörtlükte kırmızı ile gösterilen ekler “başın, vatandaşın, yaşın” sözcüklerinde yer alan “-ın” ekidir ve bu ek, yazılış, okunuş, anlam ve görevleri bakımından aynıdır. Bu tür eklerin tekrarlanması, şiirde bir ahenk ve ritim oluşmasına katkı sağlar.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları


5. ETKİNLİK


1. a. İstiklâl Marşımızı dize sonlarındaki ses benzerliklerine dikkat ederek okuyunuz.


Cevap :

İSTİKLÂL MARŞI

Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.

Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilâl!
Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet, bu celâl?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl.
Hakkıdır Hakk’a tapan milletimin istiklâl.

Mehmet Âkif ERSOY


2. b. İstiklâl Marşımızın dize sonlarındaki ses benzerliklerini bulunuz. Bu benzerliklerin
şiire olan katkısını açıklayınız.


Cevap :

İstiklâl Marşı’nın dize sonlarındaki ses benzerlikleri, özellikle uyak ve redif kullanımıyla dikkat çeker. İlk dört dizedeki benzerlikler şu şekildedir:

  • al sancakson ocakparlayacakancak
    (Bu dizelerde “ak” sesleri uyak oluşturur.)
  • ey nazlı hilâlbu celâlsonra helâlistiklâl
    (Bu dizelerde de “elâl” sesleri uyak oluşturur.)

Bu ses benzerlikleri, şiirin ahengini artırarak ritmik bir akış sağlar. Aynı seslerin tekrarı, şiirin daha melodik ve akılda kalıcı olmasını sağlar. Özellikle bir milli marş olarak İstiklâl Marşı’nın duygusal etkisini güçlendirir, vatan sevgisi, bağımsızlık ve kahramanlık gibi temaların vurgusunu pekiştirir. Ses benzerlikleri ayrıca şiirin birlik ve bütünlük duygusunu artırarak, okuyucunun ve dinleyicinin ruhunda derin bir yankı uyandırır.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Ardından bu görselin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle ilgili bir konuşma yapınız.


Cevap :

Değerli arkadaşlar,

Bugün, milli birlik ve milli mücadelenin önemini vurgulamak üzere buradayız. Tarihimize baktığımızda, milletimizin en zor zamanlarda bir arada durarak bağımsızlığını kazandığını görüyoruz. Milli mücadele, sadece bir savaş değil, vatan sevgisi ve özgürlük mücadelesidir.

Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarının önderliğinde, işgalcilere karşı verdiğimiz bu mücadele, birlik ve beraberlik ruhuyla mümkün olmuştur. Bugün de, içimizdeki ayrılıkları bir kenara bırakarak, vatanımıza sahip çıkmalı ve geleceğimizi güvence altına almalıyız.

Unutmayalım ki, milli birlik ve beraberlik, bizi güçlendiren en önemli unsurdur. Bu ruhu koruyarak, bağımsızlığımızı ve onurumuzu daima savunmalıyız.

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


7. ETKİNLİK


1. Dize sonlarında ses benzerliği olacak şekilde vatan sevgisi konulu en az iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Vatan Aşkı

Vatanımda açan her gül, ne güzel kokar,
Bayrağım göklerde daima dalgalanır,
Bu topraklar için can verenler var,
Onlar sayesinde hürriyet yaşanır.

Gözümde tüten bir memleket ışığı,
Her köşesi cennettir bu güzel yurt,
Vatan sevgisiyle atar her bir yürek,
Birlikte yaşarız biz omuz omuza umut!

Uzun Cevap :

Vatan Aşkıyla

Vatanımda açar her sabah güller,
Bu toprakta can veren yiğitler var,
Bayrağımda parlayan hilâl gibi,
Vatan aşkıyla döner başlar, yürekler.

Bu güzel yurt için feda canlar edilir,
Hürriyet uğruna nice destanlar yazılır,
Biz bir oldukça aşılmaz hiçbir dağ,
Birlikten doğar geleceğimiz, umut dolu bağ.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplarla ilgili bir araştırma yapınız.


Kısa Cevap :

Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar, Türkiye’nin modernleşme sürecinde çok önemli bir rol oynamıştır. Özellikle eğitim, hukuk, ekonomi ve kadın hakları alanlarında yapılan reformlar, ülkeyi çağdaş medeniyetler seviyesine çıkarmayı hedeflemiştir.

Uzun Cevap :

Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar, Türkiye Cumhuriyeti’nin temelini atmış ve köklü bir modernleşme süreci başlatmıştır. Bu inkılaplar arasında en önemlilerinden biri, Harf İnkılabı olmuştur. Bu reformla Latin alfabesi kabul edilerek halkın okuma yazma oranı artırılmıştır. Eğitim alanında ise Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim tek bir çatı altında toplanmış, modern bir eğitim sistemi oluşturulmuştur. Hukuk alanında Medeni Kanun’un kabulü ile kadın-erkek eşitliği sağlanmış, sosyal hayatta kadınların yeri güçlendirilmiştir.

Ayrıca, kılık kıyafet reformu, halkın daha modern bir görünüm kazanmasını sağlamış; ekonomideki inkılaplar ile sanayi ve tarım alanında önemli gelişmeler yaşanmıştır. Atatürk’ün en büyük hedefi, bağımsız ve çağdaş bir Türkiye yaratmaktı. Gerçekleştirdiği inkılaplarla bu yolda büyük adımlar atmıştır.



 

Our Score