7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 52-53-54-55 FERMAN Yayıncılık

Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Geçmişten Günümüze Hücrenin Yapısıyla İlgili Görüşler  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Geçmişten Günümüze Hücrenin Yapısıyla İlgili Görüşler Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 52-53-54-55 FERMAN Yayıncılık”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 52-53-54-55


7. Sınıf Fen Bilimleri FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları


Soru : Mikroskobun keşfi ve teknolojideki gelişmeler ile hücrenin keşfi arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Mikroskobun keşfi ve teknolojideki gelişmeler ile hücrenin keşfi arasında nasıl bir ilişki vardır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mikroskobun keşfi ve teknolojideki gelişmeler, hücrenin keşfi ve anlaşılmasında kritik bir rol oynamıştır. İşte bu ilişkinin detayları:

Mikroskobun Keşfi

  • 16. Yüzyılın Sonları: İlk basit mikroskoplar, Hollandalı gözlükçüler Zacharias Janssen ve Hans Janssen tarafından icat edildi. Ancak bu mikroskoplar düşük büyütme kapasitesine sahipti.
  • 17. Yüzyıl: Antonie van Leeuwenhoek ve Robert Hooke, mikroskobik araştırmalarında büyük ilerlemeler kaydetti. Van Leeuwenhoek, kendi geliştirdiği güçlü mikroskoplar ile mikroorganizmaları gözlemledi. Robert Hooke ise 1665 yılında yayınladığı “Micrographia” adlı eserinde, mikroskop altında incelemiş olduğu mantar yapısını tanımlarken ilk kez “hücre” terimini kullandı.

Hücrenin Keşfi ve İncelenmesi

  • 17. Yüzyıl: Hooke, mikroskop kullanarak şişe mantarındaki hücreleri keşfetti ve bu yapılar ona küçük odacıkları hatırlattığı için “cell” (hücre) terimini kullandı. Leeuwenhoek ise çeşitli hayvan ve bitki hücrelerini, sperm hücrelerini ve bakterileri gözlemledi.
  • 19. Yüzyıl: Teknolojideki gelişmelerle birlikte, daha güçlü ve net mikroskoplar geliştirildi. Bu dönemde hücre teorisi, Matthias Schleiden ve Theodor Schwann tarafından formüle edildi. Bu teori, tüm canlıların hücrelerden oluştuğunu ve hücrenin temel yaşam birimi olduğunu belirtti.
  • 19. Yüzyılın Sonları ve 20. Yüzyıl: Elektron mikroskobunun geliştirilmesiyle hücre yapıları çok daha detaylı bir şekilde incelenebildi. Bu mikroskoplar, hücre içi organellerin keşfi ve anlaşılması için büyük bir ilerleme sağladı.

Teknolojik Gelişmelerin Etkisi

  • Optik Mikroskoplar: Başlangıçta basit olan optik mikroskoplar, zamanla mercek kalitesinin ve aydınlatma tekniklerinin gelişmesiyle çok daha yüksek çözünürlükler sağladı. Bu sayede hücre yapıları ve organeller detaylı bir şekilde incelenebildi.
  • Elektron Mikroskopları: 20. yüzyılın ortalarında geliştirilen bu mikroskoplar, hücrelerin ve moleküler yapılarının çok daha küçük ayrıntılarını gözlemlemeyi mümkün kıldı. Bu, biyoloji ve tıp alanlarında devrim niteliğinde keşiflere yol açtı.
  • Floresan Mikroskopi: Modern mikroskopi tekniklerinden biri olan floresan mikroskopi, belirli hücre yapılarını ve moleküler süreçleri işaretlemeyi ve gözlemlemeyi sağlar. Bu teknoloji, hücre dinamiklerini canlı hücrelerde gerçek zamanlı olarak incelemeyi mümkün kıldı.

Hücre Biyolojisindeki İlerlemeler

  • Hücre Teorisi: Schleiden ve Schwann’ın hücre teorisi, biyolojinin temel prensiplerinden biri haline geldi. Bu teori, tüm organizmaların hücrelerden oluştuğunu ve hücrelerin tüm yaşamın temel birimi olduğunu belirtir.
  • Genetik ve Moleküler Biyoloji: Mikroskopi tekniklerinin gelişimi, DNA, RNA ve proteinlerin hücresel süreçlerdeki rollerini anlamada büyük katkı sağladı. Genetik mühendisliği ve biyoteknolojinin gelişimi, hücre biyolojisinde daha derinlemesine araştırmalar yapılmasına olanak tanıdı.

Sonuç olarak, mikroskobun keşfi ve teknolojideki gelişmeler, hücre biyolojisinin temellerini atmış ve bu alanda yapılan araştırmaların kapsamını ve derinliğini büyük ölçüde genişletmiştir. Bu ilerlemeler, modern biyoloji ve tıp alanlarında devrim niteliğinde buluşların yapılmasını sağlamıştır.


7. Sınıf Fen Bilimleri FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Soru : Siz de bazı hücreleri inceleyerek daha yakından gözlemleyiniz. 

Uyarı: Etkinliğe önceden hazırlanınız.

Etkinlikte kullanmak için;
1. Etkinliği yapacağınız günden bir hafta kadar önce tabak içindeki ıslak pamuk arasına nohut, fasulye, bakla, buğday gibi bir bitki tohumunu koyarak çimlendiriniz.
2. Deneyden 8-10 gün kadar önce göl, havuz, dere gibi bir ortamdan su alarak kavanoza doldurunuz. Kavanozun içine birkaç parça meyve kabuğu (elma, muz gibi) atıp deneyde kullanmak üzere kavanozu bir kenara koyunuz.
3. Marketten 1-2 adet kültür mantarı alarak etkinliği yapacağınız gün laboratuvara getiriniz.


1.ETKİNLİK FARKLI HÜCRELERİ İNCELEYELİM 


Etkinliğin Amacı: Farklı hücre çeşitlerini tanımak

Kullanılacak Malzemeler

• Göl, havuz ya da dere suyu • Kapaklı kavanoz • Kültür mantarı
• Maket bıçağı • Kuru soğan • Toplu iğne
• Lam ve lamel (altışar adet) • Mikroskop • Damlalık
• Ambalaj köpüğü (strafor) • Penset • Su
• Çimlenmiş nohut, fasulye, buğday gibi bitki tohumlarından biri

Etkinliğin Yapılışı➪ Temiz bir lam üzerine damlalıkla bir iki damla su koyup lamı kenara bırakınız.
➪ Bir kuru soğanı maket bıçağı ile dört parçaya bölünüz. Bir parçanın etli, kalın yapraklarından birini alınız. Yaprağın çukur kısmındaki ince saydam zarı toplu iğneyle ayırıp pensetle tutarak çıkarınız. Bu zarı lamdaki suyun üzerine düzgünce yerleştiriniz. Bunun üzerini de arada hava kabarcığı bırakmadan lamelle kapatınız. Hazırladığınız preparatı mikroskobun küçük objektifiyle inceleyiniz. Gördüklerinizin şeklini defterinize çiziniz.
➪ Daha önce hazırladığınız kavanozdaki sudan damlalıkla bir iki damla alıp temiz lam üzerine koyunuz. Arasında hava kabarcığı kalmamasına dikkat ederek üzerine lameli kapatınız. Hazırladığınız preparatı mikroskobun küçük objektifiyle inceleyiniz. Gördüğünüz hücrelerin şeklini defterinize çiziniz.
➪ Parmak kadar bir parça ambalaj köpüğünü maket bıçağıyla ortadan ikiye ayırınız. Kültür mantarının sapından aldığınız bir parçayı ikiye ayırdığınız köpüğün arasına yerleştiriniz. Köpük ve içindeki kültür mantarı parçasından yatay olarak çok ince parçalar keserek dikkatlice birkaç kesit alınız. Bu işlemler için öğretmeninizden yardım isteyiniz.


7. Sınıf Fen Bilimleri FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


➪ Temiz bir lama damlalıkla bir iki damla su koyunuz. Kültür mantarının sapından aldığınız en ince kesiti lam üzerindeki suyun içine yerleştiriniz ve üzerini, arasında hava kabarcığı bırakmadan lamelle kapatınız. Hazırladığınız preparatı mikroskobun küçük objektifiyle inceleyiniz. Gördüklerinizin şeklini defterinize çiziniz.
➪ Temiz bir lam üzerine damlalıkla bir iki damla temiz su koyunuz. Çimlenmiş tohumların büyüyen kısımlarından yine köpük arasında olacak şekilde olabildiğince ince kesitler alınız. En ince kesiti lam üzerindeki suya yerleştiriniz. Bunun üzerini, arasında hava kabarcığı bırakmadan lamelle kapatınız. Preparatın farklı kısımlarını mikroskobun küçük objektifiyle inceleyiniz. Gördüklerinizin şeklini defterinize çiziniz.
➪ Defterinize şekillerini çizdiğiniz farklı hücre örneklerini karşılaştırınız. Karşılaştırma yaparken mikroskoptaki incelemeler dışında fotoğraf, resim, çizim, karikatür gibi görsel ögeler; kavram haritaları, şemalar gibi grafik düzenleyiciler; animasyon, video, simülasyon, gibi e-öğrenme nesnesi ve uygulamalarından yararlanmaya çalışınız.
➪ Farklı ortam ya da canlılardan aldığınız hücre örnekleriyle ilgili gözlemlerinizi tartışınız.
➪ Bir tablo yapıp incelediğiniz hücrelerin benzer ve farklı yönlerini tabloya yazınız.


1. Kuru soğanın zarında nasıl hücreler gözlemlediniz?


Cevap :

Kuru soğanın zarında ince ve düzenli sıralanmış hücreleri gözlemledim. Hücreler genellikle kare ya da dikdörtgen şeklindeydi ve hücre duvarları belirgin olarak görünüyordu. Ayrıca, hücrelerin içine yerleşmiş sitoplazma ve çekirdekleri de görebildim.


2. Göl, havuz, dere gibi ortamlardan aldığınız suyun içinde nasıl hücreler gördünüz?


Cevap :

Bu ortamlardan aldığım su örneklerinde genellikle tek hücreli algler (özellikle yeşil algler) ve çeşitli mikroorganizmalar gözlemledim. Ayrıca, bazı hücrelerin hareketli olduğunu ve yalancı ayak şeklinde hareket ettiğini fark ettim.


3. Kültür mantarının sapından aldığınız kesitte nasıl hücreler gördünüz?


Cevap :

Kültür mantarının sapında uzun ve ince hifler gördüm. Bu hiflerin arasında yer alan hücreler, genellikle uzun ve silindirik yapıdaydı. Hücrelerin duvarları kalın ve lifli yapıdaydı. Ayrıca, mantar hücrelerinde sporların da bulunduğunu gözlemledim.


4. Çimlenen tohumların büyüyen kısımlarından aldığınız kesitlerde neler gördünüz? Bunların içinde birbirinden çok farklı hücreler var mı?


Cevap :

Çimlenen tohumların büyüyen kısımlarından aldığım kesitlerde, özellikle kök ve sürgün bölgelerinde farklı türde hücreler gözlemledim. Kök bölgesinde genellikle kök hücreleri ve epidermis hücreleri, sürgün bölgesinde ise daha çok damar hücreleri ve parankima hücreleri gördüm. Bu hücreler birbirinden oldukça farklıydı ve farklı işlevlere hizmet ediyordu.


5. Gördüğünüz tüm yapılarda canlı hücreler olduğunu söyleyebilir misiniz? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, gözlemlediğim tüm yapılarda canlı hücreler olduğunu söyleyebilirim. Her hücrenin içinde canlılığın göstergesi olan hücre çekirdeği, sitoplazma ve organeller vardı. Hücrelerin canlı olduğunu gösteren hareketler ve metabolik faaliyetler de gözlemlendi.


6. Farklı canlıları ya da canlı parçalarını incelediniz. Gözlemlerinize göre bu canlıların hepsinin hücre ya da hücrelerden oluştuğunu söyleyebilir misiniz?


Cevap :

Evet, gözlemlerime göre incelediğim tüm canlılar ve canlı parçaları hücrelerden oluşmaktadır. Bu canlılar, tek hücreli veya çok hücreli olabilir, fakat hepsi hücresel yapıya sahiptir.


7. İncelediğiniz hücrelerin bazı kısımlarının tüm hücrelerde ortak olduğunu söyleyebilir misiniz? Bu karara varmanızda dayanağınızın ne olduğunu açıklayınız.


Cevap :

Evet, incelediğim tüm hücrelerde bazı yapılar ortak olduğunu söyleyebilirim. Özellikle hücre zarının, sitoplazmanın ve çekirdeğin varlığı tüm hücrelerde ortak. Bu ortak yapılar, hücrelerin temel yapı taşları olup, canlılık faaliyetlerini sürdürebilmek için gereklidir.


8. Mikroskopta incelediğiniz hücrelerde varlığını bildiğiniz hâlde göremediğiniz bir yapı oldu mu? Bunu nasıl açıklarsınız?


Cevap :

Evet, hücrelerdeki bazı organelleri (örneğin, ribozomlar veya bazı enzim kompleksleri) mikroskop altında doğrudan göremedim. Bu, genellikle bu yapıların çok küçük olmalarından ve yüksek büyütme gücü gerektirmesinden kaynaklanır. Ayrıca, bazı organellerin görünürlüğü için özel boyama tekniklerine ihtiyaç duyulabilir.


9. Mikroskopta incelediğiniz hücrelerle görsellerde verilen hücreler arasında ne gibi farklar var? Bu durumu nasıl açıklayabilirsiniz?


Cevap :

Mikroskopta incelediğim hücreler ile görsellerdeki hücreler arasında bazı farklar vardı. Gerçek zamanlı gözlemlerimde hücrelerin hareketleri ve canlılık belirtileri daha belirgindi. Görsellerde ise genellikle sabit ve idealize edilmiş yapıların çizimleri vardı. Bu durum, görsellerin daha anlaşılır ve öğretici olması amacıyla tasarlandığını ve laboratuvar gözlemlerinin ise daha doğal ve değişken olduğunu gösteriyor.



 

Our Score