6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 97, 98, 99, 100, 101, 102


6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97, 98, 99, 100, 101, 102 Cevapları”, öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirmek amacıyla düzenlenen etkinlikleri içermektedir. Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Parbat Dağı’nın Esrarı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, bu metne yönelik sorular ve detaylı cevaplar sunarak öğrencilerin anlayışını pekiştirmeye yardımcı olur. Metin, öğrencilerin hayal gücünü harekete geçirirken, dinleme sırasında dikkatlerini nasıl yoğunlaştıracaklarını da öğretir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, ders içerikleri ile etkileşimde bulunarak, öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesine olanak tanır. Ayrıca, “6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 MEB Yayınları”, öğrencilerin dinleme etkinlikleri aracılığıyla daha geniş bir kelime dağarcığına sahip olmalarını sağlarken, dinleme ve anlama becerilerini de geliştirmelerine katkı sunar.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102


HAZIRLIK


1. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin size hissettirdiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.

YÜKSEK EVDE OTURANIM TÜRKÜSÜ

Evleri yüksek kurdular
Önlerinde uzun balkon
Sular aşağıda kaldı
Aşağıda kaldı ağaçlar

Evleri yüksek kurdular
On bin basamak merdiven
Bakışlar uzakta kaldı
Uzakta kaldı dostluklar

Evleri yüksek kurdular
Cama betona boğdular
Usumuzdaydı unuttuk
Topraktan uzakta kaldı
Toprağa bağlı olanlar

Gülten AKIN


Cevap :

Bu şiir, insanların modern yaşamla birlikte doğadan ve samimi ilişkilerden nasıl uzaklaştığını anlatıyor. Yüksek binalar, beton yapılar insanların toprakla, doğayla ve dostluklarla olan bağlarını koparıyor. Şiir, modernleşmenin getirdiği yalnızlık hissini ve doğaya olan özlemi hissettiriyor.


2. Metni, önemli gördüğünüz yerlerini defterinize not ederek dinleyiniz.


Cevap :

Metni önemli gördüğünüz kısımları not ederken şu ana fikirleri dikkate alabilirsiniz:

  1. Bitkilerin Zihinsel İletişimi ve Başkaldırısı: Bitkilerle iletişim kuran bir çocuk, çevresini yeşillendirdikten sonra doğanın bozulmasına karşı savaşan bir bilgin olur. Bitkiler insan savaşlarından ve çevresel kirlilikten bıktıkları için başkaldırırlar.
  2. İnsan ve Bitkiler Arasındaki Sevgi Bağı: Eskiden insanlar bitkilere sevgi ve saygıyla yaklaşırken, günümüzde betonlaşma, kirlilik ve modernleşme nedeniyle bu bağ kaybolmaktadır.
  3. Çevresel Kirlilik ve İnsan Bencilliği: İnsanlar, bencilce davranarak bitkilere zarar veriyor. Fabrikalar, yapay gübreler, tarım ilaçları ve orman yangınları bitkilere büyük zararlar veriyor.
  4. Bitkilerin İsyanı: Bitkiler, insanlardan kaynaklanan sorunlara karşı isyan eder ve başkaldırır. Fabrika atıkları, yapay gübreler, yangınlar, betonlaşma gibi insan faaliyetleri bitkileri ve doğayı tehdit ediyor.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıda, dinlediğiniz metinden bazı cümleler birer sözcük çıkarılarak verilmiştir. Her boşluğu, verilen sözcüklerden uygun olanıyla doldurunuz.


Cevap :

1. Yaprak kasırgası sona erdiğinde, yeryüzü kalın bir yaprak katmanıyla örtülmüştü.
2. Onlara neden böyle hırçınlaştıklarını sordular.
3. Bu dertleri dile getirirken yakınma yarışına girmiş gibiydiler.
4. Çiftçilerin toprağa karıştırdığı yapay tozlardan da hoşnut değiliz.
5. Bu yolla üretilen bitkiler doğal çeşnisini yitiriyor.
6. Kısacası, yeryüzü bitkileri binlerce yıldır süregelen insan savaşlarından bezmişlerdi.
7. Şifalı türlerimizle acılarını dindirip sağlığa kavuşturuyoruz.


Soru : b. Aşağıda, verilen sözcüklerden her birinin dinlediğiniz metindeki anlamı yer almaktadır. Anlamları okuyunuz ve her birinin karşısına verilen sözcüklerden uygun olanı yazınız.


Cevap :

1. Rüzgâr çizelgesinde hızı 64 deniz mili olan rüzgâr: (kasırga)
2. Şikâyet, hoşnutsuzluk belirten söz veya yazı: (yakınma)
3. Hırçınlık etmek, hırçın davranmak: (hırçınlaşmak)
4. Hoşa giden tat, lezzet: (çeşni)
5. Bir davranış, bir durum veya bir kimseden memnun olan: (hoşnut)
6. Bezgin duruma gelmek, bezginlik getirmek, bıkıp usanmak: (bezmek)
7. Sağlığa yararlı olan: (şifalı)


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Bitkileri ürküten şey nedir?


Cevap : Bitkileri ürküten şey, patlamak üzere olan savaşlardır. Savaşlar nedeniyle bitkiler zarar görmekte ve geçmiş savaşlarda yaşadıkları acıları hatırlamaktadırlar.


2. Bitkiler en çok nelerden yakınmaktadır?


Cevap : Bitkiler en çok insan savaşlarından, çevre kirliliğinden, insanların bitkilere olan ilgisizliğinden ve betonlaşma yüzünden doğal yaşam alanlarının yok edilmesinden yakınmaktadırlar.


3. İnsanlar, bitkileri neden gözden çıkarmışlardır?


Cevap : İnsanlar, şehirleşme ve modernleşme sürecinde bitkilerle aralarındaki sevgi bağlarını kaybetmiş, toprakla ilişkilerini koparmış ve betonlaşmaya yönelmişlerdir. Bu nedenle bitkileri gözden çıkarmışlardır.


4. Bitkilerin eskisi gibi tozlaşıp çoğalamamasının nedeni nedir?


Cevap : Bitkilerin tozlaşıp çoğalamamasının nedeni, yeryüzünü saran beton yığınlarının çiçek tozlarının yolunu kesmesidir. Bu durum, bitkilerin doğal tozlaşma süreçlerini engellemektedir.


5. Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçların bitkilere zararı nedir?


Cevap : Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçlar, bitkilere yararlı olan bazı canlıların da yok olmasına neden olmakta, bitkilerin doğal dengesini bozmakta ve ekosisteme zarar vermektedir.


6. Metinden çıkardığınız sonuçlar nelerdir?


Cevap : Metinden çıkarılan sonuçlar şunlardır: İnsanların savaşlar, betonlaşma, çevre kirliliği ve bencillik gibi sebeplerle doğaya ve bitkilere zarar vermesi, bitkilerin yaşam alanlarını daraltmakta ve onların sağlıklı gelişimini engellemektedir. İnsanların doğaya ve bitkilere daha fazla saygı göstermesi gerektiği sonucuna varılmaktadır.


3. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki yazışmanın dâhil olduğunuz anlık mesajlaşma uygulaması grubunda gerçekleştiğini düşününüz. En alttaki boşluğu, uygun şekilde tamamlayınız.


Cevap :

  • Kaymakamlık ve Belediye’ye dilekçe ile yardım isteyebilir.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : a. Dinlediğiniz metinde kullanılan, aşağıdaki cümlelerden hareketle altları çizilmiş olan deyimlerin anlamlarını tahmin ediniz ve tahminlerinizi aşağıda ilgili yere yazınız. TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden deyimlerin anlamlarını bularak ilgili yere yazınız. Tahmininiz doğruysa deyimin üstündeki kutuya “✓” işareti koyunuz.


Cevap :

Can derdine düşmek

  • Tahminim: Kendi sağlığını ya da hayatını kurtarmaya çalışmak.
  • Sözlük Anlamı: Kişinin yaşamını kurtarma ya da hayatını koruma telaşına düşmesi.

Ağız birliği etmek

  • Tahminim: Birden fazla kişinin aynı konuda aynı şekilde konuşması ya da anlaşması.
  • Sözlük Anlamı: Birden fazla kişinin bir konuda önceden anlaşarak aynı şeyi söylemesi.

Gözden çıkarmak

  • Tahminim: Bir şeyin artık değersiz olduğunu düşünerek vazgeçmek.
  • Sözlük Anlamı: Bir şeyi kaybetmeyi ya da feda etmeyi göze almak.

Söküp atmak

  • Tahminim: Bir şeyi tamamen ortadan kaldırmak ya da çıkarmak.
  • Sözlük Anlamı: Bir şeyi bulunduğu yerden çıkarıp atmak, tamamen yok etmek.

Soru : b. Anlamlarını öğrendiğiniz deyimlerin metnin anlamını nasıl etkilediğini, metnin anlamına nasıl bir katkı sağladığını açıklayınız. Siz de bu deyimleri birer cümlede kullanınız. Ardından kurduğunuz cümleleri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Metinde kullanılan deyimler, anlatımı daha güçlü ve etkili hale getirerek duyguları ve olayları daha derin bir şekilde ifade etmeye yardımcı olur. Her deyim, olayın ciddiyetini ya da karakterlerin hissettiklerini okuyucuya daha net bir şekilde aktarmayı sağlar. Bu deyimler, metnin akıcılığını artırırken, aynı zamanda okuyucunun metinle daha kolay bağ kurmasına katkı sağlar.

Deyimlerin cümlede kullanımı:

  1. Can derdine düşmek: Savaş patlak verince insanlar can derdine düştü ve hemen güvenli bir yere sığınmaya çalıştılar.
  2. Ağız birliği etmek: Toplantıda herkes ağız birliği etmişçesine aynı fikirde olduğunu belirtti.
  3. Gözden çıkarmak: Arabanın tamir masrafları çok fazla olunca onu gözden çıkardım ve yenisini almaya karar verdim.
  4. Söküp atmak: Eski alışkanlıklarını söküp atmak için çok çaba gösterdi ama sonunda başardı.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki haber metnini okuyup görseli inceleyiniz.


PENGUENLER İÇİN ÖRÜYORLAR

Dünya’nın en zorlu iklim koşullarında yaşıyor olabilirler ancak zaman zaman penguenlerin bile kendilerini saracak sıcacık bir kazağa ihtiyacı var. Gönüllülerin ördüğü minik kazaklar, yüzlerce pengueni deniz kazalarında denize yayılan petrolden ve kirliliğin zehirli etkilerinden korudu. Avustralya’daki Penguen Vakfının yürüttüğü “Doğa İçin Ör” kampanyasına katılan gönüllüler, Melbourne’ün (Melbörn) 140 km güneydoğusundaki Phillip (Filip) Adası’nda yaşayan penguenler için minik kazaklar örüyor. Phillip Adası Doğa Parkı’ndan Lyn Blom (Lin Blum), “İnsanlar, bu sevimli hayvanlara yardım etmeye bayılıyor.” diyor.

Adada, Avustralya ve Yeni Zelanda’ya özgü “kororo” cinsi penguenler yaşıyor. Kororolar, ortalama 33 cm’lik boyları ve ancak bir kilograma erişen ağırlıklarıyla penguen ailesinin en minyon ve belki de en komik yürüyüşlü üyeleri. Ancak bu sevimli canlılar için tüylerine tırnak büyüklüğündeki bir petrolün bulanması bile ölümcül olabiliyor. Çünkü petrol, hayvanın tüylerini keçeleştirerek tüylerin oluşturduğu su ve soğuk geçirmez korumada bir “delik” açıyor. Penguen Vakfı, yılda ortalama 20 kuşu kurtarıyor. 2001 yılında Phillip Adası açıklarında yaşanan benzer kazalara karşı ellerinde sıkı bir kazak stoku var. O kazada petrolden etkilenen 453 penguenin yüzde 96’sı penguen kazakları sayesinde kurtarıldı.


Soru : b.“Parpat Dağı’nın Esrarı” adlı metin ve “Penguenler İçin Örüyorlar” adlı gazete haberinden hareketle aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


Cevap :

Parpat Dağı’nın Esrarı:

  • Sorun: Çevre kirliliği ve insan savaşları nedeniyle bitkilerin zarar görmesi.
  • Çözüm: Bilginler, bitkilerle iletişime geçip sorunları çözmeye çalışır.
  • Öneri: Çevre koruma kampanyaları ve sürdürülebilir tarım yaygınlaştırılmalı.

Penguenler İçin Örüyorlar:

  • Sorun: Petrol sızıntısının penguenleri olumsuz etkilemesi.
  • Çözüm: Gönüllüler, penguenler için kazak örüyor.
  • Öneri: Deniz kirliliğini önleyici tedbirler alınmalı ve hızlı müdahale artırılmalı.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Sınıfta “betonlaşmanın zararları” ile ilgili bir tartışma gerçekleştiriniz. Tartışmadan elden edilen sonuçları tahtaya yazınız.


Kısa Cevap :

Örnek 1:

  • Kişi 1: Betonlaşma, şehirleşmenin kaçınılmaz bir sonucu olarak görülüyor. Ancak bu durum, doğal alanların yok olmasına ve ekosistemin zarar görmesine yol açıyor. Bitki örtüsü azalıyor, oksijen üretimi düşüyor ve hava kirliliği artıyor.
  • Kişi 2: Evet, ama modern yaşamın ihtiyaçları var. Gelişmiş şehirler, beton yapılar olmadan büyüyemez. Konut ve iş alanları için beton kaçınılmaz. Ancak yeşil alanlar yaratmak için projelerde doğaya daha fazla yer verilebilir.

Uzun Cevap :

Örnek 2:

  • Kişi 1: Betonlaşma, toprak verimliliğini yok ediyor. Tarım alanları azalıyor, bu da gıda üretiminde düşüşe ve fiyatların artmasına neden oluyor. Ayrıca, suyun toprağa sızmasını engelleyip sel riskini artırıyor.
  • Kişi 2: Haklısınız, ancak beton yapıların getirdiği altyapı ve güvenlik avantajları da var. Sel riskini azaltmak için drenaj sistemleri geliştirilebilir. Tarım alanlarını korumak ise devlet politikalarıyla mümkün.

7. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki sloganları okuyunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları”

Soru : b. Siz de “Doğa ve Evren” temasına uygun iki slogan üretip bunları aşağıya yazınız.


Kısa Cevap :

  • “Doğa varsa, hayat var!”
  • “Gelecek, doğayı koruyanların elinde!”
  • “Evrenin ritmi, doğanın dengesiyle uyumlu!”
  • “Dünyayı sev, yeşili koru!”

Uzun Cevap :

  • “Bir ağaç dik, bir geleceği kurtar!”
  • “Doğa, insanlığın en büyük mirasıdır!”
  • “Yaşanabilir bir dünya için doğaya saygı!”
  • “Evrenin sonsuzluğu, doğanın güzelliğinde gizli!”
  • “Yeşil bir gezegen, temiz bir yarın!”
  • “Doğayla uyumlu yaşa, evrenle barış içinde ol!”

8. ETKİNLİK 


Soru : a. “Parbat Dağı’nın Esrarı” adlı metni tekrar dinleyiniz. Sizce metnin bittiği yerden sonra neler olmuş olabilir? Kurgulayarak defterinize bir metin yazınız. Yazdıklarınızı gözden geçiriniz. Gerek görüyorsanız yeniden düzenleyiniz.


Cevap :

Yaprak kasırgası sona erdikten sonra, bitkilerin sorunlarını anladıkça bilgin kalanlar insanlarla iletişime geçmeye karar verdiler. Doğanın yeniden yeşermesi için bir kampanya başlattılar. Çiftçiler, kimyasal gübreleri bırakarak doğal yöntemlere döndü. Orman yangınlarına karşı önlemler alındı ve doğayla barışık bir yaşam benimsendi.

Parbat Dağı’nın sırrı, insanların doğayı koruma bilincini artırdı. Bitkiler ve insanlar arasındaki bağ güçlendi, dünya yavaş yavaş yeşermeye başladı. Artık herkes, doğanın bir parçası olduklarını kabul ederek birlikte yaşamayı öğrendi.


Soru : Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Yukarıdaki örneği sınıfta arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz.



 

Our Score