8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33 Semih Ofset Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Askerlik Hayatı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33


8. Sınıf İnkılâp Tarihi Mustafa Kemal’in Askerlik Hayatı Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33 Semih Ofset Yayınları”

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33


Soru : Mustafa Kemal’in kararlı, çalışkan, ileri görüşlü kişilik yapısının askerlik hayatı üzerindeki etkileri neler olmuş olabilir? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal’in kararlılığı ve çalışkanlığı, onun askerlik kariyerinde disiplinli bir lider ve etkili bir stratejist olarak öne çıkmasını sağlamıştır. İleri görüşlülüğü ise, savaş stratejilerinde ve askeri planlamalarda uzun vadeli sonuçları öngörmesini ve etkili kararlar almasını sağlamıştır.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal’in kararlı, çalışkan, ve ileri görüşlü kişilik yapısı, askerlik hayatında önemli etkiler yaratmıştır. Kararlılığı, onun savaşlarda ve askeri harekâtlarda zorluklar karşısında yılmadan ilerlemesini ve hedeflerine ulaşmasını sağlamıştır. Çalışkanlığı, askeri eğitim ve strateji geliştirme konusunda sürekli bir çaba içinde olmasını ve bu alandaki bilgi ve becerilerini sürekli olarak artırmasını sağlamıştır.

İleri görüşlülüğü ise, gelecekteki tehditleri önceden görerek stratejik planlamalar yapmasını ve savaş koşullarını en iyi şekilde değerlendirmesini mümkün kılmıştır. Bu özellikler, onun başarılı bir komutan ve stratejist olarak tanınmasına ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde etkili bir lider olmasına katkı sağlamıştır.


Soru : Aşağıdaki metni okuyarak metnin altındaki soruları cevaplayınız. 

Mustafa Kemal:

“Bu mutsuz ülkeye karşı önemli görevlerimiz vardır. Onu kurtarmak tek amacımızdır. Bugün Makedonya’yı, bütün Rumeli topraklarını yurt topluluğundan ayırmak istiyorlar. (…) Ulus zulüm ve baskı altında yok oluyor. Özgürlük olmayan bir memlekette ölüm ve yıkılış vardır. Her ilerlemenin ve kurtuluşun anası özgürlüktür. (…) Eskimiş olan çürük yönetimi yıkmak; ulusu egemen kılmak, özetle yurdu kurtarmak için sizi göreve çağırıyorum.” (Ünsal Yavuz, Atatürk İmparatorluktan Milli Devlete, s.23.)


1. Osmanlı Devleti’nin iç ve dış sorunları nelerdir?


Cevap : Osmanlı Devleti’nin iç sorunları arasında zulüm ve baskı, çürük yönetim, ve toprak kayıpları bulunmaktaydı. Dış sorunlar ise Makedonya ve Rumeli topraklarının ayrılma tehlikesi ve büyük devletlerin müdahaleleri gibi sorunları kapsamaktadır.


2. Ülkenin kurtarılması için neler yapmak gerekmektedir?


Cevap : Ülkenin kurtarılması için eskimiş ve çürük yönetimin yıkılması, ulusal egemenliğin sağlanması, ve özgürlüğün temin edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, ulusal birlik ve beraberliği güçlendirmek ve iç sorunları çözmek de önemlidir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


“Ordu mensupları cemiyet içinde kaldıkça hem parti kuramayacağız hem de ordumuz olmayacaktır. Mensuplarının pek çoğu cemiyet üyesi olan 3. Ordu, günün manasıyla modern bir ordu sayılamaz. Orduya dayanan cemiyet de millet bünyesinde kök salamamaktadır. Bunun için bir an evvel cemiyetin muhtaç olduğu zabitleri veyahut cemiyette kalmak isteyen ordu mensuplarını istifa suretiyle ordudan çıkaralım ve bundan sonra zabitlerin, ordu mensuplarının herhangi bir siyasi cemiyete girmelerine mâni olmak için kanuni hükümler koyalım.” (Abdurrahman Çaycı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk, s.19-20.)

Soru : Alıntı metinde Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelliklerinden söz edilmektedir? Açıklayınız.


Cevap : Alıntı metinde Mustafa Kemal’in vizyonerliği ve kararlılığı ön plana çıkmaktadır. Ülkenin mevcut durumunu ve iç sorunlarını derinlemesine analiz etmesi, gelecekteki olası tehlikelere karşı önlem alma ve ulusal egemenliği sağlama konusundaki kararlılığı bu özelliklerini yansıtmaktadır. Ayrıca, özgürlüğün önemini vurgulaması, onun ulusal bağımsızlık ve adalet konusundaki güçlü inancını göstermektedir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları


Kongreden sonra Mustafa Kemal askerî görevlerine ağırlık vererek politika ile ilgisini kesti. Arnavutluk’ta çıkan ayaklanmayı bastırmakla görevlendirilen ordunun kurmay başkanlığını yaptı ve 1910’da Fransa’da düzenlenen Picardie (Pikardi) tatbikatını yerinde izledi. Fransa’dan dönüşünde ileri görüşlülüğünün bir sonucu olarak Avrupa’nın hızla bir savaşa sürüklendiğini, savaşın Avrupa’yla sınırlı kalmayacağını ve Osmanlı Devleti’nin de savaş tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu söyledi.

Soru : Mustafa Kemal’in Fransa dönüşü söyledikleri onun hangi kişilik özelliklerini göstermektedir? Açıklayınız.


Cevap : Mustafa Kemal’in Fransa dönüşü söyledikleri, onun ileri görüşlülüğünü ve stratejik düşünme yeteneğini göstermektedir. Avrupa’nın savaş tehlikesine karşı önceden uyarıda bulunması, gelecekteki olayları öngörme yeteneğinin ve askeri strateji konusunda derinlemesine bilgi sahibi olmasının bir göstergesidir. Ayrıca, bu yaklaşımı, onun analitik düşünme ve risk değerlendirme konusundaki yeteneklerini ortaya koymaktadır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Trablusgarp Savaşı’nda Mustafa Kemal hangi özellikleriyle ön plana çıkmıştır?


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal, Trablusgarp Savaşı’nda komuta yeteneği, stratejik düşünme, ve cesaret gibi özellikleriyle ön plana çıkmıştır. Ayrıca, disiplinli ve kararlı bir lider olarak savaşın seyrini olumlu yönde etkilemiştir.

Uzun Cevap :

Trablusgarp Savaşı’nda Mustafa Kemal, birçok önemli özelliğiyle ön plana çıkmıştır:

  1. Komuta Yeteneği: Mustafa Kemal, savaş sırasında etkili bir komutan olarak öne çıkmıştır. Özellikle Derne ve Tobruk kuşatmalarında başarılı stratejiler geliştirerek askerlerini başarıyla yönlendirmiştir. Bu yeteneği, onun askeri alandaki liderlik ve organizasyon becerilerini ortaya koymuştur.
  2. Stratejik Düşünme: Savaşın seyrini değiştiren stratejik kararlar alarak, düşman kuvvetlerini etkili bir şekilde püskürtmeyi başarmıştır. Özellikle, gerilla savaşını başarıyla yürütmesi ve küçük birliklerle büyük görevleri başarması, stratejik düşünme becerisini göstermiştir.
  3. Cesaret ve Fedakarlık: Mustafa Kemal, cephede bulunarak ve tehlikeli görevleri üstlenerek büyük bir cesaret ve fedakarlık örneği sergilemiştir. Bu cesur davranışları, hem arkadaşları hem de düşmanlar arasında büyük bir saygı uyandırmıştır.
  4. Disiplin ve Kararlılık: Savaşın zorlu koşullarına rağmen, Mustafa Kemal’in disiplini ve kararlılığı, birliklerini moral ve motivasyon açısından güçlendirmiştir. Bu özellikler, onun liderlik tarzının temel taşlarını oluşturmuştur.

Mustafa Kemal’in Trablusgarp Savaşı’ndaki bu özellikleri, onun ilerleyen yıllarda Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu ve lideri olarak başarılı bir şekilde görev yapmasının temelini oluşturmuştur.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


Soru : Sayfadaki haritaları karşılaştırdığınızda Osmanlı Devleti hangi topraklarını kaybetmiştir? Açıklayınız.


Cevap : Balkanlarda yer alan topraklarının kaybetmiştir.


Soru : Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki toprakları hangi devletler tarafından paylaşılmıştır? Açıklayınız.


Cevap : Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki toprakları, Yunanistan, Bulgaristan, Sırbistan, Karadağ ve Arnavutluk tarafından paylaşılmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları


Soru : Mustafa Kemal’in asker olarak görev yaptığı yerler onun fikir hayatına hangi katkıları yapmıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal’in görev yaptığı yerler, farklı coğrafi ve kültürel ortamları gözlemlemesine, askeri strateji ve liderlik yeteneklerini geliştirmesine katkıda bulunmuştur. Bu deneyimler, onun ulusal egemenlik ve modernleşme fikirlerini şekillendirmiştir.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal’in görev yaptığı yerler, fikir hayatına önemli katkılarda bulunmuştur:

  1. Çeşitli Coğrafi ve Kültürel Ortamlar: Görev yaptığı bölgelerde farklı etnik gruplar, kültürler ve sosyal yapılarla tanışmıştır. Bu çeşitlilik, onun ulusal birliği ve toplumsal uyumu ön planda tutan düşüncelerini geliştirmesine yardımcı olmuştur.
  2. Askeri Strateji ve Liderlik: Özellikle Trablusgarp ve Çanakkale cephelerinde elde ettiği askeri deneyimler, onun stratejik düşünme yeteneğini ve liderlik becerilerini geliştirmiştir. Bu deneyimler, onun savaş stratejileri ve devlet yönetimindeki kararlarını etkilemiştir.
  3. Modernleşme ve Reform İhtiyacı: Osmanlı İmparatorluğu’nun farklı bölgelerinde yaşadığı sorunlar ve gözlemleri, onun modernleşme ve reform ihtiyacını fark etmesine ve bu konudaki fikirlerini pekiştirmesine olanak sağlamıştır.

Bu deneyimler, Mustafa Kemal’in Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda ve modernleşme sürecinde etkili politikalar geliştirmesine katkıda bulunmuştur.


Soru : Aşağıdaki tarih şeridine -örneği dikkate alarak- Mustafa Kemal’in askerlik hayatıyla ilgili önemli olayları yazınız.


Cevap :

1905: Şam’da 5. Orduya atandı.

1906: Manastır Askerî İdadisi’nde eğitimine devam etti.

1907: İstanbul’da Harp Akademisi’ni bitirerek kurmay yüzbaşı rütbesi aldı.

1908: II. Meşrutiyet’in ilanını destekleyen hareketlerde bulundu.

1909: 31 Mart Ayaklanması’nı bastırmak için İstanbul’a gönderildi.

1910: Fransa’daki Picardie tatbikatını izledi ve modern askeri stratejileri inceledi.

1911: Trablusgarp Savaşı’na katıldı ve başarılı operasyonlar düzenledi.

1912: Balkan Savaşları sırasında Selanik’te görev yaptı ve şehri savundu.

1913: İstanbul’da Harbiye Nazırlığı’na getirildi.

1914: I. Dünya Savaşı başladığında Çanakkale Cephesi’nde görev aldı ve başarılı savunmalar gerçekleştirdi.


8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları


Soru : Bu bölümde ünitenin işlenişi sürecinde göstermiş olduğunuz performansı değerlendirmeniz beklenmektedir. Tabloda yer alan ifadeleri okuyarak uygun gördüğünüz alanı işaretleyiniz. İki kez “Kararsızım” veya bir kez “Hayır” bölümünü işaretlediyseniz konuyu yeniden gözden geçiriniz.


Cevap :

Avrupa’daki gelişmeleri ve bu gelişmelerden hareketle Osmanlı Devleti’nin 20. yüzyılın başlarındaki siyasi ve sosyal durumunu açıklayabilirim. = Evet
Mustafa Kemal’in çocukluk ve öğrenim hayatı ile onun kişilik özelliklerinin oluşumu hakkında çıkarımda bulunabilirim. = Evet
Gençlik döneminde Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişileri ve olayları söyleyebilirim. = Evet
Mustafa Kemal’in askerlik hayatı ile ilgili olayları ve olguları onun kişilik özellikleri ile ilişkilendirebilirim. = Evet


Soru : Bu bölümde ünitenin işlenişi sırasındaki deneyimlerinizi belirtmeniz ve göstermiş olduğunuz performansı değerlendirmeniz beklenmektedir. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.


1. Bu ünitede daha önce bilmediğiniz veya merak ettiğiniz hangi konu ve kavramları öğrendiniz?


Cevap : Bu ünitede, özellikle Osmanlı Devleti’nin 18. ve 19. yüzyıldaki Avrupa’daki gelişmelere tepkileri ve etkileri üzerine detaylı bilgi edindim. Ayrıca, Mustafa Kemal’in çocukluk ve askerlik dönemiyle ilgili daha önce pek fazla bilmediğim ayrıntıları öğrendim.


2. En çok hangi konudan ya da etkinlikten hoşlandınız? Neden?


Cevap : En çok, Mustafa Kemal’in askerlik hayatı ve özellikle Trablusgarp Savaşı ile Balkan Savaşları’ndaki rolüyle ilgili etkinliklerden hoşlandım. Bu konular, Mustafa Kemal’in liderlik ve stratejik yeteneklerini anlamak açısından oldukça ilgi çekiciydi.


3. Ünite işlenişi sırasında tamamlamakta zorlandığınız etkinlikler oldu mu? Açıklayınız.


Cevap : Evet, özellikle Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki topraklarının paylaşılması ve Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı üzerindeki etkileriyle ilgili detaylı analizlerde zorlandım. Bu konular, tarihsel olayların karmaşıklığı nedeniyle daha fazla dikkat ve analiz gerektirdi.


4. Zorlandığınız durumlarda kimlerden, nasıl yardım aldınız?


Cevap : Zorlandığım durumlarda öğretmenimden ve sınıf arkadaşlarımdan yardım aldım. Öğretmenim, konuları daha anlaşılır şekilde açıklayarak ve ek kaynaklar önererek yardımcı oldu. Arkadaşlarım ise, grup çalışmaları ve tartışmalar aracılığıyla destek sağladı.


5. Bu ünitenin işlenişinde başarılı olduğunuzu düşünüyor musunuz? Açıklayınız.


Cevap : Evet, bu ünitenin işlenişinde başarılı olduğumu düşünüyorum. Konuları anlamak ve analiz etmek için gerekli çabayı gösterdim ve verilen etkinlikleri tamamladım. Ancak, bazı konularda daha fazla pratik yaparak bilgimi pekiştirmeyi planlıyorum.


6. Sonraki ünitelerde başarınızı artırmak için neler yapmayı planlıyorsunuz?


Cevap : Sonraki ünitelerde başarımı artırmak için, derslere düzenli olarak hazırlık yapmayı ve konuları daha derinlemesine araştırmayı planlıyorum. Ayrıca, öğretmenimle ve arkadaşlarımla düzenli olarak tartışmalar yaparak anlamadığım konuları netleştireceğim.



 

Our Score