6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70
6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66, 67, 68, 69, 70 Cevapları”, öğrencilerin çevre bilincini geliştirmeye yönelik önemli bir kaynak olan Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları ile zenginleştirilmiştir. Bu metin, Atatürk’ün doğaya olan katkılarını ve çevre duyarlılığını vurgularken, öğrencilerin doğa ile olan bağlarını güçlendirmeyi amaçlar. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları aracılığıyla, dinleme etkinliklerinde elde edilen bilgiler, öğrencilerin konuyla ilgili düşüncelerini ve görüşlerini derinleştirmelerine yardımcı olur.
Öğrencilerin 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları içindeki etkinlikler sayesinde, Atatürk Çiçeği’nin önemi ve korunması hakkında farkındalık kazanmaları sağlanmaktadır. Ayrıca, bu ders içerikleri, öğrencilerin araştırma yapma, düşüncelerini ifade etme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. Tüm bu aktiviteler, yalnızca akademik başarıyı değil, aynı zamanda çevresel sorumluluk ve sosyal bilinci artırmayı hedeflemektedir.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70
HAZIRLIK
Soru : Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
ÇİÇEKLER
Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler.” diyecektir.
Mavisel YENER
Cevap :
Atatürk’ün çiçek isteği, o dönemin zorluklarını yansıtıyor. Çiçekler, güzellik ve umut sembolüdür. “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler.” sözü, çiçeklerin bir mücadele sembolü olduğunu gösteriyor. Atatürk’ün çiçek yetiştirme çabası, geleceğe dair umut ve yeniliği simgeliyor.
Soru : Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider
olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk’ün tanınmasının nedenleri arasında vizyonerliği, cesareti ve halkıyla kurduğu güçlü bağ yer alır. Devrimci fikirleri, eğitim ve kadın hakları gibi konulardaki yenilikleri, onun liderliğini pekiştirmiştir.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk’ün tanınan bir lider olmasının nedenleri, vizyonerliği, cesareti ve halkıyla kurduğu güçlü bağdır.
Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’ni kurarak, eğitim ve kadın hakları gibi konularda reformlar yapmıştır.
Cesaretiyle Kurtuluş Savaşı’nda mücadele etmiş, halkının güvenini kazanmıştır. Bu özellikleri sayesinde, Atatürk hem Türkiye’de hem de dünyada saygı gören bir lider olmuştur.
Soru : Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin
anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.
Cevap :
Önemli Gördüğüm Bilgiler:
- Değerli bir nesneye isim vermek oldukça zordur.
- Bitkilerin isimlendirilmesi için Dünya Bitki Bilimi Dairesi’ne başvurulmaktadır.
- Atatürk, doğayı ve çiçekleri büyük bir değer olarak görüyordu.
- Atatürk’ün en sevdiği renkler yeşil ve kırmızıydı.
- Atatürk çiçeği, kasım ve aralık aylarında açar.
Anlamını Bilmediğim Sözcükler:
- Profesör: Yükseköğretim kurumlarında en üst düzeyde görev yapan akademik unvan.
- Laboratuvar: Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarında araştırmalar ve deneyler için özel olarak donatılmış alan.
- İstemsizce: İstem dışı, bilinçsizce yapılan eylem.
- Kolej: Yabancı dil eğitimine öncelik veren eğitim kurumu.
- Tescil Etmek: Bir nesneyi resmi olarak kaydederek belgelendirmek, kayda geçirmek.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.
Cevap :
- Profesör = Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi.
- Tescil = Herhangi bir şeyi resmî olarak kaydetme, kütüğe geçirme.
- İstemsiz = İstemeden yapılan.
- Laboratuvar = Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer.
- Randevu = Belli bir saatte, belli bir yerde iki veya daha çok kişi arasında kararlaştırılan buluşma.
- Üniversite = Bilimsel araştırma ve yayın yapan fakülte, enstitü, yüksekokul vb. kuruluş birimlerinden oluşan öğretim kurumu.
Soru : b. “a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.
Cevap :
Bir gün, laboratuvarda çalışan bir profesör, yeni bir deney yapmak için randevu aldı. Deney sırasında istemsiz bir hata yaptı ve verileri yanlış kaydetti.
Ancak bu hata, tescil edilmesi gereken önemli bir bilimsel gerçeği ortaya çıkardı. Böylece, yaptığı araştırma üniversitede büyük bir yankı uyandırdı ve birçok öğrenciye ilham kaynağı oldu.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. “Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?
Cevap :
Atatürk çiçeği adını, doktor Kirk Land’ı ziyarete gelen bir profesör arkadaşı koymuştur.
2. Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?
Cevap :
Atatürk çiçeği, yeşil yapraklı ve kan kırmızı çiçekli olarak tanımlanmıştır.
3. Doktor Kirk Land’ın (Körk Land) çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.
Cevap :
Kirk Land, profesör arkadaşının birinin adından hayranlıkla bahsetmesini dikkate alarak bu ismi vermeye karar vermiştir.
4. Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?
Cevap :
“Atatürk” adının tescil edilmesi için Dünya Bitkibilimi Dairesine başvuruda bulunmuştur.
5. Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?
Cevap :
Atatürk’ün doğasever olduğu vurgulanmıştır.
6. Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?
Cevap :
Atatürk’ün bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun doğa sevgisi ve özgünlüğünden kaynaklanıyor olabilir.
3. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.
Cevap :
Profesör Kirk Land, yeni ve güzel bir çiçek bulmuş ancak ona hangi adı vereceğini bilememiştir. Arkadaşının ziyareti sırasında bu durumdan bahsetmiş ve arkadaşı, Türkiye’de tanıştığı Atatürk’ün adını önermiştir. Kirk Land, bu öneriyi dikkate alarak çiçeğe Atatürk çiçeği adını vermiş ve adını tescil ettirmiştir.
4. ETKİNLİK
Soru : Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.
1. Sizce hangi grup en iyi canlandırmayı yaptı?
Cevap : İkinci grup en iyi canlandırmayı gerçekleştirdi.
2. Hangi öğrencinin kimi canlandırdığını tahmin edebildiniz mi? Nasıl?
Cevap : Evet, tahmin ettim. Konuşmalar ve canlandırmalar bunu anlamamı sağladı.
2. Sizce jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşınız kim oldu?
Cevap : Bence jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşım, Kirk Land’ı canlandıran Ahmet’ti.
5. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.
Cevap :
Metnin konusu : Profesör Kirk Land’ın bulduğu çiçeğe isim arayışı ve arkadaşının tavsiyesiyle çiçeğe Atatürk çiçeği adı vermesidir.
Metnin ana fikri : Atatürk, doğa ve çiçek sevgisiyle tanınan bir liderdir.
6. ETKİNLİK
Soru : Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.
Cevap :
Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:
- Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı direniş örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya yönlendirdi. Burada halkın yanında aktif görev aldı ve bu süreç onun askeri ve liderlik becerilerini güçlendirdi.
- Balkan Savaşları (1912-1913): Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu’da görev yaptı. Bu savaşın ardından Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirildi.
- Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı’nda Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük başarılar elde etti. Çanakkale’deki zaferi, Mustafa Kemal’i ulusal kahraman yaptı.
- Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı başarılı savunma ve taarruzlar gerçekleştirdi. Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtardı.
- Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak İngilizlerle savaştı, ancak Osmanlı ordusu Filistin’de yenilgiye uğradı. Atatürk bu cephedeki stratejik becerileriyle dikkat çekti.
- Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’yi başlatan lider olarak Anadolu’ya geçti. Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi önemli savaşlarda zaferler kazandı. Bu zaferler Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasına yol açtı.
Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve lideri olmuştur.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.
- Atatürkle hiç karşılaşmadım ama onun hakkında çok şey biliyorum.
Cevap : Biri olumsuz biri olumlu yargı bildiren iki cümleyi bağlamıştır.
- Genç yaşına rağmen yüzlerce kitap okudu.
Cevap : Olumsuz bir durumu olumlu bir yargıya bağlamıştır.
- Ankara’ya gitmeyi çok istemiştim ancak hastalanınca gidemedim.
Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.
- Sokağımızda çiçekçi aradım lakin bulamadım.
Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.
- Sabahlara kadar ders çalıştım bununla birlikte iyi not alacağımdan emin değilim.
Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.
- Atatürk’ü görmek için yüksek bir yere çıkmıştım buna rağmen göremedim.
Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.
çocuk, toprak, madalya, bayrak, cumhuriyet, İzmir, zafer, bağımsızlık
Kısa Cevap :
Bağımsızlık Yolu
Mehmet, köyün toprak yollarında koşarken elinde salladığı Türk bayrağıyla gökyüzüne bakıp hayal kuruyordu. Bugün, Cumhuriyet Bayramı’ydı ve İzmir’de büyük bir tören yapılacaktı. Mehmet, dedesinin ona verdiği madalyayı göğsünde taşıyordu. Dedesinin Kurtuluş Savaşı’nda gösterdiği kahramanlıkların sembolü olan bu madalya, onun için çok değerliydi.
İzmir’e vardığında her yer bayraklarla donatılmış, zaferin coşkusu her köşeye yayılmıştı. Mehmet, alandaki kalabalığın arasında yürürken, dedesinin ona anlattığı bağımsızlık mücadelesini hatırladı. O günlerde bu topraklar için verilen mücadele, halkın yüreklerindeki vatan sevgisiyle kazanılmıştı. Mehmet, bir çocuk olarak bu zaferin anlamını tam olarak kavrayamasa da bağımsızlık için atılan her adımın ne kadar önemli olduğunu biliyordu.
Tören sırasında Mehmet, göğsündeki madalyayı okşayarak, “Bu topraklar ne zorluklarla kazanıldı,” diye düşündü. Dedesi ona, zaferin sadece savaş meydanlarında değil, halkın inancında ve kararlılığında kazanıldığını öğretmişti. Bayraklar gökyüzünde dalgalanırken Mehmet, bağımsızlığın ne kadar değerli olduğunu bir kez daha anladı. O da bir gün bu topraklar için büyük işler başaracağına söz verdi.
Uzun Cevap :
Zaferin İzinde
Güneş, İzmir’in sokaklarına parlak ışıklarıyla vuruyordu. Küçük Mehmet, o sabah erkenden uyanmıştı. Elinde, dedesinin ona emanet ettiği eski bir madalya vardı. Cumhuriyet Bayramı’na katılmak için meydanın yolunu tutarken, bu madalyanın anlamını daha iyi kavrıyordu. Dedesi, Kurtuluş Savaşı’nda zafer kazanmış bir gaziydi ve bağımsızlık uğruna savaşan birçok kahraman gibi o da toprakları korumak için mücadele etmişti.
Meydana vardığında, her yerde Türk bayrakları dalgalanıyordu. Mehmet, göğsünde taşıdığı madalyayı okşayarak büyük bir gururla törene katıldı. O gün, Cumhuriyet’in ne kadar kıymetli olduğunu bir kez daha anladı. Bağımsızlık için verilen mücadeleler, kazandıkları zaferler ve bu toprakların önemi, onu derinden etkiledi. Cumhuriyet, sadece bir rejim değil; onların geleceği, özgürlüğü ve umudu olmuştu.
Törenin sonunda, Mehmet bayrağını daha sıkı kavrayarak dedesinin anısını ve bu topraklar uğruna kazanılan zaferin değerini kalbinde taşıdı. Cumhuriyet, onların en büyük emanetiydi ve o da bu emaneti yaşatmaya kararlıydı.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.
Kısa Cevap :
İklim değişikliği, dünya genelinde sıcaklıkların artması ve mevsimsel dengesizliklerin ortaya çıkmasıyla kendini gösteren küresel bir sorundur. Küresel ısınma, atmosferdeki sera gazlarının artışıyla meydana gelir ve dünyanın ortalama sıcaklığının yükselmesine yol açar.
Bu durum, buzulların erimesine, deniz seviyesinin yükselmesine ve aşırı hava olaylarının, örneğin şiddetli fırtınalar, kuraklıklar ve sel felaketlerinin artmasına sebep olur. Ekosistemler, tarım, su kaynakları ve insan sağlığı da olumsuz etkilenmektedir.
Bu nedenle, iklim değişikliğiyle mücadele etmek için fosil yakıt kullanımını azaltmak, yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek ve bireysel olarak enerji tasarrufu yapmak önemlidir.
Uzun Cevap :
İklim değişikliği, dünya genelindeki sıcaklıkların uzun vadeli artışı anlamına gelir ve büyük ölçüde insan faaliyetlerinden kaynaklanan küresel ısınma ile bağlantılıdır. Küresel ısınma, fosil yakıtların yanmasıyla atmosfere salınan karbondioksit ve diğer sera gazlarının birikmesi sonucu ortaya çıkar. Bu durum, kutuplardaki buzulların erimesine ve deniz seviyelerinin yükselmesine neden olur. Ayrıca aşırı hava olayları, kuraklık, sel ve fırtınalar gibi felaketlerin artmasına yol açar. Ekosistemler zarar görürken, biyolojik çeşitlilik de tehdit altındadır. Tarımsal üretim azalabilir, bu da gıda güvenliğini etkiler.
İklim değişikliğiyle mücadelede fosil yakıt kullanımının azaltılması, yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş, ağaçlandırma çalışmaları ve bireysel enerji tasarrufu önlemleri alınmalıdır. İklim değişikliği, küresel bir kriz olduğundan, herkesin çözüm için katkı sağlaması gerekmektedir.