7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 143-144-145-146 Erkad Yayıncılık
Ortaokul 7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Etkinlik Cevapları Sayfa 143, 144, 145, 146
7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 143, 144, 145, 146 Cevapları”, 5. üniteyi kapsayan ve öğrencilerin etkinliklerini tamamlamalarını sağlayan öğretici cevaplar içerir. “Ortaokul 7. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Etkinlik Cevapları”, öğrencilerin üniteyi anlama seviyelerini ölçerken aynı zamanda öğretici bir değerlendirme süreci sunar.
“7. Sınıf Din Kültürü Erkad Yayınları Ders Kitabı Cevapları”, 5. ünitedeki temel bilgileri ve kavramları hatırlatır, öğrencilerin konuyu genel bir bakışla anlamalarına olanak tanır. “7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 143-144-145-146 Erkad Yayıncılık”, bu sayfalar, ünitenin konularını değerlendirme ve yeniden gözden geçirme fırsatı sağlar, öğreticiliği pekiştirir.
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 143-144-145-146
A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.
1. İnsanların farklı düşünüp farklı anlayışları benimsemesinde neler etkilidir? Açıklayınız.
Cevap : İnsanların farklı düşünmeleri ve farklı anlayışlar benimsemeleri, çeşitli faktörlere bağlıdır. Bu faktörler arasında kültürel geçmiş, eğitim seviyesi, aile yapısı, sosyal çevre, bireysel deneyimler, kişisel inançlar ve toplumsal normlar yer alır. Ayrıca, insanların hayatlarını şekillendiren dini, tarihi ve psikolojik etkiler de farklı düşüncelerin ortaya çıkmasına yol açabilir. Kişilerin yaşam tarzı ve düşünme biçimleri, kişisel değerler ve dünyaya bakış açıları da bu farklılıkları pekiştirebilir.
2. Din anlayışındaki farklılıklar İslam’ın yaşanmasında ne tür kolaylıklar sağlamaktadır? Açıklayınız.
Cevap : Din anlayışındaki farklılıklar, İslam’ın yaşanmasında esneklik ve çeşitlilik sağlar. İnsanlar farklı kültürlerden ve geçmişlerden geldikleri için, farklı yorumlar ve uygulamalar, İslam’ın daha geniş bir kitle tarafından anlaşılmasını ve kabul edilmesini mümkün kılar. İslam’ın temel ilkeleri tüm Müslümanlar için aynı olsa da, yorumlar ve uygulamalar farklı coğrafyalarda ve topluluklarda farklılık gösterebilir. Bu da farklı yaşam koşullarına uygun bir İslam pratiği sunar. Örneğin, farklı mezheplerin fıkhi hükümleri, farklı toplumların ihtiyaçlarına göre şekillenir ve bireylerin dini yaşamlarını kolaylaştırır.
3. İslam düşüncesinde inanç ile ilgili ortaya çıkan yorumlar hangileridir? Yazınız.
Cevap :
Maddeler Halinde İslam düşüncesinde inançla ilgili ortaya çıkan yorumlar arasında temel olarak şu yorumlar bulunur:
- Sünni inancı: İslam’ın temel inançlarını kabul eden ve sünneti takip eden anlayış. Sünnilik, İslam’ın büyük çoğunluğunu oluşturur ve genellikle Ebu Hanife, Malik, Şafi ve Hanbeli mezheplerinden oluşur.
- Şii inancı: Hz. Ali’nin (ra) halifeliği üzerine odaklanan bir inanç anlayışı. Şiiler, Ali’yi İslam’ın gerçek lideri olarak kabul ederler ve İmam Ali’nin soyundan gelen İmamları dini lider olarak kabul ederler.
- Mutezile inancı: Akıl ve mantığa dayalı yorumları savunan, özgür irade ve insanın sorumluluğuna vurgu yapan bir anlayış.
- Eşarilik: İman, akıl ve vahyi dengede tutmaya çalışan, özellikle kelam ilminin gelişmesine katkı sağlayan bir felsefi yorum.
4. Fıkhi yorumların Müslümanların dini yaşamalarına sağladığı kolaylıklar nelerdir? Açıklayınız. .
Cevap : Fıkhi yorumlar, Müslümanların günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemleri çözmelerine yardımcı olur. Her birey veya toplumun dini ihtiyaçları farklı olabilir, dolayısıyla fıkhi yorumlar, farklı durumlar ve yerel geleneklere göre İslam’ın uygulanmasını sağlar. Fıkhî hükümler, namaz, oruç, hac, zekat gibi dini ibadetlerin yanı sıra, ticaret, aile hayatı, miras gibi sosyal konularda da rehberlik eder. Bu sayede, İslam’ın farklı coğrafyalarda ve topluluklarda daha kolay ve anlamlı bir şekilde yaşanabilmesini sağlar.
5. Cemevinin toplumun birlik ve beraberliğine katkıları nelerdir? Açıklayınız.
Cevap : Cemevi, Alevi inancına sahip topluluklar için önemli bir ibadet ve kültürel merkezdir. Cemevi, bireyleri bir araya getirerek dini ve kültürel değerleri yaşatmak için bir platform sağlar. Burada düzenlenen ibadetler, etkinlikler ve sohbetler, toplumun manevi birliğini pekiştirir. Ayrıca, cemevi, insanlar arasında dayanışma, yardımlaşma ve yardımların paylaşılması gibi toplumsal değerleri teşvik eder. Bu da toplumun birlik ve beraberliğini sağlar.
6. Musahipliğin toplumsal yaşama katkıları nelerdir? Kısaca açıklayınız.
Cevap : Musahiplik, Alevi inancında iki kişinin ruhsal ve manevi bağlarla birbirine yakınlık göstermesini sağlayan bir uygulamadır. Bu, kişiler arasında dayanışma, yardım ve güveni artırır. Musahiplik, toplumsal bağları güçlendirir, insanlar arasında sevgi ve saygıyı artırır. Aynı zamanda, musahiplerin birbirlerinin iyi ve kötü günlerinde yanlarında olmaları, toplumsal dayanışmanın ve yardımlaşmanın önemini vurgular.
7. Alevilik Bektaşilikte muharrem orucu hangi olaya dayandırılır? Yazınız.
Cevap : Muharrem orucu, Alevilik ve Bektaşilikte, Hz. Hüseyin ve arkadaşlarının Kerbela’da şehit edilmelerinin anısına tutulur. Bu olay, İslam tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır ve Aleviler, bu oruçla hem Hüseyin’in şehadetini anmak hem de adalet, hak ve doğru yol için mücadele edenlerin anısını yaşatmak amacıyla bu orucu tutarlar. Muharrem orucu, aynı zamanda oruç tutmanın toplumsal anlamını ve insanlara adalet, sabır ve dayanışma gibi değerleri hatırlatır.
7. Sınıf Din Kültürü Erkad Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. İnsanların farklı kültür ve düşünce dünyalarına sahip olmaları aynı şeyleri farklı yorumlamalarına sebep olabilir. Ayrıca insanların farklı coğrafya ve dönemlerde yaşamaları da onların bir meseleye bakışlarını etkileyebilir. Bunun gibi aynı dine inanan insanların dinî anlayış ve yorumlamalarında da farklılıklar olabilir.
Bu metinde anlatılmak istenen aşağıda- kilerden hangisidir?
A) İnsanlar akıllı varlıklar oldukları için doğruyu bulabilirler.
B) İnsanlar kendisinden veya çevresinden kaynaklanan durumlardan dolayı dini farklı yorumlayabilirler.
C) Birinin bir konuda ortaya koyduğu düşünceyi başkası kabul etmeyebilir.
D) İnsanlar farklı kültür ve coğrafyalarda olsalar bile aynı fikri savunabilirler.
Cevap : B Şıkkı
2. Hz. Muhammed (sav), inançları uğruna mallarını ve mülklerini Mekke’de bırakarak Medine’ye hicret eden muhacirler ile Medineli ensarı kardeş ilan etti. Medineli Müslümanlar, Mekkeli kardeşlerinin sıkıntılarını gidermek için her türlü fedakârlığı yaptılar. Onlarla evlerini, iş yerlerini, gelirlerini paylaştılar. Tarihte eşine az rastlanan bir kardeşlik örneği sergilediler. Böylece Müslümanların kardeşliği konusunda biz- lere örnek oldular.
Bu metinde sözü edilen sahabe tutumu Alevilik Bektaşilikteki hangi geleneğin ortaya çıkmasında etkili olmuştur?
A) El ele, el Hakk’a ikrarı
B) Ocak kültürü
C) İkrar ve nasip alma
D) Musahiplik
Cevap : D Şıkkı
3. Bekir, televizyonu açtığında Mescid-i Haram’da cemaat hâlinde namaz kılan Müslümanların görüntüleri yayınlanmaktaydı. Bekir bu görüntüleri izlerken namaz kılanlardan bazılarının ellerini bağladıklarını, bazılarının ellerini iki yana saldıklarını, bazılarının da daha farklı şekillerde ellerini bağladıklarını fark etti. Bekir bu durumun sebebini merak etti.
Bekir’in dikkatini çeken görüntülerdeki Müslümanlar için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) İslam’ı yanlış anlamış kimselerdir.
B) Farklı fıkhi mezheplerdendir.
C) Farklı itikadi mezheplere mensuptur.
D) Farklı dinlerdendir.
Cevap : B Şıkkı
4. Ebu Mansur Maturidi inanca ait konularda ayet ve hadislerden çıkardığı görüşlerini kabul edenlerin bağlı olduğu yorum biçimidir. Maturidilikte Allah’ın (cc) zatından ayrılmayan sıfatlarının olduğu, cennete giden müminlerin Allah’ı (cc) görecekleri gibi görüşler ileri sürülmüştür.
Buna göre Maturidilik ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) İtikadi mezheplerden biridir.
B) Dört büyük dinden biridir.
C) İleri sürdükleri tüm görüşler her Müslüman’ın kesinlikle inanması gereken din esaslarıdır.
D) Fıkhi mezheplerden biridir.
Cevap : A Şıkkı
7. Sınıf Din Kültürü Erkad Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları
5. • Yesevilik
• Kadirilik
• Mevlevilik
• Nakşibendilik
• Alevilik Bektaşilik
İsimleri verilen tasavvufi yorumlar,
I. toplumda ahlaklı bireylerin artması,
II. insanlar arasında sevgi ve saygının pekiştirilmesi,
III. toplumsal barış ve kardeşliğin sağlanması,
IV. mutlu birey ve toplumun oluşması
durumlarından hangilerini amaçlamaktadır?
A) Yalnız II
B) I ve III
C) I ve IV
D) I, II, III ve IV
Cevap : D Şıkkı
6. İslam coğrafyasının genişlemesiyle birlikte yeni kültürlerle karşılaşıldı. Bu durum bazı dinî problemleri de beraberinde getirdi. Hz. Peygamber vefat etmiş olduğu için bu problemleri çözüme kavuşturmak, her sorunun cevabını bulmak güçleşti. Bu sürecin sonunda dinî yorumlar oluştu.
Buna göre dinî yorumlarla ilgili;
I. Ortaya çıkmalarında farklı kültürlerin etkisi olmuştur.
II. Dine yeni hükümler, yeni emir ve yasaklar getirmişlerdir.
III. Din gibi bağlayıcı değildirler.
IV. Zaman içinde değişiklik gösterebilirler.
yargılarından hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) I, III ve IV
Cevap : D Şıkkı
7. Beyza bilinçli bir Müslüman olarak ibadetlerini en düzgün şekilde nasıl yapacağını, nikâhtan mirasa kadar haklarının neler olduğunu ve İslam hukukuna dair konuları öğrenebileceği bir kitap okumaktadır.
Buna göre Beyza’nın okuduğu kitap aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?
A) Kelam
B) Fıkıh
C) Tasavvuf
D) İslam inanç esasları
Cevap : B Şıkkı
8. Zekât vermenin farz olduğu hem Kur’an’da hem de çeşitli hadislerde açık bir şekilde belirtilmiştir. Ancak zengin olmasına rağmen henüz ergenlik çağına ulaşmamış kişilerinin zekât ibadetiyle yükümlü olup olmadığı konusunda Kur’an’da ya da hadislerde herhangi bir açıklamaya yer verilmemiştir. Bazı mezhepler bu konuyla ilgili görüşlerini ifade etmiştir.
Bu konuyla aşağıdaki mezheplerden hangisinin ilgilenmesi beklenir?
A) Eşarilik
B) Hanefilik
C) Maturidilik
D) Mevlevilik
Cevap : B Şıkkı
9. • Sözlükte bir araya gelmek, toplanmak ve bütünleşmek gibi anlamlara gelir.
• Alevilik Bektaşîlikte dedelerin yönetiminde gerçekleştirilen ve insanların Allah’a (cc) olan kulluk duygusunu güçlendiren tasavvufî ayine denir.
• Görgü, ikrar ve Abdal Musa gibi çeşitleri bulunmaktadır.
Hakkında bilgi verilen kavram aşağıda- kilerden hangisidir?
A) Cem
B) Gülbank
C) Muharrem orucu
D) Musahiplik
Cevap : A Şıkkı
7. Sınıf Din Kültürü Erkad Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları
C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan bölümleri, verilen kelimelerden uygun olanlarla tamamlayınız.
Cevap :
1. İslam dininin temel kaynakları Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in sünnetidir.
2. İslam’ın temel kaynaklarının gelişen ve değişen şartlara göre yorumlanması sonucunda oluşan görüş ve düşüncelere din anlayışı denir.
3. İtikadi veya amelî düşünce sistemlerine mezhep denir.
4. Eşarilik ve Maturidilik İslam dininin inanç alanında gelişen yorumlardır.
5. İslam’ın kişisel ve sosyal hayata dair amelî hükümlerini bilmeye ve bu konuları inceleyen ilim dalına fıkıh denir.
6. Hoca Ahmed Yesevi’nin görüş, düşünce ve tasavvufi anlayışına dayanan tasavvuf yoluna Yesevilik denir.
7. Cem esnasında müzik eşliğinde yapılan tasavvufi ayine semah denir.
8. Çeşitli tekke ve tarikatların hareket ve musiki unsurlarını taşıyan dinî merasimlere âyin denilir.
Ç. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap :
1. (Yanlış) Din ile din anlayışı aynı anlama gelmektedir.
2. (Doğru) Din vahye dayanır, din anlayışı ise insanların yorum ve çıkarımlarıdır.
3. (Doğru) İtikadi yorumlar İslam’ın inanç esaslarını konu alır.
4. (Doğru) Fıkhi yorumlar ibadetlerin yapılış şekilleri konusunda ortaya çıkan yorum biçimleridir.
5. (Yanlış) Tasavvufi yorumlar Müslümanların inanç ile ilgili uygulamalarını konu alır.
6. (Doğru) Alevilik Bektaşilik ve Mevlevilik Anadolu’nun Müslümanlaşmasında büyük öneme sahiptir.
7. (Yanlış) Cem, Kadirilikte önem verilen bir ayindir.