7. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37-38-39 Yıldırım Yayınları

Ortaokul 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Medya Özgürlüğü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Medya Özgürlüğü Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37-38-39 Yıldırım Yayınları”

7. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37-38-39


Soru : Bir ülkede o ülkenin vatandaşı olmayan kişilerin üniversitelere sınavsız girebildiğini bazı gazetelerden okuduğunuzu farz ediniz. Bir süre sonra bu haberin doğru olmadığını öğreniyorsunuz. Bu durumda ne düşünürsünüz?


Kısa Cevap :

Haberin yanlış olduğunu öğrenince medya kaynaklarına karşı daha temkinli yaklaşmak gerektiğini düşünürüm ve doğru bilgiye ulaşmanın önemini anlarım.

Uzun Cevap :

Bu haberin aslında yanlış olduğunu öğrendiğimde, bilgi kirliliği ve yanlış haberlerin ne kadar zararlı olabileceğini fark ederim. Bu durum, medyada yayılan bilgilerin güvenilirliğini sorgulamam gerektiğini ve doğrulanmamış haberlerin toplumda yanlış yönlendirmelere yol açabileceğini gösterir.

Ayrıca, bilgiye ulaşırken güvenilir kaynaklara başvurmanın ne kadar önemli olduğunu anlarım. Bu olay, medya okuryazarlığına ve bilinçli bir şekilde haberlere yaklaşmanın gerekliliğine işaret eder.


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Günümüzde yasa ihlallerini takip edebilmek için sokak, cadde gibi kamuya açık yerlerde birçok kamera bulunmaktadır. Sizce bu kameralarla yapılan kayıtlar hangi durumlarda özel hayatın gizliliğini ihlal eder, hangi durumlarda etmez?


Kısa Cevap :

Kameralar, insanların özel alanlarına müdahale edildiğinde özel hayatın gizliliğini ihlal eder. Kamu güvenliği sağlamak amacıyla kullanıldığında ise ihlal sayılmaz.

Uzun Cevap :

Sokak ve caddelerde yerleştirilen kameralar, kamu güvenliği için önemli bir rol oynasa da, bu kayıtlar insanların özel alanlarına izinsiz girdiğinde veya kişisel yaşamlarına dair detayları ortaya çıkardığında özel hayatın gizliliğini ihlal eder.

Özellikle, bireylerin izlenmesinin gereksiz olduğu durumlarda veya kişisel verilerin izinsiz kaydedildiği durumlarda bu ihlal daha da belirginleşir. Ancak, bu kameralar suçların önlenmesi veya izlenmesi amacıyla kullanıldığında ve belirli yasal sınırlar içinde kalındığında gizliliği ihlal etmez.


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları


Soru : Sizce bilgi çarpıtmayla mücadele edilmesinin toplumun doğru bilgi alma hakkı açısından önemi nedir?


Kısa Cevap :

Bilgi çarpıtmayla mücadele, toplumun doğru bilgiye ulaşmasını sağlar ve yanlış yönlendirilmesini engeller.

Uzun Cevap :

Bilgi çarpıtmayla mücadele etmek, toplumun doğru bilgiye ulaşma hakkı açısından büyük bir önem taşır. Yanlış bilgi veya çarpıtılmış haberler, toplumda yanlış anlamalara, kutuplaşmalara ve güvensizliklere yol açabilir.

Bu yüzden, medyanın tarafsız ve doğru bilgi sunması, toplumun bilinçli kararlar almasını sağlar. Bilgi çarpıtmanın önlenmesi, demokratik bir toplumda halkın bilinçli bir şekilde bilgilendirilmesine ve manipülasyonlardan korunmasına yardımcı olur.


Soru : Kitle iletişim özgürlüğünün önündeki engeller nelerdir? Bu engellerin aşılması için neler? yapılmalıdır?


Kısa Cevap :

Kitle iletişim özgürlüğünün önündeki engeller sansür, baskı ve bilgiye erişim kısıtlamalarıdır. Bu engellerin aşılması için ifade özgürlüğü korunmalı ve bağımsız medya desteklenmelidir.

Uzun Cevap :

Kitle iletişim özgürlüğü, genellikle sansür, hükümet baskısı, medya sahiplerinin çıkarları ve yanlış bilgi yayılımı gibi engellerle karşılaşır. Bu engeller, halkın doğru bilgiye ulaşmasını zorlaştırır ve medya organlarının bağımsızlığını tehdit eder.

Bu engellerin aşılması için ifade özgürlüğünü koruyan yasal düzenlemeler yapılmalı, bağımsız medya kuruluşları desteklenmeli ve medya organlarının şeffaflığı artırılmalıdır. Ayrıca, medya okuryazarlığı da geliştirilerek, toplumun manipülasyona karşı bilinçlendirilmesi sağlanmalıdır.


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Aşağıdaki akıllı işaretlerin ne anlama geldiğini araştırarak ilgili yerlere yazınız.


Cevap :

“7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları”

7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


Etkinlik Zamanı


A. Aşağıdaki örnek olayları okuyarak verilen soruları cevaplayınız. 

1. Ünlü sanatçı, evinin salonunda çekilmiş fotoğraflarını izinsiz yayımlayan genel ağ sitesi hakkında açtığı tazminat davasını kazandı. Sanatçının fotoğraflarını izinsiz yayımlayan genel ağ sitesinin sorumlusu, yüklü bir tazminat ödemeye mahkûm edildi.


• Bu olay özel hayatın gizliliği ve kitle iletişim özgürlüğü bakımından nasıl değerlendirilebilir? 


Cevap :

Bu olayda özel hayatın gizliliği ihlal edilmiştir. Sanatçının evinin içindeki fotoğraflar izinsiz yayımlanarak, kişisel alanına müdahale edilmiştir. Kitle iletişim özgürlüğü, haber alma hakkını korur ancak bu özgürlük, bireylerin özel hayatlarının gizliliğini ihlal edecek şekilde kullanılmamalıdır. Bu olayda medya organları, yasal sınırların dışına çıkmıştır ve sanatçının mahremiyetine saygı gösterilmemiştir.


• Sizce özel hayatın sınırları nerede başlar ve nerede biter? 


Kısa Cevap :

Özel hayatın sınırları, kişinin kişisel alanına ve izinsiz yayımlanmayan bilgilere müdahale edildiği yerde başlar ve kamusal alanda gerçekleşmeyen, bireye ait olan tüm mahremiyet içeren durumlarla biter.

Uzun Cevap :

Özel hayatın sınırları, bireyin kişisel alanının, özel bilgilerin ve mahremiyetinin ihlal edilmediği yerde başlar. Bu sınırlar, kişinin rızası olmadan özel hayatına dair bilgilerin veya görüntülerin paylaşılması, ev veya aile hayatının detaylarının açıklanmasıyla ihlal edilmiş olur.

Özel hayat, kamuya açık olmayan kişisel yaşam alanlarında veya bireyin rızası olmayan durumlarda başlar ve yalnızca kişinin onayıyla aşılabilir. Bu sınırlar medya ve kamuoyunda da saygı görmelidir.


2. İki ülke arasında yaşanan savaşta aralarında çocukların da bulunduğu çok sayıda sivil, hayatını kaybeder. Savaş, dünya basınında geniş yer bulur. Hayatını kaybeden ve yaralanan insanların görüntüleri bazı televizyon kanallarında açık bir şekilde yayımlanır. Bazı kanallar ise bu görüntülerin çocukların ruh sağlığını olumsuz etkileyeceğini gerekçe göstererek görüntüleri yayımlamaz. Ancak kamuoyunda bu kanallar gerçekleri yeterince yansıtmamakla eleştirilir.


• Sizce bu olayda doğru bilgi alma hakkına aykırı bir durum var mıdır? Açıklayınız. 


Cevap :

Bu olayda doğru bilgi alma hakkına aykırı bir durum yoktur. Görüntüleri yayımlamayan kanallar, çocukların ve izleyicilerin psikolojik sağlığını koruma amacıyla hareket etmişlerdir. Doğru bilgi alma hakkı, görüntülerin doğrudan verilmesiyle sınırlı değildir; bu hak, bilgiye erişimin ve gerçeklerin bildirilmesinin sağlanmasıyla korunur. Ancak, bu görüntülerin yayımlanma şekli etik değerlere uygun olmalı ve toplumun psikolojik sağlığı göz önünde bulundurulmalıdır. Kanalların bu hassasiyeti, bilgilendirme ve etik sorumluluk dengesini gözetme açısından önemlidir.


3. Gazetede bir doktorun özel hayatıyla ilgili yanlış ifadelerin yer aldığı bir haber yayımlanır. Bunun üzerine medya organları doktorun özel hayatını yakından incelemeye başlar. Doktor zor durumda kalır. Hemen yanlış haberleri yayımlayan gazeteye tekzip gönderir. Gazete, olayın önemsiz olduğu gerekçesiyle tekzibi yayımlamayacağını bildirir.


• Bu olay kitle iletişim özgürlüğü, doğru haber alma hakkı ve özel hayatın gizliliği bakımından nasıl değerlendirilebilir?


Cevap :

Bu olayda kitle iletişim özgürlüğü, doktorun özel hayatını ihlal edecek şekilde yanlış kullanılmaktadır. Medyanın haber verme hakkı vardır, ancak bu hak, yanlış veya yanıltıcı bilgiler yayarak özel hayatın gizliliğini ihlal etmemelidir. Doktorun özel hayatına dair yanlış haberlerin yayımlanması, doğru haber alma hakkına ve özel hayatın gizliliğine aykırıdır. Gazetenin tekzip yayınlamayı reddetmesi, bu hakkın korunmasını daha da zorlaştırmaktadır. Doğru ve tarafsız haber yayını yapmak, medya organlarının temel sorumluluğudur.


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


B. İletişim özgürlüğü ile ilgili aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” oklarını takip ederek ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.


Cevap :

3. Çıkış.


7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


A. Aşağıda verilen altı şapkalı düşünme etkinliğiyle ilgili bilgileri ve örnek olayı okuyunuz. Ardından beyaz, kırmızı, siyah, sarı, yeşil ve mavi renkle ilgili soruların cevaplarını ilgili kutulara yazınız. 

Altı şapkalı düşünme; bir konuyu görüşme, problemi çözme, karar verme gibi durumlarda kullanılır. Altı şapkalı düşünme ile görüş ve düşünceler farklı bakış açılarıyla ortaya konabilir. Her şapka, rengine göre yandaki tabloda belirtildiği gibi farklı bir bakış açısını simgeler. Sorular cevaplanırken şapkanın simgelediği bakış açısı göz önünde bulun durulmalıdır.

Not: Bu etkinliği imkânlarınız ölçüsünde beyaz, kırmızı, siyah, sarı, yeşil ve mavi şapkaları giyerek ya da aynı renklerdeki kartları kullanarak yapabilirsiniz.

Aşağıda verilen örnek olayı okuyunuz. Verilen soruları altı şapkalı düşünme yöntemini kullanarak örnek olaya göre cevaplayınız.

Bir kentte sahile yapılacak otellere ulaşımı kolaylaştırmak için yol genişletme çalışmaları başlatılır. Çünkü hem otel yapımı sırasında hem de sonraki süreçte otelde konaklayacaklar için kentteki yollar dar ve yetersizdir. Ancak kısa zamanda yolun geçtiği yerde tarihî bir ören yeriyle karşılaşılır. Bunun üzerine inceleme yapması için müzeden bir arkeolog çağrılır. Arkeoloğun yaptığı incelemeler sonucu ören yerinin çok eski ve önemli olduğu anlaşılır. Yolu yapanlar haberin duyulmaması için çaba harcarlar. Ören yerine zarar vermek pahasına yolun yapımının devam etmesini isterler. Tarihî ören yerini inceleyen arkeoloğu bu bilgiyi paylaşmaması konusunda ikna etmeye çalışırlar. Olayı öğrenen bir gazeteci, hemen tarihî ören yerinin bulunduğu yere gelir. Fotoğraflar çeker ve arkeologdan bilgi almaya çalışır. Ancak arkeolog bilgi veremeyeceğini söyler. Bunun üzerine gazeteci elindeki fotoğrafları kullanarak bir haber yazısı hazırlar. Gazete yönetimine gönderir. Gazete yönetimi bu haberi yayımlamaya yanaşmaz. Gerekçe olarak yolu yapan şirketten her yıl büyük miktarda reklam geliri elde ettiklerini söylerler. Bunun üzerine gazeteci, hazırladığı haberi sosyal medya hesabından yayımlar. Kısa zamanda binlerce insan olaydan haberdar olur.


Örnek olayda belirtilen konularda sahip olduğunuz net bilgiler nelerdir?


Cevap :

  • Ören yerinin tarihi ve önemi.
  • Yol genişletme çalışmaları sırasında ören yerinin zarar görebileceği.
  • Arkeologun ören yerini koruma yönündeki görüşleri.
  • Gazetecinin sosyal medya aracılığıyla bu bilgileri yayma çabası.

Ören yerinin zarar görmesi karşısında ne hissediyorsunuz?


Cevap : Üzüntü, öfke ve endişe. Tarihî ve kültürel değerlerin korunması gerektiğini düşünüyorum.


Ören yerinin zarar görmesinin neden olacağı sorunlar neler olabilir?


Cevap :

  • Tarihî ve kültürel mirasın kaybolması.
  • Toplumun tarihî ve kültürel bilgiden mahrum kalması.
  • Gelecek nesillere tarihî değerlerin aktarılamaması.

7. Sınıf Sosyal Bilgiler Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


Yolun tamamlanmasının olumlu sonuçları neler olabilir? 


Cevap :

  • Sahil otellerinin ulaşımının kolaylaşması.
  • Ekonomik faydalar, turizm sektörünün canlanması.

Örnek olaydaki sorunun çözümüne sizin öneriniz nedir? 


Cevap :

  • Yolun alternatifi rotalarından geçmesi sağlanarak ören yerinin korunması.
  • Kamuoyunu bilgilendirme ve ilgili kurumlarla iş birliği yaparak tarihi alanların korunması için gerekli önlemlerin alınması.

Sorun neydi? Nasıl çözülmek istendi? Gelecekte nasıl çözülür? 


Cevap :Sorun, yol genişletme çalışmaları sırasında ören yerinin zarar görmesiydi. Çözüm olarak yol yapımcıları ören yerine zarar vermemeyi hedeflediler, ancak bu etik ve hukuki açıdan sorunlu bir yaklaşım. Gelecekte, bu tür durumlar için önceden ayrıntılı tarihî incelemeler yapılmalı ve kültürel mirasların korunmasını sağlayacak alternatif çözümler üretilmelidir.


Soru : Örnek olayda gazeteci ve gazete yönetiminin tutumlarını düşünceyi açıklama özgürlüğü, doğru bilgi alma hakkı ve kitle iletişim özgürlüğü bakımından yorumlayınız. Yorumlarınızı aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

Gazetecinin Tutumu:

Gazeteci, doğru bilgiye erişim ve kamuoyunu bilgilendirme sorumluluğuyla hareket etmiştir. Ören yerinin zarar gördüğünü ve yol yapımcılarının bu durumu gizlemeye çalıştığını öğrenen gazeteci, bu bilgiyi sosyal medyada paylaşarak kitle iletişim özgürlüğünü kullanmıştır. Gazetecinin bu tutumu, düşünceyi açıklama özgürlüğü ve doğru bilgi alma hakkını destekler. Kamuoyunun, özellikle tarihî ve kültürel miraslar konusunda bilgilendirilmesi, toplumun bilinçlenmesi ve sorunun çözümü açısından önemlidir.

Gazete Yönetiminin Tutumu:

Gazete yönetimi, reklam gelirleri nedeniyle haberi yayımlamaktan kaçınmıştır. Bu tutum, düşünceyi açıklama özgürlüğü ve doğru bilgi alma hakkı açısından olumsuz bir durumu yansıtır. Gazete yönetiminin bu kararı, ticari çıkarlar ile kamuoyunun bilgi edinme hakkı arasında bir çatışma olduğunu gösterir. Ayrıca, bu tutum, medya özgürlüğünün ve bağımsızlığının zayıfladığını ve ticari baskıların gazeteciliği etkileyebileceğini ortaya koyar. Gazete yönetiminin bu kararı, kitle iletişim özgürlüğünü sınırlayan bir yaklaşımı temsil eder.


Soru : B. Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı okuyunuz ve konuşmada kullanılan iletişim becerilerini belirleyiniz. Kullanılan becerilerin olduğu kutucuklara denk gelen yüz ifadelerini boyayınız.


Arda: Günaydın Fatma. Sınavdan çok iyi not aldım. Sen kaç aldın?
Fatma: Seni kutlarım. Ben heyecanlıydım, bu sebeple zayıf aldım.
Arda: Heyecanlanman sınav sonucunu olumsuz etkilemiş.
Fatma: Evet, öyle oldu. Diğer sınavlarım iyi ama bu dersimin notu kötü. Derse katılmama rağmen zayıf alıyorum.
Arda: Aslında derste başarılı olduğunu, sadece sınavda sorun yaşadığını düşünüyorum.
Fatma: Sanırım sınavdan zayıf alma korkusu beni olumsuz etkiliyor.
Arda: Sınava daha iyi hazırlanırsan olumlu sonuç alacağına inanıyorum.
Fatma: Evet, fazla heyecanlanmadan ve sakin bir şekilde sınava hazırlanmam gerekiyor.

Cevap :

  1. Etkili Reddetme:
    • Bu beceri konuşmada yer almıyor. Konuşmanın tüm parçaları destekleyici ve anlayışlı bir şekilde ilerliyor.
  2. Empati:
    • Arda: Fatma’nın sınav sonucundan dolayı yaşadığı duyguları anlıyor ve destekleyici bir yaklaşım sergiliyor. Fatma’nın heyecanını ve sonuçlarıyla ilgili hissettiği rahatsızlığı anlıyor ve ona uygun şekilde yanıt veriyor.
  3. Ben Dili:
    • Arda: “Aslında derste başarılı olduğunu, sadece sınavda sorun yaşadığını düşünüyorum.” Bu ifade, Arda’nın kendi düşüncelerini ve gözlemlerini belirttiği bir örnektir.
  4. Etkin Dinleme:
    • Arda: Fatma’nın duygularını ve sıkıntılarını dikkatlice dinliyor, ona uygun yanıtlar vererek etkin dinleme becerisini sergiliyor.

Sonuç:

  • Etkili Reddetme: (Konuşmada yer almıyor)
  • Empati: Arda
  • Ben Dili: Arda
  • Etkin Dinleme: Arda


 

Our Score