6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82


6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin çevresel sorunlara duyarlılığını artırmak için harika bir kaynak sunmaktadır. Bu sayfalardaki etkinlikler, iklim değişikliğinin etkilerini anlamalarına ve bu konuda nasıl bir rol oynayabileceklerini keşfetmelerine yardımcı olur. Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile öğrencilere, konuyla ilgili doğru bilgi ve yanıtlar sunularak öğrenme süreçleri desteklenmektedir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları” etkinlikleri, öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirmeyi ve çevre bilincini artırmayı hedefler. İklim değişikliği gibi önemli bir konuda yapılan tartışmalar, öğrencilerin konuya olan ilgisini pekiştirirken, eleştirel düşünme yeteneklerini de güçlendirir. Bu sayfalar, hem eğitici hem de öğretici bir içerik sunarak öğrencilerin öğrenim süreçlerini daha etkili hale getirir.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-77-78-79-80-81-82


HAZIRLIK


1. Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilmek istenen mesajları arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Görseller, dünyanın ikliminin değişim sürecinde yaşanan olumsuz sonuçların giderek arttığına dikkat çekmektedir. Kutuplarda buzulların erime süreci devam ederken, kuraklık nedeniyle su kaynakları her geçen gün daha da azalıyor.


2. “Küresel ısınma” hakkında neler biliyorsunuz? Açıklayınız.


Kısa  Cevap :

Küresel ısınma, sera gazlarının atmosferdeki artışı sonucu dünya genelinde ortalama sıcaklıkların yükselmesini ifade eder. Bu durum, iklim değişikliği, ekstrem hava olayları, buzulların erimesi ve deniz seviyelerinin yükselmesi gibi olumsuz sonuçlara yol açmaktadır.

Uzun  Cevap :

Küresel ısınma, atmosferdeki sera gazlarının artması nedeniyle dünya genelinde ortalama sıcaklıkların yükselmesini ifade eder. İnsan faaliyetleri, özellikle sanayi devrimi ile birlikte, karbondioksit ve metan gibi sera gazlarının yoğun bir şekilde atmosfere salınmasına yol açmıştır. Bu gazlar, güneşten gelen ısının yeryüzünde hapsolmasına neden olarak sıcaklıkların artmasına sebep olur. Bunun sonucunda iklim değişikliği, deniz seviyelerinin yükselmesi ve aşırı hava olaylarının sıklığında artış gibi olumsuz etkiler ortaya çıkmaktadır.

Küresel ısınma, tarım, su kaynakları ve ekosistemler üzerinde ciddi tehditler oluşturmaktadır. Aşırı hava olayları, tarımsal verimliliği olumsuz yönde etkileyerek gıda güvenliğini tehdit ederken, birçok canlı türü yaşam alanlarını kaybetmektedir. Bu sorunları aşmak için fosil yakıt kullanımını azaltmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek büyük önem taşımaktadır. Küresel ısınma, tüm dünyayı etkileyen bir krizdir ve çözümü için bireyler, hükümetler ve uluslararası kuruluşlar arasında işbirliği şarttır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : a. Metinden alınan aşağıdaki sözcük ve sözcük gruplarını örnekteki gibi bulmacada bulunuz. Sözcük ve sözcük grupları, yukarıdan aşağıya veya soldan sağa yerleştirilmiştir.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları”

Soru : b. Bulduğunuz sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi, TDK Güncel
Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Ardından bu sözcükleri ve bunların anlamlarını, oluşturduğunuz “Benim Sözlüğüm” defterine ekleyiniz.


Cevap :

  • Karbonmonoksit Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Kötü havalandırma veya yanma sonucu oluşan zehirli bir gaz.
    • TDK Anlamı: Renk, koku ve tadı olmayan, zehirli, yanıcı gaz. Kimyasal formülü CO’dur.
  • Azot Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Hava bileşiminde bulunan, bitkilerin büyümesi için gerekli bir gaz.
    • TDK Anlamı: Hava ve diğer gazlarda bulunan, renksiz, kokusuz ve tatsız bir gaz. Kimyasal sembolü N’dir.
  • Oksijen Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Solunumda gerekli olan ve canlıların yaşaması için hayati önem taşıyan bir gaz.
    • TDK Anlamı: Canlıların yaşaması için zorunlu olan, renksiz, kokusuz ve tatsız bir gaz. Kimyasal sembolü O’dur.
  • Fosil Yakıt Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Yeraltında oluşan ve enerji üretiminde kullanılan organik kökenli yakıtlar.
    • TDK Anlamı: Yeraltında bulunan ve organik maddelerin milyonlarca yıl süren dönüşümüyle oluşmuş kömür, petrol ve doğalgaz gibi yakıtlar.
  • Jeotermal Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Yer altındaki sıcak su ve buhar kaynaklarına dayanan enerji.
    • TDK Anlamı: Yer kabuğunun içindeki ısının ve bu sıcaklığın oluşturduğu enerji kaynaklarının kullanımıyla ilgili olan.
  • Atmosfer Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Dünya’yı çevreleyen gaz tabakası.
    • TDK Anlamı: Bir gezegenin yüzeyini çevreleyen gaz tabakası. Özellikle Dünya’nın yüzeyini saran hava katmanı.
  • Metan Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Doğal gazın ana bileşeni olan, sera gazı etkisi olan bir gaz.
    • TDK Anlamı: Renk, koku ve tadı olmayan, yanıcı bir gaz. Kimyasal formülü CH₄’tür.
  • Kömür Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Yakıt olarak kullanılan, organik maddelerin milyonlarca yıl süren dönüşümü ile oluşan fosil yakıt.
    • TDK Anlamı: Bitkisel maddelerin basınç altında uzun süre kalmasıyla oluşan ve yakıt olarak kullanılan siyah veya kahverengi taş.
  • Sera Gazı Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Atmosferde ısıyı hapseden gazlar.
    • TDK Anlamı: Atmosferde bulunarak sera etkisi oluşturan, iklim değişikliğiyle ilişkili gazlar (karbondioksit, metan vb.).
  • Atık Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Kullanım sonrası geride kalan, değerlendirilmesi gereken maddeler.
    • TDK Anlamı: Kullanım sonucu ortaya çıkan ve bir işe yaramayan, çoğu zaman çevre kirliliğine yol açan maddeler.
  • Yenilenebilir Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Doğadan sürekli olarak elde edilebilen ve tükenmeyen kaynaklar.
    • TDK Anlamı: Sürekli olarak üretilebilen veya tekrar elde edilebilen, özellikle enerji kaynakları için kullanılan bir terim.
  • İklim Kelimesi
    • Tahmin Anlamı: Belirli bir bölgede uzun yıllar boyunca gözlemlenen hava durumları.
    • TDK Anlamı: Bir yerin hava durumu özelliklerinin yıllar boyunca süregelen ortalamasını ifade eden terim.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Gezegenimizi kaplayan atmosfer nasıl bir yapıdadır ve ne işe yaramaktadır?


Cevap :

Atmosfer, gezegenimizi çepeçevre saran ince bir hava katmanıdır. Sıcaklıkların belirli bir dengede kalmasını sağlar ve canlıların yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olan oksijen ve diğer gazları içerir.


2. Sera gazlarının önemi nedir?


Cevap :

Sera gazları, Güneş’ten gelen ısının bir kısmını atmosferde tutarak gezegenimizin belirli bir sıcaklıkta kalmasını sağlar. Bu nedenle, sera gazları canlıların yaşamı için hayati bir öneme sahiptir.


3. İklim değişikliğinin sebepleri nelerdir?


Cevap :

İklim değişikliğinin başlıca sebepleri, atmosferdeki sera gazlarının artması, endüstriyel ve tarımsal üretim, ısınma ve ulaşım gibi insan faaliyetlerinin artmasıdır. Fosil yakıtların kullanımı ve ormanların azalması da bu durumu etkiler.


4. Atmosferdeki sera gazlarının artma nedenleri nelerdir?


Cevap :

Atmosferdeki sera gazlarının artma nedenleri arasında insanların enerji ihtiyaçları için fosil yakıtları kullanması, bu yakıtların yanmasıyla ortaya çıkan sera gazları ve karbondioksiti emen ağaçların ve bitkilerin sayısının azalması yer almaktadır.


5. Metinde anlatılan sorunun çözümü için sizce başka neler yapılabilir?


Cevap :

İklim değişikliği sorununun çözümü için yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanılması, ormanların korunması, sürdürülebilir tarım uygulamalarının benimsenmesi ve halkın iklim değişikliği konusunda bilinçlendirilmesi gibi önlemler alınabilir.


3. ETKİNLİK 


Soru : a. Sizce aşağıdaki cümlelerin hangisinde koşul, hangisinde neden-sonuç ve hangisinde amaç-sonuç belirtilmiştir? Belirleyerek boşlukları doldurunuz.


Cevap :

  • Havaya zehirli gazlar salındığı için atmosfer kirleniyor.
    Bu cümlede neden-sonuç belirtilmiştir çünkü zehirli gazların havaya salınması, atmosferin kirlenmesine neden olmaktadır.
  • Dünyamızı temiz tutmak için atıkları doğada bırakmamalıyız.
    Bu cümlede amaç-sonuç belirtilmiştir çünkü dünyayı temiz tutma amacıyla atıkların doğada bırakılmaması gerektiği ifade edilmektedir.
  • Fosil kaynakları kullanmayı azaltırsak temiz bir doğaya kavuşuruz.
    Bu cümlede koşul belirtilmiştir çünkü fosil kaynaklarının kullanımının azaltılması durumunda temiz bir doğaya ulaşma olasılığı vurgulanmaktadır.

Soru : b. Aşağıdaki cümlelerden neden-sonuç anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “N”, amaç-sonuç anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “A”, koşul anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “K” yazınız.


Cevap :

• Buzullar erirse deniz seviyesinde yükselme olur. (K)
• Nehre fabrika atıkları döküldüğünden nehrin rengi değişti. (N)
• TEMA, yeni ormanlık alanlar oluşturmak için kampanya başlattı. (A)
• Güneş ışınları kutuplara eğik düştüğünden kutuplarda sıcaklık düşüktür. (N)
• Atmosferdeki kirliliği azaltmak için yenilenebilir enerji kullanılıyor. (A) 


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. Okuduğunuz metinde bazı cümleler koyu bazı cümleler ise altı çizili olarak verilmiştir. Sizce niçin böyle bir yola başvurulmuştur? Açıklayınız.


Cevap :

Bu bölümler, metindeki önemli noktaları vurgulamak amacıyla koyu ve altı çizili olarak sunulmuştur. Bu şekilde okuyucunun dikkatini çekerek, metnin ana temasını ve önemli bilgileri daha iyi anlamasına yardımcı olmak hedeflenmiştir.


2. b. “Metinlerde önemli noktaları vurgulama” ile ilgili bildiğiniz başka biçimler var mı?
Açıklayınız.


Cevap :

Önemli noktaları vurgulamak için çeşitli yöntemler kullanılabilir. Örneğin, ilgili bölüm italik yazılabilir, tüm harfler büyük harfle yazılabilir, tırnak içine alınabilir veya farklı renklerle belirtilerek dikkat çekici hale getirilebilir. Bu yöntemler, okuyucunun metni daha iyi anlamasına ve önemli bilgilere odaklanmasına yardımcı olur.


3. c. 58. sayfadaki “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metni yeniden okuyunuz. Metni okurken önemli gördüğünüz yerlerin altını çiziniz. Altını çizdiğiniz cümlelerden bir tanesini aşağıya yazınız.


Cevap :

Türk kadını, dünyada emsali bulunmayan kahraman anadır. Öyle bir anadır ki tarihte nice kahramanlar, cihangirler doğurmuştur. Arkadaşlar, Millî Mücadele’yi kazanacağımızın en büyük işareti bu. Biri şehit anası, diğeri de daha bebekken gazi olan yavrusu.


5. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki konuşma balonlarını, küresel ısınma ile ilgili bir karikatüre dönüşecek şekilde doldurunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları”

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki grafiği inceleyiniz ve grafikle ilgili soruları cevaplayınız.


1. a. Grafiğe göre en fazla ağaç dikilen ay hangisidir?


Cevap : Mayıs.


2. b. Grafiğe göre en az ağaç dikilen ay hangisidir?


Cevap : Ocak.


3. c. Grafiğe göre ağaç dikiminin 60.000’den az olduğu aylar hangileridir?


Cevap : Ocak, şubat, temmuz, ağustos, aralık.


4. ç. Grafiğe göre ağaç dikimi hangi mevsimde daha fazladır?


Cevap : İlkbahar.


5. d. “Kış mevsimi, ağaç dikimi için en elverişli mevsimdir.” diyen biri sizce grafiğe göre haklı olabilir mi? Açıklayınız.


Cevap : Hayır, haklı olamaz çünkü en çok ağaç ilkbaharda dikilmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


7. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


• “Beden dili” ve “beden dilini etkili kullanma” sözlerinden ne anlıyorsunuz?


Cevap :  Beden dili, iletişim sırasında yüz ifadeleri, duruş, hareketler ve göz teması gibi sözsüz iletişim unsurlarını içerir. Etkili kullanım ise bu unsurların mesajı destekleyecek şekilde doğru ve yerinde kullanılmasını ifade eder.


• Bir konuşmacı neler yapar, hangi davranışları sergilerse o konuşmacının beden dilini etkili kullandığı söylenebilir?


Cevap : Etkili bir konuşmacı, dinleyicilerle göz teması kurar, açık ve rahat bir duruş sergiler, jest ve mimiklerini uygun şekilde kullanarak duygu ve düşüncelerini destekler.


• “Bir konuşmada, sözlerle uyumlu beden hareketlerinde bulunmak” sözünden ne anlıyorsunuz? Sözlerle uyumlu beden hareketlerine örnek verebilir misiniz?


Cevap : Bu ifade, konuşulanların beden hareketleriyle tutarlı olmasını ifade eder. Örneğin, bir konuda heyecanlanırken el hareketleriyle vurgulamak veya sakin bir şey anlatırken yavaş ve düzgün bir duruş sergilemek sözlerle uyumlu hareketlerdir.


1.b. Okuduğunuz metinde anlatılanlardan hareketle “iklim değişikliği sorununun çözümü için bireysel olarak neler yapılabileceği” ile ilgili düşüncelerinizi anlatınız.

Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili bir şekilde kullanmaya dikkat ediniz. Konuşmanızın sonunda arkadaşlarınızdan sizi, beden dilini etkili kullanma ve bağlama uygun konuşma bakımından değerlendirmelerini isteyiniz. Konuşmanıza başlamadan önce aşağıdaki alana konuşmanızla ilgili kısa notlarınızı yazınız.


Kısa Cevap :

İklim değişikliği sorununun çözümüne katkı sağlamak için bireysel olarak birkaç basit adım atabiliriz. Öncelikle, enerji tasarrufu yaparak ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelerek sera gazı emisyonlarını azaltabiliriz. Ayrıca, geri dönüşüm ve atık azaltma uygulamalarına önem vererek doğayı koruyabiliriz. Bu küçük değişiklikler, büyük farklar yaratabilir.

Uzun Cevap :

Sevgili arkadaşlar, iklim değişikliği günümüzün en büyük çevresel sorunlarından biridir. Bu sorunun çözümüne katkı sağlamak için bireysel olarak bazı adımlar atabiliriz. Öncelikle, evimizde enerji tasarrufu yapabilir, enerji verimli ampuller kullanabilir ve gereksiz aydınlatmalardan kaçınabiliriz. Ayrıca, yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelerek fosil yakıt kullanımını azaltabiliriz.

Diğer bir önemli adım ise geri dönüşüm ve atık azaltma uygulamalarına dikkat etmektir. Tek kullanımlık plastik ürünler yerine tekrar kullanılabilir seçenekleri tercih etmek ve atıkları ayrıştırmak çevremizi korur. Toplu taşıma araçlarını kullanmak veya yürümek de karbondioksit emisyonlarını azaltmaya yardımcı olur. Unutmayalım ki, her bireyin küçük adımları, iklim değişikliğiyle mücadelede büyük bir etki yaratabilir. Teşekkür ederim.


7. ETKİNLİK 


Soru : Gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla birlikte “Doğa ve Evren” temasına uygun bir yazma konusu ve konuya uygun bir ana fikir belirleyiniz. Defterinize belirlediğiniz konu ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız.


Kısa Cevap :

Yazma Konusu: Doğanın Önemi

Ana Fikir: Doğa, insanların yaşamı için vazgeçilmez bir kaynaktır.

Doğa, insanlar ve diğer canlılar için yaşam kaynağıdır. Ağaçlar, bitkiler, hayvanlar ve su kaynakları, ekosistemin sağlıklı işleyişini sağlar. Temiz hava, su ve yiyecek gibi temel ihtiyaçlarımız doğadan gelir. Bunun yanı sıra doğa, insanların ruhsal ve fiziksel sağlıkları üzerinde de büyük bir etkiye sahiptir. Doğa ile iç içe olmak, stres seviyelerini düşürür ve insanların genel mutluluğunu artırır. Doğanın korunması, sadece mevcut nesillerin değil, gelecek nesillerin de sağlıklı bir ortamda yaşamaları için gereklidir.

Uzun Cevap :

Yazma Konusu: Evrenin Gizemleri

Ana Fikir: Evren, keşfedilmeyi bekleyen birçok sır ve gizem barındırmaktadır.

Evren, sonsuz büyüklükte ve karmaşık bir yapıya sahiptir. Astronomlar, gökyüzündeki yıldızların, gezegenlerin ve galaksilerin sırlarını çözmeye çalışırken, her geçen gün yeni bilgiler edinmektedir. Hala bilinmeyen pek çok fenomen, evrenin nasıl oluştuğu ve evrimleştiği hakkında sorulara yol açmaktadır. Kara delikler, karanlık madde ve uzay-zaman gibi kavramlar, bilim insanlarının ilgisini çeken konular arasındadır. Evrenin gizemlerini anlamak, sadece bilim insanları için değil, tüm insanlık için merak uyandırıcı bir yolculuktur. Bu yolculuk, insanlığın yerini ve varoluşunu sorgulamasına yol açmaktadır.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Ormanın faydaları ile ilgili bir araştırma yapınız.


Kısa Cevap :

Yazı 1: Ormanın Ekolojik Faydaları

Ormanlar, ekosistemlerin temel yapı taşlarıdır ve birçok ekolojik fayda sunar. Öncelikle, ormanlar karbon dioksiti emerek atmosferdeki sera gazı seviyelerini dengeler. Bu süreç, iklim değişikliği ile mücadelede kritik bir rol oynar. Ayrıca, ormanlar, çeşitli bitki ve hayvan türlerine ev sahipliği yaparak biyolojik çeşitliliği korur. Bu canlılar arasındaki etkileşimler, ekosistemlerin dengede kalmasını sağlar. Ormanların sağladığı bu doğal hizmetler, insanlığın sürdürülebilirliği için hayati öneme sahiptir.

Bunun yanı sıra, ormanlar su döngüsünü düzenler ve su kaynaklarının korunmasına yardımcı olur. Ağaçların kökleri, yağmur suyunun toprağa sızmasını sağlar ve yer altı su seviyelerini artırır. Ormanlar, erozyonu önleyerek toprak kalitesini korur ve tarımsal üretkenliği artırır. Ayrıca, doğal afetlerin etkilerini azaltarak, sellerin ve toprak kaymalarının önlenmesine katkı sağlar. Bu nedenle, ormanların korunması ve sürdürülebilir yönetimi, hem ekosistem dengesi hem de insan yaşamı için son derece önemlidir.

Uzun Cevap :

Yazı 2: Ormanın Sosyal ve Ekonomik Faydaları

Ormanlar, sosyal açıdan da birçok fayda sunar. İnsanlar, ormanlarda yürüyüş yaparak, doğa ile iç içe vakit geçirir ve stres atarlar. Bu tür aktiviteler, ruh sağlığını olumlu yönde etkiler ve bireylerin genel mutluluğunu artırır. Ormanlar, ayrıca çeşitli rekreasyonel etkinlikler için bir alan sağlar; kamp yapmak, doğa yürüyüşleri ve gözlemciliği gibi aktiviteler, insanların doğayla bağ kurmasını sağlar. Bu tür sosyal etkileşimler, toplulukların birlikteliğini güçlendirir.

Ekonomik açıdan bakıldığında, ormanlar önemli bir kaynak olarak değerlendirilir. Ağaçlar, kereste, kağıt ve çeşitli orman ürünleri gibi maddelerin temin edilmesini sağlar. Ayrıca, ormanlar turizm açısından da önemli bir potansiyele sahiptir. Doğa turizmi, ormanlık alanlarda gerçekleştirilen etkinliklerle yerel ekonomilere katkıda bulunur. Bu nedenle, ormanların korunması ve sürdürülebilir kullanımı, ekonomik büyüme ve toplumsal refah için kritik bir öneme sahiptir.



 

Our Score