7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 78-80-81-82-83 MEB Yayınları
Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Biruni Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83
7. Sınıf Türkçe Kitabı Biruni Metni Etkinlik Cevapları
7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83 Cevapları ile ilgili etkinliklerde, öğrenciler Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı‘ndaki Biruni Metni Etkinlik Cevapları ile Biruni’nin bilimsel çalışmalarını derinlemesine inceler. Bu etkinlikler, öğrencilerin okuduğu metni anlama becerilerini geliştirirken, bilim insanlarının dünya tarihine katkılarını anlamalarını sağlar. Forum MEB 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları üzerinden yapılan değerlendirmeler, öğrencilere rehberlik eder.
7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83 MEB Yayınları soruları, Biruni’nin keşiflerini ve bilime olan katkılarını ele alarak, öğrencilere tarihsel bir bakış açısı kazandırır. Bu etkinlikler, hem bilim hem de dil becerilerini geliştirmek adına önemli bir katkı sunmaktadır.
7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru : Türklerin tarih boyunca bilime sağladığı katkılar ile ilgili yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Türkler, tarih boyunca bilime önemli katkılar sağlamışlardır. Özellikle İslam medeniyeti döneminde yetişen Türk bilim insanları matematik, astronomi, tıp ve coğrafya gibi alanlarda öne çıkmıştır.
Örneğin, Uluğ Bey, kurduğu rasathane ile astronomi alanında önemli çalışmalar yapmış, Ali Kuşçu da gök biliminde önemli keşifler gerçekleştirmiştir. Farabi ise felsefe ve mantık alanındaki çalışmalarıyla tanınmaktadır. Bu bilim insanları, hem kendi çağlarına hem de gelecekteki bilimsel gelişmelere önemli katkılar sunmuşlardır.
Uzun Cevap :
Türkler, tarih boyunca bilimin gelişmesine önemli katkılar yapmışlardır. Özellikle İslam medeniyeti döneminde birçok Türk bilim insanı, tıp, astronomi, matematik ve felsefe gibi alanlarda önemli çalışmalar gerçekleştirmiştir.
Bu bilim insanlarından bazıları, çağdaş bilimin temellerini atarak, dünya çapında tanınmıştır. Uluğ Bey, Semerkand’da bir rasathane kurarak astronomi alanında çok sayıda gök cismi ve yıldız haritası oluşturmuştur. Ali Kuşçu, gök biliminde yaptığı hesaplamalarla Osmanlı astronomisine katkıda bulunmuştur.
Ayrıca, Farabi, Aristoteles’in eserlerini yorumlayarak mantık ve felsefe alanında derinlemesine çalışmalar yapmış ve İslam düşüncesinin temel taşlarından biri haline gelmiştir. İbni Sina, tıp alanında yazdığı eserlerle Batı dünyasında “Avicenna” adıyla tanınmış ve modern tıbbın temellerini atmıştır. Bu isimler, bilim dünyasında hem kendi dönemlerinde hem de sonrasında büyük etkiler yaratmıştır.
Soru : Sizce tarihteki en çarpıcı buluş hangisidir? Nedenleriyle açıklayınız.
Kısa Cevap :
Tarihteki en çarpıcı buluş bence yazının icadıdır. Yazı, insanlık tarihini kaydetme, bilgi paylaşma ve ilerleme açısından büyük bir devrim olmuştur. Bu sayede kültürel miraslar korunmuş, bilim ve teknolojide ilerleme sağlanmış ve insanlar arasındaki iletişim gelişmiştir.
Uzun Cevap :
Bence tarihteki en çarpıcı buluş yazının icadıdır. Yazı, insanlık tarihinde bir dönüm noktasıdır çünkü insanların düşüncelerini, bilgilerini ve kültürel miraslarını nesilden nesile aktarmalarını mümkün kılmıştır.
Yazının icadı, insanlığın hafızası olarak değerlendirilebilir, çünkü tarihsel olayların, bilimsel gelişmelerin ve toplumsal yapıların kaydedilmesi yazıyla sağlanmıştır. Ayrıca, yazının icadı sayesinde ticaret, hukuk ve devlet yönetimi gibi birçok alanda düzenlemeler yapılmış, toplumların gelişimi hızlanmıştır.
Bu buluş, bilim ve teknolojinin temelini oluşturmuş, farklı coğrafyalar ve kültürler arasında bilgi alışverişine imkan tanımıştır. Özellikle Mezopotamya’da Sümerler tarafından bulunan çivi yazısı, medeniyetlerin şekillenmesinde büyük bir rol oynamıştır.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Anlamlardan hareketle kelimeleri bularak aşağıdaki bulmacaya yerleştiriniz.
Cevap :
- Padişah, kral, hakan gibi taht sahibi devlet başkanı = Hükümdar
- Yeryüzündeki altı büyük kara parçasından her biri, ana kara = Kıta
- Sonsuzdaki bir nesnenin gerçek görüntüsünü, içbükey bir aynadan yapılmış merceğinin odak düzleminde veren ve gök bilimiyle ilgili gözlemlerde kullanılan optik aygıt = Teleskop
- Olağanüstü yeteneği ve yaratıcı gücü olan kimse, deha = Dahi
- Bir cismi iki eşit parçaya bölen çizgi, mihver = Eksen
- Ay ve Güneş’in yer yuvarlağı üzerindeki çekim güçleri sebebiyle deniz yüzünde, özellikle ana denizlerde su düzeyinin alçalması, kabarması olayı, metcezir = Gelgit
- Evrenle ilgili, bütün insanlığı ilgilendiren = Evrensel
- Felsefe ile uğraşan ve felsefenin gelişmesine katkıda bulunan kimse, felsefeci = Filozof
- Bilinen bilgilerden yararlanarak daha önce bilinmeyen yeni bir bulguya ulaşma veya yöntem geliştirme, buluş = İcat
- Kendine özgü bir nitelik taşıyan zaman parçası, dönem, devir = Çağ
- Cisimlerin genişliği = Çap
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları
2. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.
1. Biruni’nin sarayın ileri gelenleri tarafından fark edilmesini sağlayan özellikleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap :
Biruni’nin öğrenmeye olan merakı ve yetenekleri, özellikle bitkiler ve gök bilimi gibi bilimsel alanlara olan ilgisi, sarayın ileri gelenleri tarafından fark edilmesini sağlamıştır. Küçük yaşta bu alanlardaki ilgisi ve bilgisi onu diğerlerinden ayırmıştır.
2. Öğrendiklerini kendisinden sonra yaşayanlara aktarabilmek için Biruni ne yapmıştır? Açıklayınız.
Cevap :
Biruni, öğrendiklerini ve keşfettiklerini kitaplar hâline getirerek kendisinden sonra yaşayanlara aktarmıştır. Bunun için çeşitli diller öğrenmiş ve çok sayıda bilimsel eser yazmıştır.
3. Biruni, hangi olaydan sonra ünlü bir bilim insanı olmuştur? Anlatınız.
Cevap :
Biruni, Gazneli Devleti’nin hükümdarı Sultan Mesut’un gözlerini iyileştirdikten sonra ünlü bir bilim insanı olmuştur. Sultan Mesut, gözlerinin iyileşmesine çok sevinmiş ve Biruni’yi sarayın baş bilgini yapmıştır. Bu olay, Biruni’nin bilim dünyasında tanınmasını sağlamıştır.
4. X. yüzyıla neden “Biruni Çağı” denilmektedir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap :
X. yüzyıla “Biruni Çağı” denilmesinin nedeni, Biruni’nin bilim alanında yaptığı önemli çalışmalar ve katkılardır. Astronomi, matematik, tıp, coğrafya, felsefe gibi birçok alanda yaptığı keşifler ve yazdığı 180 kitap, dönemin bilimine damga vurmuş ve bu nedenle o döneme “Biruni Çağı” adı verilmiştir.
5. Tıp ve bilim alanındaki başarılarından dolayı ödüllendirilen Biruni’nin bu ödülleri kabul etmemesini nasıl yorumluyorsunuz? Düşüncelerinizi nedenleriyle açıklayınız.
Cevap :
Biruni’nin ödülleri kabul etmemesini, bilime olan bağlılığı ve maddi zenginliklerin bilimsel çalışmalarını olumsuz etkileyebileceği düşüncesiyle açıklayabiliriz. O, bilimden uzaklaşmamak ve çalışmalarına odaklanmak için bu ödülleri reddetmiştir. Bu, onun bilimsel ahlakına ve sade yaşamına olan bağlılığını gösterir.
6. Metinde geçen “Sorgulamak bilimin anahtarıdır.” cümlesinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap :
Bu cümle, bilimsel ilerlemenin sorular sormakla başladığını ifade eder. Yeni bilgilere ulaşmak ve doğru sonuçlara varmak için sürekli sorgulamak ve neden-sonuç ilişkilerini araştırmak gereklidir. Bilimde ilerlemek, mevcut bilgileri sorgulamak ve yeni sorular sorarak cevaplarını aramakla mümkündür.
3. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki metinden hareketle bilim dallarıyla ilgili bir araştırma yapınız. Araştırmanızda farklı kaynaklardan bilgi edinerek bunları “Kaynakça” bölümünde belirtiniz. Araştırma sonuçlarınızı öğretmeninize yazılı şekilde sununuz.
BİLİM DALLARI
Bilim insanı olmaya karar verdiysen sana bir de bilim dalı seçmek gerek. Çok geniş bir yelpaze var önünde. Zevkine uygun bir şeyler bulacağından eminim. İşte seçenekler! Hayır, bir dakika! Önce bir ayrım yapmalıyız. Ben şimdi aşağıya bakkal listesi gibi bilimleri sıralayacağım ama bilim dallarını incelemenin bilimsel bir yöntemi var aslında, bilimlerin gruplanması ciddi bir iş. Ne yazık ki şu an çok ciddi olmak istemiyorum. Ciddisini öğrenmek için senin ayrıca bir araştırma yapman gerekecek. Şimdilik sadece doğal bilimler, sosyal bilimler, insani bilimler ve formal bilimler gibi üst gruplar olduğunu söyleyebilirim. (…)
Toprak IŞIK (Kısaltılmıştır.)
Kısa Cevap :
Bilim dalları, insanlığın doğayı ve evreni anlama çabasının bir sonucudur. Başlıca bilim dalları şunlardır:
- Fizik: Maddenin ve enerjinin temel özelliklerini inceler.
- Kimya: Maddelerin bileşimi, yapısı ve özelliklerini araştırır.
- Biyoloji: Canlı organizmaları ve yaşam süreçlerini inceleyen bir bilim dalıdır.
- Astronomi: Evreni ve gökcisimlerini inceleyen bilim dalıdır.
- Matematik: Sayılar, şekiller ve düzenlerle ilgilenen bir bilimdir.
Her bilim dalı, kendi alanında dünyayı ve evreni anlamamıza yardımcı olur.
Uzun Cevap :
Bilim dalları, evrenin işleyişini, doğanın kurallarını ve insan hayatını anlamak için çeşitli kategorilere ayrılmıştır. Başlıca bilim dalları şunlardır:
- Fizik: Maddenin, enerjinin ve onların etkileşimlerinin temel yasalarını inceleyen bilimdir. Fizik sayesinde yerçekimi, ışık, hareket gibi temel olaylar anlaşılabilir. Albert Einstein’ın izafiyet teorisi ve Isaac Newton’un hareket yasaları fizik biliminin önemli kilometre taşlarındandır.
- Kimya: Maddelerin bileşimi, yapısı, özellikleri ve bu maddeler arasındaki tepkimeleri inceleyen bilim dalıdır. Kimya, yaşamın temel taşı olan elementleri ve molekülleri anlamamızı sağlar. Kimyanın alt dalları arasında organik kimya ve analitik kimya yer alır.
- Biyoloji: Canlıları, yaşam süreçlerini, evrimsel gelişimleri ve ekosistemleri inceleyen bilimdir. Bu bilim dalı, hücre biyolojisinden genetiğe, ekolojiden zoolojiye kadar geniş bir alanı kapsar. Biyoloji sayesinde insanların, hayvanların ve bitkilerin yaşam döngüsü anlaşılabilir.
- Astronomi: Evreni, yıldızları, gezegenleri ve diğer gök cisimlerini inceleyen bilimdir. Galileo’nun teleskopla gökyüzünü incelemesi astronomi alanındaki en önemli gelişmelerden biridir. Astronomi, insanlığın evrenin büyüklüğünü ve yapısını anlamasına katkıda bulunur.
- Matematik: Sayılar, şekiller, simetriler ve düzenlerle ilgilenen bir bilim dalıdır. Matematik, diğer bilim dallarının temelini oluşturur ve onların gelişmesine katkı sağlar. Matematiksel yöntemler, özellikle mühendislik ve teknolojide yaygın olarak kullanılır.
Bu bilim dalları, insanlık tarihinin her döneminde önemli keşifler yaparak, toplumların bilimsel gelişmesine ve yaşam kalitesinin artmasına katkıda bulunmuştur.
Soru : “Bir bilim insanı olsaydınız hangi alanda, nasıl bir çalışma yapmak isterdiniz?” sorusundan hareketle defterinize açıklayıcı anlatım biçimini kullanacağınız bir metin yazınız.
Kısa Cevap :
Bir bilim insanı olsaydım, astronot olmak ve uzayı incelemek isterdim. Gezegenlerin oluşumu, yıldızların yaşam döngüsü ve evrenin gizemleri üzerine araştırmalar yaparak insanlığa yeni bilgiler sunmak en büyük hayalim olurdu. Uzayda yaşamın mümkün olup olmadığını araştırarak gelecekte insanlığın farklı gezegenlerde yaşayabilmesine katkı sağlamak isterdim.
Uzun Cevap :
Bir bilim insanı olsaydım, biyoloji alanında çalışmak ve özellikle genetik üzerine araştırmalar yapmak isterdim. Genetik bilimi, insan vücudunun işleyişini anlamamızda çok önemli bir role sahiptir. Ben de genetik hastalıkları önlemek için yeni tedavi yöntemleri geliştirmek isterdim.
Özellikle, kalıtsal hastalıkların önlenmesi ve tedavi edilmesi üzerine çalışmalar yaparak insan sağlığına katkı sağlamak hedefim olurdu. Bu sayede, genetik bozuklukların önüne geçerek gelecek nesillerin daha sağlıklı bir yaşam sürmesine yardımcı olabilirdim.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları
4. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki koşul ifadelerini sonuç ifadeleriyle örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap :
- Bilimsel çalışmalar yaparsam → ç. insanlığa hizmet etmiş olurum.
- Sorgulamadığımızda → e. yeni şeyler keşfedemeyiz.
- Çok çalıştın mı → a. başarıya ulaşırsın.
- Teleskop icat edilmeseydi → c. yıldız ve gezegenleri detaylarıyla gözlemleyemezdik.
- Buraya bir kütüphane kurulursa → d. öğrenciler daha çok kitap okuyacak.
- Kodlama eğitimi alırsam → g. bilgisayar programlama becerisi kazanırım.
- Konferansa katılabilirsek → f. çalışmamızı sunma şansı bulabiliriz.
5. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki dizelerden hareketle öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla defterinize bir konuşma metni yazınız.
İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsen ya nice okumaktır
Yunus Emre
Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlerle paylaşacağımız konuşmada, Yunus Emre’nin dizelerinden yola çıkarak kendini bilmenin önemi üzerinde duracağız. “İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir” sözünde, ilim öğrenmenin sadece dış dünyayı anlamak değil, kendi iç dünyamızı da tanımak olduğunu vurguluyor.
Kendimizi tanımadığımızda, sahip olduğumuz bilgiyi anlamlandırmak zor olabilir. Örneğin, okuduğumuz kitaplar, öğrendiğimiz teoriler hayatımıza katkı sağlamayabilir. Ancak, kendimizi bilerek öğrendiğimiz bilgileri, daha verimli ve anlamlı bir şekilde kullanabiliriz. İşte bu noktada Yunus Emre’nin sözleri bize bilginin esas amacının insanın kendi özünü bulması olduğunu anlatıyor.
Sonuç olarak, sadece dış dünyaya yönelik bilgi edinmenin yetmediğini, aynı zamanda içsel bir farkındalık kazanmamız gerektiğini hep birlikte fark edelim. Teşekkür ederim.
Soru : Hazırladığınız konuşmayı bir grup sözcüsü belirleyerek arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız.
Cevap : Yukarıda yer alan konuşmayı, aranızdan bir arkadaşınızı seçerek sınıfta diğer arkadaşlarınıza okumanız gerekiyor.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları
6. Etkinlik
Soru : Bir Türkçe öğretmeni; Ayla, Burcu, Cemil ve Davut adlı öğrencilerine aşağıdaki cümleleri vermiştir. Cümleleri inceleyiniz.
Cevap :
1. Bilim insanları, hayatımızı kolaylaştıran pek çok buluş yaptı.
2. Şu anda geri dönüşümle ilgili bir projemizi tartışıyoruz.
3. Bilimsel buluşların bazıları Türk bilim insanları tarafından gerçekleştirilmiş.
4. Okulumuzdaki projelerden birine siz de katılacaksınız.
5. 7/A sınıfı öğrencileri laboratuvarda öğretmenleriyle deney yapıyorlar.
6. Bazı teknolojik buluşlar yeni fikirlerin ortaya çıkmasını sağlar.
7. Bilimsel çalışmalar, insanlığı geliştirir.
8. Doğadaki denge, bilim insanlarına ilham verir.
9. Soruyu çok farklı bir yoldan çözmüşsün.
10. Gelecekte çok daha farklı bir dünyada yaşayacağız.
Soru : Bu bilgilere göre aşağıdaki kutulara gerekli cümle numaralarını ve kutuların altına hangi öğrenci tarafından doldurulduğunu örnekteki gibi yazınız.
Cevap :
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : Günümüzdeki teknolojik gelişmelerle ilgili bir haber metni araştırınız.
Kısa Cevap :
Günümüzdeki teknolojik gelişmelerin en dikkat çekici örneklerinden biri yapay zekâ ve otonom sistemlerdir.
Yapay zekâ, birçok sektörde devrim yaratmış, tıp, ulaşım, eğitim ve üretim gibi alanlarda yenilikler getirmiştir. Otonom araçlar ise insan müdahalesi olmadan hareket edebilen sistemler olarak geleceğin ulaşımını şekillendirmektedir.
Uzun Cevap :
Teknolojideki hızlı gelişmeler, günümüzde yaşamımızın her alanına büyük etkiler yapmaktadır. Yapay zekâ (AI) ve otonom sistemler bu gelişmelerin başında geliyor. Özellikle yapay zekâ, sağlık sektöründen eğitime, üretimden finansa kadar birçok alanda önemli yeniliklere kapı açmıştır. Örneğin, yapay zekâ sayesinde hastalık teşhisleri daha hızlı ve doğru bir şekilde yapılabilmekte, eğitimde ise kişiye özel öğrenme programları geliştirilmektedir.
Bir diğer önemli gelişme ise otonom araçlardır. Bu araçlar, insan müdahalesi olmadan kendi kendine hareket edebilmekte, böylece trafik kazalarını azaltma ve ulaşımı daha güvenli hâle getirme potansiyeline sahiptir. Google, Tesla ve birçok otomotiv firması bu alanda büyük yatırımlar yapmaktadır. Gelecekte, otonom araçların günlük hayatımızda daha fazla yer bulacağı tahmin edilmektedir.
Sonuç olarak, teknolojideki bu gelişmeler, hem bireysel hem de toplumsal açıdan büyük fırsatlar sunarken, aynı zamanda yeni etik ve güvenlik sorularını da gündeme getirmektedir.