8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 92-93-94 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93, 94


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 92-93-94 SDR Dikey Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 92-93-94


Erik Rotheim (Erik Rodim) adlı bir kişi, kayak takımlarının altına hızlıca cila uygulayabileceği bir model arayışına girmiş ve atölyesinde yapmış olduğu çalışmalar sonucunda sprey tüpünü icat etmiştir. 1940 ve 1950’li yıllarda çok popüler olan sprey tüpü daha sonraları deodorantlar, saç spreyleri hatta krema gibi birçok üründe kullanılmıştır.

Sprey tüpleri itici gaz olarak adlandırılan bir madde sayesinde çalışır. Sprey tüpünün başındaki düğmeye basıldığında itici madde, sprey içerisindeki maddenin dışarıya çıkmasını sağlar.

Kaynak: A’dan Z’ye İcatlar ve Mucitleri

Soru : Sizce yukarıda bahsetmiş olduğumuz kişi, neden bir ürün geliştirme ihtiyacı duymuştur?


Cevap :

Yukarıda bahsedilen Erik Rotheim, kayak takımlarının altına hızlıca ve eşit şekilde cila uygulayabileceği pratik bir yöntem arayışındaydı.

Geleneksel yöntemlerin zahmetli ve zaman alıcı olması, onu daha hızlı ve etkili bir çözüm geliştirmeye yöneltti. Bu ihtiyaç, sprey tüpünün icadına yol açtı ve bu yenilik, cilalama işlemini kolaylaştırmanın ötesinde, çeşitli tüketici ürünlerinde de kullanılabilen bir teknoloji haline geldi.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


Soru : Mühendisler çalışmalarında tasarım döngü basamaklarını kullanır. Bu basamaklar sırası ile aşağıda gösterilmiştir. Siz de bu basamakları kullanarak bir ürün tasarlayınız. Tasarladığınız ürününüzü arkadaşlarınıza tanıtınız.


Cevap :

Sorunu araştırma, tartışma ve çözüm yolları üretme: Günümüzde hava kirliliği ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Bunun ana nedenleri arasında araç emisyonları, endüstriyel atıklar ve fosil yakıt kullanımı bulunmaktadır. Çözüm olarak, yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş ve yeşil alanların artırılması önerilmektedir.

Hayal etme ve tasarım önerisi geliştirme: Temiz hava için, şehirlerde daha fazla yeşil alan oluşturmayı ve elektrikli araç kullanımını teşvik eden bir sistem tasarlayabiliriz. Ayrıca, hava kalitesini anlık olarak izleyen ve insanları bilgilendiren bir uygulama geliştirilebilir.

Planlama ve tasarım geliştirme: Bu sistemi hayata geçirmek için belediyelerle işbirliği yaparak, elektrikli araç şarj istasyonları kurmak ve hava kalitesini ölçen sensörler yerleştirmek için gerekli adımları planlarız. Yeşil alanlar için uygun bölgeler belirlenir ve ağaçlandırma projeleri hazırlanır.

Ürün oluşturma ve test etme: Sensörler ve şarj istasyonları kurulup, mobil uygulama geliştirilir. Bu sistem pilot bölgelerde test edilerek, kullanıcı geri bildirimleri ve hava kalitesi verileri toplanır.

Değerlendirme, geliştirme, değişiklik: Test aşamasında elde edilen veriler ve kullanıcı geri bildirimlerine göre sistemde gerekli iyileştirmeler yapılır. Örneğin, sensörlerin daha hassas hale getirilmesi veya uygulamanın kullanıcı dostu hale getirilmesi sağlanır.

Yayınlama ve tanıtım: Sistem, medya kampanyaları ve toplumsal etkinliklerle tanıtılır. Belediyeler, okullar ve çevre kuruluşları ile işbirliği yapılarak, temiz hava bilinci yaygınlaştırılır ve halkın katılımı teşvik edilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


Soru : Bu bölümde sizden ‟BASINÇ” ünitesi ile ilgili günlük hayattan bir ihtiyaç veya problemi tanımlayıp bu problemin çözümüne yönelik günlük hayatta kullanılan veya karşılaşılan araç, nesne veya sistemleri geliştirmeye yönelik bir model tasarlamanız istenmektedir.

Modelinizi tasarlarken modelinizin maliyetinin düşük olmasına, kolay ulaşılabilir malzemeleri tercih etmeye, süreye ve özgün olmasına dikkat ediniz. Oluşturacağınız model için aşağıdaki tabloyu kılavuz olarak kullanabilirsiniz.


Sorunu araştırma, tartışma ve çözüm yolları üretme

Günlük hayatta karşılaşılan bir problem belirleyiniz. Bu problemin çözümüne yönelik görüşleri tartışarak yandaki bölüme yazınız.


Cevap :

Günlük hayatta karşılaşılan bir problem, evlerdeki su israfıdır. Özellikle duş alırken veya musluk açık bırakıldığında gereksiz yere çok fazla su tüketilmektedir. Bu sorunun çözümüne yönelik olarak su kullanımını azaltmak ve su tasarrufunu teşvik etmek amacıyla bir model geliştirilmelidir. Bu model, basınç farkını kullanarak su akışını kontrol eden bir sistem olabilir.


Hayal etme ve tasarım önerisi geliştirme

Problemin çözümüne yönelik olarak model geliştirerek modelin detaylarını yandaki bölüme yazınız.


Cevap :

Problemin çözümüne yönelik olarak, basınç kontrollü bir su tasarruf cihazı modeli geliştirilebilir. Bu cihaz, su basıncını ölçer ve belirli bir basınç eşiğini aştığında su akışını otomatik olarak durduran bir mekanizmaya sahip olur. Böylece gereksiz su tüketimi engellenir. Düşük maliyetli ve kolay ulaşılabilir malzemelerle yapılabilecek bu cihaz, musluklara ve duş başlıklarına monte edilebilir.


Planlama ve tasarım geliştirme

Oluşturmak istediğiniz modelin planını yandaki bölüme yazınız/çiziniz. Çizimleriniz için kitabınızın 286-292 sayfalarındaki Fen ve Mühendislik Tasarım alanlarını da kullanabilirsiniz.


Cevap :

Oluşturmak istediğiniz modelin planı:

  1. Malzemeler:
    • Basınç sensörü
    • Su vanası (elektrikli veya mekanik)
    • Kontrol ünitesi (mikrodenetleyici)
    • Bağlantı boruları ve adaptörler
    • Güç kaynağı (pil veya adaptör)
  2. Adımlar:
    • Basınç sensörünü su giriş hattına bağlayın.
    • Basınç sensörünü kontrol ünitesine bağlayın.
    • Kontrol ünitesini su vanasına bağlayın.
    • Kontrol ünitesine bir yazılım yükleyerek, belirli bir basınç eşiğinde su vanasını kapatacak şekilde programlayın.
    • Cihazı musluk veya duş başlığına monte edin ve test edin.

Ürün oluşturma ve test etme

Oluşturduğunuz modeli test ediniz. Eksik yönleri var ise bunları yandaki bölüme yazınız.


Cevap :

Oluşturduğunuz modeli test ediniz:

  1. Cihazı su giriş hattına bağlayın ve suyu açın.
  2. Basınç sensörünün doğru çalışıp çalışmadığını kontrol edin.
  3. Kontrol ünitesinin su basıncını doğru bir şekilde algılayıp algılamadığını ve su vanasını kapatıp kapatmadığını test edin.
  4. Eğer cihaz düzgün çalışmıyorsa, sensör ve bağlantıları kontrol edin. Gerekirse yazılımda düzenlemeler yapın.

Değerlendirme, geliştirme, değişiklik

Oluşturduğunuz modeli değerlendiriniz. Model sorunsuz çalışıyor ise bir alt basamaktan, geliştirmek istediğiniz yönler var ise bir üst basamaktan işlem sırasını takip ediniz.


Cevap :

Oluşturduğunuz modeli değerlendiriniz:

  1. Model düzgün çalışıyorsa, su tasarrufunu sağlayıp sağlamadığını izleyin.
  2. Modelin geliştirilmesi gereken yönleri varsa, sensör hassasiyetini artırmak veya kontrol ünitesinin yanıt süresini iyileştirmek gibi düzenlemeler yapın.
  3. Model sorunsuz çalışıyorsa, farklı musluk ve duş başlıklarında da test ederek uyumluluğunu kontrol edin.

Yayınlama ve Tanıtım

Modelinizin okul gazetesi, Genel Ağ, sene sonu okul sergisi, bilim şenliği gibi alanlarda tanıtımını yapınız.


Cevap :

Modelinizin tanıtımını yapınız:

  1. Modelinizi okul gazetesi ve Genel Ağ (internet) üzerinden paylaşarak tanıtın.
  2. Sene sonu okul sergisi ve bilim şenliğinde modelinizi sergileyin ve su tasarrufu konusunda farkındalık oluşturun.
  3. Modelin nasıl çalıştığını ve su tasarrufunu nasıl sağladığını açıklayan bir sunum veya broşür hazırlayarak, geniş kitlelere ulaşmasını sağlayın.


 

Our Score