8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı 1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 39, 40, 41, 42, 43


1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. “Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık.” (Kamer suresi, 49. ayet.) ayetinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.


Kısa Cevap : ““Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık.” ayetinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bilimsel araştırmalar yapıldıkça ve dikkatli bir şekilde baktığımız zaman aslında evrende gerek uzay gerek gezegenler gerek Dünyamızdaki döngülerde kusursuz bir işleyişin var olduğunu görmekteyiz.

Bu ayeti kerime de allahü Teala’nın mükemmel ve kusursuz olan gücü ve bilgisi sayesinde her şeyi bir ölçü ve dengede yarattığını görmekteyiz.

Çevremize baktığımız zaman dikkatli bir bakışla bunu görebileceğimiz gibi aynı zamanda bilimsel araştırmaları öğrenerek de muhteşem düzene hayran kalabiliriz.

Normalde bir şeyin etrafına döndüğü zaman hızlanıp hızının artması gerekirken dünyanın ve gezegenlerin belirli saat aralıklarında dönmesi mevsimlerin, gece ve gündüzün art arda gelmesi suyun döngüsü insanların vücudundaki muhteşem sistemin bizlerin hiçbir katkısı olmadan devam etmesi gerçekten muhteşem düzenine birer örnektirler.

Bu işlerin tek başına meydana gelmediği açıktır ve mutlaka bunları yöneten bir yaratıcı vardır.

İnsanın her zaman görmüş olduğu çiçeklerin oluşumu yağmurun yağması gibi olaylara ibretle baktığında Kamer suresinin Bu ayeti kerimesini yakından anlayacak ve gerçekten her şeyin bir ölçü ve dengede olduğuna iman edebileceğiz.


2. Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


Kısa Cevap : “Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Özgürlük ve sorumluluk sanki birbirlerini sınırlarında olan ve birbirleriyle iç içe geçmiş kavramlar gibidirler.

Her insan özgürdür ve başkasının haklarını ihlal etmedikçe birçok şeyde kendi tercihine göre hareket etme serbestliği vardır.

Sorumluluk ise insanların bu hayat içerisinde yapmak zorunda oldukları ve yapmadıkları zaman hem kendilerinin hem de başkalarının mağduriyetini söz konusu olduğu işlerdir.

İnsanlar özgürlük hakkını kullanayım derken sorumluluklarını ihmal ederek diğer insanları mağdur etmemelidirler.

Ancak sorumluluklarını yerine getiriyorlarsa bu kimseler diğer bütün alanlarda özgür ve tercih hakkına sahiptirler.

Mesela bir insan özgürüm diyerek bakmakla yükümlü olmuş olduğu ailesini veya işini ihmal etmesi özgürlük değil bilakis sorumsuzluktur.

Ancak bu kişinin istemiş olduğu bir hayatı tercih etmesi kendi özgürlük alanına bağlıdır.

Buradan görmekteyiz ki insanlar hem Özgür hem de sorumluluk sahibi olduğu için belirli sınırlar içerisindedirler.

Aslında bu belirlenmiş olan sınırlar ve sorumluluklar diğer insanların mağdur olmasında ve toplumun düzenini sağlanmasında çok önemlidir.

Çünkü herkesin sınırsız bir özgürlüğe sahip olduğu bir toplumda güçlüler zayıfları ezecek birçok insanın mağduriyeti söz konusu olduğu için özgürlük değil anarşi oluşacaktır.


3. Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.


Kısa Cevap : “Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tevekkül Allah’a güvenmek anlamına gelip sözlükte birine güvence verme birine işini havale etme ve ona güvenme anlamlarına gelmektedir.

Birine güvenen kimseye mütevekkil güvenilen kimseye ise vekil denmektedir ki tevekkül kelimesi buradan türemektedir.

İnsanların da Allah’a tevekkül etmesi bir iş konusunda elinden geleni yaptıktan sonra işin sonucunu Allah’a bırakmak ve olan sonuca razı olmaya denmektedir.

Aynı ilaçları kullandığı halde kişilerin bazılarının iyi olduğunu bazılarının hastalığının daha çok ilerlediğini görmekteyiz ki bir hasta ilacını aldıktan ve elinden geleni yaptıktan sonra hastalığın iyileşip iyileşmeyeceğini Allah’a tevekkül etmesi tevekküle bir örnektir.

Tevekkülü bir örnek de kişinin yolculuk sırasında emniyet emniyet kemerini takıp bütün trafik kurallarına uyduktan sonra kaza yapıp yapmayacağını ve bu konudaki bütün halleri tevekkül etmesi ve Allah’a sığınmasıdır.

Hayata bizim alacağımız önlemlerle beraber bizim elimizde olmayan deprem kazar gibi durumlar vardır ki bu konuda tevekkül etmek hem bizleri iyi bir Müslüman yapacak hem de psikoloji kaygı bozukluklarından bizleri kurtararak olayların sonucuna göre hareket etme becerisi ve olgunluğunu bizlere kazandıracaktır.

Bu olayları engelleyemediğimiz gibi olan olaylarda da nasıl hayaller olduğunu bilemeyeceğimiz için Allah tevekkül etmeli ve hem dünya hem de ahiret hayatımızı kurtararak akıl sahibi sağlam bir Müslüman olmalıyız.


4. Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.


Kısa Cevap : “Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

TDK’ya göre Sünnetullahın iki farklı anlamı vardır:

  1. Allah’ın yeryüzündeki değiştirilemez kanunları, belirlediği kurallar ve prensipler.
  2. Allah’ın varlık dairesi içerisinde her şeyi birbirleriyle uyumlu bir şekilde yaratmış olması

Allahu Teala varlığına delil olarak ve büyüklüğünün göstergesinden küçük örnekler olarak da olsa dünyayı ve evrendeki bütün olayları mükemmel bir döngü içerisinde yaratmıştır.

Sünnetullah’a örnek olarak ateşin yakıcı olması ve yakması, suyun ateşe söndürmesi, sıcak ve soğuk oluşumu ve bunların dengesi demektir.

Kaynat içerisinde değişen olaylar olduğu gibi kaynatı ayakta tutan temel kanunlar olan itme ve çekme kanunu, suyun kaldırma kuvveti, soğuğunun üşütmesi gibi kanunlar değişmezler.

Bu kavramlar dünyanın yaratıldığı andan itibaren günümüze kadar aynıdır.

İnsanların çocukluktan gençliği gençlikten ihtiyarlığa gitmesi gibi olaylar her ne kadar değişken olaylar olsa da bunların bu şekilde olması sabittir.

Yani insanın yaşadığı değişse de her canlının doğup büyümesi ve ardından ölmesi olayı sabittir ve bunların hepsi sünnetullah’a örneklerdir.


5. Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


Kısa Cevap : “Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ömür canlının doğumla ölüm veya varoluş ile yok oluş arasında geçen süre yaşama ya da var olma süresine verilen isimdir

Ecel ise yaratıcı tarafından önceden belirlenen ölüm zamanı yaşamın sonu demektir.

Her canlının belirlenmiş olan bir ömrü vardır ki bu ömür bittiği zaman ecel dediğimiz Hadise gerçekleşir ve ölüm olayı olarak ahirete göç edilir

Sahabelerin ve büyük alimlerimizin ifade etmiş olduğu üzere eceli gelmeyen bir insanın hastalıktan veya herhangi bir kimse tarafından öldürülmesi aynı şekilde eceli gelen kimsenin de ölümden kurtulup yaşamaya devam etmesi mümkün değildir.

Hadisi şeriflerde peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin uzun ömürlü olması için bazı kimselere dua et diye akrabayı ziyaret edip onları gözeten ve bazı hayırlarda bulunan kimselerin ömrünün uzayacağını ifade etmiştir.

Allahü Teala kişinin yapacağı amelleri bildiği için ömrünü o şekilde yazmış ve eceli ona göre belirleyerek bunu kaderine yazmıştır.

Bize düşen ibadet ve Emirler ile hayatımızı geçirmek ve hayırlı bir ömür için dua ederek hastalandığımızda gereken tedaviyi yaparak sağlıklı olmaya çalışmaktır.

Elimizden gelen önlemleri aldıktan sonra da tevekkül etmek ve işi sonucunu Allah’a bırakmak gerekmektedir.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Özgürlük, zorlama olmadan insanın kendi iradesine dayanarak karar vermesi ve buna göre davranmasıdır. Sorumluluk ise verdiği kararlardan sonra ortaya çıkan durumların sonuçlarını üstlenmesidir. İnsan aklı ve iradesi sebebiyle tercihlerinde özgürdür ve bu tercihler sonucu ortaya çıkan durumlardan da sorumludur.

Yukarıda verilen bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) Sorumluluk, ceza ya da ödül gerektirir.
B) İnsan, akıllı ve irade sahibi bir varlıktır.
C) İnsan, kötü davranışları kendi özgür iradesiyle yapmaz.
D) İnsan, tercih ettiği davranışlardan sorumludur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


2. Derslerine çok iyi çalışan ve sınavlarda oldukça başarılı olan Halil İbrahim, “Fen Lisesi’ne gidebilecek misin?” diye soranlara “Allah’ın (c.c.) izniyle” diye cevap veriyordu.

Halil İbrahim’in bu tavrı aşağıdaki kavramlardan hangisi ile açıklanabilir?


A) Tefekkür
B) Tevekkül
C) Teessür
D) Teşekkür


3. “Sizden herhangi birinizin sırtına bir bağ odun yüklenip satması, dilenmesinden hayırlıdır.” (Müslim, Zekat, 110.)

Hz. Peygamberin yukarıdaki sözünde bize anlatmak istediği ana konu nedir?


A) Zengin olmak için kazanmak.
B) Kumar türü oyunları oynayarak kazanmak.
C) Dilencilik yaparak kazanmak.
D) Emek sarf ederek helal rızık kazanmak.


4. I- Akıl insanı diğer canlılardan farklı kılar.
II- Özgürce seçimlerinden dolayı insan sorumlu olmaz.
III- Yaptıklarından dünyada ve ahirette sorumludur.

İnsan ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III D) Yalnız III


5. Mekkeli müşriklerin baskılarının arttığı bir dönemde, Medineli bir heyetle Mekke’de görüşmenin tehlikeli olacağını düşünen Hz. Peygamber, Mekke’nin dışında Akabe denilen bir vadide bir araya gelmiştir. Hicret yoluna çıkarken Allah’a (c.c.) tevekkül ederek gerekli tedbirleri almayı ihmal etmemiştir. Medine’yi kuşatmaya gelen müşriklere karşı şehri korumak için hendekler kazdırarak önlem almıştır.

Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki metnin vermek istediği temel düşünceyi ifade eder?


A) Hz. Peygamberin hayatında hicretin önemi büyüktür.
B) Hz. Peygamber Medineli bir heyetle görüşmüştür.
C) Hz. Peygamber müşriklerle mücadele etmiştir.
D) Hz. Peygamber yaptığı işlerde tedbirli davranmıştır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


6. İrade bir şeyi yapıp yapmamaya karar verme gücüdür. İnsan iradesi sınırlı iken Yüce Allah’ın iradesi sonsuz ve sınırsızdır. Onun isteyip de yapamayacağı hiçbir şey yoktur ve tüm iradelerin üstündedir.

Verilen metne göre Allah’ın (c.c.) sonsuz ve sınırsız olan iradesini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) Cüzî irade B) Tevekkül C) Küllî irade D) Rezzak


7.  Madde ve enerjinin oluşumu, yapısı, hareketi, değişimi ve maddeler arası ilişkilerle ilgili yasalardır. Allah’ın (c.c.) koyduğu bu yasalar evrenseldir. 
Canlıların doğması, gelişmesi ve üremesi gibi olaylar bu yasalar kapsamında değerlendirilir. Yüce Allah (c.c.) bitki, hayvan ve insanların yapı ve işlevlerini bu yasalara bağlı kılmıştır.

Soru işaretiyle gösterilen bölümlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?


A) Biyolojik yasalar – Toplumsal yasalar
B) Fiziksel yasalar – Biyolojik yasalar
C) Fiziksel yasalar – Toplumsal yasalar
D) Toplumsal yasalar – Biyolojik yasalar


8. Allah’ın (c.c.) canlılar için yarattığı bütün nimetlere verilen addır. Yediklerimiz, içtiklerimiz, giydiklerimiz, bilgi, hikmet, teneffüs ettiğimiz hava yani kısaca maddi ve manevi bütün ihtiyaçlar bu kapsamda değerlendirilir.

Tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) Rızık B) İrade C) Ömür D) Kaza


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanıyla doldurunuz.


(ecel, sünnetullah, ömür, rızık, Ayet el-Kürsi)


  1. Allah’ın (c.c.) tabiatı yaratıp devam ettirmek ve toplum hayatını düzenlemek üzere koyduğu kanunlara sünnetullah denir.
  2. Hayat, yaşama, yaşayış anlamlarına gelir. İnsanın doğumundan ölümüne kadar geçen zamana ömür denir.
  3. İnsan ve diğer canlıların beslenip yaşayabilmeleri için yedikleri, içtikleri ve faydalandıkları her şeye rızık denir.
  4. Bakara suresinin 255. ayetidir. Yüce Allah’ın eşsiz sıfatlarının ve gücünün anlatıldığı ayete Ayet el-Kürsi denir.

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları


Aşağıdaki soruları cevaplayarak bulmacayı çözünüz.


Soldan Sağa


  • 3. “Yaratmış olduğu tüm canlıların hava, su başta olmak üzere tüm ihtiyaçlarını karşılayan, onların yeme, içme, mal mülk edinmelerini sağlayan, akıl fikir verip vahiy göndermek suretiyle onları destekleyen, her türlü rızkı sürekli veren.” anlamında Allah’ın esmâ-i hüsnâsından biri. ( Rezzak )
  • 4. Allah’ın (c.c.) sonsuz ilmi ve kudretiyle başlangıçtan sona kadar evrende olacak olan her şeyi programlaması. ( Kader )
  • 7. İnsanın, yapacağı işlerde kendisine düşen görevleri yapıp her türlü tedbiri aldıktan, yeterli ve gerekli çalışmaları en güzel biçimde yerine getirdikten sonra sonucu Allah’tan (c.c.) beklemesi. ( Tevekkül )
  • 9. Bir işin yapılması için harcanan beden ve kafa gücü. ( Emek )
  • 12. İnanma, tasdik etme. ( İman )
  • 13. Kişinin kendi davranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesi, mesuliyet. ( Sorumluluk )
  • 14. Allah’ın (c.c.) evren ve evrenin içindeki canlı cansız tüm varlıklar ile ilgili koyduğu kurallar, değişmez yasalar, adetullah. ( Sünnetullah )
  • 15. İnsana Allah (c.c.) tarafından verilen sınırlı özgürlük, tercih etme kabiliyeti. ( Cüzi irade )

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Yukarıdan Aşağıya


  • 1. Allah’ın (c.c.), kulları için belirlemiş olduğu şeylerin zamanı ve yeri gelince tek tek yürürlüğe konması, uygulanıp gerçekleşmesi. ( Kaza )
  • 2. Seçme, tercih etme, isteme, dileme, arzu etme, meyletme, karar verme. Aklın düşünüp karar vermesi, yapılması veya yapılmaması eşit olan çeşitli davranışlardan birini beğenip tercih etmesi. ( irade )
  • 3. İnsan ve diğer canlıların beslenip yaşayabilmeleri için yedikleri, içtikleri ve faydalandıkları her şey. ( Rızık )
  • 5. “Allah’ın (c.c.) istediğini istediği gibi dilemesi ve seçmesi” anlamında Allah’ın (c.c.) mutlak ve sınırsız iradesi. ( Külli irade )
  • 6. Allah’ın (c.c.) yaratmış olduğu bütün varlıklar, kainat. ( Evren )
  • 8. Hayat, yaşama, yaşayış. İnsanın doğumundan ölümüne kadar geçen zaman. ( Ömür )
  • 10. Süre, belirlenmiş vakit. Ölüm için belirlenen ve takdir edilen zaman. ( Ecel  )
  • 11. Düşünme, anlama ve kavrama gücü. ( Akıl )


 

Our Score