8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 19-20-21-22 Gezegen Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi İnsanın İradesi ve Kader Cevapları Sayfa 19, 20, 21, 22


8. Sınıf Din Kültürü İnsanın İradesi ve Kader Cevapları


“8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 19-20-21-22 Gezegen Yayıncılık”

8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 19-20-21-22


Soru : İrade ne demektir? Neleri seçme ve seçmeme hakkına sahipsiniz? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : “İrade ne demektir? Neleri seçme ve seçmeme hakkına sahipsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İrade, kişinin bilinçli bir şekilde seçim yapabilme ve karar verebilme yeteneğidir. İrade, bir kişinin düşünce ve duygularını dikkate alarak hangi eylemi gerçekleştireceğine veya hangi seçeneği seçeceğine karar verme kapasitesini ifade eder. İrade sayesinde insanlar, günlük hayatlarında karşılaştıkları durumlar arasında seçim yapabilirler. Örneğin, hangi yemekleri yiyecekleri, hangi aktiviteleri yapacakları veya hangi kararları alacakları gibi seçimler irade gücüyle belirlenir.

Kişi, kendi iradesiyle karar verme hakkına sahiptir, ancak bu kararların sonuçlarına da katlanmak zorundadır. İrade özgürlüğü, kişinin kendi değerleri ve inançları doğrultusunda seçim yapabilmesini sağlar. Bununla birlikte, toplumsal ve ahlaki normlar gibi dışsal faktörler, bireylerin irade kullanımlarını etkileyebilir.


8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


Bu Sözü Sen mi Söylüyorsun Ebu Ubeyde?

Hz. Ömer (ra), halifelik döneminde bir gün Şam’a gitmek üzere yola çıkar. Onu yolda Şam’daki
ordu komutanları karşılar ve ona Şam’da veba hastalığı çıktığını haber verirler. Hz. Ömer (ra), önlem olarak bu salgın hastalığın çıktığı yere girmemeye karar verir ve yanındakilere geri dönüleceğini söyler. Onun bu sözü üzerine komutanlarından Ebu Ubeyde (ra):
– “Ey Halife! Şimdi sen Allah’ın (cc) kaderinden mi kaçıyorsun? Allah (cc), ölümünüzü bu hastalıktan takdir etmişse ölürsünüz, takdir etmemişse size bir şey olmaz.” der.
Hz. Ömer onun bu sözünü çok yadırgar ve şöyle der:
– “Ey Ebu Ubeyde (ra)! Bu sözü sen mi söylüyorsun?” der ve şöyle devam eder:
– “Evet… Allah’ın (cc) kaderinden yine Allah’ın (cc) kaderine kaçıyorum. Allah’ın (cc) hakkımızdaki takdirini bilmediğim için tedbir alıyorum.”
Hz. Ömer (ra), kader konusunun daha iyi anlaşılması için ona bir de şu çarpıcı örneği verir:
– “Senin develerin olsa onlar iki taraflı bir vadiye inseler, vadilerden biri verimli, diğeri de verimsiz, çorak olsa, sen de verimli yerde develerini otlatsan, Allah’ın (cc) takdiri ile otlatmış olurdun. Onları burada değil de çorak yerde otlatsaydın yine Allah’ın (cc) takdiri ile otlatmış olmaz mıydın?”
(Müslim, Selam, 98.)

Soru : Yukarıdaki olayı insanın iradesi ve kader arasındaki ilişki açısından arkadaşlarınızla yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki olay, insanın iradesi ve kader arasındaki ilişkiyi anlamak için önemli bir örnektir. Hz. Ömer’in veba hastalığı çıkan yere girmeme kararı, kişinin kendi iradesiyle tedbir almasının ve kaderin işleyişinin nasıl bir araya geldiğini gösterir.

Hz. Ömer, veba hastalığının yayıldığı yere girmeyerek kendi iradesiyle tedbir alır. Ebu Ubeyde’nin yorumunda ise kaderin değişmez olduğu ifade edilir. Ancak Hz. Ömer, kaderi anlamanın sadece tedbir almamakla mümkün olmadığını belirtir. Kader, Allah’ın her şeyi belirlemesi anlamına gelirken, insanların da kendi akıllarını kullanarak tedbir almaları gerektiğini savunur.

Bu olay, kaderin Allah’ın belirlediği sınırlar içinde olduğunu ancak insanların da kendi seçimleriyle bu kaderi etkileyebileceğini gösterir. İnsanlar, iradeleriyle çeşitli kararlar alarak kaderin işleyişine katkıda bulunabilirler. Bu bağlamda, hem kaderin belirleyiciliği hem de insan iradesinin etkinliği bir arada düşünülmelidir.


8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


Soru : Okulda hangi özgürlük ve sorumluluklara sahipsiniz? Listeleyerek arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Kısa Cevap : “Okulda hangi özgürlük ve sorumluluklara sahipsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Okulda sahip olduğumuz özgürlükler:

  1. Ders Seçimi: İlgi ve yeteneklerimize uygun dersleri seçme hakkına sahibiz.
  2. Sosyal Etkinlikler: Kulüp faaliyetleri ve sosyal etkinliklere katılma özgürlüğü.
  3. Düşünce ve İfade Özgürlüğü: Kendi düşüncelerimizi ifade edebilme ve görüşlerimizi paylaşabilme hakkı.

Okulda sahip olduğumuz sorumluluklar:

  1. Derslere Düzenli Katılım: Öğrenim sürecinin bir parçası olarak derslere düzenli katılım sağlama.
  2. Ödevleri Zamanında Yapma: Verilen ödevleri zamanında ve eksiksiz olarak tamamlama.
  3. Okul Kurallarına Uyma: Okulun belirlediği kurallara ve disiplin yönetmeliklerine uyma.
  4. Saygılı Davranış: Öğretmenlerimize ve arkadaşlarımıza saygılı ve nazik davranma.

Bu özgürlükler ve sorumluluklar, eğitim sürecinin etkin ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlar ve bireylerin hem kişisel hem de toplumsal gelişimlerine katkıda bulunur.


Soru : Allah (cc), insana yalnızca iyilik veya kötülük yapma yeteneği verseydi, insanın sorumlu tutulmasının bir anlamı kalır mıydı? Niçin? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Kısa Cevap : “Allah (cc), insana yalnızca iyilik veya kötülük yapma yeteneği verseydi, insanın sorumlu tutulmasının bir anlamı kalır mıydı? Niçin?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Eğer Allah (cc) insana yalnızca iyilik veya kötülük yapma yeteneği verseydi, insanın sorumlu tutulmasının bir anlamı kalmazdı. Sorumluluk, bireyin kendi özgür iradesiyle seçim yapabilme ve bu seçimlerin sonuçlarına katlanabilme yeteneği ile ilgilidir. İyilik ve kötülük yapma yeteneği, kişisel özgürlüğün ve karar verme yetisinin yalnızca bir yönüdür.

Gerçek anlamda sorumluluk, insanın çeşitli seçenekler arasında tercih yapabilmesi ve bu tercihlerin sonuçlarına katlanabilmesi anlamına gelir. Eğer insanın sadece iyilik veya kötülük yapma yeteneği olsaydı, bu kişi kendi özgür iradesini kullanma kapasitesine sahip olmazdı ve bu durumda sorumluluk anlayışı eksik olurdu. İnsanın özgür iradesiyle iyi veya kötü seçimler yapabilmesi, ahlaki sorumluluğun ve hesap verebilirliğin temelini oluşturur. Bu nedenle, gerçek anlamda sorumluluk, bireyin kendi kararlarını verebilmesi ve bu kararların sonuçlarına katlanabilmesi ile mümkündür.


8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


“Kula belâ gelmez Hak yazmayınca,
Hak belâ yazmaz, kul azmayınca.”

Soru : Yukarıdaki halk deyişini, insanın sahip olduğu akıl, irade ve sorumluluk gibi kavramları da göz önünde bulundurarak İslam’ın kader anlayışı açısından arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Bu halk deyişi, İslam’ın kader anlayışını yansıtan önemli bir ifadedir. Kader, Allah’ın (cc) her şeyi önceden belirlemiş olmasıdır. Bu deyiş, Allah’ın kaderinin dışındaki olayların gerçekleşmeyeceğini ifade eder.

İslam’a göre, kader her şeyin Allah tarafından belirlenmiş olduğu bir gerçektir. Ancak, insanların akıl ve irade kullanma özgürlüğü de vardır. Bu özgürlük, kişilerin kendi seçimlerini yapabilmelerine ve bu seçimlerin sonuçlarına katlanmalarına olanak tanır. Kaderin belirleyici olduğu durumlarda bile, insanlar kendi akıl ve iradeleriyle aldıkları kararlar doğrultusunda sorumluluk taşırlar.

Bu deyiş, kaderin Allah’ın belirlediği sınırlar içinde olduğunu ve Allah’ın belirlemediği bir belanın kişiye gelmeyeceğini belirtir. Aynı zamanda, kişinin kendi iradesi ve aklıyla doğru kararlar alması gerektiğini vurgular. İnsanlar, kaderin belirlediği çerçevede kendi iradeleriyle seçimler yaparak sorumluluk taşırlar. Bu sorumluluk, kişisel seçimlerin ve bu seçimlerin sonuçlarının bilincinde olmayı gerektirir.



 

Our Score