6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları Sayfa 72, 73, 74


6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72, 73, 74 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Etkinlik Cevapları, öğrencilerin öğrenme süreçlerini değerlendirmek için mükemmel birer kaynaktır. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilere ünite içerisinde edindikleri bilgileri gözden geçirme ve pekiştirme fırsatı sunar. Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları aracılığıyla, öğrenciler doğru yanıtlar ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olabilirler.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları” etkinlikleri, öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmeyi hedefler. Her bir etkinlik, farklı konuları ele alarak öğrencilerin dikkat ve odaklanma yeteneklerini artırır. Böylece, öğrenciler hem akademik başarılarını artırırken hem de Türkçe dersine olan ilgilerini güçlendirirler. Bu sayfalar, öğrenim sürecinin keyifli ve etkili geçmesine katkıda bulunur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74


SEYİT ONBAŞI’NIN FOTOĞRAFI ÇEKİLİRKEN

18 Mart 1915. Bir kahramanlık destanı yazan askerlerimizden Topçu Koca Seyit, tam iki yüz on yedi kiloluk üç mermiyi arka arkaya ateşliyor ve gönderdiği üçüncü mermi Ocean (Oğşın) gemisine isabet ediyor. Gemi, yana doğru yatıyor, dengesini kaybedip yavaş yavaş sürüklenmeye başlıyor. Bu sırada ikinci darbe, Nusret’in döşediği mayınlardan geliyor. Müthiş bir patlama… İki dakika sonra gemi artık ortalıkta yok. Çoktan Boğaz’ın serin sularına gömülmüş bile.

Tabii iki yüz on yedi kiloluk mermiyi kaldırıp tarihe adını altın harflerle yazdıran Seyit Onbaşı’nın başarısı kısa sürede duyuldu. Bu anı tekrar canlandırıp ölümsüzleştirmek için Ordu Foto Film Arşivi’nin fotoğrafçıları cepheye geldi. Amaçları, Seyit’in mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekip gazetelerde yayımlamaktı. Bu sayede halkın morali yükselecek ve cephedeki askerlerimizin başarısı kutlanacaktı. Fotoğraf makinesi hazırlandı. Başarısından dolayı “çavuş” yapılan Seyit’ten mermiyi tekrar kaldırması istendi. Seyit Çavuş, birkaç kez denese de mermiyi kaldıramadı.

Nedenini ise yine kendisi açıkladı: “Bu mermi kaldırma işi fotoğraf çektirmek için yapılacak iş değildir. Düşman yine gelsin, yine kaldırırım Allah’ın izniyle.” Bunun üzerine merminin içindeki barut döküldü ve boş mermiyle fotoğraf çekildi. Fotoğraf gazetelerde yayımlandıktan sonra bu mütevazı kahraman tanındı. Hatta gazetedeki fotoğraf, birçok kişi tarafından özenle kesilip çerçeveletilerek evlere, dükkânlara asıldı.

Metin ÖZDAMARLAR


Soru : 1, 2, 3 ve 4. soruları metne göre cevaplayınız.


1. “Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi sizce ne anlama gelmektedir?


Cevap :

“Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi, bir kişinin ya da bir olayın tarihte önemli bir yer edinmesi, başarılarıyla anılması anlamına gelir. Bu ifade, Seyit Onbaşı’nın yaptığı büyük başarılar sayesinde ulusal tarihte öne çıktığını ve kahramanlık hikayesinin unutulmaz hale geldiğini vurgular.


2. Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye geliş amacı nedir?


Cevap :

Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye gelme amacı, Seyit Onbaşı’nın mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekerek bu kahramanlık anını ölümsüzleştirmek ve gazetelerde yayımlamak içindir. Bu sayede halkın moralinin yükselmesi ve cephedeki askerlerin başarılarının kutlanması hedeflenmiştir.


3. Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmak istenmesinin sebebi nedir?


Cevap :

Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmasının sebebi, onun büyük başarısını halkla paylaşarak moral vermek ve cephedeki askerlerin kahramanlıklarını kutlamaktır. Bu fotoğraf, halkın duygularını güçlendirecek ve milli birlik duygusunu pekiştirecektir.


4. Seyit Onbaşı, mermiyi savaştan sonra kaldıramamasını nasıl açıklamaktadır?


Cevap :

Seyit Onbaşı, mermiyi savaştan sonra kaldıramamasını, bu işin bir fotoğraf çekmek için yapılmadığını belirterek açıklar. Asıl amacı düşmana karşı mücadele etmek ve gerektiğinde mermiyi kaldırmak olduğu için, fotoğraf çekimi için bu yükü kaldırmayı reddetmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


5. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.


Cevap :

  • (Yanlış) Hikâyelerde yalnızca yaşanmış olaylar anlatılır.
  • (Doğru) Hikâyeler olay yazısıdır.
  • (Yanlış) Hikâyelere tekerleme ile başlanır.
  • (Doğru) Her hikâyede olay, yer, zaman ve şahıs unsurları bulunur.
  • (Doğru) Hikâyelerde olağanüstü kişilere yer verilir.

6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde boş bırakılan yere farklı bir geçiş ve bağlantı
ifadesi getirilmelidir?


A) Yemek masasına oturmak istememişti ……………….. aklı kitapta kalmıştı.
B) Resim dersinde orman resmi çizdim ……………….. doğayı çok seviyorum.
C) Çanakkale’yi görmeyi çok istiyorum ……………….. orada tarihin izleri var.
D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.

Cevap : D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.


7. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer alan dizeler arasında ses benzerliği
bulunmaktadır?


A) Bir deli rüzgârım dağlar başında
Ne eser yorulur ne durulurum
B) Kandilli yüzerken uykularda
Mehtabı sürükledik sularda.
C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.
D) Sürüler iniyor karşı bayırdan.
Günün son ışığı vurmuş dereye.

Cevap : C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.


8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim kullanılmamıştır?


A) Söylediklerim kulağına küpe olsun.
B) Memleketim burnumda tütüyor.
C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.
D) Haberi duyunca havalara uçtuk.

Cevap : C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları


l. Sanatseverlik ll. Vatanseverlik lll. Liderlik
lV. İnsan sevgisi V. İleri görüşlülük VI. Doğa sevgisi

9. Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişlerinin hangi kişilik özelliği ile ilgili olduğunu belirleyiniz ve kişilik özelliğinin numarasını ilgili boşluğa yazınız.


Cevap :

a. “Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.” (I. Sanatseverlik)
b. “Bu vatan çocuklarımız ve torunlarımız için cennet yapılmaya layıktır.” (II. Vatanseverlik)
c. “Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görmesi kâfi değildir. Muhakkak ufkun ötesini de görmesi şarttır.” (V. İleri görüşlülük)
ç. “Ben kalpleri kırarak değil, kazanarak hükmetmek isterim.” (IV. İnsan sevgisi)
d. “Verdiğiniz emrin yapıldığından emin olmak istiyorsanız da en son gerçekleşme ucuna kadar kendiniz onun başında bulunacaksınız.” (III. Liderlik)


10. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi isim değildir?


A) Bu güzel vatan atalarımızın çabası sonucu ayakta kaldı.
B) Köy halkı genç yaşlı demeden cepheye yardıma koştu.
C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.
D) Sabah ezanıyla askerler cepheye doğru yürüdüler.

Cevap : C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.


11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde geçiş veya bağlantı ifadesi kullanılmıştır?


A) Millî Mücadele tüm halkımızın desteğiyle zaferle sonuçlandı.
B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.
C) Çanakkale bağımsızlığımızı müjdeleyen bir şehir olmuştu.
D) Ay yıldızlı bayrağımız gökyüzünde nazlı nazlı dalgalanıyor.

Cevap B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.


12. “İstanbul’da çok sayıda tarihî mekân var …………… hepsini bir haftada ziyaret edemedim.” cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?


A) ama
B) ancak
C) çünkü
D) fakat

Cevap : C) çünkü



 

Our Score