6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91
6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 Cevapları”, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye yönelik zengin etkinliklerle dolu bir bölüm sunmaktadır. Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü Metni Etkinlik Cevapları, doğa ve hayvanlar arasındaki ilişkiyi konu alan bu hikaye üzerinde derinlemesine düşünme ve analiz etme fırsatı sağlar. Bu metin, doğanın dengesi ve ekosistemler hakkında önemli mesajlar verirken, öğrencilerin bu kavramları anlamalarına katkıda bulunur.
Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, metinle ilgili sorulara yönelik rehberlik sunarak öğrencilerin metni daha iyi anlamalarını sağlar. “6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91 MEB Yayınları” ise öğrencilerin metinle ilgili etkinliklere aktif katılımını teşvik eder ve okuma-anlama becerilerini geliştirmeye yönelik sorular içerir. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin doğa ve çevre bilinci geliştirmelerine de yardımcı olur.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 83-87-88-89-90-91
HAZIRLIK
1. “Çiçekler ağacın gözü, kuşlar dilidir.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.
Kısa Cevap :
Bu söz, doğanın güzelliklerini ve hayat dolu yapısını simgeler. Çiçekler, ağacın estetik yanını temsil ederken kuşlar, doğanın canlı ve sesli yanını ifade eder.
Uzun Cevap :
“Çiçekler ağacın gözü, kuşlar dilidir.” sözü, doğanın hem görsel hem işitsel güzelliklerini vurgular. Çiçekler, ağaçların en güzel yanlarını ortaya çıkaran renkli ve zarif parçalardır; adeta ağacın dünyaya açılan gözleridir.
Kuşlar ise, doğanın sesi ve hareketidir. Kuşların cıvıltıları, doğanın canlandığını ve yaşamın sürdüğünü anlatır. Bu sözle, doğadaki her bir varlığın bir rolü olduğu ve birlikte bir bütünlük oluşturdukları ifade ediliyor.
2. Yaşadığınız çevrede hangi ağaç ve kuş türleri bulunmaktadır? Bu türlerin gözlemleyebildiğiniz özellikleri nelerdir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Çevremde çam, meşe ağaçları ve serçeler, güvercinler bulunur. Çam ağaçları her daim yeşil kalırken, meşe ağaçları büyük yapraklarıyla dikkat çeker. Serçeler ve güvercinler ise genelde toplu halde uçar.
Uzun Cevap :
Çevremde çam, meşe ve akasya gibi ağaç türleri bulunmaktadır. Çam ağaçları yıl boyunca yeşil kalan ve dayanıklı yapısıyla dikkat çeken ağaçlardır.
Meşe ağaçları ise geniş yaprakları ve sağlam gövdesiyle bilinir. Kuş türleri arasında serçeler ve güvercinler en çok gördüğüm türlerdir. Serçeler genellikle hızlı ve hareketli kuşlardır, her sabah cıvıltılarıyla güneşin doğuşunu haber verirler. Güvercinler ise genelde toplu halde uçmayı severler ve sakin bir doğaları vardır. Bu türleri gözlemlemek, doğayla bağ kurmamı sağlıyor.
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki harf gruplarından her biri, metinden bir sözcüğe aittir. Aşağıda, sözcükleri bulmanızı sağlayacak ipuçları yer almaktadır. Kaç numaralı yapraktaki sözcüğü bulmaya çalışacaksanız aynı numaralı ipucunu okuyunuz. Bulduğunuz sözcüğü ilgili yere yazınız.
Cevap :
1. Öfke, kızgınlık. (Hiddet)
2. Kozalaklıların, genellikle dibi yuvarlak, tepesi koni biçiminde ve odunsu dokulu meyvesi, kozak. (Kozalak)
3. Övünmek işi, övünç, iftihar. (Kıvanç)
4. Dalından yeni koparılmış, tazeliği üstünde, daha büyümemiş (bitki), kart karşıtı. (Körpe)
5. Yurdumuzda yetişen meşe türlerinin uzunca, fındığa benzeyen, sert ve pürüzlü, bir yüksük içinde bulunan, tanen bakımından zengin meyvesi, pelit. (Palamut)
6. Çimlenmek işi. (Çimlenme)
7. Elinden iş gelme durumu, ustalık, beceri. (Maharet)
8. İnsanların içinde yaşadıkları ev, apartman vb. yer, ikametgâh. (Mesken)
9. İnsan gövdesi. (Cüsse)
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Yeryüzünün ilk sahibi kimlerdir?
Cevap : Yeryüzünün ilk sahipleri ağaçlardır.
2. Ağaçlar nesillerini sürdürmek için neler yapmıştır?
Cevap : Ağaçlar, dallarında kozalaklar, palamutlar, meyveler ve tohumlar vücuda getirip toprağa, suya ve rüzgâra salarak nesillerini sürdürmeye çalışmıştır.
3. Adsız kuş adsız ağacın hâline üzülünce nasıl davranmıştır?
Cevap : Adsız kuş, adsız ağaca yardım edebilmek için onun tohumlarını yemiş ve yanında olarak ona kendini iyi hissettirmeye çalışmıştır.
4. Ardıç ağacı ile kuşun dostluğu nasıl başlamıştır?
Cevap : Adsız kuş, adsız ağacın yalnızlığına ve kederine üzülmüş, ona dostça yaklaşarak tohumlarını yemeye başlamış ve böylece dostlukları başlamıştır.
5. Ardıç ağacının asırlardır gerçekleşmeyen dileği bir mevsimde nasıl gerçekleşmiştir?
Cevap : Adsız kuş, ağacın tohumlarını yedikten sonra sevgi ve sabırla bu tohumları çimlenmeye hazır hâle getirmiş ve ağacın dileği bu şekilde gerçekleşmiştir.
6. İnsan dışındaki canlıların birbirleriyle iletişim hâlinde olduğunu düşünüyor musunuz?
Cevap : Evet, metin örneğinde de görüldüğü gibi doğadaki canlılar, birbirlerine yardım ederek ve dostluklar kurarak iletişim hâlinde olabilirler. Canlılar birbirlerinin ihtiyaçlarını karşılayarak, çevrelerinde uyumlu bir yaşam sürdürebilirler.
3. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Metnin konusu nedir?
Cevap : Ardıç ağacı ile ardıç kuşu arasındaki dostluk ve bu dostluğun sonucu olarak ağacın dileğinin gerçekleşmesi anlatılmaktadır.
2. Metnin ana fikri nedir?
Cevap : Sevgi, dostluk ve sabır ile her zorluğun üstesinden gelinebileceği ve umudun her zaman canlı tutulması gerektiğidir.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki boşlukları metne göre doldurunuz.
Cevap :
Metinde Anlatılan Olay : Ardıç ağacı ile ardıç kuşu arasındaki dostluğun başlangıcı ve ağacın uzun zamandır gerçekleşmeyen dileğinin kuşun yardımıyla gerçekleşmesi olayı anlatılmaktadır.
Metinde Yer veya Yerlerle İlgili Bilgiler : Olay, ormanlık bir alanda, ağaçların ve hayvanların birlikte yaşadığı doğal bir çevrede geçmektedir.
Metinde Zamanla İlgili Yer Alan Bilgiler : Olay, asırlar boyunca devam eden bir bekleyiş sürecinden sonra bir mevsim içinde gerçekleşmektedir.
Metindeki Şahıs ve Varlık Kadrosu : Adsız ağaç (ardıç ağacı) ve adsız kuş (ardıç kuşu) metindeki ana varlıklardır.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda bir ek eklenerek yeni bir anlam kazandırılmış olan sözcükleri I numaralı alana, aldığı ekle anlamı değişmemiş veya ek almamış sözcükleri II numaralı alana yazınız.
Cevap :
I. Anlamı değişmiş sözcükler (Ek alarak yeni bir anlam kazanmış olanlar):
- yaprağın (Yaprak + ın: Yaprağa ait)
- fidanı (Fidan + ı: Fidana ait)
- tohumda (Tohum + da: Tohum içinde veya üzerinde)
- ağaca (Ağaç + a: Ağaca yönelme)
- ormancı (Orman + cı: Ormanda çalışan kişi)
II. Anlamı değişmemiş sözcükler (Aldığı ekle anlamı değişmemiş ya da ek almamış olanlar):
- yağmur
- güzellik
- adsız
- sevgi
- bilge
- kuşlar
- balık
Soru : b. “Atatürk, Şanlıurfa, bilgisayar, Kırıkkale, ayakkabı, hanımeli” sözcüklerinin ortak özelliği nedir? Açıklayınız.
Cevap : Bu sözcüklerin ortak özelliği, hepsinin birleşik sözcük olmasıdır.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki sözcüklerin basit mi, türemiş mi yoksa birleşik mi olduğunu belirleyerek bunları ilgili yere yazınız.
Cevap :
Basit Sözcükler: kuştan, orman, bulut, denizler
Türemiş Sözcükler: ağaçlık, oduncu, köylü, simitçi
Birleşik Sözcükler: hanımefendi, Eskişehir, başkent, ağabey
7. ETKİNLİK
Soru : İstediğiniz konuda bir konuşma metni hazırlayınız ve bu metinde 1. etkinlik sırasında öğrendiğiniz sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanınız. Metninizi yazdıktan sonra konuşmanızı yapmaya hazırlanınız ve konuşmanızı yapınız.
Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Bugün doğanın gücünden bahsetmek istiyorum. Bahar geldiğinde körpe yaprakların çimlenmesiyle doğa yeniden canlanır. Kozalaklar ve palamutlar yeni ağaçların habercisidir. Doğada her varlık, küçük ya da büyük olsun, büyük bir maharetle yaşamını sürdürür. Ancak doğa, hiddetini de gösterir ve bu bize ona duyduğumuz saygının önemini hatırlatır. Doğa bize mesken olur ve yaşamımız için her şeyi sunar. Bu yüzden onu korumalı ve ona sahip çıkmalıyız.
Teşekkür ederim.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden hareketle “ormanın faydaları” konulu istediğiniz türde bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.
Kısa Cevap :
Ormanın Faydaları
Ormanlar, doğal yaşam alanları oluşturarak ekosistem dengesini koruyan önemli alanlardır. Temiz hava sağlayarak atmosferdeki karbondioksiti emer ve oksijen üretirler. Bu süreç, insanların ve diğer canlıların sağlıklı bir şekilde yaşaması için hayati öneme sahiptir. Ayrıca, ormanlar su döngüsünü düzenler, yer altı su kaynaklarını besler ve erozyonu önleyerek toprak verimliliğini artırır. Bununla birlikte, ormanlar birçok hayvan türüne yuva sunarak biyolojik çeşitliliği destekler ve doğal yaşam alanlarını korur.
Ekonomik açıdan da ormanlar büyük faydalar sağlar. Odun, meyve, reçine gibi ürünlerin yanı sıra, ormanlar aynı zamanda turizm faaliyetleri için de bir kaynak oluşturur. Doğal güzellikleri ve temiz hava arayışı içindeki insanların ilgisini çeker. Ekoturizm sayesinde yerel ekonomilere katkıda bulunur. Sonuç olarak, ormanlar sadece doğal kaynaklarımızı korumakla kalmaz, aynı zamanda sağlıklı bir yaşam sürdürmemizi sağlayan unsurlar arasında yer alır. Bu nedenle, ormanları korumak ve sürdürülebilir yönetimini sağlamak, geleceğimiz için son derece önemlidir.
Uzun Cevap :
Ormanların Hayatımızdaki Önemi
Ormanlar, yalnızca doğal güzellikler sunmaz; aynı zamanda yaşamımızın sürdürülebilirliği için hayati önem taşır. İlk olarak, ormanlar atmosfere salınan karbondioksiti emer ve oksijen üreterek temiz hava sağlar. Bu, hem insanların hem de hayvanların sağlıklı bir çevrede yaşaması için kritik bir rol oynar.
Su kaynaklarını koruma konusunda da ormanlar büyük fayda sağlar. Ormanlar, yeraltı su kaynaklarının yenilenmesine yardımcı olur ve nehirlerin taşmasını engeller. Erozyonun önlenmesi ve toprak verimliliğinin korunması da ormanların önemli katkılarından biridir.
Bunun yanı sıra, ormanlar birçok hayvan türüne doğal bir yuva sunar. Bu ekosistem, yaban hayatını korur ve biyolojik çeşitliliği artırır. Aynı zamanda odun, meyve ve ilaç gibi birçok faydalı ürün sağlar. Ormanlar, insan yaşamına ekonomik ve sosyal katkılar da sunar, ekoturizmi destekler.
Sonuç olarak, ormanlar doğanın bir dengesidir ve yaşamımızı her anlamda destekleyen temel kaynaklardan biridir. Ormanları korumak, kendi geleceğimizi korumak anlamına gelir.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : “Doğa ve evren” temalı şiirler bulunuz. Bulduğunuz şiirleri fotokopi ile çoğaltarak veya yazarak sınıfa getiriniz.
Kısa Cevap :
Ağaç
Yükseklerde bir ağaç,
Gölgesinde dinlenir hayvan,
Kuşlar cıvıldar dalında,
Huzur verir her bir yaprak.
Rüzgarın şarkısı,
Dallarda dans eder,
Kökleri derinlerde,
Toprağın bağrında gizli.
Uzun Cevap :
Gecenin Sırrı
Gecenin karanlığında yıldızlar,
Parıldar, gözlerimizi kamaştırır,
Evrenin derinliklerinde gizli,
Her bir nokta bir hayal, bir umut.
Ay, geceye rehber,
Sıcak bir ışık saçar,
Doğa ve evren bir bütün,
Güzellikleriyle ruhumuzu besler.
ÖĞRETMENDEN İSTENEN HAZIRLIK
Soru : Şiir dinletisi etkinliği için fon müziği ve gerekli araç gereci hazırlayınız.
Cevap : Gelecek ders için araç gereçlerini unutmayınız.