8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 85-86-87-88-89-90 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Katı Basıncı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 85, 86, 87, 88, 89, 90


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Katı Basıncı Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 85-86-87-88-89-90 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 85-86-87-88-89-90


Soru : Neden bazı araçların tekerlek sayıları diğer araçlara göre daha fazladır?


Cevap :

  • Bazı araçların taşıdıkları yükler ve arazi şartları nedeniyle tekerlek sayıları daha fazladır.

Soru : Barajlar duvarlarının alt kısımları üst kısımlarına göre daha kalın olacak şekilde yapılır. Bunun sebebi nedir?


Cevap :

  • Barajlar duvarlarının alt kısımları üst kısımlarına göre daha kalın olacak şekilde yapılmasının temel nedeni, su basıncının alt tarafta daha fazla olmasından kaynaklanmaktadır.

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları


Soru : Tahtaya bir çiviyi çakarken, çekici çivinin geniş kısmına vururuz (Görsel 3.1). Çiviyi ters çevirirsek, geniş kısmını tahtaya yaslayıp çivinin sivri kısmına çekiçle vurursak sonuç ne olur? Tahmin edelim.


Cevap :

  • Çivi tahtaya geçemez ve eğirilerek bükülür.

Soru : Görsel 3.4’te anne ve çocuğun sahilde yürürken kumsala bıraktığı ayak izleri görülmektedir. Çocuğun ve annenin kumsalda bıraktığı izlerin farklı derinlikte olmasının sebebi kumsala uyguladıkları basınçların farklı olmasıdır. O hâlde katı basıncı nelere bağlıdır? Tahmin edelim.


Cevap :

  • Katı basıncı, yüzeye uygulanan kuvvetin yüzey alanına bölünmesi ile hesaplanmaktadır. Katı basıncının, uygulanan kuvvetin büyüklüğüne ve yüzey alanına bağlıdır. Yani aynı kuvveti daha küçük bir alana uygularsanız basınç artar.

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları


Etkinlik Zamanı Katı Basıncı Nelere Bağlıdır?


İhtiyacın Olacak  Özdeş sünger (2 adet), aynı kalınlıkta kitap (2 adet).

Haydi Başlayalım 

1 Kitaplardan birini önce geniş yüzeyi alta gelecek şekilde süngerin üzerine bırakalım (Görsel 1). Süngerdeki şekil değişikliğini gözlemleyelim. Aynı kitabı bu kez dar yüzeyi süngerin üzerine gelecek şekilde bırakalım (Görsel 2). Süngerdeki şekil değişikliğini gözlemleyelim.

2 Kitaplardan birini geniş yüzeyi alta gelecek şekilde süngerin üzerine bırakalım (Görsel 3). Daha sonra üzerine diğer kitabı koyalım (Görsel 4). Her iki durumda süngerdeki şekil değişikliğini gözlemleyelim.

Sonuçları Yorumlayalım 


Soru :  ● Görsel 1 ve Görsel 2’de kitabın süngere etkisinin farklı olmasının sebebi nedir? Bu görsellere bakarak basıncın neye bağlı olduğunu söyleyebiliriz?


Cevap :

Görsel 1 ve Görsel 2’deki farklı etkiler, kitapların sünger yüzeyine uyguladıkları basınç farkından kaynaklanır.

Görsel 2’deki kitap, daha dar bir alana basınç uygular, bu nedenle sünger daha fazla sıkışır ve daha fazla şekil değiştirir. Bu, basıncın uygulandığı yüzey alanı ile doğru orantılı olduğunu gösterir.


Soru : ● Görsel 3 ve Görsel 4’te kitabın süngere etkisinin farklı olmasının sebebi nedir? Bu görsellere bakarak basıncın neye bağlı olduğunu söyleyebiliriz?


Cevap :

Görsel 3 ve Görsel 4’teki farklı etkiler, kitap sayısının artmasının sünger üzerindeki toplam kuvveti artırmasından kaynaklanır.

Daha fazla kitap, daha fazla kuvvet uygular ve bu nedenle sünger daha fazla şekil değiştirir. Bu, basıncın uygulanan kuvvet ile doğru orantılı olduğunu gösterir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları


Pekiştiren Soru


Eren yaptığı deneyde özdeş balonları eşit miktarda su ile dolduruyor. Daha sonra tek bir çiviyi tahta zemine çakarak oluşturduğu I. düzenekte içi su dolu balonu tahta zemine bırakıyor. Balonun patladığını ve içindeki suyun döküldüğünü gözlemliyor. Eren çok sayıda çiviyi tahtaya çakarak oluşturduğu II. düzenekte özdeş diğer balonu tahta zemine I. düzeneteki ile aynı yükseklikten bırakıyor. Balonun patlamadığını gözlemliyor (Düzeneklerdeki çiviler özdeştir.). Balonlar eşit yükseklikten bırakılıyor.

Buna göre Eren’in yaptığı deneyle ilgili olarak aşağıdaki soruları cevaplayalım. 


1. Balonlar özdeş olmasına rağmen neden I. düzenekteki balon patlarken II. düzenekteki balon patlamamıştır?


Cevap :

  • Yüzey alanı artmıştır.

2. Eren’in yaptığı deneyde bağımsız değişken nedir? 


Cevap :

  • Temas eden yüzey alanıdır.


 

Our Score