6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93, 94, 95, 96


6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92, 93, 94, 95, 96 Cevapları” bölümü, Türkçe dersinde önemli bir yer tutan metin inceleme ve dil bilgisi sorularını içerir. Bu etkinlikler, öğrencilere okudukları metinleri daha iyi analiz etmeleri ve Türkçenin dil kurallarını öğrenmeleri konusunda yardımcı olur. Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğuyor Metni Etkinlik Cevapları, metnin ana fikirlerini anlamak, dil ve anlatım özelliklerini değerlendirmek için hazırlanmıştır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin metin ve dil bilgisi sorularına doğru ve etkili şekilde cevap vermelerine destek sağlar. “6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96 MEB Yayınları” ile öğrenciler, hem dil bilgisi kurallarını pekiştirir hem de metni derinlemesine anlama fırsatı bulur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 92-93-94-95-96


HAZIRLIK


1. Sizden güneşe iltifat etmeniz istenseydi ona ne söylerdiniz?


Kısa  Cevap :

Ey güneş, gökyüzünün en parlak ışığı, varlığınla dünyayı canlandırıyor, karanlığı aydınlığa çeviriyorsun. Her gün doğarken gökleri süslüyor, toprağı ısıtarak bitkilere hayat veriyorsun.

Sıcaklığınla denizleri ısıtır, rüzgarları harekete geçirir, her bir canlıya enerji sunarsın. Seninle birlikte doğa uyanır, insanlar yeni bir güne umutla başlar.

Uzun  Cevap :

Ey güneş, gökyüzünün parlak ışığı, karanlık geceleri sabaha, soğuk günleri sıcaklığa çeviriyorsun. Işığınla doğayı canlandırıyor, her canlıya hayat veriyorsun.

Bitkiler seninle büyüyor, denizler seninle ısınıyor, insanlık senin varlığınla huzur buluyor. Gökyüzündeki muhteşem ihtişamınla her gün doğarken, yeni bir başlangıcın habercisi oluyorsun.


2. Aşağıdaki şiirin başlığını okuyunuz ve görselini inceleyiniz. Ardından şiirde ne anlatılıyor olabileceğini, hangi duygunun verilmek istendiğini tahmin ediniz?


Cevap : Güneşin ilk ışıklarını, doğuşunu anlatıyor olabilir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük grupları ile tahmin ettiğiniz anlamlarını aşağıya yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Sözcük 1: Bilmecelerin Kelimesi

Tahminim: Anlamı kapalı, çözülmesi gereken olaylar veya durumlar.
Cümlem: Hayat bazen çözülmesi zor bilmecelere benzer.
TDK Sözlük Anlamı: Anlamı kapalı, çözülmesi gereken muamma.

Sözcük 2: Atmacalar Kelimesi

Tahminim: Bir tür avcı kuş.
Cümlem: Atmacalar, gökyüzünde süzülerek avlarını takip ederler.
TDK Sözlük Anlamı: Küçük ve çevik bir avcı kuş türü.

Sözcük 3: Hacim Kelimesi

Tahminim: Bir cismin kapladığı alan veya büyüklük.
Cümlem: Odanın hacmi, yeni eşyaları yerleştirmeye yetecek kadar genişti.
TDK Sözlük Anlamı: Bir cismin uzayda kapladığı yer, büyüklük.

Sözcük 4: Kımıldıyor Kelimesi

Tahminim: Hareket etmeye başlamak, küçük bir hareket yapmak.
Cümlem: Uyandığında yavaşça kımıldayıp yatağında doğruldu.
TDK Sözlük Anlamı: Hafifçe, yavaşça hareket etmek.

Sözcük 5: Hücum Kelimesi

Tahminim: Ani ve güçlü bir saldırı.
Cümlem: Takım, ikinci yarıda rakip kaleye hücum etti.
TDK Sözlük Anlamı: Bir yeri ya da kişiyi hızla ve güçle saldırarak ele geçirme girişimi.


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metinde, günün doğmasıyla birlikte meydana gelen hangi değişiklikler anlatılmaktadır?


Cevap : Gün doğarken gece sona ermekte, gölgeler kaybolmakta, bacalar şekil almakta, kuşlar uyanmakta, doğa canlanmakta ve ışık her yeri aydınlatmaktadır.


2. Şairin “Bembeyaz gece çiçeklerine / Sabahla düşüyor bir damla yaş.” dizeleriyle
anlatmak istediği nedir?


Cevap : Bu dizelerde şair, sabahın ilk saatlerinde çiçeklerin üzerine düşen çiy damlalarını betimleyerek doğanın uyanışını anlatmaktadır.


3. Sizce toprak, kımıldadığını nasıl gösteriyor olabilir?


Cevap : Toprak, sabahın ilk ışıklarıyla birlikte filizlenmeler, böceklerin hareketlenmesi ve bitkilerin canlanmasıyla kımıldadığını gösteriyor olabilir.


4. Etrafın rengârenk olduğu şiirin hangi dizesinden anlaşılmaktadır?


Cevap : “Renk renk hacimle doluyor her yer” dizesi, etrafın rengârenk olduğunu anlatmaktadır.


5. “Gün Doğuyor” adlı metni etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız. 


Cevap : Evet, etkileyici buldum. Şair, günün doğuşunu çok canlı ve ayrıntılı bir şekilde betimlemiş, doğanın uyanışını güzel bir dille anlatmış.


6. Güneşin doğuş vakti sizi nasıl etkiler, sizde hangi duyguları uyandırır?


Cevap : Güneşin doğuşu bende huzur ve yenilenme duygusu uyandırır. Günün başlangıcında doğanın canlanışını izlemek, bana yeni bir başlangıç hissi verir.


3. ETKİNLİK 


Soru : 83. sayfadaki “Ardıç Ağacı ile Ardıç Kuşunun Öyküsü” adlı metnin yazı karakteriyle (yazı tipiyle) 92. sayfadaki “Gün Doğuyor” adlı metnin yazı karakterini inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. Hangi metnin yazı karakterini daha çok beğendiniz? Niçin?


Cevap : “Gün Doğuyor” metninin yazı karakterini daha çok beğendim çünkü şiirsel bir yazı tarzı, metnin duygusunu daha iyi yansıtıyor.


2. b. “Gün Doğuyor” adlı metnin ders kitabında görmeye alışmış olduğunuz yazı karakterinden farklı karakterde yazılmış olması, bu metnin anlaşılmasını nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.


Cevap : Farklı yazı karakteri metne estetik bir hava katmış olabilir, ancak alışılmadık bir yazı tipi, metnin okunmasını zorlaştırabilir ve dikkat dağıtıcı olabilir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : Metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Metnin Konu: Güneşin doğuşuyla birlikte doğada meydana gelen değişiklikler.

Metnin Ana Duygu: Yenilenme ve uyanış.


5. ETKİNLİK 


Soru : “Gün Doğuyor” adlı şiirin devamı olabilecek bir dörtlük tasarlayınız. Dörtlüğü tasarlarken şiirdeki ahenk unsurlarına dikkat ediniz. Dörtlüğünüzü aşağıya yazınız ve sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

Gün yükselir dağların üstünden,
Yarılır bulutlar, gökyüzü aydınlanır,
Uyanır tüm canlılar yeryüzünde,
Doğa, ışığın sıcaklığına sarılır.


6. ETKİNLİK 


Soru : “Güneşin doğuşuyla birlikte hayat da başlar.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi anlatan bir konuşma yapınız.


Kısa Cevap :

Saygıdeğer dinleyiciler,

Bugün sizlere “Güneşin doğuşuyla birlikte hayat da başlar” sözünden bahsetmek istiyorum. Güneşin doğuşu, her sabah hayatın yeniden canlanışını simgeler. Doğa bu ışıkla uyanır; kuşlar öter, çiçekler açar ve insanlar yeni bir güne adım atar. Güneşin ilk ışıkları, sadece doğayı değil, biz insanları da aydınlatır, enerji verir ve bizi yeni başlangıçlara hazırlar. Bu yüzden güneşin doğuşu, yaşamın ve umudun en güzel ifadesidir.

Teşekkür ederim.

Uzun Cevap :

Değerli dinleyiciler,

“Güneşin doğuşuyla birlikte hayat da başlar” ifadesi, aslında yaşamın her yeni günle yenilendiğini hatırlatır. Güneş her sabah doğduğunda, doğa uyanır ve yaşam hareketlenir. İnsanlar da bu ışıkla birlikte yeni bir güne adım atar. Güneşin doğması, sadece günün değil, ruhumuzun da aydınlanması demektir. Her doğan güneş, bize yeni fırsatlar, umutlar ve güzel başlangıçlar sunar.

Teşekkür ederim.


7. ETKİNLİK 


Soru : Şiir dinletisi etkinliği gerçekleştireceksiniz. Bunun için sınıfa getirdiğiniz “doğa ve evren” temalı şiirleri öğretmen masasının üstüne koyunuz. Bütün şiirleri inceleyiniz ve getirdikleriniz dışındakilerden bir tanesini seçip ezberlemeye çalışınız. Öğretmeninizin rehberliğinde bir şiir okuması sırası belirleyiniz. Öğretmeniniz fon müziğini başlatınca sıranız geldiğinde şiirinizi okuyunuz.


Cevap :

1. Orhan Veli Kanık – “Gün Doğuyor”

Dili çözülüyor gecelerin,
Gölgeler kaçışıyor derine.
Alıp sihrini bilmecelerin,
Gün doğuyor şehrin üzerine.

Korkarak şekil alıyor bacalar,
Gün doğuyor şehrin üzerine.
Dalıyorlar günün üzerine,
Gözleri uykulu atmacalar.

2. Cahit Külebi – “Hikâye”

Yeşil çimenler üstünde,
Bir rüya gibi,
Açık yeşil gözleriyle,
Bir kadın güler…

Güneş damla damla süzülür,
Zaman, bir ırmak gibi akar…
Doğa ve evren, bu sonsuz oyun,
Sessizce izler her şeyi uzaktan…


8. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki haber metnini okuyup görseli inceleyiniz.


Dünya mirası Nemrut ziyaretçilerini ağırlamaya başladı

UNESCO Dünya Kültür Miras Listesi’nde yer alan, “güneşin doğuşu ve batışının dünyada en güzel izlendiği yer” olarak nitelendirilen Nemrut Dağı’nı her gün yaklaşık 1000 kişi ziyaret ediyor.

Dünyanın dört bir yanında gelen ziyaretçiler, Nemrut’ta bir yandan tarihî görme imkânı bulurken bir yan- dan da güneşin doğuşu ve batışı sırasındaki eşsiz manzaranın keyfini sürüyor.


Soru : b. Siz de güneşin doğuşunu izlemek için sınıfça Adıyaman’a gezi düzenleyeceğinizi hayal ediniz. Aşağıdaki formu doldurarak bu gezinin planını yapınız.


Cevap :

Okulun Adı: Atatürk Ortaokulu

Gezi Tarihi: 10.02.2025

Kafile Başkanı:  Ümran Öğretmen

Gezinin Amacı: Güneşin doğuşunu izlemek, doğa ile iç içe olmak, Adıyaman’ın doğal güzelliklerini keşfetmek ve çevre bilincini artırmak.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları


9. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıda verilen cümleleri devam ettirerek bir hikâye yazınız. Hikâyenizi zaman, mekân, olay ve varlık kadrosu unsurlarını dikkat ederek yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.

Gün doğarken istasyona girdik. Tren, büyük bir gürültüyle durdu…


Cevap :

Başlık: Yolculuğun Başlangıcı

Gün doğarken istasyona girdik. Tren, büyük bir gürültüyle durdu. Heyecanla koltuğuma oturdum ve pencereden dışarı bakmaya başladım. Güneşin ilk ışıkları, doğayı altın rengiyle kaplamıştı. Yanımda oturan yaşlı bir amca, “Nereye gidiyorsun?” diye sordu. “Şehre,” dedim. O gülümseyerek, “Hayat yolculuklarla güzelleşir,” dedi.

Tren hareket ettiğinde, kırsal alanlar hızla geçti. Çocuklar sokakta oynuyor, kadınlar bahçelerde çalışıyordu. Her şey huzurluydu. Bir süre sonra tren, büyük bir ormanın içine girdi. Ağaçların gölgelerinde kaybolmuş patikaları takip ederek bir gölete ulaştım. Su, güneş ışınlarıyla parlıyor, balıklar su yüzeyinde zıplıyordu.

O an, yolculuğun sadece bir yerden bir yere gitmek olmadığını anladım. Doğa, hayatın güzelliklerini keşfetmemiz için bize sunuyordu. Tren vaktinin geldiğini hissettirdi. Geri dönerken içimde yeni keşifler için bir özlem vardı.


Soru : b. Metnin yazımının tamamlanmasının ardından varsa metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. 


Cevap : Gür bir sesle okuyunuz.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nü getiriniz.


Cevap : Gelecek derse hazırlık için  TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nü unutmayınız.



 

Our Score