8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25-26 Semih Ofset Yayınları
Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Çocukluğu ve Öğrenim Hayatı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
8. Sınıf İnkılâp Tarihi Mustafa Kemal’in Çocukluğu ve Öğrenim Hayatı Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25-26
Soru : Mustafa Kemal’in çocukluğu, ilk gençlik yılları Avrupa ile iletişim ve ulaşım imkânlarına sahip şehirlerde geçmiştir. Bu durumun onun yaşamı, fikir ve düşünceleri üzerinde etkileri neler olmuş olabilir? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal’in Avrupa ile iletişim ve ulaşım imkânlarına sahip şehirlerde geçen çocukluğu, onun modern düşünceye, Batı kültürüne ve yenilikçi fikirlere açık bir birey olarak yetişmesine katkı sağlamıştır.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal’in Selanik gibi Avrupa ile iletişim ve ulaşım imkânlarına sahip bir şehirde geçen çocukluğu, onun fikir dünyasında önemli bir yer tutmuştur. Selanik, o dönemde kozmopolit bir yapıya sahipti ve Batı ile sıkı ilişkileri olan bir liman kentiydi.
Bu durum, Mustafa Kemal’in modern dünya görüşünü şekillendirmiş, Batı’daki bilimsel ve sosyal gelişmeleri yakından takip etmesine olanak sağlamıştır. Ayrıca, farklı milletler ve kültürler arasında yaşamanın getirdiği hoşgörü ve anlayış, onun ilerleyen yıllarda oluşturacağı milliyetçi fakat evrensel bakış açısının temelini oluşturmuştur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz, metnin altındaki soruları cevaplayınız.
“Mustafa Kemal bir Makedonyalıydı. Doğum yeri, vilayetin denize açıldığı kozmopolit bir liman olan Selanik, doğum tarihi ise 1881’di. Hristiyanların, Müslümanlara ve Yunanlara, Slavların Türklere ve birbirlerine karşı ayaklandıkları, Rumeli’nin tümünü oluşturan çeşitli unsurların birbirinden kopup dağıldıkları bir tedirginlik çağı. Millî duyguları kabarmış bu topluluklar, imparatorluktan silkinip kurtulmaya ve ülkeyi Yunanistan, Bulgaristan ve Sırbistan yararına olarak kesip biçmeye çalışıyorlardı. Yayılma isteği peşinde koşan büyük devletler, birbirlerine rakip Rusya ve Avusturya-Macaristan imparatorlukları, bitişik sınırları arkasında entrikalar çeviriyor, kendi milletlerinden olan halkları ayaklandırıyor, vakti gelince harekete geçirip bölgeyi istila için hazırlık yapıyorlardı. İngiltere toprak kazanmak için değilse bile daha doğudaki sömürgeleriyle olan ulaşım yollarını koruyabilmek için bir kuvvet dengesi kurmak çabasındaydı. Böylece Mustafa’nın doğduğu sıralarda bir zamanlar Batı, nasıl Doğu’nun önünde dize gelmişse Doğu da Batı’nın önünde dize geliyor ve Osmanlı İmparatorluğu, gerileyiş ve çöküşüne doğru hızla kayıyordu.” (Lord Kinross, (İngiliz tarihçi) Atatürk Bir Milletin Yeniden Doğuşu, s.19-20.)
1. Mustafa Kemal’in doğduğu yıllardaki Rumeli’nin siyasi ve sosyal durumuna ilişkin neler söyleyebilirsiniz?
Cevap : Mustafa Kemal’in doğduğu yıllarda Rumeli, Osmanlı İmparatorluğu’nun zayıflayan otoritesi altında bulunan bir bölgeydi. Milliyetçi hareketler hız kazanmış, Hristiyan ve Müslüman topluluklar arasında gerilim artmıştı. Büyük devletler, bölgedeki etnik grupları kışkırtarak Osmanlı topraklarını ele geçirmeye çalışıyordu.
2. Osmanlı Devleti’ne komşu olan büyük devletlerin istekleri nedir?
Cevap : Osmanlı Devleti’ne komşu olan büyük devletlerin istekleri, Osmanlı’nın zayıflamasından faydalanarak toprak kazanmak, nüfuz alanlarını genişletmek ve bölgedeki stratejik konumları ele geçirmekti. Rusya ve Avusturya-Macaristan gibi devletler, etnik ve dini grupları kışkırtarak Osmanlı topraklarını parçalamayı amaçlıyordu. İngiltere ise doğudaki sömürgeleriyle olan ulaşım yollarını güvence altına almak için bölgede denge siyaseti gütmekteydi.
3. Osmanlı Devleti’nin durumu hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap : Osmanlı Devleti, 19. yüzyılın sonlarına doğru hızla gerilemekte ve çökmekte olan bir imparatorluktu. İç ve dış baskılar, milliyetçi ayaklanmalar ve büyük devletlerin müdahaleleri Osmanlı’nın siyasi ve askeri gücünü zayıflatmış, imparatorluk topraklarının büyük bir kısmı elden çıkma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştı.
4. Böyle bir ortamda siz çocuk olsanız neler hissederdiniz?
Cevap : Böyle bir ortamda çocuk olsam büyük bir belirsizlik ve tedirginlik hissederdim. Etrafımda sürekli bir çatışma, karışıklık ve yabancı güçlerin müdahaleleri olduğu için geleceğe dair kaygılarım olurdu. Aynı zamanda, vatansever duygularla dolu olarak ülkenin bağımsızlığı ve özgürlüğü için bir şeyler yapma isteği duyabilirdim.
Soru : Aşağıdaki görsellere bakarak Selanik’in ulaşım, sosyal ve ekonomik özellikleriyle ilgili neler söylenebilir? Açıklayınız.
Cevap :
Selanik, önemli bir liman kenti olduğu için deniz ticareti gelişmiştir. Bu sayede Avrupa ile güçlü bağlantıları vardır. Sosyal açıdan kozmopolit bir yapıya sahip olup, farklı etnik grupların bir arada yaşadığı canlı bir şehirdir. Ekonomik olarak, ticaret ve sanayi faaliyetleri şehrin temel gelir kaynaklarını oluşturur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
Soru : Selanik Askerî Rüştiyesi Mustafa Kemal’in kişilik özelliklerinden hangilerinin gelişmesine katkı yapmıştır? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Selanik Askerî Rüştiyesi, Mustafa Kemal’in disiplin, liderlik, ve vatanseverlik gibi kişilik özelliklerinin gelişmesine katkı yapmıştır.
Uzun Cevap :
Selanik Askerî Rüştiyesi, Mustafa Kemal’in kişilik gelişiminde önemli bir rol oynamıştır. Bu eğitim kurumu, ona askerî disiplin anlayışını, düzen ve sorumluluk bilincini kazandırmıştır. Ayrıca, okulda edindiği liderlik deneyimleri ve arkadaşlarıyla olan etkileşimleri, onun liderlik becerilerini geliştirmiştir.
Vatanseverlik duygusu da bu dönemde pekişmiş; Osmanlı topraklarının savunulmasına duyduğu bağlılık, genç yaşta millî duygularını güçlendirmiştir. Bu eğitim süreci, onun ilerleyen yıllarda ülkesine olan bağlılığını ve liderlik vasıflarını derinleştirmiştir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metni okuyarak metnin altında yer alan soruları cevaplayınız.
“19. asırda en büyük savaşımız 1877-1878 Osmanlı-Rusya Savaşı olmuştu. Ruslar İstanbul kapılarına kadar gelmişler. O savaş sırasında ben henüz doğmamıştım. Fakat Manastır Askerî Lisesinde o yıkıcı bozgunun nedenlerini öğrenmeye büyük önem verdim. Manastır çevresinde Sırp ve Bulgar çeteleri dağa çıkmakta, Türk köylerini basmaktaydılar. İçime ilk defa bu lisede vatan kaygısı çöktü. Topraklarımız üzerinde ağırlaşan tehlike havasını soluklarımızda hissettiğimiz sırada 1897 Osmanlı Yunan Savaşı çıktı. Gençliğimin en heyecanlı günlerini yaşıyordum. Küçük yaşıma bakmayarak gönüllüler arasına katılmak istiyordum. Gençler davul zurna sesleri arasında ellerinde bayraklarla cepheye koşuyorlardı. Aralarında bıyıkları henüz terleyen çocuklar da vardı. Arkadaşlarımdan biri ile okuldan kaçtık. Katılacağımız bir kıta ararken gece vakti bir kapı önüne geldik. Kapı tokmağını vurdum. Kapıyı açan kadın, sesini çıkarmadan içeri çekildi. Sonra lambayı yüzümüze tutarak:
– Mustafa sen burada ne arıyorsun, dedi. Bu Selanik’te uzun süre kalmış, annemi tanıyan bir Bulgar kadınıydı. Bizi içeri alarak:
– Nereye gidiyorsun, dedi.
– Cepheye… Yunanlarla çarpışmaya… Kadıncağız güçlükle bizi kararımızdan vazgeçirebildi.”
(İbrahim Karakaş, Gülnur Aksop, Atatürk Atatürk’ü Anlatıyor “Benim Tutkularım Var” s.16.)
1. Mustafa Kemal’in orduya katılmak istemesinin sebebi nedir?
Cevap : Mustafa Kemal’in orduya katılmak istemesinin sebebi, Osmanlı toprakları üzerindeki tehlike ve savaşların yarattığı vatan kaygısıdır.
2. Metinde Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelliklerinden bahsedilmektedir?
Cevap : Metinde Mustafa Kemal’in cesaret, vatanseverlik ve kararlılık gibi kişilik özelliklerinden bahsedilmektedir.
Soru : Mustafa Kemal’in kişilik özelliklerini ve fikir hayatını etkileyen Türk ve Avrupalı yazarlardan ders kitabında biyografisi verilmeyen birinin yaşamını araştırınız. Aşağıda yer alan şemayı araştırma sonuçlarına göre tamamlayınız.
Cevap :
Adı: Giuseppe Mazzini
Doğum yeri: Genova, İtalya
Doğum tarihi ile ölüm tarihi: 22 Haziran 1805 – 10 Mart 1872
Düşünceleri: İtalya’nın birleşmesi, milliyetçilik, özgürlükçü düşünceler
Mustafa Kemal’e etkisi: Mazzini’nin milliyetçi ve özgürlükçü fikirleri, Mustafa Kemal’in ulusal egemenlik ve bağımsızlık anlayışını şekillendirmiştir.
Eserleri: “Duties of Man” (İnsanların Görevleri), “The Roman Republic” (Roma Cumhuriyeti)
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
“…Gazi hazretleri sınıfın en zeki talebesiydi. Hâllerinden, yaşlarından umulmayan bir olgunluk vardı. Çok kuvvetli bir ikna kabiliyetine sahipti. Herhangi kavgaya tek defa olsun karıştığını hatırlamıyorum. Matematik ve edebiyata karşı fazla düşkünlüğü vardı. Tevfik Fikret’in bilhassa “Sis” şiirini beğenirlerdi. Namık Kemal’i, Abdülhak Hamit’i okumaktan da zevk duyarlardı. En fazla meşgul oldukları şeylerden biri de zamanın felsefesi ve fikrî hareketleriydi. Doğup büyüdüğü Selanik’in Batı ile daha çok bağlantılı bulunması sebebiyle olacak, dikkati çeken fikirleri vardı. Etrafına topladığı arkadaşlarıyla cesurca konuşuyor, onları güzel konuşmasıyla kısa zamanda tesiri altına alıyordu. Bizlerin okumadığı birçok vatan şiirini sık sık tekrarlıyordu. Namık Kemal’in bütün şiirlerini bir defterde toplamıştı. Bu şiirleri kısa zamanda bütün arkadaşlar defterlerimize yazmış ve ezberlemiştik. Mustafa Kemal “Milletleri uyandıracak olan fikir adamları, devlet adamlarıdır.” diyordu. (Genel ağ, kaynak 1)
Soru : Alıntı metinde Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelliklerinden söz edilmektedir? Açıklayınız.
Cevap :
Alıntı metinde Mustafa Kemal’in zekâsı, olgunluğu, ikna kabiliyeti, disiplini, edebiyat ve matematiğe olan ilgisi, ve cesur konuşma yeteneği gibi kişilik özellikleri ön plandadır. Ayrıca, vatanseverlik ve fikir adamlığı konusundaki görüşleri de dikkat çekmektedir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
Soru : Mustafa Kemal’in hangi özellikleri öğrenim hayatında başarılı olmasında etkili olmuştur? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal’in zekâsı, disiplini, çalışkanlığı, ve edebiyat ile matematiğe olan ilgisi öğrenim hayatında başarılı olmasında etkili olmuştur.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal’in öğrenim hayatında başarılı olmasında birkaç özellik etkili olmuştur. İlk olarak, zekâsı ve öğrenmeye olan merakı, derslerde hızlı ve etkili bir şekilde öğrenmesini sağlamıştır. Disiplini, düzenli çalışma alışkanlıklarını ve sorumluluk bilincini geliştirmiştir.
Ayrıca, matematik ve edebiyata olan ilgisi, bu alanlarda derinlemesine bilgi edinmesini ve bu bilgileri başarıyla uygulamasını mümkün kılmıştır. İkna kabiliyeti ve cesur konuşma yeteneği, sınıf arkadaşları üzerinde olumlu bir etki yaratmış, öğrenim sürecinde liderlik ve grup içindeki etkisini artırmıştır. Bu özellikler, onun akademik başarılarına önemli katkıda bulunmuştur.
Soru : Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen çeşitli unsurlar aşağıda verilmiştir. Bunların Mustafa Kemal’in fikir hayatının oluşumuna etkisini noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
Mustafa Kemal’in Fikir Hayatı
- Türk ve Avrupalı yazarlar: Mustafa Kemal’in düşünce dünyasını genişletmiş, özellikle Namık Kemal, Tevfik Fikret gibi yazarların eserleri onun vatanseverlik ve milliyetçilik duygularını güçlendirmiştir.
- Öğretmenleri: Öğretmenleri ona bilim ve felsefe konularında derinlemesine bilgi kazandırmış, eleştirel düşünme yeteneğini geliştirmiştir.
- Fransız İhtilali ve Avrupa’daki gelişmeler: Avrupa’daki devrimler ve değişim rüzgârları, Mustafa Kemal’in modernleşme ve reformlara olan inancını pekiştirmiştir.
- Yaşadığı yerler: Selanik gibi kozmopolit ve Batı ile etkileşim içinde olan bir şehirde yaşaması, onun fikir hayatında Batı düşüncesinin etkili olmasını sağlamış, uluslararası görüşlerini şekillendirmiştir.